CONTENTS of issue 2/2019 / СЪДЪРЖАНИЕ на брой 2/2019
METHODOLOGY & EXPERIENCE / МЕТОДИКА И ОПИТ
Добри практики за образователна интеграция на деца и ученици от етническите малцинства чрез осигуряване на равен достъп до качествено образование
[Good Practices for the Educational Integration of Children and Students from Ethnic Minorities by Ensuring Equal Access to Quality Education]
/ Таня Яначкова / Tanya Yanachkova – стр. 119Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
[/emember_protected]
RESEARCH ACTIVITIES / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ
Влияния на училищната среда върху проявите на тревожност при ученици от общообразователни и професионални училища
[Effects of School Environment on the Anxiety Manifestations in Pupils in General and Vocational Schools] /
Гергана Славчева-Андонова / Gergana Slavcheva-Andonova – стр. 131Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
SCHOOL FOR TEACHERS / УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
В броя представяме: Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“ – София
Модел на управление на неучебното (свободното) време чрез извънкласни и извънучилищни дейности
[Model of Management of Free Time through Extra-curricular and Out-of-school Activities] /
Веселина Иванова / Veselina Ivanova – стр. 141Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Развиване на комуникативните умения чрез изучаване на публично изказване и аргументативен тип текст (есе) в IX клас
[Developing Communication Skills by Studying a Public Statement and an Argumentative Type of Text (Essay) in 9th Grade] /
Магдалена Дамянова / Magdalena Damyanova – стр. 151Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Медиите във Втора английска езикова гимназия
[The Media in the 2nd English Language High School] /
Снежанка Сергева / Snejanka Sergeva – стр. 157Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
„Умения за успех“ чрез различни форми и извънкласни дейности
[„Skills for Success“ through Various Forms and Extra-curricular Activities] /
Мариана Бошнакова / Mariana Boshnakova – стр. 161Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Различното обучение по математика – интегралност от технологии и математика
[Different Mathematics Education – Integrity of Technology and Mathematics] /
Нина Иванова / Nina Ivanova – стр. 167Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Креативно писане в съвременната класна стая
[Creative Writing in the Modern Classroom] /
Мария Николова / Maria Nikolova – стр. 172Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Пътуващото училище – част от пътя към промяната
[Traveling School – Part of the Road to Change] /
Надежда Алексиева / Nadejda Aleksieva – стр. 179Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Intercultural and Civic Education – Good Practices /
Maria Metodieva Genova – стр. 185Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Създаване на конструктивистка учебна среда
[Design of Constructivist Learning Environment] /
Кирил Атанасов / Kiril Atanasov – стр. 200Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Обучението по география и икономика в контекста на глобалното образование и образованието за развитие
[Training in Geography and Economics in the Context of Global Education and Education for Development] /
Мариана Бошнакова / Mariana Boshnakova – стр. 208Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Спираловидният подход в обучението по математика на тема „Функции“ в гимназиалния етап
[The Helical Approach on „Functions“ Mathematics Training in the High School Stage] /
Светослав Стаменов / Svetoslav Stamenov – стр. 216Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Партньорствата и 2. АЕГ „Томас Джеферсън“
[The Partnerships and 2nd English Language High School “Thomas Jefferson”] /
Веселина Иванова / Veselina Ivanova – стр. 225Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 229
ДОБРИ ПРАКТИКИ ЗА ОБРАЗОВАТЕЛНА ИНТЕГРАЦИЯ НА ДЕЦА И УЧЕНИЦИ ОТ ЕТНИЧЕСКИТЕ МАЛЦИНСТВА ЧРЕЗ ОСИГУРЯВАНЕ НА РАВЕН ДОСТЪП ДО КАЧЕСТВЕНО ОБРАЗОВАНИЕ
Таня Яначкова
Основно училище „Никола Прокопиев“ – с. Сборище, област Сливен
Резюме. В статията са представени няколко добри практики за образователна интеграция на децата и учениците от етническите малцинства чрез осигуряване на равен достъп до качествено образование за всички деца и ученици с акцент върху интеркултурността, интерпретирана като възможност за взаимно обогатяване чрез взаимодействие между децата и учениците и с изява на собствената културна идентичност, погледната през призмата на приобщаването към социокултурните характеристики на децата и учениците. В заключение можем да обобщим, че описаните добри училищни практики за промяна на образователната среда, така че тя да е интересна и полезна за децата и учениците и да доведе до тяхната пълноценна реализация и социализация, се използват в голяма степен от училищата, в които се обучават ученици от различни етноси, т.е. в интеркултурна класна стая.
Keywords: educational integration; children; students; ethnic minorities; equal access; IT technologies; quality education; educational mediator; self-management; innovative school
GOOD PRACTICES FOR THE EDUCATIONAL INTEGRATION OF CHILDREN AND STUDENTS FROM ETHNIC MINORITIES BY ENSURING EQUAL ACCESS TO QUALITY EDUCATION
Abstract. The article presents several good practices for the educational integration of children and students from ethnic minorities by ensuring equal access to quality education for all children and students. The emphasis is on interculturality, interpreted as an opportunity for mutual enrichment through interaction between children and students and with the expression of their own cultural identity, viewed through the prism of inclusion to the socio-cultural characteristics of children and students. In conclusion, we can summarize that the described good school practices for changing the educational environment into interesting and useful for children and pupils and for leading to their full realization and socialization are largely used by the schools that educate students from different ethnic groups – in a so-called intercultural classroom.
Ms. Tanya Yanachkova
N. Prokopiev Primary School
Village of Sboriste, Sliven Region
Ph.D. Student
Technical University of Sofia, Sliven Branch
Sliven, Bulgaria
ВЛИЯНИЯ НА УЧИЛИЩНАТА СРЕДА ВЪРХУ ПРОЯВИТЕ НА ТРЕВОЖНОСТ ПРИ УЧЕНИЦИ ОТ ОБЩООБРАЗОВАТЕЛНИ И ПРОФЕСИОНАЛНИ УЧИЛИЩА
Гергана Славчева-Андонова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Резюме. Статията представя данни за влиянията на училищната среда върху проявите на личностна тревожност при ученици от осми и девети клас, които се обучават в общообразователни и професионални училища. Данните илюстрират, че провокираната от училищната среда тревожна симптоматика се проявява най-отчетливо под формата на реакции на нервност и напрегнатост. При момичетата се наблюдава изявена тревожна симптоматика под формата на стомашни неразположения, трудности със съня, умора, проблеми с дишането, изпотяване на дланите, сънуване на кошмари, очаквана негативна оценка от страна на другите. Получените емпирични данни доказват, че е необходимо учителите от общообразователните и професионалните училища да бъдат информирани за вредните въздействия на тревожната симптоматика върху физическото и психическото здраве на учениците.
Keywords: educational environment; anxiety; general schools; vocational schools
EFFECTS OF SCHOOL ENVIRONMENT ON THE ANXIETY MANIFESTATIONS IN PUPILS IN GENERAL AND VOCATIONAL SCHOOLS
Abstract. The article presents data about the impact of the school environment on the anxiety of 8th and 9th grade pupils who stury in secondary and vocational schools. The data shows that anxiety symptoms, provoked by the school environment, occurs most clearly in the form of reactions of nervousness and tension. The girls have anxiety symptoms in the form of stomach upset, sleeping difficulties, fatigue, breathing problems, palms sweating, nightmares, expectation of negative assessment by others. The empirical data proves that for teachers from secondary and vocational schools is necessary to stay informed about the harmful effects of anxiety symptoms on pupils` physical and mental wellbeing.
Dr. Gergana Slavcheva-Andonova, Assist. Prof.
University of Plovdiv
Plovdiv, Bulgaria
МОДЕЛ НА УПРАВЛЕНИЕ НА НЕУЧЕБНОТО (СВОБОДНОТО) ВРЕМЕ ЧРЕЗ ИЗВЪНКЛАСНИ И ИЗВЪНУЧИЛИЩНИ ДЕЙНОСТИ
Веселина Иванова
Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“ – София
Резюме. Образованието е сред основните национални приоритети. Независимо от възникналите трудности – най-вече икономически, са осигурени средства и дадени възможности за развитието му, защото в образованието българинът вижда основата на всички успехи и го е издигнал до степен на национално богатство. Оценява се и ролята на училището в организирането на извънучебното време на учениците. Важно за родителите в избора на училище е и възможността детето да посещава извънкласни и извънучилищни дейности в училище, играещи ролята на допълващо обучение и развиващи интереси, способности и таланти.
Ето защо е необходимо прилагането на ефективен модел на управление на неучебното (свободното) време на учениците, който да подпомогне училището, като цяло, в изграждането на перспективни, креативни, конкурентоспособни личности. В статията е предложен моделът за управление на свободното време на учениците във Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“, основан на включването им в извънкласни, извънучилищни и проектни дейности и превърнал се в запазена марка на гимназията.
Keywords: education; priorities; difficulties; economic; development; school; training; developing interests; abilities
MODEL OF MANAGEMENT OF FREE TIME THROUGH EXTRA-CURRICULAR AND OUT-OF-SCHOOL ACTIVITIES
Abstract. Education is among the main national priorities. Regardless of the difficulties that have come into being – mostly economic – funds and opportunities for its development have been provided because in education the Bulgarian sees the underpinning of all successes and elevated it to a degree of national wealth. The role of the school in organizing students‘ extra-curricular time was also assessed. It is also important for parents in the choice of school to be able to attend extracurricular and out-of-school activities at school, playing a complementary training and developing interests, abilities and talents role.
That is why it is necessary to apply an effective model of management of the students‘ free time to help the school as a whole in the building of perspective, creative, competitive people. The article provides a model for managing the leisure time for the students at the Second English Language School “Thomas Jefferson”, based on engaging them in extra-curricular, out-of-school and project activities and turned into a trademark for the high school.
Ms. Veselina Ivanova
2nd English Language High School “Thomas Jefferson”
Sofia, Bulgaria
РАЗВИВАНЕ НА КОМУНИКАТИВНИТЕ УМЕНИЯ ЧРЕЗ ИЗУЧАВАНЕ НА ПУБЛИЧНО ИЗКАЗВАНЕ И АРГУМЕНТАТИВЕН ТИП ТЕКСТ (ЕСЕ) В IX КЛАС
Магдалена Дамянова
Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“ – София
Резюме. Настоящата разработка предлага варианти на методически решения в уроци за писане на публично изказване и аргументативен тип текст (есе) в IX клас с цел развитие и надграждане на комуникативните умения на учениците.
Комуникацията, базираща се на отделни правила и сферата на общуване, осъществява комуникативния акт според участниците и заложената цел. Така се обособяват два вида комуникативни умения – рецептивни и продуктивни. Ефективното приложение на знанията и уменията се свързва с надграждане на усвоеното в V – VIII кл., отнасящо се до лингвистичната същност на текста, видовете текст, стила и видовете сфери. Уроците в IX кл. се свързват вече с мотивацията, актуализацията на знанията, разбирането на есето и публичното изказване като аргументативен тип текст. Мобилизиращо действа на учениците да се разделят на групи или да се сформират екипи, така че всеки да може да се изяви, като подходът е различен, а не формален и еднотипен. Добър резултат дават предварително зададените изследователски задачи. Дейността е пълноценна най-вече в уроците за практическа работа, които взаимно се допълват и започнатото се затвърждава в поредните урочни единици както тематично, така и жанрово, търсейки специфичното, но и общото при изработването на параграф (абзац).
Работата и прилагането на алгоритъм при писането на публично изказване и есе дава възможност за задълбоченост и развитие на творческия потенциал на всеки ученик, за осъществяване и усъвършенстване на комуникативните умения на отделната личност.
Keywords: methodical solution; alternative; public speaking; essay; students; communicative skills
DEVELOPING COMMUNICATION SKILLS BY STUDYING A PUBLIC STATEMENT AND AN ARGUMENTATIVE TYPE OF TEXT (ESSAY) IN 9TH GRADE
Abstract. The present work gives methodical solution alternatives on how to write public speaking statements and an argumentative type of text (essay) in class for 9th grade with the aim of developing and upgrading the students’ communicative skills.
Communication, based on separate normative rules and sphere of socializing, puts into effect the communicative act in accordance with the participants and the goal set. Thus two types of communicative skills are set – receptive and productive. The effective application of knowledge and skills referring to the linguistic nature of the text, the types of text, the style and the types of spheres, is associated with upgrading the mastered material from 5th – 8th grade. The lessons in 9th grade refer to the motivation, knowledge updating, understanding the essay and public speaking as an argumentative type of text. Dividing the students into groups or teams has a mobilizing effect, so everyone can express oneself; moreover, the approach is different and not formal or of the same kind. Good results give the pre-defined research tasks. The activity is especially useful in the practical lessons which complement each other, and the beginning is reinforced in the next lessons, both thematically and in genre, looking for the specific part as well as for the general one during the elaboration of a paragraph.
The work and the implementation of an algorithm when writing a public statement or an essay enables each student to display one’s breadth and depth, to develop one’s creative potential, in the process of accomplishing and improving the communicative skills of the individual.
Ms. Magdalena Damyanova
2nd English Language High School “Thomas Jefferson”
Sofia, Bulgaria
МЕДИИТЕ ВЪВ ВТОРА АНГЛИЙСКА ЕЗИКОВА ГИМНАЗИЯ
Снежанка Сергева
Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“ – София
Резюме. Статията разглежда важен за социализирането на учениците проблем. На фона на глобализацията младите хора трябва бързо да усвоят множество умения и може би най-важното от тях е умението да общуват.
Медиите не са само средство за комуникация. Тяхна задача е да популяризират добри практики и идеи, да осигуряват достъп за изява на мислещи, действащи, креативни и можещи хора, чиито следващи крачки в обществото ще са белязани от самочувствието на пълноценни и чувствителни равноправни участници.
Не бива да се подценява и ролята на преподавателя, който има нелеката задача да бъде медиатор, но и партньор в тази авантюра, наречена училищни медии.
Keywords: socialization problem; globalisation; young people; skills; ability to communicate
THE MEDIA IN THE 2ND ENGLISH LANGUAGE HIGH SCHOOL
Abstract. The article treats an important for the students’ socialization problem. Against the background of globalisation, young people need to quickly learn a great number of skills and perhaps the most important of them is the ability to communicate.
Media is not just a means of communication. The media task is to promote good practices and ideas, to provide access to the manifestation of thinking, active, creative and capable people, whose next steps in society to be marked by the self-esteem of fully-fledged and sensitive equal participants.
The role of the teacher, dealing with the difficult task of being a mediator as well as a partner in this adventure, called school media, should not be underestimated.
Ms. Snejanka Sergeva
2nd English Language High School “Thomas Jefferson”
Sofia, Bulgaria
„УМЕНИЯ ЗА УСПЕХ“ ЧРЕЗ РАЗЛИЧНИ ФОРМИ И ИЗВЪНКЛАСНИ ДЕЙНОСТИ
Мариана Бошнакова
Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“ – София
Резюме. Съвременният динамичен живот изисква развитие на различни умения и компетентности. Младите хора трябва да бъдат мотивирани, да бъдат инициативни и да могат да реализират идеите си в конкурентна среда. Използването на специфични инициативи и програми, на проектни дейности и извънкласни форми е насочено към подкрепа на интересите и личностното развитие на младите хора. Те развиват желание за новаторство и екипност, проявяват креативност и отговорност, изграждат умения за успех, свързани с основните ключови компетенции. Това осмисля и допълва работата в учебните часове, носи много позитивни емоции и е ключов заряд към успеха на младите хора.
Keywords: contemporary; development; skills; programs; competitive environment; youth
„SKILLS FOR SUCCESS“ THROUGH VARIOUS FORMS AND EXTRA-CURRICULAR ACTIVITIES
Abstract. The contemporary fast-changing life requires development of various skills. Young people ought to be motivated towards participation in programs and implying their ideas in competitive environment. Carrying out activities and projects aids personal advancement of the youth. Such enterprise aims at creating a sense for innovation, teamwork, creativity and responsibility as well as strive for success, all of which are essential capabilities. This contributes to class activities, brings positive feelings and plays a key role in the success of the youth.
Ms. Mariana Boshnakova
2nd English Language High School “Thomas Jefferson”
Sofia, Bulgaria
РАЗЛИЧНОТО ОБУЧЕНИЕ ПО МАТЕМАТИКА – ИНТЕГРАЛНОСТ ОТ ТЕХНОЛОГИИ И МАТЕМАТИКА
Нина Иванова
Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“ – София
Резюме. За българското образование днес използването на вътрешнопредметни хоризонтални и вертикални връзки се явява важно условие за проходимост, надграждане и устойчивост на знанията в класната стая.
В предложената статия е споделен личен опит за интегриране на математиката с технологиите и осъвременяване на методите на преподаване в епохата на бурното развитие на приложните науки и технически открития. Примерният урок е за XI клас, включва знания от всички предходни класове и демонстрира на учениците малък пример за математическо моделиране, като се използват възможностите на модерния кабинет по математика.
Keywords: inner horizontal and vertical relationships; passability; sustainability; knowledge in the classroom
DIFFERENT MATHEMATICS EDUCATION – INTEGRITY OF TECHNOLOGY AND MATHEMATICS
Abstract. For Bulgarian education today, the use of inner horizontal and vertical relationships is an important condition for the passability, upgrading and sustainability of the knowledge in the classroom. The article shows shared personal experience for integrating Mathematics with new technologies, as well as updating teaching strategies in the era of rapid development of applied sciences and technical discoveries. Exemplary lesson, designed for 11th grade students, includes knowledge from all previous classes and demonstrates students a small example of mathematical modelling using the capabilities of the modern mathematics cabinet.
Ms. Nina Ivanova
2nd English Language High School “Thomas Jefferson”
Sofia, Bulgaria
КРЕАТИВНО ПИСАНЕ В СЪВРЕМЕННАТА КЛАСНА СТАЯ
Мария Николова
Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“ – София
Резюме. Настоящата статия третира един модел за творческо ангажиране на свободното време на учениците и възможността им да изявят своите способности чрез креативно писане на английски език, включваща групи ученици от IX до XII клас.
Посочва необходимостта от формиране на междуезикова и междукултурна комуникативна компетентност на учениците в съвременния свят и условия. Набляга на необходимостта от създаване на позитивна атмосфера, която подтиква към усъвършенстване и разчупва тривиалното преподаване на английски език в класната стая.
Представя подход за овладяване на различни техники при писането на различни творчески литературни форми, който се фокусира върху навици и стратегии, конструиращи добро писане във всеки жанр на английски език. Тези навици и стратегии дават възможност на учениците – млади писатели, да генерират много писане и да стигнат до реализация на личностния си потенциал.
Keywords: leisure time; students; skills; creative writing; English
CREATIVE WRITING IN THE MODERN CLASSROOM
Abstract. The present article treats one of the models to creatively engage the leisure time of students and the opportunity to demonstrate their skills through creative writing in English including groups from 9th to 12th grade students. It focuses on the necessity of the formation of interlingual and intercultural communicative awareness and competence of students in today’s world and conditions. It emphasizes the need to create a positive atmosphere motivating improved performance and breaks the triviality of English teaching in the classroom.
It gives an approach to learning various types of narrative techniques in writing different creative literary forms which focuses on habits and strategies producing good writing in every genre in English. These habits and strategies enable the students as young writers to generate lots of writing and to achieve their full personal potential.
Ms. Maria Nikolova
2nd English Language High School “Thomas Jefferson”
Sofia, Bulgaria
ПЪТУВАЩОТО УЧИЛИЩЕ – ЧАСТ ОТ ПЪТЯ КЪМ ПРОМЯНАТА
Надежда Алексиева
Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“ – София
Резюме. Статията представя една от важните идеи в развитието на историческото образование – създаване на различи възможности за извънкласна дейност, улесняване на връзката между училището и локални музеи, насърчаване на взаимодействието чрез създаване на трансдисциплинарни дейности.
В статията се подчертават възможностите от гледна точка на нормативна база, налични ресурни и съвременни образователни тенденции в тази посока.
Keywords: development; school history education; extracurricular activities; interaction; transdisciplinary experience.
TRAVELING SCHOOL – PART OF THE ROAD TO CHANGE
Abstract. The article presents one of the main ideas for the development of school history education – creating different opportunities for extracurricular activities, facilitating the links between school and local museums, encouraging this interaction throughout transdisciplinary activities.
The article outlines the possibilities from the point of view of the current regulation, available resources and modern educational trends in this field.
Ms. Nadejda Aleksieva
2nd English Language High School “Thomas Jefferson”
Sofia, Bulgaria
INTERCULTURAL AND CIVIC EDUCATION – GOOD PRACTICES
Abstract. The paper presents effective pedagogical practices that can be integrated into the foreign language classroom. Particularly, it tries to promote strategies used for teaching culture and language through Language through Literature Approach, new technology and cross curricular subject matter. The author has made an attempt to provide a general overview of the educational policies at international and national level concerning intercultural and civic education. Drawing on Byram’s model of intercultural competences and UNESCO’s Standards for intercultural competences, the author tries to give a plausible explanation for the choice of strategies for teaching intercultural competences. In addition, the author summarizes a number of in-class and out-of-class activities whose objective is to develop the intercultural competence and civic education competence of 11-grade students from Second English Language School “T. Jefferson”, Sofia.
Keywords: intercultural competence; civic education; FLL; literature
Ms. Maria Metodieva Genova
2nd English Language High School “Thomas Jefferson”
Sofia, Bulgaria
СЪЗДАВАНЕ НА КОНСТРУКТИВИСТКА УЧЕБНА СРЕДА
Кирил Атанасов
Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“ – София
Резюме. След като конструктивизмът се оформя като епистемологична философска теория в последните десетилетия на ХХ век под формата на теория за обучението, той навлиза в образованието и придобива популярност, като предлага методи, техники и стратегии за организиране на обучението. Конструктивисткият подход е съвременна образователна парадигма, която в училище се реализира чрез създаване на конструктивистка учебна среда.
Keywords: constructivism; constructivist approach; techniques and methods in the constructivist classroom
DESIGN OF CONSTRUCTIVIST LEARNING ENVIRONMENT
Abstract. After the foundation of constructivism as an epistemological philosophical theory, constructivism as a theory of learning made its way in education in the last decades of 20th century and won popularity, by offering methods, techniques and strategies for organizing the educational process. Constructivist approach is a contemporary educational paradigm, which is accomplished through designing a constructivist learning environment at school.
Mr. Kiril Atanasov
2nd English Language High School “Thomas Jefferson”
Sofia, Bulgaria
ОБУЧЕНИЕТО ПО ГЕОГРАФИЯ И ИКОНОМИКА В КОНТЕКСТА НА ГЛОБАЛНОТО ОБРАЗОВАНИЕ И ОБРАЗОВАНИЕТО ЗА РАЗВИТИЕ
Мариана Бошнакова
Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“ – София
Резюме. Глобализацията, проблемите и предизвикателствата на съвременния свят поставят остро въпроса за това как ще оставим Земята на нашите деца, как и в какви ценности ще ги възпитаме. В този смисъл, ролята на образованието, на глобалното образование и образованието за развитие, е да даде „знанията, уменията и ценностите, които ще им помогнат да направят бъдещето на света справедливо и споделено“. Обучението по география и икономика обхваща различна проблематика, засяга общочовешки проблеми, установява глобалния контекст на локалните проблеми, развива компетентности, чувствителност и емпатия. За активизиране на учениците в учебния процес използваме интерактивни техники и дейности (мозъчна атака, ситуационни методи, дискусия, работа по групи, решаване на казуси, ролева игра и др.). Целта е създаване на отношение на глобална отговорност към процесите в света, на нагласа и желание за участие в промяната на света в по-справедливо място за живот на хората. Голяма част от очакваните резултати постигаме, като разглежданите проблеми се изучават в контекста на дейностите за постигане на Целите за устойчиво развитие на ООН 2015 – 2030 г.
Keywords: globalization; preserve our planet; future generations; education; students; knowledge; skills and competences
TRAINING IN GEOGRAPHY AND ECONOMICS IN THE CONTEXT OF GLOBAL EDUCATION AND EDUCATION FOR DEVELOPMENT
Abstract. The globalization, the problems and challenges that our modern world faces inevitably raise the question of how we must preserve our planet for future generations. Therefore the education we give to students (Global Education and Education for Development) is of vital importance to the preservation of our world and should aim to teach them all the knowledge, skills and competences they require to make our planet a better and fairer place. The Geography and Economy classes tackle different problems that concern humanity in general, give global context to local problems. Finding solutions to these issues helps develop different problem-solving skills, as well as empathy within the students. In order to provoke responses from the children and make them more involved in these processes we use interactive techniques and activities (brain storming, discussions, group works, problem-solving, roleplaying etc.). The ultimate goal is to help young people develop consciousness for the global issues and urge them to take actions in solving these issues. A great part of the anticipated goals are achieved through viewing these problems in the context of the activities associated with the Global Goals for Sustainable Development of the UN 2015-2030.
Ms. Mariana Boshnakova
2nd English Language High School “Thomas Jefferson”
Sofia, Bulgaria
СПИРАЛОВИДНИЯТ ПОДХОД В ОБУЧЕНИЕТО ПО МАТЕМАТИКА НА ТЕМА „ФУНКЦИИ“ В ГИМНАЗИАЛНИЯ ЕТАП
Светослав Стаменов
Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“ – София
Резюме. Настоящата статия предоставя сценарий за поредица от уроци през различните класове в гимназиалния етап, в който се изучават различните видове функции и техните графики – линейна, квадратна и др. Разгледан е и графичният метод за решаване на уравнения. Показани са нови интерактивни подходи за обучението по математика, използващи мобилни технологии. Предоставени са в статията системи от задачи, които могат да бъдат използвани в учебните часове.
Keywords: script for lessons; various types of functions; graphs; graphical method for solving equations
THE HELICAL APPROACH ON “FUNCTIONS” MATHEMATICS TRAINING IN THE HIGH SCHOOL STAGE
Abstract. The article presents a script for lessons in the different high school grades in which various types of functions and their graphs are taught – linear, quadratic, etc. Another focus of the article is the graphical method for solving equations. New interactive approaches (which include the use of mobile technologies) to teaching Mathematics are also demonstrated. The article provides systems of mathematical problems which can be used in the classes.
Mr. Svetoslav Stamenov
2nd English Language High School “Thomas Jefferson”
Sofia, Bulgaria
ПАРТНЬОРСТВАТА И 2. АЕГ „ТОМАС ДЖЕФЕРСЪН“
Веселина Иванова
Втора английска езикова гимназия „Томас Джеферсън“ – София
Резюме. В статията се разглежда проблемът за партньорството между учители, ученици и родители в училище в контекста на изграждането на партньорски отношения, основани на уважение, разбиране и подкрепа. Описан е моделът на 2. АЕГ „Томас Джеферсън“ за работа с родители, учители и ученици. Представена е дейността на училищния консултативен кабинет с акцент върху някои практически акценти от дейността му за утвърждаване на комуникация на партньорство с родителите, за постигането на високи образователни резултати и превенция на съвременните проблеми на младите хора.
Keywords: partnership; teachers; pupils; parents; school; relationships based on respect; understanding; support
THE PARTNERSHIPS AND 2ND ENGLISH LANGUAGE HIGH SCHOOL “THOMAS JEFFERSON”
Abstract. The article treats the issue of partnerships between teachers, pupils and parents at school in the context of building relationships based on respect, understanding and support. An account of the model of II ELS „Thomas Jefferson“ for working with parents, teachers and pupils is given. The activity of the school advisory committee is brought forward with an emphasis on some practical accents from its activity to promote communication of partnership with parents, with the aim of achieving high educational results and preventing the present-day problems of young people.
Ms. Veselina Ivanova
2nd English Language High School “Thomas Jefferson”
Sofia, Bulgaria