"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2017 Брой 2, 2017

Как да изберем бъдещата си професия?

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
12-01-2017
in Брой 2, 2017
A A

„Обикновено около 60 000 деца завършват всяка година основно образование, но през 2017 г. картината е малко по-различна – към тези 60 000 се прибавя една немалка група от около 25 000 – 30 000 млади хора от тазгодишния випуск на осмокласниците. В паралелки това е с около 50% в повече очакван прием за учебната 2017/2018 г. И дълг е на цялата система, на родители, общественост да насочат децата накъде да продължат в следващата образователна степен, за да бъдат в бъдеще полезни на себе си и на останалите“, коментира за „Аз-буки“ зам.-министър Диян Стаматов. По думите му този факт трябва да бъде осъзнат и да доведе до по-добър баланс между съществуващите общообразователни и профилирани паралелки и професионалните.
МОН възнамерява и да увеличи броя на паралелките с дуално обучение, като приложи български вариант на швейцарския и австрийския модел. Паралелките и училищата ще бъдат определени на проектен принцип. Само добре защитилите проекта си ще предлагат дуално обучение, а финансирането е осигурено от Оперативна програма „Наука и образование за интелигентен растеж“. „Смисълът на тези паралелки е да се разработят много по-гъвкави учебни планове и програми за много по-широк професионален спектър. Швейцарският и австрийският модел на дуално обучение вече успешно се прилагат в български училища. Но смисълът на предлаганите от МОН 100 паралелки с дуално обучение е те да бъдат по повече специалности, а учебните планове да се мултиплицират в повече училища и да се използват за години напред“, пояснява зам.-министърът.
Сериозна роля има кариерното консултиране. „В страната са изградени 28 кариерни областни центъра, които работят добре и са в помощ на учениците, особено от някои групи. Може би единственото, което трябва да си пожелаем, е да работят с нагласата, че инициативата е в техните ръце“, смята Стаматов.
По думите му натрупаното с годините мнение, че задължително и на всяка цена детето трябва да попадне в езикова паралелка, постепенно трябва да се променя. „Езикът е прекрасна възможност за комуникация. Но езиковите компетенции далече не гарантират бъдеща успешна реализация. Езикът е необходимост, но е в пъти по-полезен в комбинация с професия. Затова добре би било и езиковите гимназии да пречупят мисленето си и да предлагат и те професии“, заключава Диян Стаматов.

Четете повече в бр. 2, 12 – 18 януари 2017 г.

Your Image Description

Свързани статии:

Как да задържиш амбициозните Разпознават ли младите коруцията Програмирането привлича интереса на поколение XXI век. Парите следват качеството и иновативността

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Реформи

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Chemistry, Number 1/2017, Volume 26

Next article

По училището ще ги познаете

Next article
По училището ще ги познаете

По училището ще ги познаете

Реновират 30 професионални гимназии с евросредства

Реновират 30 професионални гимназии с евросредства

Време е за финансовите стандарти

Време е за финансовите стандарти

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Vocational Education, Number 5/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 4/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 3/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 2/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 1/2023, Volume 25
  • Annual contents of Vocational education journal vol. 24/ 2022
  • Vocational Education, Number 6/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 5/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 4/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 3/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 2/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 1/2022, Volume 24
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"