"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 31, 2021

Силните страни на педагогиката

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
04-08-2021
in Брой 31, 2021
A A
През март 2021 г. в ПГСАКН „Проф. арх. Ст. Стефанов“ се провежда училищен кръг на състезанието по приложна електроника „Мога и зная как“

Професионалната гимназия по строителство, архитектура и компютърни науки „Проф. арх. Стефан Стефанов“ в Монтана пише историята си от 1960 г. Пише я чрез професионализма на учителите си и чрез успешната житейска и социална реализация на своите възпитаници. От създаването му до днес многократно се променят статусът и профилът на нашето училище, но неизменно висок остава неговият принос в развитието на професионалното образование в област Монтана.“ Това разказва инж. Красимира Каменова – директор на гимназията.
Историята на училището започва като Професионално техническо училище по сградостроителство с едногодишен курс на обучение. После става СПТУ по индустриално строителство „Пеньо Пенев“, Техникум по строителство и ПГ по строителство, архитектура и геодезия. През 2010 г. със заповед на министъра на образованието на училището е присъден патронът проф. арх. Стефан Стефанов. Той е забележителен специалист в областта на строителството и архитектурата, създал много авторски сгради и паметници на културата, преподавател в УАСГ – София. За да се представят всички специалности, предлагани в училището, през 2019 г. то е преименувано в ПГ по строителство, архитектура и компютърни науки „Проф. арх. Стефан Стефанов“, .
„Демографската криза в област Монтана в последното десетилетие не се отрази много негативно на училището – подчертава директорката. – Предпоставка за това са гъвкавостта на педагогическия екип и решението да предложи специалности, адекватни на дигиталното време, в което живеем, и които са извън традиционното професионално направление за училището – „Строителство“. Съхранявайки облика на гимназията и традиционните професии „Строителен техник“ и „Геодезист“, преди 13 години се въведе и специалността „Системно програмиране“, а след това и „Компютърна графика“. Целта беше по този начин да отговорим на потребността на пазара на труда от специалисти с ключови компетентности и умения на бъдещето.
Предлаганата гама от специалности в направление „Строителство“, които са търсени от работодателите, както и такива, свързани със съвременните информационни технологии, благоприятства приема на ученици.“
Немалък принос в реализирането на този прием имат и политиката на училището да отговаря на потребностите и нуждите на всеки ученик, професионализмът на учителите, както и приемствеността. Често бивши възпитаници на гимназията насочват децата си да учат в нея. А някои от тях се връщат тук като учители.
Работата по програма „Еразъм+“ за мобилност на ученици с цел практика и повишаване професионалната квалификация на учителите в европейски страни вече над 10 години допринася за популяризирането на гимназията. Освен сертифицирането на учениците с европейски инструмент за придобити умения, реализирането на проектите спомага за изграждането им като личности, отворени към глобалния свят, и повишава професионалната компетентност на педагогическите специалисти.
Предизвикателствата, пред които се изправя екипът на училището, са всекидневни. Най-сериозни трудности възникват с немотивираните ученици, чийто брой обаче не е голям. В повечето от случаите липсва партниращо семейство за подкрепа на ученика и затова промяната в отношението към образователния процес е трудна.
„Обучението от разстояние в електронна среда демонстрира гъвкавостта и компетентностите на педагогическия екип – подчертава инж. Каменова. – Със сътрудничеството между колегите в рамките на един уикенд успяхме да стартираме 100% синхронно обучение. В тази екстремна ситуация най-трудно беше за учителите по професионална подготовка. За голяма част от учебните предмети няма учебници както на хартия, така и дигитални. Провеждането на часовете по учебна практика е истинско предизвикателство. За създаването на електронно съдържание е необходимо както много време, така и много усилия.“
Традиционно гимназията участва в немалко състезания в различни категории и направления – олимпиади, национални конкурси за есе и рисунка, състезания по професии в направление „Строителство“ и „Приложна електроника“.
Най-големите постижения на училището за учебната 2020 – 2021 г. са третото място на националното състезание „Най-добър млад строител“ в дисциплината „Сухо строителство“, трето място в националния конкурс „По стъпките на Таньо войвода“ за есе на историческа тематика, както и единадесето място на националния кръг на олимпиадата по техническо чертане.
Силна страна в работата на училището е партньорството с институциите, с бизнеса и участието в доброволчески инициативи. Тук се работи много активно с културните институции в Монтана – Регионалната библиотека „Гео Милев“ и Регионалния исторически музей за провеждане на съвместни уроци, както и с художествената галерия „Кутловица“ за излагане на творби на ученици от гимназията.
Партньорството с бизнеса е многообразно – участие в изготвяне на предложението за план-прием, осигуряване на работни места за учениците в реална работна среда за провеждане на учебната и производствената практика, участие в състезания по професии.
Сериозен принос в работата на училището по отношение на здравното образование на учениците е съвместната работа с Българския Червен кръст. Реализират се и немалко благотворителни кампании – участие в кампанията на Националната библиотека „Св.св. Кирил и Методий“ – „Осинови книга“; в благотворителна инициатива на ЮНЕСКО за набиране на средства за онкоболни деца; благотворителна коледна кампания за подпомагане на деца от социално слаби семейства в училището; оказано съдействие на ученици от гимназията за участие в благотворителни инициативи на фондация „Бербатов“ и фондация „Бикаус“ и други.

Your Image Description

Свързани статии:

Нова година – нова паралелка За хляба, водата и за още други неща Математиката не е страшна Желанието да градим заедно

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Нова година – нова паралелка

Next article

За хляба, водата и за още други неща

Next article
За хляба, водата и за още други неща

За хляба, водата и за още други неща

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

ЕС обещава 1,7 млрд. евро за глобалното образование

1,9 млн. евро за 15 наши фирми за иновации

Създават платформа за творческите индустрии

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Vocational Education, Number 5/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 4/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 3/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 2/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 1/2023, Volume 25
  • Annual contents of Vocational education journal vol. 24/ 2022
  • Vocational Education, Number 6/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 5/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 4/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 3/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 2/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 1/2022, Volume 24
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"