"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Bulgarian Language and Literature Съдържание на сп. "Български език и литература"

Български език и литература, книжка 3, година LV, 2013

от
25-06-2013
in Съдържание на сп. "Български език и литература"
A A

СЪДЪРЖАНИЕ/ CONTENTS

ЕЗИКОЗНАНИЕ / LINGUISTICS
Отново за различните видове социолингвистика /
[Diferent Types of Sociolinguistics Revisited
Ангел Г. Ангелов / Angel G. Angelov – p. 201

Log in to read the full text

Семантични техники за терминологична номинация. Метонимизация и метафоризация в терминологията /
Semantic Techniques for Terminological Nomination, Word Associations and Terminology. Metonymisation and Metaphorisation in Terminology

Катя Исса / Katya Issa – стр. 217

Log in to read the full text

ПО СТЪПКИТЕ НА СЛАВЯНСКИТЕ ПЪРВОУЧИТЕЛИ / IN THE FOOTSTEPS OF THE FIRST SLAVIC APOSTLES
„Изобщо Климент е предал на нас, българите, всичко, което се отнася до Църквата“ (Оригиналната старобългарска служба за св. Алексий, Човек Божи от св. Климент Охридски)/
„Generally Climent Gave to us Bulgarians Everything that Relates to the Church“ (The Original Old Bulgarian Service for St Alexius, Man of God by St Climent of Ohrid)

Венета Савова / Veneta Savova –  стр. 233

Log in to read the full text

Създаването и разпространението на кирилската азбука – залог за духовна самостоятелност на славянската култура в средновековна Европа. Методически разработки в помощ на учителя по литература /
The Creation and Spreading of the Cyrillic Alphabet – a Pledge for Spiritual Independence of the Slavonic Culture in Medieval Europe. Teaching Strategies in practical use
Здравка Владова-Момчева / Zdravka Vladova–Momcheva –  стр.244

Log in to read the full text

По стъпките на първоучителите: университетското продължение на Търновската книжовна школа /
In the footsteps of the fi rst teachers. University continuation Turnovo Literary School
Димитър Кенанов / Dimitar Kenanov –  стр. 253

Log in to read the full text

ОПИТЪТ НА ПРЕПОДАВАТЕЛЯ / TEACHER EXPERIENCE
Портфолиото в обучението по български език и литература /
Portfolio in Teaching Bulgarian Language and Literature
Мария Николова / Maria Nikolova –  стр. 258

Log in to read the full text

Проблеми при създаването на трансформиращ преразказ
[Problems in Creating Transformative Retelling] /
Анита Николова / Anita Nikolova –  стр. 274

Log in to read the full text

РЕЦЕНЗИИ И ИНФОРМАЦИЯ / REVIEWS AND INFORMATION
С възрожденски дух и модерен поглед. Сборник в чест на чл.-кор. проф. Милена Цанева /
With a Renaissance Spirit and a Modern Approach – Jubilee Collection in honour of Professor Milena Caneva
Александра Антонова/ Alexandra Antonova –  стр. 279

Log in to read the full text

Антологии и антологийно – между автора и текста. 1910 и след това /
Anthologies and Anthological – Between the Author and the Text. 1910 and after
Пламен Антов / Plamen Antov –  стр.281

Log in to read the full text

 
283 В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
READ IN THE LATEST ISSUES OF THE „AZ BUKI“ JOURNALS –  стр. 283

УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS –  стр. 285


 

 ОТНОВО ЗА РАЗЛИЧНИТЕ ВИДОВЕ СОЦИОЛИНГВИСТИКА

Prof. Dr. Angel Angelov

Sofia University

Absract. Статията е изцяло теоретична и предлага преглед на основните идеи в социолингвистиката, възникнали през последните 60 години. Обсъдени са главните възгледи за макро- и микросоциолингвистика, сравнени с методите на диалектологията, а така също и с най-новите тенденции в областта на еколингвистиката. Целите и принципите на езиковата политика и езиковото планиране, определени през 60-те и 70-те години на ХХ в., претърпяват за начителни промени в началото на XXI в. – време на глобализация и нов лингвистичен ред. Усилията за запазването на езиковото и културното разнообразие предизвикват обновяване на социолингвистиката, която всъщност се вмества в парадигмата и етиката на еколингвистиката. Специално внимание е отделено на източноевропейските разработки по социолингвистика, както и българските постижения в тази интердисциплинарна област.

Keywords: sociolinguistics, dialectology, ecolinguistics, language planning, sociolinguistic variability

DIFERENT TYPES OF SOCIOLINGUISTICS REVISITED

Abstract.
This article is entirely theoretical giving an overview about the general ideas in sociolinguistics during the last 60 years. Main concepts of macro- and microsociolinguistics, as well as the methods of dialectology and the new trends in the scope of ecolinguistics, are discussed. Goals and principles of language policy and language planning established in the 60es and 70es of the 20th century undergo signifi cant changes in the beginning of 21th century – time, defi ned as era of globalization and new linguistic order. Saving language and cultural diversity arises as a new task and challenge for
sociolinguists, which, is fact, are involves in the paradigm and the ethic of ecolinguistics. East European experience in sociolinguistics as an interdisciplinary fi eld is taken into consideration. Bulgarian achievements are also object of special attention.

Assos. Prof. Angel G. Angelov D.Habil.
St. Kliment Ohridski University of Sofia
15, Tzar Osvoboditel Blvd.
1504 Sofi a, Bulgaria
Department of Slavic Philologies

нагоре


 

 СЕМАНТИЧНИ ТЕХНИКИ ЗА ТЕРМИНОЛОГИЧНА НОМИНАЦИЯ. СЛОВЕСНИТЕ АСОЦИАЦИИ
И ТЕРМИНОЛОГИЯТА. МЕТОНИМИЗАЦИЯ И МЕТАФОРИЗАЦИЯ В ТЕРМИНОЛОГИЯТА

Катя Исса
Университет за архитектура, строителство и геодезия

Absract. Текстът синтезира опита в българското терминознание за създаване на термини чрез терминологична метонимия и терминологична метафора. Особено внимание се отделя на словесните асоциации, създадени по близост или образно сходство, а не по закона на логическото мислене, организирано около способността ни да обединяваме по различни принципи представите и понятията за обектите от действителността. Целта на предложения тук модел на терминостроителство е да заложи на асоциацията, която не изисква никакво усилие, а е психологическа даденост на всеки човек. Тя е първата степен, началното хрумване на индивида, възникнало случайно. Втората степен е метафоризацията и метонимизацията. При нея се извършва „пренасяне на пренасянето“ на смисъла, възникнал асоциативно, но осмислен и насочен към съответен контекст със съответна цел, пригоден за точно определена научна област. Асоциирането е характеристика на човека, метафоризацията и метонимизацията са характеристики на езика. С всяко ново откритие във всяка област на науката, техниката, изкуството и културата те продължават да пренасят смисъл въз основа на взаимодействия, които водят до попълване на концептуалната система при вербализирането на знанието.

Keywords:
associative thinking and terminology, terminological metaphor, terminological metonymy

SEMANTIC TECHNIQUES FOR TERMINOLOGICAL NOMINATION, WORD ASSOCIATIONS AND TERMINOLOGY,
METONYMISATION AND METAPHORISATION IN TERMINOLOGY

Abstract. The paper synthesises the attempt in the Bulgarian terminology studies to create terms by means of terminological metonymy and terminological metaphor. Particular attention is given to word associations formed by proximity or similarity of shape and not by logical thinking which follows our ability to combine, by various principles, our ideas and notions of the real objects. The objective of the proposed model for terminology construction is to pinpoint association – it does not require any effort and is a psychological peculiarity of each person. Association is the fi rst stage, the initial whim of the individual, and occurs by chance. The second stage is metaphorisation and metonymisation which are „transfer of the transfer“ of the meaning which has appeared associatively, but which has been then rationalised
and directed to the respective context with a respective aim, then adapted for a specifi c research area. Association is human, metaphorisation and metonymisation – linguistic. With each new discovery in any fi eld of science, technology, art and culture, they continue to transfer meaning based on interactions that lead to the completion of the conceptual system in the verbalisation of knowledge.

Assos. Prof. Katya Issa PhD
UACG Sofi a
Sofi a, 1 „Hr. Smirnenski“ Blvd
katyaissa@abv.bg

нагоре


 

 „ИЗОБЩО КЛИМЕНТ Е ПРЕДАЛ НА НАС, БЪЛГАРИТЕ, ВСИЧКО, КОЕТО СЕОТНАСЯ ДО ЦЪРКВАТА“
(Оригиналната старобългарска служба за св. Алексий Човек Божи от св. Климент Охридски)

Венета Савова
Sofia University

Absract. В славянския празничен миней от Синайския манастир „Св. Екатерина“ (Sin. slav. 25) се пази служба за св. Алексий Човек Божи за 17 март. В 9-а песен на канона има акростих КЛИМ, познат като често използван от св. Климент Охридски негов авторски подпис в химнографските му произведения. Не са открити гръцки паралели на службата от синайския ръкопис. Стихирите и тропарът от вечерния дял се откриват в минея от XV в. НБКМ 122 от Народната библиотека „Св. св. Кирил и Методий“, а в славянския сборник от Виенската Национална библиотека Cod. Slav. 37 се среща само тропарът. След публикацията на откритието през 2003 г. беше съобщено за още 6 преписа на службата от Ан. Турилов.

Keywords:
St Alexius, Man of God, St Climent of Ohrid in his hymnographic works, acrostic, festal menaion

„GENERALLY CLIMENT GAVE TO US BULGARIANS EVERYTHING THAT RELATES TO THE CHURCH “
(The Original Old Bulgarian Service for St Alexius, Man of God by St Climent of Ohrid)

Abstract. The 14th century festal menaion kept at St Catherine’s Monastery on Mount Sinai (Sin. slav. 25) contains a service for St Alexius, Man of God (17’march). The 9th ode of the canon has an acrostic which reads КЛИМ, known to
be the regular shortened signature used by St Kliment of Ohrid in his hymnographic works. Preliminary survey shows no greek parallels for the service from Sinai manuscript. The stihera and the troparion of its Vesper part could be found in a
15th century festal menaion from St Cyril and Methodius National Library at Sofia (№ 122) and in Slavonic hymnographic miscellanea of the 12th – 13th century from Vienna National Library (Cod. Slav. 37) respectively. After the publication in 2003 of the newly discovered service An. Turilov announced 6 more copies of service.

Assist. Prof. Veneta Savova
Sofi a University „St. Kliment Ohridski“
1504 Sofi a, 15 Tsar Osvoboditel Blvd.
Department of Cyril and Methodius Studies
venisavova@abv.bg

нагоре


 

 

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailБългарски език и литература, книжка 1, година LV, 2013 Default ThumbnailБългарски език и литература, книжка 6, година LV, 2013 Default ThumbnailБългарски език и литература, книжка 6, година LVI, 2014 Default ThumbnailГодишно съдържание на сп. „Български език и литература“, 2016 г.

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Mathematics and Informatics, Number 3/2013, Volume 56

Next article

History, issue 3/2013, Volume 21

Next article

сп. "История", книжка 3, година XXI, 2013

Чуждоезиково обучение, книжка 3, година XXXX, 2013

Chemistry, Number 4/2013, Volume 22

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Vocational Education, Number 5/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 4/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 3/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 2/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 1/2023, Volume 25
  • Annual contents of Vocational education journal vol. 24/ 2022
  • Vocational Education, Number 6/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 5/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 4/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 3/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 2/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 1/2022, Volume 24
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"