LINGUISTICS/ЕЗИКОЗНАНИЕ
Запълване на хезитационните паузи в спонтанната българска разговорна реч
[About Hasitation Pause in the Conversational Bulgarian Speech Language]
/ Михаил Виденов / Mihail Videnov – стр. 479
Log in to read the full text
Членуване на съществителни нарицателни имена от мъжки род с пълен и с кратък член. Практическо-прагматичен подход
[Suffixing the Definite and Indefinite Articles to Common Masculine Nouns – a Practical and Pragmatic Approach]
/ Галя Христозова / Galya Hristozova – стр. 486
Log in to read the full text
Некоректна артикулация на алвеоденталната съгласна л: перцепция, правописни грешки
[Incorrect Articulation of Alveodental Consonant l: Perception, Spelling Mistakes]
София Мицова, Гергана Падарева-Илиева / Sofia Mitsova, Gergana Padareva-Ilieva – стр. 495
Log in to read the full text
Hydra for Web: WordNet Online Editor
/ Borislav Rizov, Tsvetana Dimitrova – стр. 504
Log in to read the full text
Изследователски подходи в науката за езика и езиковото обучение
[Research Methods in Linguistics and Language Learning]
/ Светла Коева / Svetla Koeva – стр. 518
Log in to read the full text
LITERATURE SCIENCE / ЛИТЕРАТУРОЗНАНИЕ
Природата и нейните визуализации като хармонично обект-субектно тъждество в лириката на Емануил Попдимитров
[Nature and its Visualizations as a Harmonious Object – Subject Identity in the Lyrics of Emanuil Popdimitrov]
/ Стефка Караиванова / Stefka Karaivanova – стр. 534
Log in to read the full text
BULGARIAN LANGUAGE AND CULTURE ABROAD / БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И КУЛТУРА ПО СВЕТА
За интерпретирането на иносказателността на фразеологичните единици в процеса на обучението по бъларски език като чужд
[On Interpreting Idiomatic Expressions while Studying Bulgarian as a Foreign Language]
/ Весела Шушлина / Vesela Shushlina – стр. 543
Log in to read the full text
TEACHERS’ EXPERIENCE / ОПИТЪТ НА ПРЕПОДАВАТЕЛЯ
Между Библията и старобългарската литература с подкрепата на информационните технологии
[Between the Bible and the Old Bulgarian Literature with the Help of the Information]
/ Нели Минкова, Здравка Георгиева, Георги Георгиев / Neli Minkova, Zdravka Georgieva, Georgi Georgiev – стр. 553
Log in to read the full text
Диагностициране на знанията и уменията на петокласниците за същността и употребата на прилагателното име в българския език
[Assessing the Knowledge and Skills of Fifth Grade Students on the Adjective Use in Bulgarian Language]
/ Лиляна Джолева / Lilyana Dzholeva – стр. 565
Log in to read the full text
REVIEWS AND INFORMATION/РЕЦЕНЗИИ И ИНФОРМАЦИЯ
Емилиян Станев и киното
[Emiliyan Stanev and the Cinema]
/ Радка Пенчева / Radka Pencheva – стр. 574
Log in to read the full text
READ IN THE LATEST ISSUES OF “AZ-BUKI“ JOURNALS
/ В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА ИЗДАТЕЛСТВО „АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 577
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 579
ЗАПЪЛВАНЕ НА ХЕЗИТАЦИОННИТЕ ПАУЗИ В СПОНТАННАТА БЪЛГАРСКА РАЗГОВОРНА РЕЧ
Acad. Prof. Mihail Videnov
Sofia University
Absract. В работата се разглежда въпросът за прекъсванията, причинени от търсенето на думи и фрази в непосредствения поток на речевия акт. Авторът посочва, че в разговорния български литературен език за тази цел се използват удължените вокали [ъ] и [а]. Показано е, че това се възприема като негативен феномен, който може да бъде предотвратен чрез обучение в правилна реч още от ранните предучилищни години и продължи без прекъсване в зряла възраст.
Keywords: hasitation; conversational Bulgarian speech language; training
ABOUT HASITATION PAUSE IN THE CONVERSATIONAL BULGARIAN SPEECH LANGUAGE
Abstract. In the work is treated the question of breaks caused by searching for words and phrases in the immediate flow of speech act. The author indicates that in conversational Bulgarian literary language for this purpose are extended vocal [ъ] and [a]. Shown is that it is perceived as a negative phenomenon available training in correct speech without hasitation breaks to starts in early pre-school years.
Acad. Prof. Mihail Videnov
Sofia University
15, Tsar Osvoboditel Blvd.
Sofia, Bulgaria
ЧЛЕНУВАНЕ НА СЪЩЕСТВИТЕЛНИ НАРИЦАТЕЛНИ ИМЕНА ОТ МЪЖКИ РОД С ПЪЛЕН И С КРАТЪК ЧЛЕН. ПРАКТИЧЕСКО-ПРАГМАТИЧЕН ПОДХОД
Prof. Galya Hristozova, DSc.
Burgas Free University
Absract. Анализират се някои важни правила за членуване с пълен и с кратък член на съществителни нарицателни имена от мъжки род, завършващи на съгласен. Посочват се често допускани типични грешки. Подходът към проблема е практическо-прагматичен. Предлагат се различни начини за проверка без излишно теоретизиране. Цели се да се усвоят механизми за практически действия, които да подпомагат правилното членуване.
Keywords: suffixing the definite and indefinite articles to common masculine nouns; definite and indefinite articles; subject; verb; personal pronouns
SUFFIXING THE DEFINITE AND INDEFINITE ARTICLES TO COMMON MASCULINE NOUNS – A PRACTICAL AND PRAGMATIC APPROACH
Abstract. Analyzed are some important rules of suffixing common masculine nouns ending in consonants with definite and indefinite articles. Identified are some typical mistakes. The approach to the problem is practical and pragmatic. Suggested are various ways of checking mistakes without unnecessary theorizing. The aim is to develop mechanisms for practical actions that will facilitate the suffixing of nouns with definite and indefinite articles.
Prof. Galya Hristozova, DSc.
Burgas Free University
Burgas, Bulgaria
НЕКОРЕКТНА АРТИКУЛАЦИЯ НА СЪГЛАСНАТА [Л]. ПЕРЦЕПЦИЯ, ПРАВОПИСНИ ГРЕШКИ
София Мицова, Гергана Падарева-Илиева
South-West University „Neofit Rilski“
Blagoevgrad, Bulgaria
Absract. Сред по-младите носители на българския език изговорът на алвеоденталната съгласна [л] като [ў] във всяка позиция в думата, с изключение на позиция пред предни гласни, е масово явление. Според нас съществува и тенденция да се задълбочават правописните грешки вследствие на тази артикулация и съответната перцепция. В предишно изследване, проведено сред ученици от основно училище в Западна България, представихме резултатите от експеримент, който потвърди нашите предположения. За да отхвърлим евентуални допускания, че резултатите могат да са повлияни от диалектните особености, тук представяме втора част на изследването, реализирано в училище в Източна България. В експеримента участваха четиридесет и един ученици от V и VI клас от основно училище в град Варна. Въпреки някои разлики в получените от двете части на експеримента резултати и този път установихме същата тенденция към задълбочаване на проблемите в правописа, дължащи се на неправилната артикулация и на съответната перцепция на алвеоденталната съгласна [л].
Keywords: spelling mistakes; perception; alveolar consonant l; incorrect articulation
INCORRECT ARTICULATION OF CONSONANT L. PERCEPTION, SPELLING MISTAKES
Abstract. The articulation of alveolar consonant [l] as [ŭ] /w/ in all positions except the position before the front vowels [ɛ] and [i] is an expansive phenomenon especially among the young people. There is tendency towards deepening the spelling mistakes as a result of this incorrect articulation and corresponding perception. For to verify this proposition we conducted a research among students in primary school in West Bulgaria and the results were already published in a previous article. But some assumptions for dialectal influence may occur. That is why we did the same experiment, but at a school in East Bulgaria and we present the results here. The respondents are forty one students of fifth and sixth grade from Varna. Despite some differences in the results of the two experiments, we could certify the same tendency towards increasing the spelling mistakes due to the current articulation and the corresponding perception.
Dr. Sofiya Mitsova, Assist. Prof., Dr. Gergana Padareva-Ilieva, Assoc. Prof.
Department of Bulgarian Language
Faculty of Philology
SWU “Neofit Rilski”
Blagoevgrad, Bulgaria
HYDRA FOR WEB: WORDNET ONLINE EDITOR
Borislav Rizov, Tsvetana Dimitrova
Institute for Bulgarian Language – Bulgarian Academy of Sciences
Abstract. The paper presents the CRUD functions of the Hydra for Web system for work on lexical-semantic databases with relational structure similar to the structure of WordNet. It supports functionalities for editing of relational data, simultaneous access of multiple users, parallel data visualisation. Hydra for Web has been used for the development of the Bulgarian wordnet.
Keywords: content management system; language data; lexical-semantic networks; Wordnet
Mr. Borislav Rizov, Dr. Tsvetana Dimitrova, Assist. Prof.
Intstitute for Bulgarian Language “Prof. Lyubomir Andreychin”
Bulgarian Academy of Sciences
52, Shipchenski Prohod Blvd., bl. 17
Sofia, Bulgaria
ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПОДХОДИ В НАУКАТА ЗА ЕЗИКА И ЕЗИКОВОТО ОБУЧЕНИЕ
Светла Коева
Institute for Bulgarian Language
Bulgarian Academy of Sciences
Sofia, Bulgaria
Absract. В студията се засяга накратко връзката между език и мислене, за да се подчертае важността на непрекъснатото развитие на езиковите умения, което е свързано с развитието на мисленето и влияе на успешното социално взаимодействие. Изхождайки от специфичните свойства на езика като обект на изследване, се обосновава защо е важно да се прилагат изследователските подходи от лингвистиката при обучението по български език. Накрая се представят разнообразни езикови ресурси на Института за български език, които могат да подпомогнат успешното приложение на изследователски подходи в обучението по български език.
Keywords: language and thought; research methods in linguistics; empirical data
RESEARCH METHODS IN LINGUISTICS AND LANGUAGE LEARNING
Abstract. The study briefly discusses the relationship between language and thought and emphasizes the importance of the continuous development of language skills, which is related to the development of thinking and influences the successful social interaction. Based on the specific properties of language as a subject of study, we justify why it is important to apply research methods in linguistics to Bulgarian language learning. Further, a variety of language resources developed at the theInstitute for Bulgarian Language are presented, which can support the successful application of research methods in Bulgarian language learning.
Prof. Dr. Svetla Koeva
Institute for Bulgarian Language
Bulgarian Academy of Sciences
52, Shipchenski prohod Blvd. Bl.17
Sofa, Bulgaria
ПРИРОДАТА И НЕЙНИТЕ ВИЗУАЛИЗАЦИИ КАТО ХАРМОНИЧНО ОБЕКТ-СУБЕКТНО ТЪЖДЕСТВО В ЛИРИКАТА НА ЕМАНУИЛ ПОПДИМИТРОВ (По мотиви от стихотворенията „Пролет“, „Есен“ – „Вятърът тъжно люлее тревите“ и „Лято“)
Stefka Karaivanova
Департамент за информация и повишаване на квалификацията на учителитe – Стара Загора, Тракийски университет
Absract. Статията има за цел да разгледа един възможен аспект на релацията поезия – философия, „четяща“ се в лириката на един от българските поети модернисти – Емануил Попдимитров (1885 – 1943). Авторският интерпретативен прочит, като специфичен маниер на възприемане, се стреми да „преведе“ елементите на природното в разглежданите творби на своя собствен език, като запази индивидуалността, характерологичното в етоса на Емануил-Попдимитровото присъствие в нашия литературен живот.
Keywords: nature; subject-object identity; mental attitude; emotional thrill; mpressionistic world perception
NATURE AND ITS VISUALIZATIONS AS A HARMONIOUS OBJECT-SUBJECT IDENTITY IN THE LYRICS OF EMANUIL POPDIMITROV
Abstract. The article aims to examine one possible aspect of the relation poetry – philosophy, “read” in the lyrics of one of the Bulgarian poets modernists Emanuil Popdimitrov (1885 – 1943). The author’s interpretive reading as a specific manner of perception seeks to “translate” the elements of Nature into the works in question in its own language, while preserving the individuality, the characterological ethos of the Emmanuel-Popdimitrov presence in our literary life.
Ms. Stefka Karaivanova, Assist. Prof.
Departament of Information and In-Service Teacher Training
Trakia University
Stara Zagora, Bulgaria
ЗА ИНТЕРПРЕТИРАНЕТО НА ИНОСКАЗАТЕЛНОСТТА НА ФРАЗЕОЛОГИЧНИТЕ ЕДИНИЦИ В ПРОЦЕСА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК КАТО ЧУЖД
Весела Шушлина
Sofia University
Absract. Изследването има за цел да представи някои от възможните подходи към интерпретирането на иносказателността на фразеологизмите при включването им в процеса на обучението по български език като чужд. Изграждането на умения за използване на български фразеологични словосъчетания се разглежда като процес, който се осъществява на три етапа, всеки от които има конкретна цел и изисква специфичен подход. В изследването се предлагат и типове задачи и упражнения, подходящи за всеки един от посочените етапи, които имат за цел подобряването на рецептивните и продуктивните умения на изучаващите български език за овладяване на фразеологичния материал.
Keywords: teaching Bulgarian as a foreign language; idiomatic expressions; interpretation; comprehension; use of phraseologies
ON INTERPRETING IDIOMATIC EXPRESSIONS WHILE STUDYING BULGARIAN AS A FOREIGN LANGUAGE
Abstract. The present paper aims at presenting some of the possible approaches to understanding the ingenuity of the various phraseologies when they are introduced in the process of studying Bulgarian as a foreign language.The development of certain skills to use Bulgarian set phrases is considered a process that takes place in three stages, each of which has a specific purpose and requires a specific approach. The study also includes appropriate tasks and exercises suitable for each of these stages, which aim at improving the receptive and productive skills of Bulgarian language learners when mastering the phraseologies.
Dr. Vesela Shushlina, Assist. Prof.
Faculty of Slavic Studies
Department of Bulgarian Language as a Foreign
Sofia University
Sofia, Bulgaria
МЕЖДУ БИБЛИЯТА И СТАРОБЪЛГАРСКАТА ЛИТЕРАТУРА С ПОДКРЕПАТА НА ИНФОРМАЦИОННИТЕ ТЕХНОЛОГИИ (Бинарен урок български език и информационни технологии в IX клас)
1)Нели Минкова, 1)Здравка Георгиева, 2)Георги Георгиев
1)Професионална гимназия по електротехника и електроника – Пловдив
2)Американски университет в България – Благоевград
Absract. В статията се представя възможен модел за преподаване на материал по БЕЛ в IX клас, свързан с Библията и старобългарската литература, чрез използване познанията на обучаемите по предмет ,,Информационни технологии“. Представянето на изработени от учениците презентации за известни български манастири способства за формирането на умения за екипна работа, креативно използване на интернет ресурсите, надграждане на знания, свързани с изучавани предмети в IX клас.
Keywords: Bible; old Bulgarian literature; Bulgarian monasteries; Dropbox; PowerРoint; Sway
BETWEEN THE BIBLE AND THE OLD BULGARIAN LITERATURE WITH THE HELP OF THE INFORMATION TECHNOLOGIES (Binary Lesson in Literature and IT for 9 Graders)
Abstract. This article presents a possible model for teaching 9th grade Literature material related to the Bible and the Old Bulgarian literature by applying the knowledge that the students have acquired during the Information Technology classes. The demonstration of the student presentations about famous Bulgarian monasteries favors the formation of teamwork skills, the creative usage of the Internet resources and the improvement of the knowledge connected with the subjects studied in 9th grade.
Ms. Neli Minkova, Ms. Zdravka Georgieva
Vocational School of Electronics and Electrical Engeneering
Mr. Georgi Georgiev
American University in Bulgaria
Blagoevgrad, Bulgaria
ДИАГНОСТИЦИРАНЕ НА ЗНАНИЯТА И УМЕНИЯТА НА ПЕТОКЛАСНИЦИТЕ ЗА СЪЩНОСТТА И УПОТРЕБАТА НА ПРИЛАГАТЕЛНОТО ИМЕ В БЪЛГАРСКИЯ ЕЗИК
Лиляна Джолева
Средно училище „Братя Петър и Иван Каназиреви“ – Разлог
Absract. Статията представя педагогически опит от проведено диагностично изследване с петокласници за степента на знания и умения за употребата на прилагателното име като част на речта и на изречението. Представени са обектът, целите и инструментариумът на изследването, както и анализ на емпиричните данни. Направени са изводи и обобщения за работата в часовете по български език по отношение на развитието на речта на петокласниците и постигането на стандартите от учебната програма.
Keywords: adjective; knowledge; skills; fifth grade students; adjectives in descriptive essay
ASSESSING THE KNOWLEDGE AND SKILLS OF FIFTH GRADE STUDENTS WITH REGARD TO THE ADJECTIVE USE IN BULGARIAN LANGUAGE
Abstract. The current article presents a pedagogical experiment that was tried out with fifth grade students to ascertain their state of knowledge and skills about using the adjective as a part of speech and the sentence. It submits for consideration the target, the goal and the instruments used for the research as well as an empirical data analysis. It also presents the summary of conclusions that have been made with regard to developing the native speech and reaching the syllabus standards by the fifth grade students during Bulgarian language classes.
Ms. Lilyana Dzholeva
Bratya Petar i Ivan Kanazirevi Secondary School
Razlog, Bulgaria