"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching Съдържание на сп. "Чуждоезиково обучение"

Чуждоезиково обучение, книжка 6, година XLII, 2015

от
19-11-2015
in Съдържание на сп. "Чуждоезиково обучение"
A A

 СЪДЪРЖАНИЕ / CONTENTS

 

APPLIED LINGUISTICS / ПРИЛОЖНА ЛИНГВИСТИКА

Когнитивната лингвистика в лингвистиката
[Cognitive Linguistics inLinguistics]
/
Майя Пенчева / Maya Pentcheva – 607

Log in to read the full text

 

За някои прояви на сефарадско-българския езиков контакт
[On SomeExpressions of Sephardic-Bulgarian Language Contact]
/
Искра МаноловаДобрева / Iskra Manolova Dobreva – 615

Log in to read the full text

 

LANGUAGE TEACHING METHODOLOGY / МЕТОДИКА

Обучението по съвременни езици в Република Македония
[TeachingModern Languages in the Republic of Macedonia]
/
Весна Продановска /Vesna Prodanovska – 625

Log in to read the full text

 

За някои от основните термини при преподаването на химия на английски,френски и български език
[On Some Basic Terminology in ChemistryTeaching in English, French and Bulgarian]
/
Дамяна Грънчарова,Дафина Костадинова / Damyana Grancharova, Dafina Kostadinova – 633

Log in to read the full text

 

Националната олимпиада по немски език – вход за търсени специалностив български университети
[National Olympiad in German – Entrance forAttractive Specialties in Bulgarian Unversities]
/
Емилия Денчева / EmiliyaDencheva  – 643

Log in to read the full text

 

LANGUAGE AND CULTURE / ЕЗИК И КУЛТУРА

Ford’s Rendering of the Nature of War in Parade’s End /
Asparouh Asparouhov – 651

Log in to read the full text

 

Парижките букинисти и софийският им аналог [Paris Bibliopoles and TheirAnalogue in Sofia] /
Цвета Тодорова / Tzveta Todorova – 662

Log in to read the full text

 

EVENTS / ХРОНИКА

Научна конференция по социолингвистика [Scientific Conference onSociolinguistics] /
Катя Исса / Katya Issa – 668

Log in to read the full text

 

Първа българо-хърватска славистична среща

[First Bulgarian-CroatianSlavonic Meeting] /
Ина Христова / Ina Hristova – 671

Log in to read the full text

Сто години българска литература в Бразилия
[100 Years Bulgarian Literature in Brazil] / Боян Недев / Boyan Nedev – 675

Log in to read the full text

 

Sciences et guerre, sciences en guerre /
Ioan Panzaru, Florin Turcanu, SimonaNecula – 677

Log in to read the full text

 

REVIEWS AND ANNOTATIONS / РЕЦЕНЗИИ И АНОТАЦИИ

Езикознанието в Русия през ХVІІІ век
[ХVІІІ Century Russian Linguistics]/
Димитър Веселинов / Dimitar Vesselinov – 680

Log in to read the full text

 

LANGUAGE AND EDUCATION / ЕЗИК И ОБРАЗОВАНИЕ

Всеки намира своя мотив да изучава чужд език
[Each Person Finds OwnMotivation to Learn a Foreign Language] /
Антони Стоилов / Antony Stoilov – 683

Log in to read the full text

 

OPEN FILE / ОТКРЫТАЯ ЛИНИЯ

Русский язык для учителей-предметников: современные способыусовершенствования языка и речи в процессе преподавания
[RussianLanguage for Subject Teachers: Modern Ways for Improvement of LanguageSkills and Speaking During the Course of Teaching]
/
Наталия Гетьманенко, Ольга Иванова / Nataliya Getmanenko, Olga Ivanova – 689

Log in to read the full text

 

ANNUAL CONTENTS /
ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ
– 700

Log in to read the full text

 

READ IN THE LATEST ISSUES OF AZ BUKI JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
– 707

 

нагоре


 КОГНИТИВНАТА ЛИНГВИСТИКАВ ЛИНГВИСТИКАТА

 

Майя Пенчева

Sofia University

 

Absract. Статията предлага общ поглед към когнитивната лингвистика,нейните постулати, твърдения и основна терминология. Тя няма за цел да излага теоретичните основи на това направление в съвременната лингвистика, апо-скоро се опитва да постави когнитивната лингвистика в общия контекст налингвистиката и да формулира нейните постижения в широка перспектива.

Keywords: cognitive linguistics, basic terminology, prospectives

 

COGNITIVE LINGUISTICS IN LINGUISTICS

 

Abstract. This paper offers a broad view of Cognitive linguistics, its postulates,statements and basic terminology. It does not intend to develop the theoretical basisof this trend in present-day linguistics but rather tries to place cognitive linguisticswithin the context of linguistics and formulate its achievements in a broaderperspective.

 

Prof. Maya Pentcheva, DSc.

University of Sofi a

1000 Sofi a, Bulgaria


 ЗА НЯКОИ ПРОЯВИ НА СЕФАРАДСКО-БЪЛГАРСКИЯ ЕЗИКОВ КОНТАКТ

 

Искра Манолова Добрева

Sofia University

 

Absract. Настоящото изложение представя сефарадско-българския езиковконтакт в условията на български, като пълнофункционален език през първатаполовина на ХХ век. Разглеждат се сефарадски текстове на кирилица от фонд1568к и 1498к на Централния държавен архив от периода 1912 – 1948 година,като един преходен етап на преминаване от сефарадски към български катоосновен език на писмено общуване на евреите в България. Посочват се проявина езиково взаимодействие на фонетично, морфосинтактично и семантичнониво. Сефарадските текстове на кирилица и латиница са ценен първичен източник за изучаване на сефарадския език и неговото многовековно развитиена Балканите.

Keywords: language contact, language change, Judeo-Spanish in Cyrillic alphabet

 

ON SOME EXPRESSIONS OF SEPHARDIC-BULGARIANLANGUAGE CONTACT

 

Abstract. This paper focuses on language contact between Judeo-Spanish andBulgarian in situation of Bulgarian as a fully-functional language over the fi rst halfof the XXth century. Judeo-Spanish texts in Cyrillic alphabet from Funds 1568kand 1498k of the Bulgarian Central State Archives written in the period 1912-1948are regarded as an intermediate stage of switch from Judeo-Spanish to Bulgarian asa main language of written correspondence of Bulgarian Jews. Some expressionsof linguistic impact at phonetic, morpho-syntactic and semantic levels are shown.Judeo-Spanish writings in Cyrillic and Latin alphabets are a valuable primary sourcefor investigation of Sephardic language and its multi-centenary development in theBalkans.

 

Mrs. Iskra Manolova Dobreva

Department of Spanish and Portuguese Studies

Faculty of Classical and Modern Philology

University of Sofi a

15, Tsar Osvoboditel Blvd.

1504 Sofi a, Bulgaria

нагоре


 ОБУЧЕНИЕТО ПО СЪВРЕМЕННИ ЕЗИЦИВ РЕПУБЛИКА МАКЕДОНИЯ

 

Весна Продановска

Университет „Гоце Делчев“ – Щип, Македония

 

Absract. В статията се представя системата на обучение по съвременниезици в Република Македония. Разглежда се езиковото обучение в основнотоучилище, средното и средното специализирано училище, а също и преподава-нето на съвременни езици в държавните и частните университети. Подчертавасе, че Република Македония, макар и извън Европейския съюз, отчита и следва водещите образователни тенденции в Европа, включително и в областта наезиковото обучение.

Keywords: education, educational reform, foreign languages, Republic ofMacedonia

 

TEACHING MODERN LANGUAGES IN THE REPUBLIC OF MACEDONIA

Abstract. This paper represents the system of foreign language education inRepublic of Macedonia. The author has surveyed the language education in primary,secondary and secondary vocational school, as well as the foreign languagesteaching in public and private universities throughout the country. It is emphasizedthat Republic of Macedonia even though stands apart from the European Union, yetfollows and considers the leading educational tendencies in Europe including the field of language teaching.

 

Mrs. Vesna Prodanovska

“Gotse Delchev” University

10-A, Krste Misirkov Str.

Stip, R. Macedonia

нагоре


  ЗА НЯКОИ ОТ ОСНОВНИТЕ ТЕРМИНИ ПРИ ПРЕПОДАВАНЕТО НА ХИМИЯ НААНГЛИЙСКИ, ФРЕНСКИ И БЪЛГАРСКИ ЕЗИК

 

1)Damyana Grancharova, 2)Dr. Dafina Kostadinova, Assoc. Prof.

1)Езикова гимназия „Академик Л. Стоянов“

2)South-West University “Neofit Rilski”

 

Absract. Статията разглежда специализирания превод на термини похимия от гимназиалните учебниците по предмета на английски, френскии български език. Представен е сравнителен анализ на термините от триучебника.

Keywords: specialized translation, translation of terminology, chemistry terminology, comparative analysis

 

TEACHING IN ENGLISH, FRENCH AND BULGARIAN

 

Abstract. The article deals with the issue of specialized translation focusingon the problem of translation of terminology, in particular, terminologyin chemistry course books in English, French and Bulgarian for the BulgarianLanguage High Schools. A comparative analysis of the different terms in thethree students’ books and the ensuing conclusions has been provided.

 

Mrs. Damyana Grancharova

English Language High School „Akademik L. Stoyanov”

Blagoevgrad, Bulgaria

 

Dr. Dafina Kostadinova, Assoc Prof.

South Western University “Neofit Rilski”

Blagoevgrad, Bulgaria

нагоре


 НАЦИОНАЛНАТА ОЛИМПИАДАПО НЕМСКИ ЕЗИК – ВХОД ЗА ТЪРСЕНИ СПЕЦИАЛНОСТИ В БЪЛГАРСКИ УНИВЕРСИТЕТИ

 

Емилия Денчева

Sofia University

 

Absract. Статията разглежда целите и ползите от провеждане на учени-чески олимпиади по немски език. Разяснени са процедурите за подготовкаи оценка. Посочени са примерни текстове, свързани с отделните елементи иетапи на състезанието.

Keywords: school оlympiad, German, preparation, evaluation, sample text

 

NATIONAL OLYMPIAD IN GERMAN – ENTRANCE FORATTRACTIVE SPECIALTIES IN BULGARIAN UNIVERSITIES

Abstract. The article discusses the goals and benefi ts of conducting schoolOlympiads in German language. The text explains the preparation and evaluationprocedures. Sample texts related to the race elements and stages are also shown.

Prof. Emiliya Dencheva, DSc.

University of Sofi a

15, Tzar Osvoboditel Blvd.

1000 Sofi a, Bulgaria,

нагоре


 FORD’S RENDERING OF THE NATUREOF WAR IN PARADE’S END

Asparouh Asparouhov

Sofia University “St Kliment Ohridski”

 

Abstract. Ford’s rendering of World War One in Parade’s End bears similaritieswith some of Clausewitz’s observations on war’s general nature. Both authorsreject abstract reasoning and show how on the battlefi eld war turns into somethingincoherent and incomplete.

Keywords: abstract reasoning, dialectic, impressionism, abstract and literal war

 

ЛИТЕРАТУРНАТА ТРАКТОВКАНА ПРИРОДАТА НА ВОЙНАТА

 

Dr. Asparouh Asparouhov, Assist. Prof.

Department of English and American Studies

Sofi a University

1000 Sofi a, Bulgaria

нагоре


 ПАРИЖКИТЕ БУКИНИСТИ И СОФИЙСКИЯТ ИМ АНАЛОГ

 

Цвета Тодорова

Sofia University

 

Absract. Статията разглежда историята на парижките букинисти и ролята им като вдъхновители на тази тенденция в други световни столици. 

Keywords: Parisian, bibliopole, trend

 

PARIS BIBLIOPOLES AND THEIR ANALOGUE IN SOFIA

 

Abstract. The article discusses the history of Parisian bibliopoles and their role as inspirers of this trend in other world capitals. 

 

Dr. Tzveta Todorova, Assoc. Prof.

Department of Ethnology

Faculty of History

University of Sofi a

Sofia, Bulgaria

нагоре


 SCIENCES ET GUERRE, SCIENCES EN GUERRE

 

Ioan Panzaru, Florin Turcanu, Simona Necula

Centre Régional Francophone de Recherches Avancées en Sciences Sociales, Bucarest

 

Abstract. CEREFREA Villa-Noël is a regional center for francophone advancedresearch in social sciences that aims to increase the visibility of the Francophoniein the South Eastern Europe. The First World War Symposium that took place inBucharest (27- 28 November) is included in this project.

Keywords: research center, social sciences, science in War, science of War,intellectual engagement, World War I

 

SCIENCE IN WAR, SCIENCE AND WAR (1914 – 1920)

INTERNATIONAL SYMPOSIUM AT CEREFREA VILLA NOËL (UNIVERSITY OF BUCHAREST)

 

Prof. Dr. Ioan Panzaru, Prof. Dr. Florin Turcanu, Dr. Simona Necula

 

CEREFREA Villa Noël

6, Emile Zola Str.

Bucharest, Romania

 

нагоре


 РУССКИЙ ЯЗЫК ДЛЯ УЧИТЕЛЕЙ-ПРЕДМЕТНИКОВ: СОВРЕМЕННЫЕ СПОСОБЫУСОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ ЯЗЫКА И РЕЧИВ ПРОЦЕССЕ ПРЕПОДАВАНИЯ

 

Наталия Гетьманенко, Ольга Иванова

Российского нового университета (Росноу)

 

RUSSIAN LANGUAGE FOR SUBJECT TEACHERS: MODERNWAYS FOR IMPROVEMENT OF LANGUAGE SKILLS ANDSPEAKING DURING THE COURSE OF TEACHING

Abstract. This Article is dedicated to the important present day issue of creating continued professional education courses for subject teachers who are teaching in Russian language outside of the Russian language environment. It provides description of the contents (the modules) of this course and its teaching methodology in the classroomor distantly. The extracts are provided in the Attachment as a methodological illustration. The Article considers development of the concept of meta-subject in respect of teaching non-linguistic disciplines in Russian language.

 

Dr. Nataliya Getmanenko Assoc. Prof.

Russian New University (RosNOU)

Moscow, Russian Federation

 

Prof. Dr. Olga Ivanova

Russian New University (RosNOU)

Moscow, Russian Federation

нагоре

 


Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailЧуждоезиково обучение, книжка 2, година XXXIX, 2012 Default ThumbnailЧуждоезиково обучение, книжка 3, година XXXIX, 2012 Default ThumbnailЧуждоезиково обучение, книжка 2, година XXXX, 2013 Default ThumbnailЧуждоезиково обучение, книжка 3, година XLII, 2015

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Първом ничком да се приведем, после силом да се отървем

Next article

Педагогика, година LXXXVII, книжка 9, 2015

Next article

Педагогика, година LXXXVII, книжка 9, 2015

МОН осигурява 1600 компютъра за училища

Нови професии в дуалното обучение

Нови професии в дуалното обучение

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Vocational Education, Number 5/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 4/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 3/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 2/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 1/2023, Volume 25
  • Annual contents of Vocational education journal vol. 24/ 2022
  • Vocational Education, Number 6/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 5/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 4/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 3/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 2/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 1/2022, Volume 24
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"