"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2017 Брой 37, 2017

Бенефициент или бенефициер е получателят на парични средства?

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
14-09-2017
in Брой 37, 2017
A A

Двата термина произхождат от латинския език и са утвърдени отдавна в българската правна терминология. Те имат противоположни значения, като с бенефициент се означава лицето (юридическо или физическо), което предоставя дадено право или благо на друго лице, а с термина бенефициер – лицето (юридическо или физическо), което получава това право или благо. Впоследствие двата термина развиват нови значения, като бенефициент означава институцията, която предоставя финансови средства, а бенефициер – институцията, която ги получава.
Очевидно двата термина имат ясно разграничени значения и не би трябвало да се смесват. Много често в писмената практика обаче срещаме случаи, при които терминът бенефициент се използва вместо бенефициер, като с него се означава получателят на парични средства. Такава некоректна замяна се наблюдава в изразите: бенефициенти, получили финансова помощ; финансиране на бенефициентите по Програмата за развитие на селските райони и в съчетанието краен бенефициент. Неправилната замяна на бенефициер с бенефициент вероятно се дължи на това, че със своя завършек -ер думата бенефициер буди асоциации за лице – вършител на действието, по аналогия на названията на лица с наставка -ер в езика ни, които означават вършител с активна роля в действието. Независимо от причините за разгледаната лексикална грешка тя е недопустима и може да доведе до недоразумения в езиковата комуникация.

Проф. д-р Сия Колковска
работи в Секцията за българска лексикология и лексикография в Института за български език – БАН.
Съавтор е в тълковни, неологични, терминологични и двуезични речници.

Четете повече в бр. 37, 14 – 20 септември 2017 г.

Your Image Description

Свързани статии:

Чуждици ли са новите чужди думи? Ще те чакам в/на центъра Защо е важно да знаем значението на новите думи? Оживени дебати в пленарната зала на Народното събрание

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Педагогика, година LXXXIX, книжка 7, 2017

Next article

Всеки трябва да знае български

Next article
Нужните реформи във висшето

Всеки трябва да знае български

Какво задържа младите учители

Какво задържа младите учители

Учи и работи

Учи и работи

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Vocational Education, Number 5/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 4/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 3/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 2/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 1/2023, Volume 25
  • Annual contents of Vocational education journal vol. 24/ 2022
  • Vocational Education, Number 6/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 5/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 4/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 3/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 2/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 1/2022, Volume 24
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"