"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2019 Брой 46, 2019

Днешните предизвикателства пред бъдещи специалисти

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
14-11-2019
in Брой 46, 2019
A A

 

Снимка УНСС
Тазгодишният младежки икономически форум е посветен на 100-годишнината
на УНСС, подчерта ректорът на Университета проф. Стати Статев (вдясно)

Форум с принадена стойност, чрез който бъдещите икономисти и финансисти, юристи и журналисти черпят опит от хора, извървели пътя на успеха, хора с компетентности, с опит в много сфери. Така определи накратко смисъла на поредното издание на Младежкия икономически форум председателят на Студентския съвет на УНСС, организатор на форума – Ангел Стойков. Тази година събитието премина под мотото „Перспективи и предизвикателства пред висшето образование 30 години след началото на прехода“. Това е и встъпителната лекция на министъра на образованието и науката Красимир Вълчев, с акцент върху идеите за икономика на знанието.
Сред гост-лекторите тази година са още под­управителят на БНБ Калин Христов, председателят на Българския форум на бизнес лидерите Левон Хампарцумян и др.
„Младежкият икономически форум е традиция и възможност младите ни колеги да направят ретроспекция и срез на обществото – сподели с аудиторията ректорът на УНСС проф. Стати Статев. – Особеното тази година е, че форумът е посветен на 100-годишнината на Университета. Тогава група учени и преподаватели, водени от банкера Атанас Буров, се отделят от Българското книжовно дружество и от Софийския университет с идеята да създадат висше училище, което да подготвя кадри за практиката – припомня съдържанието на протокола от първия академичен съвет на Свободния университет проф. Статев. – Сто години по-късно ние запазваме облика, начертан от създателите на Университета, да сме типично, казано на съвременния език, бизнес училище, което създава кадри за практиката.“
Външната миграция, масовизирането на висшето образование, интеграцията на ромските деца в образователната система, недостигът на специалисти – това са основните предизвикателства пред образователната система в следващото десетилетие, сподели с младите хора министър Красимир Вълчев. „Основният проблем за негативната демография е нетната външна миграция, не толкова ниският коефициент на раждаемостта. Нетната външна миграция ще води през следващите десетилетия до намаляване на населението. Как да я обърнем?
Там, където има доходи над 1500 лева, достигаме „точката на безразличие“. На нас ни трябват още 20% реално увеличение на доходите, за да обърнем нетната външна миграция“, категоричен е финансистът Вълчев. Факт е, че в големите градове, където доходите са по-високи, миграцията намалява. Но се запазва в Северна България, в Родопите и сред ромския етнос. Министър Вълчев посочи, че най-сериозното предизвикателство е да се интегрират децата именно на тези родители, които нямат отношение към образованието. „Ако са обхванати между 3 и 7 години в детски градини, те имат много по-високи образователни резултати и е много по-вероятно впос­ледствие да се реализират на пазара на труда. Когато институциите заедно работят на терен – има резултат. Записахме хиляди деца. Политиката е всички да имат училищно образование“, каза още Красимир Вълчев.
Той припомни, че до десетина година ще се пенсионират 40% от хората, които днес са в трудоспособна възраст. Тези, които влизат на пазара на труда, ще бъдат едва 2/3 от пенсиониращите се. „Затова не трябва да допускаме нито едно дете да отпада от образователната система. Да стимулираме изучаването на математика и природни науки. Това ще са и професиите с най-голям ръст на доходите“, поясни министърът.
„Ученето във висшите училища трябва да е ежедневно, в образованието нещата се получават с натрупвания“, сподели с младата аудитория той.
И очерта като основно предизвикателство пред университетите необходимостта преподавателите да бъдат по-взискателни към студентите и да задържат вниманието им. Като пример той даде, че едва 15 – 20% от студентите посещават лекции, а в западноевропейските университети е точно обратното. Той призова младите хора не само да посещават лекции, но и да участват в проекти. „Големият разговор за висшето образование е как да учим и как да се променят програмите за обучение – каза министърът. – Образованието няма да е билет за една професия. Следващите 50 години всеки един от вас ще сменя професията, а не работното място. Това изисква микс от умения, креативност, критично мислене. Ще навлезем в период на мащабни всепроникващи трансформации в резултат на развитието на изкуствения интелект“, посочи Вълчев. И подчерта, че ще е все по-важно човек да е креативен, да има социални умения, дигитални и граждански компетентности.
Затова политиката е вис­шите училища да се върнат към традиционно силните си профили, които дават качествено образование и гарантират реализация. Министър Вълчев прикани вис­шите училища да бъдат все повече свързани – училище с училище и училище с бизнес. А участието на българските висши училища в европейски университетски мрежи да бъде стандарт за качество на образованието и науката, начин българските студенти да избират родни университети.
Инвестицията в добри учители и млади преподаватели, ролята на студентското самоуправление, промените в Закона за вис­шето образование са част от дискутираните теми.

Your Image Description

Свързани статии:

БУ „Пейо Яворов“ – БрюкселУроци по добродетел за българчетата в Брюксел Деница СачеваГрамотни поколения, просперираща икономика Пловдив в облака Таблетът, компютърът, телефонът „стават“ учители

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
share7Tweet
Previous article

За отговорността на университетите

Next article

Фабиола Джаноти, генерален директор на ЦЕРН, пред в. „Аз-буки“: Науката обединява хората

Next article
Фабиола Джаноти, генерален директор на ЦЕРН, пред в. „Аз-буки“: Науката обединява хората

Фабиола Джаноти, генерален директор на ЦЕРН, пред в. „Аз-буки“: Науката обединява хората

Снимка СУ „Димитър Талев“ – Добрич

Добри идеи – верни решения

ОУ „Панайот Волов“

Училището, в което поздравяват и на хърватски

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Vocational Education, Number 5/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 4/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 3/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 2/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 1/2023, Volume 25
  • Annual contents of Vocational education journal vol. 24/ 2022
  • Vocational Education, Number 6/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 5/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 4/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 3/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 2/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 1/2022, Volume 24
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"