Кризата е и огромна възможност за една миниреволюция в системата на образованието
Ще има ли нулева учебна година. Засега едно е ясно – че никой не знае докога ще продължи сложната ситуация. Но сигналите от министъра на образованието и науката Красимир Вълчев са ясни – няма да има нулева учебна година. Оттам нататък вариантите за възможното наваксване на учебните програми са няколко.
Ако до Великден се възстанови нормалният учебен процес, то особено преструктуриране едва ли ще се наложи. Но ако и през май включително държавата и в частност образователната система се окажат в капана на карантината, най-логичното е лятната ваканция да бъде съкратена, външните оценявания, матурите и кандидатстудентската кампания да се изместят назад във времето. Но министърът на образованието и науката Красимир Вълчев е категоричен, че това ще се случи съгласувано с висшите училища и координирано с останалите европейски страни. А това означава поне с малко да се намалят и тревогите на младите българи, решили все пак да стегнат куфарите си и да учат зад граница. И още нещо, времето за годишните ученически екскурзии – 5 дни, също ще отиде за компенсиране на принудителната карантина.
След дългите и предълги ваканционни дни едва ли някой ще постави под съмнение да се учи форсмажорно, включително и в някои съботи.
Другият възможен времеви прозорец за наваксване на пропуснатия материал е учебната година да започне/ продължи от 1 септември. Засега едно е ясно: „Ако до 13 април се възстановят учебните занятия, ще намалим със сигурност пролетната ваканция и ще я ограничим до великденската“.
Това коментира в ефира на „Дарик“ министър Красимир Вълчев. Той припомни, че именно онлайн ситуацията, в която се намира българското образование, е подходящото време за упражнения и затвърждаване на взетия учебен материал. „Във всяка учебна програма има условно 40% време за затвърждаване на учебния материал и за упражнения. Като най-често именно за това не стига времето. В ситуацията на дистанционна форма на работа правим именно това – децата затвърждават наученото“, коментира министър Вълчев.
Не е тайна обаче, че съществува разлика между децата, които участват в дистанционното обучение, и тези, които не участват. Обикновено говорим за деца от семейства без отношение към образованието и със занижен родителски контрол. „Затова някои ще отучват повече дни. Ще използваме и средствата от оперативната ни програма (ОП „Наука и образование за интелигентен растеж“ – б.а.). Там е заложено допълнително финансиране за преодоляване на образователни трудности. В него ще бъдат включени всички деца, които не са били част от дистанционната форма на обучение“, поясни Красимир Вълчев.
Той не пропусна да коментира и ролята на училището, като място за възпитание.
„Кризата ни дава огромната възможност за една миниреволюция в системата на образованието с прехода към дистанционна форма на обучение, с ангажираността на родителите, с взаимодействието между учители и родители, което винаги съм казвал, че е ключовият фактор при преминаването към нови форми на обучение. Ситуацията позволява да променим погледа на учениците към образованието“, подчертава министър Вълчев.
А учителите са категорични – новите реалности мотивират повече децата. Те са активни, по-творящи и мислещи.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg