"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2020 Брой 3, 2020

Едносменен режим – мисия възможна

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
15-01-2020
in Брой 3, 2020
A A
Нина Чанева

Татяна ДИКОВА

Може ли децата да бъдат в училище само в светлата или поне в по-приемливата и спокойна част от деня. Може, но не на всички места, категорична е директорката на столичното 23. СУ „Фр.Ж. Кюри“ Нина Чанева. За уточнение училището е сред големите в столицата, от I до XII клас и децата учат на две смени.
„Сутрин първият звънец бие в 7.30 ч.
Последните часове следобед свършват в 18.30 ч. и това е така, откакто сме на две смени. Първо посвихме приема, после въведохме и нулеви часове между 12.40 и 13.20 ч. – пояснява директорката. – Прецизно обмисляме седмичното разписание, като учебното време се разпределя в интерес на учениците.“
Учениците в 23. СУ са 920, паралелките са 39, от които 14 на целодневно обучение, а общо стаите, кабинетите и физкултурните салони – 40. „Ако всички класни стаи са заети и в първа, и във втора смяна, подобна организация, каквато ние имаме, не би могла да се въведе – уточнява Чанева. – Това разтягане на учебното време сутрин от 7 – вечер до 19 ч. е престъпление към новите поколения. Дори в София има готова инфраструктура, за да посрещне необходимостта учебните часове да бъдат в едно приемливо време. След като сме тръгнали към едносменен режим, някои училища трябва лекичко да се „посъберат“ с приема си. Тогава други училища ще запълнят капацитета си, а децата няма да страдат, ставайки в зори и прибирайки се вечер по тъмно.“
Категорична е, че до X клас учениците трябва да учат само в първа смяна. „Подлудихме си децата, като ги „лашкаме“ ту в първа, ту във втора смяна. Дори първа смяна е неприемлива през зимата. Нали се досещате кога децата стават, да не говорим за тези, които пътуват от отдалечени квартали. Това се отразява на психиката им и после се чудим защо растат такива невротични. За учителите също не е лесно.“
Нина Чанева подкрепя думите си с още един пример. Когато училището е на едносменен режим – например от 8 до 14.30 ч., това ще бъде не просто работното време на учителите, а и реалното им присъствие в училище. „Присъствието на всички учители едновременно в рамките на учебния ден е важно условие както за екипната работа, така и за сигурността на учениците – категорична е Чанева. – Едно е трима учители да минат по коридорите и да внесат спокойствие сред палавниците, а друго е един, защото колегите му са имали рано сутринта часове и после са си тръгнали. Присъствието на всички ни в рамките на работното време е много важен фактор.“
Тя е категорична, а и разчетите показват, че в София училищата, класните стаи и кабинетите са повече от необходимите. Проблемът е, че училища, които могат да поемат 1000 ученици, обучават едва 250 и обратно. Убедена е, че делегираният бюджет е част от проблема и от омагьосания кръг, в който от години се върти образователната система – директорите да пренапълват училищата и никой да не им търси отговорност. Следва друг манипулативен момент, този път към родителите – щом искате децата ви да учат при нас, ще увеличим броя на паралелките, но не и на тези с целодневна организация, защото базата не го позволява. Затова ще си пратите децата на частна занималня.
„Категорична съм, броят на паралелките I – IV клас трябва да бъде съоб­разен със задължителната целодневна организация и броя на учениците в района на училището. Но когато се приемат 100 деца, а за целодневна организация остава място за 20, значи се прави една друга аритметика – в училището да влязат колкото се може повече пари. В София има немалко училища, в които паралелките заемат само два от общо 4 етажа. И парите не им стигат, защото учениците са малко. Други училища обаче са пренаселени и дума не може да става за целодневна организация на всички деца в начален етап, да не говорим за едносменен режим. Приемът се контролира от общината и от Регионалното управление на образованието и тези две институции трябва да го регулират. Да се решат проблемите, както е по норматив“, категорична е Нина Чанева. Но изрично уточнява, че в някои нови квартали няма нито едно училище и там ще трябва да се строи.
В столичното 23. СУ има още едно нововъведение – намаляване на „децибелите“. „По-малките са по-емоционални и по-шумни, особено във възрастовата група V – VII клас, разделихме паралелките в смените на четни и нечетни. Така в рамките на една смяна учат паралелки V, VII, IX, XI клас, а в другата – останалите, и „децибелите“ станаха приемливи“, шегува се Чанева.
Какво е мнението ѝ за мандатността на директорите. „Мандатността е заложена в Закона за предучилищното и училищното образование. Той предвижда директорите да бъдат атестирани. Ако училището има недобри показатели, директорът получава предписания за отстраняването им. Не ги ли изпълни следващите четири години, ще се наложи да смени работното си място – казва Чанева. – И ето ги двата мандата по четири години.“

Your Image Description

Свързани статии:

Английската гимназия в Бургас стана на 50 Иновациите са възможни навсякъде Майстори зад стенда и на волана Как Европейският съюз ще привлича таланти

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Денят

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
share489Tweet
Previous article

Милиони вредителски програми се раждат всеки ден

Next article

Картините казват повече от думите

Next article
Картините казват повече  от  думите

Картините казват повече от думите

Състезанията водят до успех

Състезанията водят до успех

8 нови специалности предлага бизнесът във Великотърновска област

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Vocational Education, Number 5/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 4/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 3/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 2/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 1/2023, Volume 25
  • Annual contents of Vocational education journal vol. 24/ 2022
  • Vocational Education, Number 6/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 5/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 4/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 3/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 2/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 1/2022, Volume 24
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"