"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2020 Брой 33, 2020

Детето и устройството

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
12-08-2020
in Брой 33, 2020
A A
Трябва да установим ясни правила за децата кога, къде, колко и за какво могат да използват
електронните устройства, и да ги насочим към полезни занимания с тях

Anelia Vracheva
По материали
от чуждия печат

Напоследък ежедневието на родителите в условията на пандемията от коронавирус е доста напрегнато. Мнозина работят от дома, където е по-трудно да се концентрират. Умората понякога надделява и на човек му се иска да ангажира вниманието на детето си с нещо, за да може спокойно да довърши задачите си. Това е нормално, защото ресурсите на психиката са ограничени. Родителят има право да остане насаме със себе си, в тишина.
И най-лесният начин да го постигне, е да връчи в ръцете на малкия човек електронно устройство.
Но тогава възникват опасения и терзания дали постъпва правилно, като „хвърля детето си в лапите на технологиите“. За да бъдат избегнати, е нужна последователност. Трябва да бъдат обозначени ясни правила – и за себе си, и за детето. Например – да погледа анимационни филми или да поиграе на компютъра, да кажем, един час. И този час не бива да бъде нарушаван и от двете страни. Ако не бъдат установени такива граници, родителят рискува да се сблъска с по-нататъшни опити за „още 5 минути“ и истерии в отговор на всяко „не“ от негова страна.
Друга ситуация: искаме детето да усвои английски език, да може да чете от ранна възраст. Затова още преди да бъде захранено с твърда храна, започват да му се предлагат най-различни „развиващи“ игри. Не трябва да се забравя обаче, че съществуват определени норми на развитие за различните възрасти, които не са формулирани случайно. Ако очакваме детето на 1 – 2 годинки да решава кръстословици и да знае три езика, вместо да се занимаваме с развитие на фината му моторика и да му позволим активно да изучава околната среда, ще претоварим психиката му. А това заплашва със сериозни проблеми в бъдеще. И въпреки че живеем в епоха, когато животът се движи с бясно ускорение, не бива да го ускоряваме още повече за детето си. Просто трябва да му дадем време.
По-късно, на 3 – 4-годишна възраст то ще започне да се отделя от родителите си и да се научи да се занимава самó. Важно е да се поддържа тази игра, да се поощрява изследователският му интерес. Тогава не го заплашва никаква зависимост от електронни устройства.
В тийнейджърска възраст устройствата са за общуване. На родителите може и да им е неприятно, но фактът си е факт: днес голяма част от взаимодействието между хората е онлайн. И тук обаче е необходима граница: ако навикът за лично общуване не страда, ако детето има приятели както в Мрежата, така и извън нея, това е нормално. Но ако контактите му се ограничават единствено с интернет, безсмислено е да се забранява каквото и да било, а трябва да се направи консултация с психолог. Защото причините за изолирането в дигиталния свят може да са най-различни: от преследване в училище до неувереност в себе си.
Как да определим, че устройството започва да вреди на детето. Много просто – когато малкият човек не може да се заеме с нищо друго. Когато тъгува и се разстройства след „раздялата“ с анимационния филм или играта, това е нормално. Но когато не може да превключи на никаква друга дейност, вече е сигнал. Колкото по-рано бъдат очертани границите и въведени правила за ползване на устройс-
твата, толкова по-лесно ще бъде на детето да се самоограничава и когато порасне.
Живеем в реалност, когато проб-
лемите понякога се крият много по-дълбоко, отколкото изглежда. Става дума за такива явления като онлайн булинг (тормоз), тероризъм, порнография и т.н. Трябва да знаем как да защитим детето, как да му създадем навици за безопасност при работа в Мрежата.
Какво е важно още да се направи?
Примирете се. Огромна част от нашия живот е свързана с интернет и не бива да подценяваме този факт. Не започвайте война с детето си, защото тази битка е предварително загубена. Никакви забрани няма да сработят. Въпреки всичко то ще направи това, което сте му забранили, с тази разлика, че вие няма да разберете за това.
Постарайте се да извлечете полза. Намерете увлекателни лекции по история, по литература, свалете програма за рисуване, монтаж, курсове за усвояване на езици и т.н. Използвайте ги, за да насочите неусетно интереса на своето дете в градивна посока, така че неизбежното пребиваване онлайн да му е от полза.

Your Image Description

Свързани статии:

Младите срещу пандемията Време на карантина и за изучаване на чужди езици Русенският с нова идея за маски 128 млн. евро за 23 нови проекта

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Сюжети

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Куба – далечна и близка

Next article

Цифровото образование в европейските училища

Next article
Цифровото образование в европейските училища

Цифровото образование в европейските училища

Въвеждат обучение  за деца със загуба на слуха

Въвеждат обучение за деца със загуба на слуха

Небесни гости ни радват през август

Небесни гости ни радват през август

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Vocational Education, Number 5/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 4/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 3/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 2/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 1/2023, Volume 25
  • Annual contents of Vocational education journal vol. 24/ 2022
  • Vocational Education, Number 6/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 5/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 4/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 3/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 2/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 1/2022, Volume 24
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"