"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 15, 2021

Без труд няма таланти

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
14-04-2021
in Брой 15, 2021
A A
Бившият възпитаник на гимназията Георги Даскалов мотивира днес своите ученици
да експериментират и така да усвояват природните науки

Без упорит труд няма нито таланти, нито гении. Тази мисъл на руския учен Дмитрий Менделеев е веруюто, което единодушно изповядват директорката на Професионалната гимназия „Иван Хаджиенов“ в Казанлък Мариана Демирева и носителят на тазгодишната награда на СБУ за учител на годината 29-годишният преподавател по химия и физика в същото училище Георги Даскалов. Цитатът краси стената в кабинета по природни науки с лабораторен остров – там, където е преподавала Демирева, а сега преподава Даскалов. Преди да стане директор, тя е учител по химия на Георги Даскалов, който се е представял като един от най-любознателните й ученици. Кабинетът е ремонтиран преди три години със средства от бюджета на училището. Инициативата за обновяването е на младия учител.

Ръководството винаги се е стремило да подобрява материално-техническата база на училището. Обновяването започва от кабинетите по общообразователни предмети. По НП на МОН „Модернизация на материалната база в училище“ е подменено цялото оборудване в тях. Един модерен кабинет по природни науки за онагледяване на учебния материал по физика и химия изисква повече средства. Изграден е лабораторен остров, на който учениците провеждат практическите си занятията. Отделно има маси за провеждане на лабораторните упражнения по физика. Всяко работно място е снабдено с електричество, вода, стативи и епруветки за опитите.
„Много по-лесно се учи, когато изучаваните явления са онагледени“, обяснява директорката Демирева. Категорична е, че независимо какви генетични заложби има един човек, ако не ги развива с труд всеки ден, няма да постигне желаната цел. В това вярват всички педагози в училището и се опитват да го покажат и на учениците си. Днес Георги Даскалов продължава да предава нататък наученото. Учи децата на трудолюбие и им показва как да развиват способностите си всеки ден, за да могат утре да постигнат мечтите си.
Възпитаник е на тази гимназия. Дипломира се през 2010 г. След това е приет да учи в ПУ „Паисий Хилендарски“ в специалност „Химия“, а по-късно – специалност „Учител по физика“. През 2013 г. Демирева му предлага работа на непълен щат за учител по химия. Даскалов веднага приема. Радва се, че може да работи в своето училище, както самият той го нарича. От следващата, 2014 г. досега, 7 години по-късно, той вече е преподавател по химия и физика на пълен щат. Ръководи и клуба по интереси „Млад изследовател“.
„С учениците изучаваме заобикалящия ни свят. Експериментираме. За мен нагледността е най-важният метод в обучението по природни науки. Искам да запомнят, че всичко около нас е дело на физиката и химията“, казва Даскалов. Има придобита трета професионална квалификационна степен. Обича професията си, посветил ѝ се е с отговорност и с вдъхновение. Изключително благодарен е за голямото признание на СБУ, но не пропуска да благодари и на ръководството на гимназията и на учениците си. „Нищо от това, което съм постигнал, не би имало смисъл, ако няма с кого да го споделиш, развиеш и представиш. Без подкрепата на госпожа Демирева нищо нямаше да може да се случи“, убеден е той.
Георги Даскалов не е единственият учител под 30-годишна възраст, който работи в училището. „Съставът се подмладява, но имаме и колеги с изключителен педагогически опит, които са стожери в екипа. При нас има баланс между млади и опитни. Благодарение на това учениците се чувстват добре. Всички са отдадени на работата си – не се уморяват, нито пък се предават“, казва директорката. Категорична е, че трябва да има приемственост, за да може работата да бъде ползотворна. Споделя, че колегите ѝ са доволни както от средата, в която работят, така и от заплащането, което получават.
Миналата учебна година са обновили кабинета по биология. Той е ремонтиран с бюджетни средства и с пари от МОН. Обзаведен е с макети, табла и микроскопи. „Политиката на ръководството на училището е в посока развиване на материалната база с цел онагледяване на изучаваното учебно съдържание по всички учебни предмети“, казва директорката.
В гимназията има и специализирани кабинети по практическо обучение. Използвани са всички възможности, които предоставя МОН за кандидатстване по програми. „Това доведе до попълване броя на учениците в паралелките до максимума и засилване на интереса на кандидат-гимназистите към нашето училище“, казва Мариана Демирева.
През настоящата учебна година в „Иван Хаджиенов“ се обучават 440 ученици. Предлаганите специалностите са четири: „Компютърна техника и технологии“, „Строителство и архитектура“, „Машини и системи с цифрово програмно управление“ и „Мехатроника“, като с дуална форма на обучение са последните две от направлението „Машиностроене“.
Гимназията в Казанлък е първото училище, което въвежда дуалната форма на обучение по швейцарския модел ДОМИНО още през 2015 г.
„Моделът се оказа изключително сполучлив. Успехът му се дължи не само на училищната политика, но и на положителното отношение от страна на нашите партньори“, разказва Демирева. Училището работи с 6 местни фирми. Всяка година, преди последния училищен звънец, директорката се среща с тях. Тогава уточняват броя ученици, които всяка фирмите може да приеме през следващата учебна година. „Направили сме строга организация за разпределението на учениците спрямо предпочитанията, способностите и местоживеенето им. Стремим се да удовлетворим желанията и на двете страни“, допълва моята събеседничка. Училището вече може да се похвали със завършили ученици, обучавали се по дуалната форма. Някои от тях след получаване на дипломата за средното образование започват работа във фирмата, където са ходили на практика.
Гимназията в Казанлък е първото училище, което не само въвежда дуалната система на обучение по швейцарския модел, но и първото училище, което инициира провеждането на научен технически фестивал. По време на ежегодното съревнование учениците могат да покажат какво са научили през годините в училище, и имат възможност да премерят сили и знания със своите връстници. Участие винаги взимат и представители на фирмите партньори. Първите четири издания на „Технофест“ са на местно ниво, а петото е трябвало да се разрасне до международно. Идеята е била през май 2020 г. да поканят в Казанлък чуждестранни гости от пет държави – Румъния, Полша, Италия, Португалия и Испания, но заради пандемията инициативата се отменя.
В гимназията има приемственост. Всяка година по време на патронния празник канят в училището своите успели възпитаници, които са се реализирали в живота. „Не ги наричаме бивши възпитаници, защото те винаги си остават хаджиеновци“, казва директорката. Тези срещи са изключително полезни за учениците, защото, виждайки успелия човек, децата искат да му подражават и да черпят опит от него. Сред успелите възпитаници на гимназията е и Момчил Тодоров – управител на издателство „БГ Учебник“. Той инициира учредяването на конкурса „Ученик на годината“. Наградата в размер на 1000 лв. е еднократна, неделима и се предоставя лично от Тодоров. Комисия от педагози изработва детайлни критерии за избор на победител. Единодушно педагогическият съвет на училището решава, че наградата е за дванадесетокласници. Презумпцията е, че за 5 г. ученикът е доказал, че заслужава отличието. Първият му носител е Стоян Петров – знаменосец на гимназията, активен спортист, отворен към всички извънкласни инициативи и не на последно място – отличен ученик. Отговаря на всички критерии, одобрени от педагогическия колектив. Към днешна дата Стоян Петров продължава обучението си в УАСГ – София, по специалността, в която се е обучавал и в гимназията. Тази година се очаква да се проведе второто издание на конкурса „Ученик на годината“.
Материалната база на гимназията е голяма. Има две сгради, като в едната са кабинетите по общообразователна подготовка, а в другата – по професионална. Всеки учител има собствен кабинет, в който има свободата да разгърне творческия си потенциал за създаване на модерна образователна среда. Идеята е учениците да се потопят в необятното поле на познанието по съответния предмет.

Your Image Description

Свързани статии:

Никой не остава без работа В обувките на граф Игнатиев Гимназията, която обучава брокери на имоти Ученици с цветни вратовръзки

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Вълшебството да увличаш децата

Next article

Никой не остава без работа

Next article
Никой не остава без работа

Никой не остава без работа

Подкрепа  в нужния момент

Подкрепа в нужния момент

Зограф преподава тайните  на иконописта

Зограф преподава тайните на иконописта

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Vocational Education, Number 5/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 4/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 3/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 2/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 1/2023, Volume 25
  • Annual contents of Vocational education journal vol. 24/ 2022
  • Vocational Education, Number 6/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 5/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 4/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 3/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 2/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 1/2022, Volume 24
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"