"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 15, 2021

Елка Станчева, началник на РУО – Търговище: Дуалното обучение следва просперитета на икономиката

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
14-04-2021
in Брой 15, 2021
A A
Елка Станчева e педагог. Възпитаник е на ЮЗУ „Неофит Рилски“ – Благоевград, специалност „География“. Завършва СОУ „Св.Св.Кирил и Методий“- гр. Антоново. Има магистърска степен от Великотърновския университет „Св. Св. Кирил и Методий“, специалност „Информатика и информационни системи.“ Била е преподавател по География.

Интервюто взе
Татяна ДИКОВА

Г-жо Станчева, няколко думи за образователната мрежа в област Търговище?
– В област Търговище има 21 детски градини, една от които е частна. Училищната мрежа е от 50 училища, в т.ч. 8 професионални гимназии. През последните 5 години няма оптимизация на училищната мрежа, тъй като не се наблюдава сериозен спад на учениците в областта.
В Търговищко имаме още Специално училище за ученици с увреден слух, Център за специална образователна подкрепа, Център за личностна подкрепа – Обединен детски комплекс, Център за подкрепа на процеса за приобщаващо образование и др.
Обучението в реална работна среда е с доказани предимства и затова считаме за сериозен успех в нашата работа оптимизирането на профила на професионалните гимназии в посока към въвеждане на дуална система на обучение. Затова очакваме през следващата учебна година специалностите за обучение чрез работа да се увеличат с още осем.
Към момента мрежата не изпитва остър недостиг от педагогически специалисти с изключение на някои учебни предмети – математика, информационни технологии, някои професионални направления от професионалната подготовка и др. Затова поставяме акцент върху привличането на млади учители, подпомагането и повишаването на професионалната компетентност на учители, завърнали се отново в системата на образование. Тук е мястото да спомена и усилията ни за квалификация и методическо подпомагане на педагогическите кадри. Изградили сме Регионален методически съвет за популяризиране и разпространяване на добрия педагогически опит.
В същата връзка е и новата инициатива на РУО – Търговище, за създаване на Междуинституционален мост между РУО – Търговище, РУО – Монтана, и РУО – Хасково. Целта е да се развива професионалната компетентност и да се подкрепят учителите в еднакви професионални направления в професионалните гимназии. Първата стъпка вече е направена. На 29 март 2021 г. се реализира Първият междуинституционален мост. Експерти от РУО и МОН, директори, учители и ученици от трите области на страната се включиха електронно и наблюдаваха проектно базирано обучение, осъществено от учители от Професионалната гимназия по селско стопанство „Никола Пушкаров“ в Попово. По мнение на участниците, целта е постигната – изгради се полезно сътрудничество и взаимодействие както между регионалните управления, така и между професионалните гимназии от трите области на страната. На срещата присъства и Маргарита Гатева – държавен експерт в дирекция „Професионално образование“ в МОН.

– Дни на STEM професиите – каква е целта на инициативата на РУО – Търговище?
– В подкрепа на политиката на Министерството на образованието и науката за популяризиране на STEM технологичната среда в обучението през миналата учебна година за първи път в област Търговище се организираха и проведоха Дни на STEM професии и профили „Да творим в екип“. През тази година стартира второто издание, като целта е обмен на общи идеи между различните училища, прилагащи STEM професии и профили. Инициативата включва провеждането на открити уроци до края на учебната година, в които участват учителите по професионално/профилирано обучение.

– След като средищното училище в с. Зелена морава вече има своя STEM център, колко училища в областта са изградили или им предстои да изградят такива центрове?
– На територията на областта ще бъдат изградени STEM центрове в още 4 училища.
В ПГ „Хр. Ботев“ в Попово с реализирането на проекта ще се утвърди нов модел на преподаване и учене не само по информатика и информационни технологии, а и по други учебни дисциплини – математика, природни науки, хуманитарни дисциплини и изкуства.
В ПГ по земеделие в Търговище преподаваното учебното съдържание ще бъде променено чрез включване на нови интегрирани уроци и извънкласни дейности за работа с приложен софтуер. Учениците сами ще трябва да преживеят учебния материал чрез правене, изследване или създаване, а не в готов вид. В бъдещия STEM център ще се канят лектори от близките до професионалните направления на училището фирми и организации за дискусии, обучения и работни срещи.
В ПГ по техника и лека промишленост в Попово идеята на проекта е изграждане на Център за дигитални създатели ETech&Art чрез преструктуриране на целия втори етаж на училището и трансформиране на 6 учебни кабинета. Предвижда се нов учебен предмет с разработване на учебно съдържание „Роботика и сензорни системи“ с фокус към инженерни науки, технологии и изкуство.
В 1. ОУ „Хр. Ботев“ в Търговище идеята е да се съчетаят лабораторните упражнения по предметите човекът и природата, химия и опазване на околната среда, физика и астрономия и биология и здравно образование и др.
Целта е получените знания и резултати да се пренесат в дигитален творчески център, където да бъдат трансферирани от децата в дигитални творчески решения/продукти.

– Обединените училища мотивират ли децата да продължат образованието си и да завършват средно образование?
– В област Търговище вече за трета година функционира обединеното училище в с. Макариополско. Така с обучението до Х клас се постига по-пълен обхват на учениците от селата, които много често не продължават образованието си след основната степен. В обединеното училище се осигурява професионална подготовка, която дава възможност за реализация на младите хора на пазара на труда. Училището вече разполага с подготвени учители и база, а освен това има и изградено ефективно партньорство с една от големите фирми в региона. Същата фирма има принос и в други училища от областта за стартиране на дуално обучение в мебелното производство.

– За ролята на образователните медиатори – реални и полезни ли са за системата?
– За учебната 2020/2021 г.
РУО – Търговище, продължи политиката за ефективно взаимодействие със заинтересованите страни относно организиране на дейностите за постигане целите на Механизма за обхват и задържане в образователната система на деца и ученици в задължителна предучилищна и училищна възраст с цел предотвратяване на отпадането. В работата по Механизма бяха привлечени всички назначени по проект „Подкрепа за успех“ образователни медиатори, като безспорният им принос е в осъществяването на обучението от дистанция чрез разнасяне на учебни материали до домовете без достъп до електронни средства.
В 26 от общо 50 училища в област Търговище работят 26 образователни медиатори. През миналата учебна година Божидар Михайлов – образователен медиатор в Основно училище „Георги Бенковски“, с. Беломорци, бе награден от министъра на образованието и науката за изключителния си принос и добрия пример, който дава на децата и техните родители.

– Въпреки трудностите и необикновената ситуация върви ли подготовката на учениците за външните оценявания и за матурите?
– Присъственото обучение е доказало своите предимства. Но обстоятелствата налагат сега обучението да се провежда от дистанция, и това е предизвикателство за всички страни в учебния процес – директори, учители, ученици и родители. Наред с предимствата тeхнологиите имат и своите недостатъци. Не навсякъде има изградена интернет мрежа. Устройствата се повреждат и/или са недостатъчни в семейства с повече деца.
Мога смело да кажа, че учителите са добре подготвени за работа в електронни платформи, а и в хода на дейността много от тях преминаха обучения чрез вътрешни квалификации и проекти. Учениците също надградиха уменията си за работа с електронни обучителни технологии. Затова сме спокойни, че подготовката за националните външни оценявания в електронна среда се провежда по възможно най-ефективния начин.
През тази учебна година общо 894 са седмокласниците. Както знаете, оценките от изпитите от НВО са важни за приема в VIII клас. Основната цел е всички седмокласници да бъдат обхванати и да продължат образованието си в гимназиален етап.
Относно учениците, които завършват XII клас, е въпрос на личен избор и решение дали те ще продължат образованието си в университет. Но тук искам да уточня, че през последните години в достатъчна степен се откликва на нуждата на бизнеса от добре подготвени професионални кадри.

– Какъв прием планирате за новата учебна година?
– При планирането и реализирането на държавния план-прием се вземат предвид основните икономически дейности в област Търговище – производство и обработка на стъкло; транспорт, спедиция и логистика; мебелно производство; селско и горско стопанство, хранителна индустрия и др.
Целите ви са ориентиране на учениците към STEM профили и професии, повишаване дела на приетите в професионални гимназии и в паралелки с професионална подготовка и увеличаване на паралелките с дуална система на обучение. За нас вече е традиция да изпълняваме зададените рамкови параметри на МОН за съотношението между профилирани и професионални паралелки, като през следващата учебна година то ще бъде 61% професионални и 39% профилирани. С предстоящия план-прием ще бъдат утвърдени 36 паралелки. В две професионални гимназии се предлагат три нови професии. Включват се и
8 специалности с дуална система на обучение. За сравнение, през учебната 2020/2021 г. дуалните паралелки бяха 3.

Your Image Description

Свързани статии:

Проф. инж. Иван Кралов, д.н. – ректор на Техническия университет в София, пред в. „Аз-буки“: Покажете ми област в живота без инженерни решения Чл.-кор. проф. Христо Белоев – ректор на Русенския университет „Ангел Кънчев“, пред в. „Аз-буки“: Не правим никакви компромиси с качеството на образованието и науката Проф. д-р Наталия Витанова, д.н., ректор на Шуменския университет „Епископ Константин Преславски“: Моя цел е да покрием критериите за изследователски университет Проф. д-р Ангел Учиков, ректор на Медицинския университет – Пловдив: Практиката в реална среда и иновациите са гаранция за ефективно обучение

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Интервю

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Споделянето на знания е решаващо

Next article

„Еразъм“ харта за ВСУ

Next article
„Еразъм“ харта за ВСУ

„Еразъм“ харта за ВСУ

В ход е дигиталното обучение

Накъде след средното

В ход е дигиталното обучение

Студентски стажове в Смолянско

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Vocational Education, Number 5/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 4/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 3/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 2/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 1/2023, Volume 25
  • Annual contents of Vocational education journal vol. 24/ 2022
  • Vocational Education, Number 6/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 5/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 4/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 3/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 2/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 1/2022, Volume 24
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"