В СУ „Христо Ботев“ – Нова Загора, имат собствена театрална сцена
СУ „Христо Ботев“ –Нова Загора, е най-старото и голямо училище в община Нова Загора със 161-годишна история. В началото отваря врати като първото класно училище, след това е преобразувано в гимназия. Сега е средищно и член на Мрежата на асоциираните училища към ЮНЕСКО. Сградата му е уникална и представлява архитектурна ценност. Построена е през 1859 г. по план на архитект Йордан Капитанов, който заимства идеята от известна виенска обществена сграда.
В училището учат 1000 ученици от I до XII клас, учителите са 82-ма. Учениците от I до IV клас се обучават в самостоятелна сграда. Многобройни са възпитаниците на училището от различни поколения реализирали се като учени, лекари, учители, архитекти, юристи, икономисти. Това е родното училище на световноизвестния физик проф. Минко Балкански, спомоществовател и негов благодетел. Възпитаници на училището са доц. д-р Драгомир Добруджалиев, доц. д-р Снежана Сълова, архитект Никола Николов и още огромен брой успешно професионално реализирали се в страната и чужбина. 84% от завършилите през 2020 г. зрелостници са приети в български и чуждестранни висши училища.
Училището разполага с богата и много добре поддържана материална база – важно условие за осигуряване на качествено образование и задоволяване на интересите и потребностите на учениците. Гордост за всички е собствената театрална зала с 250 места, отговаряща на всички съвременни изисквания. Театър „Минко Балкански“ е реновиран и предоставен за ползване на училището през 2015 г. от проф. Балкански. Театралната сцена е домакин на националния ученически театрален фестивал „Арлекин“, който ежегодно през март дава възможност за изява на ученическите театрални трупи от цялата страна. На нея се провеждат и многобройни училищни концерти и благотворителни акции. Обновена е и спортната база. Има два физкултурни салона, модерна мултифункционална спортна площадка и външен фитнес, открити през 2017 година.
Интересът към актуални професии в сферата на здравеопазването, селското стопанство и биотехнологиите поражда идеята за обучение в STЕМ направлението чрез профил „Природни науки“. Това довежда до обновяване и модернизиране на кабинетите по биология, химия и физика. За усвояване на теоретични и практически умения по природните науки е осигурена безжична научна лаборатория Labdisk, базирана на STЕМ практически научни дейности с възможност за зареждане на 16 лабдиска и 16 таблета. Образователните и творческите интереси на учениците се стимулират чрез богатството от учебни и литературни източници на обновената учебна библиотека. В нея е оформен и STЕМ кът с лего робот.
В начален и прогимназиален етап на образование предпочитани са целодневната организация на обучение и голямото разнообразие от извънкласни и извънучилищни дейности.
В гимназиален етап учениците имат възможност да задоволят разнородните си интереси чрез разнообразието на профилираната подготовка. 30-годишна традиция има чуждоезиковото обучение. Много от учениците завършват със защитени сертификати на Кеймбридж TOEFL и SAT. Освен английски имат възможност да изучават немски и руски език. Профил „Хуманитарни науки“ привлича деца с творчески нагласи. Профил „Хардуерни и софтуерни науки“ с интензивно изучаване на английски предлага стабилна подготовка на учениците в тази модерна сфера. Много от тях продължават обучението и реализацията си в областта на високите технологии.
„Родителите ни предпочитат заради отговорното отношение към образованието и възпитанието на децата им и с възможностите за развитие, които даваме на подрастващите, както и с партньорското отношение към тях самите – казва директорката Бойка Няголова. – Разбира се, привличат ги и успехите на учениците в областта на науката, спорта и изкуствата. За 2020 г. по среден успех от всички ДЗИ училището ни е на 95 място от 959 училища. Обичайно сме на второ или трето място по резултати в област Сливен. Атрактивни са и възможностите за изяви в извънкласните дейности, в многобройните инициативи, тържества, конкурси, олимпиади, състезания. Един от коридорите на училището е изложбена зала за спечелените купи и грамоти от участия в спортни изяви – нашите възпитаници неизменно заемат призови места в общински и областни турнири и състезания. Предимство на училището са и
висококвалифицираните учители,
които със своето педагогическо майсторство и любов към децата и професията предават на учениците си знания, умения, инициативност в подготовката за реалния живот. Приоритет в работата ни е общата подкрепа и желанието всяко дете да се чувства важно в училищната общност. Затова училището е обезпечено с психолог, педагогически съветник, ресурсен учител. Нашият химн е с мотото „Оставаме във вашите сърца“, а училищният знак е „Знание за бъдещето“.“
Сред основните предизвикателства пред педагогическия екип директорката посочва активната работа през последните 2 – 3 години в посока създаване на условия за преминаване на учениците от V до XII клас на едносменно обучение. Процесът е труден и бавен, защото сградата е с ограничен капацитет, а на нова сграда не може да се разчита.
„Залагаме на оптимизирането на вътрешното училищно пространство, без да се редуцира приемът, тъй като това би лишило много желаещи да учат при нас, от тази възможност – подчертава Няголова. – Полагаме усилия чрез балансирано използване на модерни и класически образователни технологии да запазим и повишим резултатите на учениците, качеството на образованието и да поддържаме и подобряваме училищната среда. Педагогическо предизвикателство е да мотивираме децата да учат и да изявяват силните си страни. Основното гражданско умение, което желаем да им предадем, е уважението както на личните права, така и на правата на другите, но без да забравят, че трябва да спазват и задължения.“
Още от първите дни на обучението от разстояние заради пандемията от коронавирус през миналата година потенциалът на училищната общност успешно е мобилизиран и това позволява да се осъществи синхронно обучение за почти всички ученици чрез използване на различни образователни платформи, основно Microsoft Teams. През настоящата учебна година са осигурени необходимата техника и комуникационни връзки и всички ученици участват в дистанционното обучение. По проект „Равен достъп до образование в условията на кризи“ вече са доставени лаптопите за учениците, очакват се и тези за учителите. Учениците, особено тези с осъзнати познавателни интереси, бързо навлизат и овладяват работата с програмите и платформите. На децата с образователни затруднения се оказва техническа и методическа помощ. При малките ученици се налага родителите да съдействат за включването им в онлайн заниманията, и затова основен проблем се оказва липсата на заинтересованост у някои родители.
„За радост, те не са много и можем да кажем, че в нашето училище обучението от разстояние в електронна среда се случи без особени затруднения – казва директорката. – Благодарение на усилията и желанието на учителите, на децата и техните родители не допуснахме прекъсване на образователния процес и пропускане на учебно съдържание. Празници и тържества също имаше и учениците бяха отново заедно, макар и във виртуална среда. Разбира се, присъствената форма на обучение е безспорно по-добрият вариант за образование и социализация на подрастващите.“
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg