"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 31, 2021

Нови варианти на матурите

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
04-08-2021
in Брой 31, 2021
A A

Не парите следват ученика, а парите следват качеството – от такава промяна се нуждае българското образование. „Големият проблем е, че нямаме методика за оценка на добавената стойност, която дава едно училище. Става дума за методика, която отчита факта, че освен училището за напредъка на учениците значение има средата, от която идват. Това прави оценката по-трудна. Резултатите от националните външни оценявания не са достатъчни.“ Това коментира министърът на образованието и науката чл.-кор. Николай Денков в ефира на „Хоризонт“.
През последните два месеца той проверява възможностите за такава оценка. Те съществуват и се базират на математически модели. Първите стъпки в тази посока са направени от проф. Кирил Банков от Факултета по математика и информатика на Софийския университет „Св. Климент Охридски“.
„Процесът трябва да се рестартира, защото системата има огромна нужда от подобна оценка. Тя би отговорила на много въпроси – например колко елитни са „елитните“ гимназии, колко са училищата, които работят най-вече с трудни деца“, каза министър Денков. Категоричен е, че външното оценяване в IV и X клас има своето значение. В момента няма друго средство, с което да се оценява напредъкът след всеки образователен етап във всяко училище, район, населено място. „Премахнем ли външното оценяване, няма да знаем какво става в училищната система“, категоричен е проф. Денков. Но също така е категоричен, че трябва да се мисли за промяна на формата на външното оценяване, особено след IV клас.
Избор на матура – между общообразователни предмети (които се изучават VIII – X клас) или профилираните, които се изучават в XI и XII клас – това ще могат да направят зрелостниците в края на новата учебна година. До края на август МОН ще публикува идеите си за ДЗИ. А най-късно октомври висшите училища ще обявят избора си за балообразуване.
Тревожна остава ситуацията с ваксинирането на персонала в училищата и детските градини, най-вече във вторите. По данни от началото на юли в 75% от детските градини броят на ваксинираните е под 30%. Месец по-късно министър Денков отчита, че е направено всичко възможно цялата система да получи необходимата информация за ползата от ваксините.
„Статистиката е ясна – над 1000 пъти е по-вероятно да срещнеш болестта, ако не си се ваксинирал –припомня министърът. – Хората трябва, на първо място, да се погрижат за себе си, за децата в училище, за своите и на учениците семейства. Надявам се с приближаването на четвъртата вълна да се убедим, че ваксинирането е правилното решение.“ Министър Денков уточни, че интересът към кампанията на МОН в полза на ваксините е бил изключително силен.
В рамките на 2 до 3 седмици Министерството е организирало над 40 срещи с участието на над 85% от директорите на училища и детски градини. На тяхно разположение за отговори на интересуващите ги въпроси са били специалисти от медицинските университети, от Националния институт по заразни и паразитни болести, от РЗИ. (Още по темата на стр. 20 – 21.)
До края на август картината трябва да бъде пълна и по отношение на ваксинираните, и по отношение на математическите прогнози са ситуацията към началото на учебната година. За съжаление, очакванията са, че новата вълна ще ни застигне не в разгара на есента, а много по-рано. Затова в края на август трябва да има ясен сценарий как ще стартира учебната година.
И тъй като говорим за пандемия, важно е и състоянието на здравното обслужване в училищата и детските градини.
В 47% от над 4000 училища и детски градини има медицински кабинети със съответния специалист. Останалите имат договори за медицинско обслужване.
Рискът от онлайн обучение е реален, особено при ниската степен на ваксиниране на населението. МОН е проучило, че приблизително около 44 000 устройства – лаптопи и таблети, не достигат на системата, за да бъде тя подсигурена в случай на обучение от разстояние в електронна среда. За съжаление,
в ¾ от случаите става дума за недостиг в училища с рискови групи деца, които и най-често отпадат преждевременно от училище. А около 34 000 ученици нямат достъп до редовен интернет. За да се покрият тези липси, е осигурено финансиране чрез преструктуриране на бюджета на МОН. Ще се помогне и със средства от централния бюджет, което е договорено с МФ и се очаква решение на МС. До края на септември техниката ще бъде в ръцете на ученици и учители. Само за 15 000 компютри ще бъде обявена нова обществена поръчка, което трябва да се случи до дни. Надеждата е да няма обжалвания.
Министър Денков отчете успех на Програмата „Отново заедно“. До края на юли в нея е вложен 2/3 от предвидения ресурс. Това означава, че около 20 000 ученици и техни учители са участвали. За втория етап на Програмата първите 33 училища вече са кандидатствали.
В заключение, министър Денков отчита, че всички поставени пред служебния ръководен екип на МОН задачи са изпълнени. За него е важно да има приемственост.

Your Image Description

Свързани статии:

Обявяват конкурс по Програма „Петър Берон“ Четири медала за химиците Допълнителни профилактични прегледи за учителите след Covid-19 29 зрелостници с Национална диплома

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Обявяват конкурс по Програма „Петър Берон“

Next article

Четири медала за химиците

Next article
Четири медала за химиците

Четири медала за химиците

В ход е дигиталното обучение

Допълнителни профилактични прегледи за учителите след Covid-19

В ход е дигиталното обучение

29 зрелостници с Национална диплома

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Vocational Education, Number 5/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 4/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 3/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 2/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 1/2023, Volume 25
  • Annual contents of Vocational education journal vol. 24/ 2022
  • Vocational Education, Number 6/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 5/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 4/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 3/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 2/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 1/2022, Volume 24
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"