"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 32, 2021

Как се управлява интелектуална собственост

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
11-08-2021
in Брой 32, 2021
A A

За 2020 г. са отпуснати допълнително 3,1 млн. лв. за фундаментални научни изследвания, свързани с пандемията от COVID-19. За научни изследвания на млади учени са разпределени 825 хил. лв. През 2020 г. общата сума за финансиране на проекти, провеждане на конкурсни процедури и оценка на резултатите от проектите е 26,4 млн. лв. Това е констатацията в годишния доклад за дейността на Фонд „Научни изследвания“ за 2020 г., изготвен от принципала – Министерството на образованието и науката. Фондът финансира на конкурсен принцип в научните направления „Създаване на нови научни знания“, „Българска история, език, култура и национална идентичност“, „Насърчаване развитието на природните, техническите, хуманитарните и обществените науки“, „Решаване на проблеми в областта на икономиката, образованието, селското стопанство, екологията, обществените процеси, човешките ресурси, сигурността, отбраната и здравето“. Според комисията на Министерството на образованието и науката 26,4 млн. лв. са недостатъчни за финансиране на проекти по регулярните конкурси.
По Национална научна програма „Петър Берон. Наука и иновации с Европа“ бюджетът за 2020 г. е 930 хил. лв., или с 30 хил. лв. по-малко от предходната година, макар че е налице положителен ефект от провеждания от 2019 г. конкурс по тази програма. Такава е оценката и за Националната научна програма ВИХРЕН, насочена към подкрепа на учени с високи постижения и такива със собствен независим изследователски колектив или изследователска програма.
За втора поредна година комисията установява подобрена организация на работа във ФНИ. Сред позитивите е въвеждането на електронна система за подаване на проектни предложения. Всички конкурси за финансиране на научни изследвания и за двустранно сътрудничество са проведени чрез нея.

Препоръката е тази система да бъде надградена. Целта е да се осигурят по-ефективно функциониране на ФНИ, прозрачност, архивиране в специално създадения регистър и разпространение на научните резултати по финансираните от Фонда проекти.
Сред констатациите е и тази, че Фонд „Научни изследвания“ няма достатъчно средства, за да обезпечи и развива научните изследвания в страната, което е сред причините за липсата на интерес от млади учени и докторанти за участие в конкурсите на Фонда.
Друг установен проблем е, че през годината кабинетът е отпускал допълнителни средства за нови конкурси на части, вместо те да са заложени в годишния бюджет на ФНИ. Това е довело до забавяне при процедурите и до провеждане на конкурсите в съкратени срокове.
Недофинансирани са били и част от проектните предложения. Малките суми, отпускани за отделните проекти, не са позволили закупуване на необходимата апаратура и осигуряване на достатъчно средства за възнаграждения на членовете на научния екип.
С около 3 млн. лв. по-малко е финансирането на конкурсите за научни изследвания през 2020 г. спрямо предходната година. За 2019 г. сумата е близо
30 млн. лв. По-слабото финансиране е една от причините да не се увеличава броят на младите учени в страната. Липсата на стимули, като малките стипендии за докторанти и намаляването на интереса към научната работа в определени области, са причините за тази негативна констатация, се казва в доклада.
Бюджетът на ФНИ се разпределя в няколко конкурсни процедури. Малко над
12 млн. лв. са за фундаментални научни изследвания, като над половината от сумата е за вече започнали през 2017 и 2018 г. проекти. Финансирани са над 70 проекта.
Според комисията е наложително да се формулира ясно нова политика на ФНИ по управление на интелектуалната собственост, създадена с публично финансиране на научните организации и университетите. Препоръчва се още да се потърсят възможности за въвеждане на ключови показатели и съответни критерии за измерване на социално-икономическия ефект от реализирането на изследователската дейност в рамките на финансирани от ФНИ проекти.
Общата оценка на комисията за дейността на Фонд „Научни изследвания“ през 2020 г. е положителна.

Your Image Description

Свързани статии:

Учени подготвят европейска езикова картина на света Съмишленици в похода за знания 44 млн.лв. за нови училищни автобуси 9,5 млн. лв. в подкрепа на образованието

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags АКЦЕНТ на броя

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Първите 10 свидетелства за ваксиниран персонал

Next article

Зад успеха

Next article
Вестник "Аз-буки"

Зад успеха

Oткриха печат на Борис-Михаил

Oткриха печат на Борис-Михаил

Развитие на професионалното образование и обучение до 2025 г. в контекста на Eвропейската програма за уменията

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Vocational Education, Number 5/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 4/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 3/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 2/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 1/2023, Volume 25
  • Annual contents of Vocational education journal vol. 24/ 2022
  • Vocational Education, Number 6/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 5/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 4/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 3/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 2/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 1/2022, Volume 24
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"