"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 34, 2021

Мария Гайдарова, заместник-министър на образованието и науката: Предлагаме дипломен проект да може да замени теоретичния изпит по професия

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
25-08-2021
in Брой 34, 2021
A A
Заместник-министър Мария Гайдарова е сред първите иноватори в системата на средното образование в България. Инициатор и двигател е на проекта „Иновативни училища“ на Община Пловдив и на „Световен образователен форум България“. Трикратен носител е на почетното отличие „Неофит Рилски“. Представител е на България с право на глас в Общото събрание на Европейската асоциация на училищните директори. Член е на Световния образователен форум и на Европейската федерация на работодателите в образованието.
През 2017 г. е служебен заместник-министър на образованието и науката.

Г-жо Заместник-министър, новата учебна година е пред нас, но хиляди млади хора се вълнуват от въпроса как тя ще завърши? Имам предвид най-вече зрелостниците, на които през пролетта на 2022 г. предстоят държавни зрелостни изпити. Кои са новите моменти?

– Бъдещите дванайсетокласници са първите, които придобиват средно образование по новия Закон за предучилищното и училищното образование (ЗПУО) – в два гимназиални етапа. Първият гимназиален етап е от VIII до X клас включително, а вторият включва XI и XII клас. В двата гимназиални етапа, в зависимост от училищния учебен план – за профилирана или за професионална подготовка, се изучават учебни предмети, чрез които се придобива общообразователна подготовка, профилирана и/или професионална подготовка в зависимост от учебното заведение, в което учат учениците.
В зависимост от профила във втория гимназиален етап учениците в профилиращите паралелки изучават не повече от три-четири профилиращи учебни предмета. В списъка са български език и литература, чужд език, математика, информатика, информационни технологии, история и цивилизации, география и икономика, философия, биология и здравно образование, природни науки, музика, изобразително изкус-
тво, предприемачество, физическа култура и спорт.
В XI и XII клас в професионалните гимназии се изучават учебни предмети, които подготвят по специфична професия.
Тази разлика във втората гимназиална степен се отразява и на държавните зрелостни изпити. Зрелостниците, обучавани по учебен план за профилирана подготовка, ще положат два задължителни държавни зрелостни изпита – по български език и литература и по профилиращ учебен предмет, изучаван във втората гимназиална степен. Дванайсетокласниците, преминали през професионална подготовка, ще придобият средно образование след успешно положени държавни изпити по български език и литература и за придобиване на професионална квалификация.
Матурата по български език и литература е върху учебното съдържание, изучавано в задължителните часове само в XI и XII клас. Това важи и за задължителния зрелостен изпит по профилиращ предмет.
По свое желание зрелостниците могат да се явят на до две допълнителни матури по избрани учебни предмети. В случай че избраният учебен предмет за допълнителен зрелостен изпит е изучаван като профилиращ, матурата се полага върху учебното съдържание от XI и XII клас. Ако предметът не е профилиращ, изпитът е върху учебното съдържание, изучавано в средната степен на образование.

– Какви оценки ще се записват в дипломата за средно образование?
– В дипломата ще фигурират окончателните оценки по всички учебни предмети, изучавани само в XI и XII клас. Това ще бъдат средноаритметични оценки, изчислени с точност до 0.01 . В дипломата за средно образование ще се вписват и резултатите от двата задължителни държавни зрелостни изпита, както и от допълнителните матури, ако са издържани успешно.
Общият успех от дипломата за средно образование се формира като средноаритметична оценка с точност до 0.01 от средноаритметичните оценки по задължителните и избираемите учебни предмети, изучавани само в XI и XII клас. Окончателните оценки по всеки учебен предмет, изучаван в първия гимназиален етап – в VIII, IX и X клас, са включени в Удостоверението за първия гимназиален етап и не участват при формирането на общия успех в дипломата за средно образование.

– След VII клас ученикът се насочва и продължава образованието си, да кажем, в професионална гимназия по строителство. Но на един по-късен етап се ориентира към химията, биологията, здравното образование. Мечтае да се дипломира като лекар или друг вид здравен работник. Той е задължен да се яви на БЕЛ, на изпит по професия – теория и практика, а после и на химия и биология?
– Дали ще са необходими тези допълнителни матури, зависи от решението на конкретното висше училище. То трябва да определи оценките, които влизат в балообразуването за „вход“. Министерството на образованието и науката предложи няколко варианта. Очакваме университетите да обявят своите решения до края на октомври т.г.

– За първи път вторият задължителен държавен зрелостен изпит за учениците в професионалните гимназии е за придобиване на професионална квалификация. Кое е най-важното, свързано с тази матура?
– Изпитът за придобиване на професионална квалификация е в две части – по теория на професията и по практика на професията. Организира се писмен изпит по теория и изпит по изпълнение на индивидуално задание по практика. Подготвяме предложение за промяна в Наредбата за организацията и провеждането на изпитите за придобиване на професионална квалификация при заявено желание от ученика при придобиване трета степен на професионална квалификация изпитът да може да се проведе и чрез защита на дипломен проект.
Частта по теория на професията е писмена работа по изпитна тема, изтеглена в деня на изпита, или писмен тест, съставен на случаен принцип от база данни с въпроси в училището в съответствие със съдържанието на националната изпитна програма по специалността от професията. Продължителността на изпита е четири астрономически часа. Датата се определя със заповед на министъра на образованието и науката.
Частта по практика на професията се провежда по индивидуално задание по практика и е до три последователни дни и за не повече от шест астрономически часа дневно. Индивидуалните задания включват темата, насоките, критериите и показателите за оценяването на изпита – в съответствие със съдържанието на всяка тема от националната изпитна програма.

– Как става оценяването?
– В точки, като максималният брой е 100. Окончателната оценка в брой точки се формира след успешното полагане на всяка част от изпита и се изчислява по формула в зависимост от степента на професионална квалификация.
Всяка част от изпита е успешно положена при постигане на петдесет на сто от максималния брой точки, определени за тази част в националната изпитна програма. Целият държавен изпит се смята за успешен, ако успешно са положени и двете части – по теория и по практика на професията. При негативен резултат при една от двете части обучаемият може да се яви отново на съответната част от изпита без ограничения на възрастта му и броя на изпитни сесии до успешното полагане на съответния изпит.

– Има ли промени при националните външни оценявания?
– Не, няма промяна при националните външни оценявания. Предстои да се одобри графикът с конкретните дати на изпитите. Моделите на изпитите ще бъдат оповестени на сайта на МОН.
Изпитът по български език и литература за IV клас включва диктовка и 10 езикови задачи с избираем отговор, текст за четене с разбиране и 10 тестови задачи към него – с избираем и със свободен отговор, както и речева задача с творчески характер. Изпитът по математика е от 18 задачи с избираем отговор, 5 задачи с кратък свободен отговор и 1 текстова задача с 3 подусловия.
Изпитът по български език и литература за седмокласниците включва 18 задачи с избираем отговор, 6 задачи с кратък свободен отговор, 1 задача с разширен свободен отговор и задача за създаване на текст. Изпитът по математика за седмокласниците включва 18 задачи с избираем отговор, 2 задачи с кратък свободен отговор и
3 задачи с аналитико-синтетичен характер. Изпитът по чужд език е по желание и с три компонента – слушане, четене, писане, проверени чрез 17 задачи с избираем отговор, 3 задачи със свободен отговор и задача за създаване на писмен текст.
Десетокласниците имат два изпита – по БЕЛ, математика, по желание могат да се явят на изпит по чужд език и информационни технологии. Изпитът по български език и литература е от 14 задачи с избираем отговор, 6 задачи с кратък свободен отговор, задача за редактиране, задача с разширен свободен отговор и задача за създаване на текст. 15 задачи с избираем отговор и 2 задачи с разширен свободен отговор с необходимите обосновки включва изпитът по математика. Чуждият език отново е от три компонента – слушане, четене, писане, проверени чрез 23/34/44 задачи с избираем отговор, кратък свободен отговор за създаване на текст и за говорене.
15 задачи с избираем отговор, 5 задачи със свободен отговор и практическа задача включва изпитът по информационни технологии.

Your Image Description

Свързани статии:

Национални програми развиват култура на творчеството, иновациите и сътрудничеството Милена Дамянова, председател на Парламентарната комисия по образованието и науката в 44. народно събрание: Ако успеем да дадем на новите поколения нужните знания и умения, всички ще живеем по-добре Акад. Николай Витанов, зам.-ректор на Софийския университет по научноизследователска и научна проектна дейност: Бъдещето е на интердисциплинарните изследвания Проф. д-р инж. Сеня Терзиева-Желязкова, ректор на ХТМУ: Фокусът ни днес е върху зелените технологии

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Интервю

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Виена чипира прилепите си

Next article

Financial projects and loans with different, decursive annuities, interest rates and capitalization periods with the use of excel

Next article

Financial projects and loans with different, decursive annuities, interest rates and capitalization periods with the use of excel

The development of methodical approaches to the implementation of the propedeutic course of informatics in primary school by means of kodu game lab

TEACHING THE NOTION CONIC SECTION WITH COMPUTER

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Vocational Education, Number 5/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 4/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 3/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 2/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 1/2023, Volume 25
  • Annual contents of Vocational education journal vol. 24/ 2022
  • Vocational Education, Number 6/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 5/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 4/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 3/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 2/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 1/2022, Volume 24
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"