"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 44, 2021

От количество към качество

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
03-11-2021
in Брой 44, 2021
A A

Nikolay Kanchev, PhD student

Световните научни бази продължават да разширяват инструментите, с които измерват значимостта на научните списания в цял свят. През последните 20 години библиометричната общност отделя все повече усилия за разработване на нови методи за интерпретация и сравнение. Вече са важни нормализираните резултати. Като мярка за въздействие все по-малко се използва броят цитирания. По-значимо е сравнението на цитиранията на дадена статия в сравнение с група от подобни текстове – изразено като съотношение, или перцентил.
Три основни фактора спомагат за определянето на съответната група (кохорта):
– област или дисциплина – сравняват се статии само с други текстове в дадена област със сходен обем на публикации, брой на цитирани препратки и продължителност на цитиране;
– вид на публикацията – някои видове публикации, например обзорните статии, могат да привлекат повече цитирания, затова трябва да се сравняват отделно;
– година на публикуване – по-отдавнашните статии обективно са имали повече време да натрупат цитирания, и не следва да бъдат сравнявани с по-нови публикации.
По тези причини вече се смята, че естествената еволюция на дадено списание минава именно през нормализиран показател, който отчита различните вариации и може лесно да бъде интерпретиран и сравняван и между различните предметни области.
Такъв индикатор е Journal Citation Indicator (JCI) на Web of Science, който е включен в индекса Journal Citation Reports (JCR). На база на предходни три години JCI предоставя показатели за въздействието на цитиранията на списанията в Web of Science, увеличавайки полезността на JCR. Предоставянето на такава информация повишава видимостта на списания от всички научни дисциплини, като обхваща както международни и широкообхватни публикации, така и такива, които осигуряват по-задълбочено покритие на регионални или специализирани области. В бъдеще JCR ще продължи да включва нови функции, които да отразяват промените в изследователската екосистема. Глобалните изследвания, международното сътрудничество и нарастващият интерес към националните и регионалните резултати са области, в които по-богатият набор от аналитични инструменти ще осигури допълнителна полезност.
Това, което е важно за потребителите на подобна информация, е, че вече могат да разберат как „стоят“ спрямо утвърдени източници на научно съдържание. JCI позволява по-лесно и справедливо да се сравнява въздействието на цитиранията между отделните дисциплини. Индикаторът допълва JIF и други показатели, които понастоящем се използват в научната общност, подпомагайки по-детайлизираната оценка на научните изследвания.
Както в цял свят, и в България има случаи както на подобряване на постигнатите показатели на дадено списание, така и на „изпадането“ му в по-долна позиция. От тази година всичките седем списания на Национално издателство „Аз-буки“ вече имат свой квартил в JCI. Едно от тях – „Чуждоезиково обучение“, дори „прескочи“ директно в Q3 заради доброто си представяне по отношение на релевантност и цитирания на публикуваните текстове. Това показва по-високо от средното ниво по отношение на качество и интерес към публикуваните в списанията на „Аз-буки“ текстове. Освен това се потвърждава и правилността на водената от „Аз-буки“ политика за предоставяне на максимално големи възможности за публикуване на български език на текстове в областта на хуманитаристиката и природните науки, които да бъдат видими сред международна научна общност.

 

С подкрепа от Фонд „Научни изледвания“

Четири научни списания, издавани от Национално издателство „Аз-буки“, получиха подкрепа за 2022 г. от Фонда за научни изследвания (ФНИ). Списанията са „Български език и литература“, „История“, „Педагогика“ и „Математика и информатика“.
Подкрепата от ФНИ е признание за значимостта на издаваната от „Аз-буки“ периодика за развитие на научната общност у нас. Две от списанията на „Аз-буки“ са получили максимален брой точни, а другите две – близък до максималния резултат, в конкурсната сесия „Българска научна периодика – 2022 г.“. Други три списания на „Аз-буки“ – „Философия“, „Стратегии на образователната и научната политика“ и „Професионално образоване“, са включени в резервния списък за финансиране.

Your Image Description

Свързани статии:

Удължават срока на три научни програми Осем учители получават приза „Константин Величков“ Слаб ръст на разходите за иновации „Свят от йероглифи“ за юбилея

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Лесно ли е да се превежда художествена литература?

Next article

Удължават срока на три научни програми

Next article
В ход е дигиталното обучение

Удължават срока на три научни програми

В ход е дигиталното обучение

Осем учители получават приза „Константин Величков“

В ход е дигиталното обучение

Слаб ръст на разходите за иновации

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Vocational Education, Number 5/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 4/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 3/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 2/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 1/2023, Volume 25
  • Annual contents of Vocational education journal vol. 24/ 2022
  • Vocational Education, Number 6/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 5/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 4/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 3/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 2/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 1/2022, Volume 24
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"