"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2021 Брой 8, 2021

Да превърнеш дефекта в ефект

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
24-02-2021
in Брой 8, 2021
A A
Идеята
за сборника е на учителката Марина Стоянова-Карамфилова, която
е художник по професия

В ЦПЛР – ОДК, Перник, е създаден уникален по рода си сборник по изобразително изкуство. Той е съставен от поставени задачи в дистанционна форма на обучение в школата по живопис към Детския център. Идеята за проекта е на учителката им Марина Стоянова-Карамфилова, която е и художник по професия. Разработени са 20 теми, към които са представени част от рисунките на децата по тях. Материалите са събрани в периода от март миналата година досега. Изданието се подготвя за отпечатване и на хартиен носител.
„Сборникът е с отворен характер. Дава възможност за надграждане“, казва директорката на Детския център Татяна Китанова. По думите ѝ, идеята за създаването му е дошла спонтанно, а причината – добрите резултати от представянето на самия урок, методите на изнасянето му, илюстративният материал и емпатийният подход на преподавателя.
„Не сме си го поставяли за цел, защото това е ниша, която е нова за цялата образователна система“, казва още тя. Урокът трябва да бъде интересен, защото децата възприемат новите неща с очите си. Дистанционната форма на преподаване дава възможност да се включат повече хора. Различното при уроците по изобразително изкус-
тво от разстояние е, че родителите през цялото време взимат активно участие. В присъствена форма това няма как да се случи.
В разговор между Татяна Китанова и Марина Стоянова-Карамфилова се разкриват и усещанията на учителя за новото предизвикателство и за това какво е усещането отвътре – в самия процес, за отговорностите на преподавателя. За споделения опит в това ново общуване разказва от първо лице Марина Стоянова: „Условията, при които започна дистанционното обучение, бяха непознати за всички ни. Децата трябваше да се лишат от голяма част от любимите си занимания. А ние, учителите, и при тези обстоятелства трябваше да продължим да бъдем до тях, макар и виртуално. Повече от всякога да ги учим да бъдат адаптивни, креативни, да не спират да мечтаят, да търсят и развиват себе си с помощта на изкуството в ежедневието си. Да не затварят тази страница, в която можеш да почувстваш себе си и да черпиш вълшебни сили.
За цялостно емоционално въздействие, темите ни по изобразително изкуство в школата по живопис бяха поднесени под форма на естетически оформени писма, със селектирана информация на достъпен език, нагледни примери за вдъхновение и посока. За да разсеем усещането за изолация, започнахме с тема за интериорен дизайн, наречена „На гости“. Превърнахме „дефекта в ефект“. Децата с радост посрещаха в домовете си и споделяха любими неща. Заниманията ни станаха дори семейни забавления. Родителите бяха безценни мои асистенти. Не спряхме да общуваме, гостувахме си, аранжирахме и декорирахме, разхождахме се и пътувахме наблизо и надалеч, експериментирахме и се забавлявахме чрез изкуство. По всяко време имахме отворена виртуална обща изложбена зала, в която децата с гордост експонираха прекрасните си творби. Изявяваха себе си и се подкрепяха един друг“.
Обучението в онлайн среда открива нови хоризонти, стига човек да има желание да ги види. В ОДК – Перник, са успели да намерят начин да развият ползотворна онлайн комуникация чрез средствата на изкус-
твото, за да се получи емоционална връзка между участниците. Децата там се чувстват сигурни, защото има формирана група от съмишленици – хора с еднакви интереси и страсти.
ЦПЛР – ОДК, Перник, се посещава от над 1100 деца на възраст от
6 до 18 години. Гордеят се с театралната си формация „Мускетарите“, която функционира от повече от 25 години. Имат традиции и в сферата на балетното изкуство – повече от 60 години, автентичния фолклор – ДЮФА „Граовче“ (47 години), школите по танцово изкуство – Клуб по спортни и естрадни танци, съвременни танци, школуваното пеене – хор „Родна песен“, чиято рождена дата е далечната 1962 г., и са сред първите артпространства, интегрирали в себе си изкуството на големи български художници. Със забележителни резултати е и школата по английски език – член на Асоциацията на Кеймбридж училищата в България.
Преди това са били пионерски дом. „Доайени сме с школата си по изобразително изкуство. През 1999 г. стартира първата форма на интегрирано образование“, казва директорката. Посочва, че тогава все още дори не е имало дефиниция за деца със специални образователни потребности в България.
За миналата, а и за тази учебна година, от участия в международни и национални фестивали с образователни продукти, постигнати като резултати от онлайн обучението, ЦПЛР – ОДК, Перник, става носител на едни от най-престижните отличия, а някои преподаватели са удостоени със званието „Маестро“ и „Маестро-академик“. Заради изключителните резултати в работата с деца и ученици ЦПЛР – ОДК, Перник, е удостоен и с едно от най-високите отличия – „Плакет за принос в областта на образованието“, от кмета на Перник Станислав Владимиров по повод 19 октомври – Деня на града.
Татяна Китанова е директор на Центъра от 4 години. Преди това 37 години е преподавала „Приложно изкуство“ и е инициатор на школа, където е имало секция за деца и млади хора с увреждания. Провеждали са много изложби в чужбина и дори са издали каталог. „Всичко това беше ново за времето си и стартира от нашия комплекс. Интегрирахме и социализирахме деца чрез средствата на изкуството. Реализирахме и няколко проекта в областта на музикалното и танцовото изкуство за деца с увреждания. Този опит представихме в Европа и бе високо оценен“, разказва тя.

Your Image Description

Свързани статии:

Календар за ценности и традиции Мечтите на децата Памет за миналото „Астропарти“ – Байкал за двадесети път

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags След часовете

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Пълнолуние в обектива на APOD

Next article

Календар за ценности и традиции

Next article
В ход е дигиталното обучение

Календар за ценности и традиции

В ход е дигиталното обучение

Мечтите на децата

Учиш днес,  за да можеш утре

Учиш днес, за да можеш утре

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Vocational Education, Number 5/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 4/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 3/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 2/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 1/2023, Volume 25
  • Annual contents of Vocational education journal vol. 24/ 2022
  • Vocational Education, Number 6/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 5/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 4/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 3/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 2/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 1/2022, Volume 24
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"