Държавите са изправени пред криза на работна сила, сочат данните от нов доклад на УНИЦЕФ
Почти три четвърти от младите хора на възраст между 15 и 24 години в 92 държави, за които има налични данни, не успяват да придобият уменията, необходими за работа. Това сочат данни от нов доклад, публикуван от Комисията по образование и УНИЦЕФ и подкрепен от инициативата Generation Unlimited. От УНИЦЕФ и от Комисията призовават за спешни инвестиции за справяне с нарастващата криза в обучението и уменията на децата в световен мащаб.
Докладът, озаглавен „Възстановяване на ученето: Доколко децата и младежите са в час с развитието на умения?“, включва анализи на развитието на уменията в ранна детска възраст, както и сред децата в начална училищна възраст и младежите. Данните подчертават ниски нива на умения сред децата и младежите във всички възрастови групи. Вероятността да притежават уменията, необходими за пълноценното им развитие и по отношение на бъдещите възможности за заетост, достоен труд и предприемачество, е най-малка при младите хора в страните с ниски доходи.
„Вдъхновеното и квалифицирано поколение от деца и младежи е от решаващо значение за просперитета, прогреса и успеха на обществата и икономиките. Въпреки това повечето деца и млади хора по света са били провалени от своите образователни системи, което ги оставя необразовани, немотивирани и неквалифицирани – сигурна комбинация за непродуктивност“, заяви Робърт Дженкинс – ръководител отдел „Образование“ в УНИЦЕФ.
В България близо половината (47,9%) от младежите на възраст между 15 и 24 г.,
или 315 149, не разполагат с базови умения, които са им необходими за средно образование. Това показват данни на международните оценявания PISA и TIMSS, както и проучвания за децата, които не се обучават.
А 44,5% от същата възрастова група, или 292 287, нямат и все по-необходимите в днешния свят дигитални умения.
Под „дигитални умения“ се има предвид умението да разбират и използват технологиите. То се измерва чрез дял на млади хора, които могат да изпълняват основни дейности на компютър. Например копиране или преместване на файл или папка, функции за копиране и поставяне, за дублиране или преместване на информация в документ, изпращане на имейли с прикачени файлове и трансфер на файлове между устройства.
Базовата грамотност и математическата грамотност, меките умения, включително уменията за живот, и социално-емоционалните умения, дигиталните умения, които позволяват на хората да използват и разбират технологиите, специфичните за професията умения, които подпомагат прехода към заетост, и предприемаческите умения са от съществено значение за просперитета на децата. Тези умения са от решаващо значение и за развитието на обществата и икономиките.
Поради големия брой младежи, които не посещават училище, и ниското ниво на придобиване на базисни умения държавите по света са изправени пред криза. По-голямата част от младите хора не са подготвени да станат част от днешната работна сила, се отбелязва още в доклада.
По данни на „Евростат“ (2021) 14 % от младежите в България са извън системите на заетост, образование или обучение.
А 120 000 деца в училищна възраст са в риск от отпадане от образователната система, показва проучване на МОН от 2021 г.
„УНИЦЕФ ще подкрепи Министерството на образованието и науката през следващите 5 години, така че да повиши достъпа до по-качествено образование и ранно учене за всяко дете и да въведе по-успешни механизми за предотвратяване на отпадането от училище. Фокусът на работата в новата ни програма ще бъде върху проекти и инициативи, чрез които младите хора, включително най-уязвимите, да развият необходимите им умения за бъдещето, които да им позволят да се включват в обществения и икономическия живот“, заяви Мария Янкова – програмен директор „Образование“ в УНИЦЕФ в България.
„За да дадем на младите хора най-добрия шанс да успеят и да възстановят загубите в обучението, дължащи се на пандемията, трябва да ги подкрепим цялостно. Но не можем да възстановим това, което не измерваме. Трябва да знаем къде се намират децата и младежите в изграждането на редица умения, от които се нуждаят, и да наблюдаваме техния напредък. Ето защо Комисията по образование, УНИЦЕФ и партньори работят за преодоляване пропуските в събирането на доказателства, включително за стартирането на Световния часовник на уменията, който да помогне за проследяване на напредъка и повишаване на осведомеността относно придобиването на умения от младите хора по света. Само така ще можем да насочим спешни действия за подготовка на това поколение за просперитет в бъдеще“, заяви изпълнителният директор на Комисията по образованието Лисбет Стър.
УНИЦЕФ и Комисията по образование призовават правителствата да осигурят на всяко дете качествено образование и да премахнат бариерите, които го излагат на риск от отпадане. Следва да се оценят нивото на знания и умения на децата и да се осигурят съобразени с тях допълнителни часове, за да им помогнат да бъдат в час с необходимите им знания и умения за живот и работа.
Кристина де Бройн – представител на УНИЦЕФ в България:
Помогнахме на 13 000 деца
„Да расте здраво и силно, е право на всяко дете. Да бъде насърчавано, закриляно и образовано – също. От 75 години УНИЦЕФ се бори за това. Но през 2021-ва задачата се оказва по-трудна от всякога.“ Това заяви Кристина де Бройн – представител на УНИЦЕФ в България, по Нова телевизия.
„Изминалата година беше изключително предизвикателство за всички деца по света заради пандемията, нарастващите нива на бедност, въоръжените конфликти и масовите разселвания. УНИЦЕФ работи в 190 държави. Били сме в много конфликтни райони, но толкова масово и скоростно разселване на деца не сме виждали, откакто организацията е създадена. Тоест от Втората световна война“, казва Кристина де Бройн.
За да помогнат на колкото се може повече деца, от УНИЦЕФ България полагат неимоверни усилия. Работят най-вече с деца в риск от бедност, от социално изключване или от изоставяне. Деца с увреждания, жертви на насилие или без достъп до образование. Проектът „Европейска гаранция за детето“ е създаден с цел борба с детската бедност. За година и половина от организацията достигат до повече от 13 хиляди български деца, 5 хиляди родители и 700 професионалисти. Подобрява се качеството на патронажната грижа за семейства с малки деца и качеството на ранната интервенция при деца с увреждания и трудности в развитието. Разширява се и достъпът до приобщаващото предучилищно образование.
Като част от работата на организацията през изминалата година от УНИЦЕФ посочват и две кампании, създадени с цел хвърляне на светлина върху проблеми и набиране на средства за решаването им. Първият засяга дигиталната грамотност на децата, а вторият – психичното им здраве.
Пандемията оказа огромно влияние върху психичното здраве на децата по цял свят, подчертава Кристина де Бройн. Най-вече заради изолацията, защото те я понасят много по-тежко. Следва да се създадат платформа и мобилно приложение в подкрепа на психичното здраве на децата.
Голяма част от усилията на организацията са насочени и към децата бежанци от Украйна, пристигнали у нас, и една от изключително успешните кампании е в тяхна подкрепа. По данни на УНИЦЕФ 3 милиона деца от Украйна са оставили дома си и живеят на друго място в страната. А други 2 200 000 са я напуснали, тоест 2 от всеки 3 деца. УНИЦЕФ създава 27 центъра, които се наричат „Сини точки“. Те са разположени по основните трасета на бежанската вълна. В тях психолози, социални работници и юристи помагат на бежанците. Там се идентифицират и непридружените, отделени от семействата си деца. Сините точки в България са пет – две в София и по една в Бургас, Русе и Дуранкулак. До момента там са подпомогнати 5000 бежанци.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg