"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 34, 2022

Антропогенната екологична катастрофа*

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
24-08-2022
in Брой 34, 2022
A A
Текст под снимка: „Двойно слънце“ на Христо Иванов (XI клас, НГПИ „Св. Лука“ – София) – I място от националния фотоконкурс за ученици и студенти „Физика и климат“, провел се в рамките на юбилейната 50. национална конференция по въпросите на обучението по физика, организирана
от Съюза на физиците в България (класиране по художествена стойност)

Християна Стоянова – студент в ОКС „Магистър“, I място
Физически факултет на СУ „Св. Климент Охридски“
Научен ръководител – д-р инж. Явор Иванов, РУ „Ангел Кънчев“

„Добра, щедра и красива е нашата Земя. Но когато се разгневи, става страшна и жестока. Наводнения, земетресения, циклони, вулкани, лавини… Милиони загинали, не по-малко осакатени физически и духовно хора, неописуема човешка мъка и неизчислими материални щети…“
И предизвиканите от човешката дейност, т.е. антропогенните екологични катастрофи са не по-малко сериозни и не по-малко опасни за човечеството, отколкото природните катаклизми. Наред с благоприятното си въздействие повсеместната бърза индустриализация може, а за съжаление, вече и успя да предизвика сравнително бързи климатични и биологични промени на Земята. Замърсяването на атмосферата, водите и почвата, безразборното изсичане на гори, безпощадното унищожаване на животни, слабостите в проектирането и некомпетентната експлоатация на ядреноенергийни, химикотехнологични, хидротехнически, транспортни и други съоръжения са достатъчна предпоставка за регионални или глобални екологични катастрофи.
Човек може да издържи без храна няколко седмици, без вода – няколко дни, но без въздух не може да преживее дори само няколко минути. Най-важното условие за живота ни е въздухът. Въздухът, който дишаме!
Човечеството разполага с точно определено и ограничено количество от въздушни, земни и водни ресурси. И даже ако количеството и качеството на този наш „лимит“ не се променят, то ние сме поставени във все по-неизгодно положение. Защото броят ни расте неимоверно бързо. Така че полагащата ни се „дажба“ въздух постоянно намалява и става все по-некачествена.
Кога казваме, че въздухът, който дишаме, не е чист?
Въздухът е замърсен, когато в него освен постоянните съставни части на атмосферата има и твърди, течни и газообразни частици, повечето от които са вредни. Частиците, или както се наричат „ингредиентите“, са от прах или дим, капчици киселини, твърди и газообразни продукти от горенето, радиоактивни вещества и т.н.
Има редица научни и юридически определения за понятието „замърсена атмосфера“. Ето и едно от тях: „Замърсяването на атмосферата може да бъде определено като присъствие в обкръжаващата ни атмосфера на един или повече ингредиенти или техни комбинации в такива количества и в продължение на толкова време, че те да могат или да имат тенденция да принесат вреда на човешкия живот, растенията, животните и имуществото“. По отношение на вредата в законите на американския щат Уисконсин например е дадено по-кратко и по обобщаващо определение: „…вреда за здравето или благосъстоянието на човека…“.
Но за да определим кога атмосферата е замърсена, трябва да имаме точно определение на това, което наричаме „чиста“ или „нормална атмосфера“.
Атмосфера се нарича газообразната обвивка на Земята. Химическият състав на нормалния сух атмосферен въздух е следният: азот – 78,084%, кислород – 20,95%, аргон – 0,93%, въглероден двуокис – 0,0314%, и много по-малки количества други газове, като неон, хелий, водород, ксенон, озон и т.н. Има и прахообразни частици, капчици и кристали, които се наричат с общото название аерозоли. В атмосферата естествено се съдържат и водни пари. Най-променливи са количествата на въглеродния двуокис и озона. Въглеродният окис силно поглъща и излъчва инфрачервеното лъчение на Слънцето, което пък води до затопляне и изстиване на атмосферата. Озонът служи за „щит“ срещу убийствената ултравиолетова слънчева радиация и предпазва Земята от нея.
Замърсяването на атмосферата е неизменен резултат от живота на съвременния човек. Ние произвеждаме всякаква продукция, в т.ч. и енергия за осветление и отопление, превозваме по суша, въздух и вода хора и стоки. Основен замърсител на атмосферата е процесът горене – процес, без който е немислим съвременният ни живот.
Статистическите данни сочат, че количеството услуги, падащи се на един човек, е тясно свързано с количеството енергия, употребена пряко или косвено от този човек. Или с други думи, колкото по-добре живеем, колкото по-висок е жизненият ни стандарт, толкова повече енергия консумираме и съответно толкова повече замърсяваме атмосферата. Защото толкова повече някъде нещо се гори за нас!


* Заглавията са на редакцията. Есетата се публикуват
със съкращения

Your Image Description

Свързани статии:

Ледените „хладилници“ на света* Приливите и отливите около нас и в нас Буктрейлърът като образователен метод Да прекрачиш границите на възможното

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Творчество

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Foreign Language Teaching, Number 4/2022, Volume 49

Next article

Ледените „хладилници“ на света*

Next article
В ход е дигиталното обучение

Ледените „хладилници“ на света*

В ход е дигиталното обучение

Приливите и отливите около нас и в нас

Вдишай, издишай

Вдишай, издишай

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Vocational Education, Number 5/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 4/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 3/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 2/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 1/2023, Volume 25
  • Annual contents of Vocational education journal vol. 24/ 2022
  • Vocational Education, Number 6/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 5/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 4/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 3/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 2/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 1/2022, Volume 24
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"