Vocational Education
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2022 Брой 49, 2022

В Банско се обучават деца от десет националности

v.genkov@azbuki.bg by v.genkov@azbuki.bg
07/12/2022
in Брой 49, 2022
0
В Банско се обучават деца от десет националности

Много са спортните клубове в училището, в които децата могат да развиват съревнователен дух

0
Shares
0
Hits
Share on FacebookShare on Twitter
Много са спортните клубове в училището, в които децата могат да развиват съревнователен дух

Зина СОКОЛОВА

СУ „Неофит Рилски“ в Банско отбеляза тази година своята 175-годишнина. От основаването си то е преминало през няколко етапа на развитие. Било е непълна гимназия, пълна гимназия, прогимназия, ЕСПУ, СОУ, Средно училище, но патронът си остава един и същ.
„Днес тук се обучават 573 деца. Преди шест години, когато станах директор, заварих 363 ученици. Тогава имаше проблем с гимназиалния етап, а сега имаме паралелки от I до XII клас. Тази година ще изпратим първите абитуриенти“, разказва директорката Елеонора Барякова.
Удвояването на броя на учениците се дължи на повишения интерес към училището заради засиленото езиково обучение. Банско е традиционен център на туризма и чуждият език е крайно необходим в ежедневието.
„Поднови се и екипът от преподаватели – подчертава директорката. – Убедена съм, че дългогодишният опит на моите колеги и младостта намериха пресечна точка и взаимно си помагат. Нещата се случват – кога по-трудно, кога не. Но в крайна сметка, успяхме да намерим златната среда – ако не сме сред най-добрите, не сме и сред най-лошите.“
Екипът се гордее с много добра образователна среда като материална база, която включва и едно съвременно технологично оборудване. Тази година предстои да бъдат открити три нови кабинета – два от тях поставят началото на реновирането на приземния етаж. Класните стаи вече не достигат и затова се взимат зали, ползвани досега за кабинети, които да се преобразуват за класни стаи. Освен двата нови кабинета ще има и един специализиран по безопасност на движението.
В училището има кабинет по химия и природни науки, кабинет по музика и няколко кабинета по информационни технологии, които са специализирани.
Тук работи един от най-добрите екипи от специални педагози, подчертава директорката. В училището има много деца със специални потребности – в момента са 20, но броят им продължава да расте, за съжаление. Логопедът, психологът и ресурсният учител разполагат със специализирани кабинети, които видимо стават все по-натоварени. Това е едно от предизвикателствата, с които се сблъскват педагозите.
„Друго предизвикателство е, че в опита да запазим авторитета си и дисциплината в училище,
много често се разминаваме с разбиранията на някои родители по този въпрос – обяснява Барякова. – В последно време имаме разногласия в тази посока. Става дума за родители на ученици с проблемно поведение, които проявяват агресия. Това е тежък момент за целия екип. Наскоро имах среща с родители – около 2 часа и половина продължи. На нея присъстваха и мои колеги. Вече не си позволявам да се срещам насаме с родители. Забелязвам, че хората, които са негативно настроени по една или друга причина, понякога са склонни впоследствие да изопачават думите ми. Затова водим и протоколи на тези срещи, които по правилник винаги са в присъствието на двама-трима специалисти. Това за мен е най-големият проблем в момента. Авторитетът на учителя в обществото не расте пропорционално на повишаването на заплатите. Много пъти съм го казвала на колектива. Да, благодарни сме, че заплатите ни бяха повишени. Но не по малко важно е и отношението на обществото към нас. Банско традиционно е духовен център на образованието. И щом при нас нещата се случват толкова трудно, предполагам, че в големите градове е още по-трудно. Тук усещането e, че школото е център като църквата и общината, все още го има. Доказателство за това беше препълнената зала на нашия спектакъл. Интересът към концертите ни наистина е много голям. Даваме сцена за изява на талантливите ни ученици, искаме да покажем какво могат. В такива случаи в по-голяма степен срещаме разбиране у родителите. Точно по тази причина тези, които незаслужено ни нападат, като че ли не си дават сметка за спецификата и индивидуалностите на всеки човек и на всяко дете.“
Като опитен педагог, Елеонора Барякова е на мнение, че хиперактивността, която се наблюдава у децата, в последно време много често избива в агресия.
А една хиперактивност може да бъде и невероятен стимул за добри прояви в спорта.
В училището е заложен силов спорт – кикбокс, има и други спортни клубове, в които децата да развиват съревнователен дух. В областта на спорта медалистите са много. Много са и скиорите, които тренират към различните клубове. Учителите им съдействат с консултации, с индивидуална работа с тях, за да могат да наваксат отсъствията, когато са били на лагери и състезания.
Интереса на учениците привличат и клубовете по природни науки, за богатствата на Пирин планина, забавна биология. Училището има свой танцов ансамбъл, ръководен от професионален хореограф. Учениците изучават извънкласно и религия. „В много близки отношения сме с църквата, опитвайки се да съхраним традиционните ценности“, казва директорката.
„Има още какво да направим – пълни сме с идеи. Но нещата трябва да се случват едно по едно. Не може всичко наведнъж – настъпва умора, прегряваме – категорична е директорката. – А и ковидът си каза думата, онлайн обучението, демотивацията. Далеко съм от мисълта, че това ни оправдава, когато сме се представили слабо. Аз съм много критичен човек и където не сме успели, и когато имаме слабости, колкото и да не им е приятно на останалите, го изговарям. Радвам се, че колективът е доста мобилен в това отношение и търси начини и пътища за преодоляване на проблемите. Благодарна съм им за подкрепата.“
В училището тече кампания по общинската програма „Талантливите деца на Банско“. Учениците могат да подават заявления в училището, в които да опишат своите медали, участия във форуми, свързани със спорта и изкуствата. След вътрешно класиране тези заявления се подават за наградите на Общината.
„Нашата квота е за петима ученици и ми е много трудно да направя подбор – казва директорката. – В училището ни учи Александра Полежанова. Тя е представител на Благоевградска област за дете с увреждания в Съвета на децата в страната, в който участват ученици от всички области. Безкрайно талантлива певица е, музикант, интересува се много от философия. Имаме певици, които правят записи по националните телевизии, а отскоро – и гимназиален девически хор, момичетата се справят блестящо. Ансамбълът ни носи медали от своите участия.“
Ученици, които се интересуват от пчеларство, м.г. организират празник в защита на пчелите под егидата на международен проект „По пътя на пчелите“, в който участва и Общината.
Във връзка с годишнините, свързани с Паисий, екипът по български език на СУ „Н. Рилски“ се заема да преразкаже и адаптира „История славянобългарска“ за ученици до 12 години. Тя е издадена в самостоятелно книжно тяло. Интересът към изданието е много голям – търсят я от читалища, училища.
„Благодарна съм, че БНТ – Благоевград, с които работим много добре, ни съдействаха за годишнината на училището „Историята“ да бъде достъпна за всички, които имат желание да я видят – казва Барякова. – Направихме аудиозапис в студиото на БНТ в Благоевград с техни изпълнители. Предоставиха ни го и вече разполагаме с него и е достъпен за всички инспекторати, за да може да бъде разпространяван в тази възрастова група. Два месеца работихме доста сериозно. Идеята ни беше да запознаем малките ученици с историята по достъпен за тях начин.“
Тази учебна година училището ще бъде домакин на олимпиадата по химия, а през лятото – на международното състезание по математическа лингвистика. Следваща цел на екипа е изграждането на STEM център.
„Това, което ни отличава от другите училища, е най-големият брой украински деца, които учат
при нас от I до IX клас – около 50 – подчертава директорката. – Почти всеки ден приемаме нови ученици. Затова ще продължим да работим по проекта „Равен достъп до училищно образование“. Досега по него се включихме само по дейност 1 „Закупуване на технически средства за педагогически специалисти и ученици за обезпечаване на образователния процес в условията на кризи“.
А сега искаме и по този за допълнително обучение на деца, за които българският език не е майчин.“
Заедно с тези от Украйна в училището се обучават деца от десет националности – от Русия, Америка, Канада, Англия, Казахстан, Индия, Израел, Финландия, Бермудските острови. По една проста причина: тук са дошли да живеят семействата им. Обучението им става през български или през английски. Украинските ученици допълнително изучават български език, използват се програмите и помагалата на МОН. Децата работят в сборни групи за начален, прогимназиален и гимназиален етап. Голяма помощ оказва един от учителите, който знае руски и английски. На спектакъла по случай 175-ата годишнина на сцената излизат деца и от Украйна, и от Русия. Учениците усилено се готвят и за предстоящия благотворителен концерт „Коледни искрици“.

Your Image Description

Related articles:

Без стрес от прехода детска градина – училище Между източните езици и математиката Да намериш мястото си Как се грижа за своето здраве

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Маршрути

Последвайте ни в социалните мрежи

Previous article

„Имане“ в старозагорско читалище

Next article

Как Монтесори методът променя класната стая

Next article
Как Монтесори методът променя класната стая

Как Монтесори методът променя класната стая

Последни публикации

  • Vocational Education, Number 1-2/2025, Volume 27
  • Vocational Education, Number 5-6/2024, Volume 26
  • Vocational Education, Number 4/2024, Volume 26
  • Vocational Education, Number 2-3/2024, Volume 26
  • Vocational Education, Number 1/2024, Volume 26
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Vocational Education, Number 6/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 5/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 4/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 3/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 2/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 1/2023, Volume 25
  • Annual contents of Vocational education journal vol. 24/ 2022
  • Vocational Education, Number 6/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 5/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 4/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 3/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 2/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 1/2022, Volume 24
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Vocational Education, Number 6/2021, Volume 23
  • Vocational Education, Number 5/2021, Volume 23

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

en_US
bg_BG en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.