"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2022 Брой 9, 2022

Заедно в приобщаването

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
02-03-2022
in Брой 9, 2022
A A

Регионалният център за приобщаващо образование в Смолян отбеляза своята 15-годишнина с регионална конференция, на която са обсъдени теми, свързани с мястото на изкуството, арттерапията, сугестопедията и музикотерапията при осигуряването на допълнителната подкрепа за децата със специални образователни потребности. Гости на събитието в Златоград са Никола Запрянов – началник на РУО – Смолян, Калоян Дамянов – директор на РЦПППО – София-град, директори и специалисти от регионалните центрове в Пазарджик, Враца,
Хасково, Силистра, Ловеч, Кърджали, Велико Търново, както и Мария Семерджиева – основател и дългогодишен директор на РЦПППО – Смолян.

Домакини и гости на РЦПППО – Смолян, отбелязват 15 години от създаването на Регионалния център и приноса му за развитието
на приобщаващото образование в региона

По време на форума своята практика в работата с децата със специални потребности представят различни образователни институции от Смолянска област, които оказват сами допълнителната подкрепа. Представянето на техния опит е своеобразен поглед върху развитието на образованието за децата със специални потребности в региона през изминалите 15 години. Споделени са и специфичните дейности и конкретните модели, които прилагат в работата си образователните институции. Отчита се и важността на приобщаването като политика, насочена към всички деца и ученици.
„От нашата община започна създаването на екипи за подкрепа в отделните образователни институции. И този процес се развива в най-голяма степен. При нас може би са най-голям брой образователните институции, които сами осигуряват ресурсното подпомагане“, припомня пред „Аз-буки“ Татяна Бошнакова – директор на РЦПППО – Смолян.
По думите ѝ процесът на приобщаващо образование се развива с добра скорост в област Смолян. Отбелязва още, че междуинституционалното сътрудничество е много добро в областта.

Татяна Бошнакова,
директор

„Още със създаването на Регионалния център е положена основата на традиция, която следваме и днес и която е голям плюс при взаимодействието ни с различните институции. В непрекъсната комуникация сме с началника и експертите в Регионалното управление на образованието, с кметовете на общините и експертите по образованието в тях, както и с директорите и специалистите в образователните институции. Целта е да проследяваме как навсякъде протичат процесите на приобщаване и където е необходимо, да оказваме подкрепа – било методически, било по друг начин. И това наистина е голяма сила в нашата област и реално това гарантира равния достъп до образование“, категорична е Бошнакова.
Директорката на Регионалния център споделя, че за тези 15 години равен достъп до образование в област Смолян се отчитат многобройни индивидуални успехи от работата на специалистите с децата и учениците, както и значими постижения за цялата общност на децата със специални потребности и техните семейства. И въпреки предизвикателствата подкрепата винаги е имала смисъл – той се измерва с любовта и постиженията на децата.
Една от подтемите на конференцията е „Изкуството – най-лесен път към сетивата“. Домакините я избират, защото за тях различните видове изкуство действително са най-прекият път, по който специалистите могат да достигнат до децата и през изкуството да постигат образователните си и терапевтични цели.
„Изкуството е и обединяващият елемент в работата на ресурсни учители, логопеди, психолози и е вплетено в дейността на Регионалния център още от създаването му. Презентациите на специалисти от РЦПППО – Смолян, и от образователните институции от областта бяха фокусирани именно върху отражението, ползите и приложението на изкуството в работата с децата със специални потребности“, коментира директорката на РЦПППО – Смолян. И добавя, че от педагогическа гледна точка, изразните средства, които изкуството използва, се определят за децата със специални образователни потребности като стимулиращи, развиващи сензорните възприятия и положително въздействащи в процеса на тяхното приобщаване. Стимулирането чрез изкуство на детските сетива, като цяло, повишава социалните им умения, прави ги по-инициативни и креативни.
Регионалният център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование в Смолян е създаден в началото на 2006/2007 учебна година като Ресурсен център за подпомагане на интегрираното обучение и възпитание на деца и ученици със специални образователни потребности. Със заповед на министъра на образованието и науката Даниел Вълчев от септември 2005 г. са разкрити общо 28 специализирани обслужващи звена – по едно във всеки от областните градове в страната. Това са и институциите, които реализират политиката за интегрирано, а по-късно и включващо обучение.
Регионалният център се помещава в сградата на Смолянската ПГ по туризъм и строителство „Н. Й. Вапцаров“. При създаването си институцията работи с 234 деца и ученици със специални образователни потребности, разпределени в 28 групи. Осигурява се подпомагане от ресурсни учители, логопеди и психолози, чиято задача е разгръщане на личностния потенциал на всяко дете/ученик. Естественият ход на процеса на приемане на децата и учениците със специални потребности в общообразователната среда довежда до формулирането на политиката за приобщаващо образование, чието прилагане налага трансформацията на ресурсните центрове в регионални центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование, което става през 2016 г.
Към момента на територията на област Смолян има над 1000 деца и ученици със специални образователни потребности. Техният брой е динамичен и това се дължи както на обхващането на нови деца и ученици, нуждаещи се от допълнителна подкрепа, така и на извеждането им от групите за допълнителна подкрепа при постигане на целите. Екипът на РЦПППО – Смолян, осигурява ресурсно подпомагане на над 340 от тези деца, разпределени в 37 институции – 22 детски градини и 15 училища. За останалите има осигурено ресурсно подпомагане от страна на образователните институции.
Друга основна функция на Регионалния център е организационното и методическото подпомагане на екипите в детските градини и училищата по отношение предоставянето на допълнителна подкрепа за личностно развитие на децата и учениците. От началото на настоящата учебна година специалистите от регионалния екип са извършили 21 методически подкрепи на екипите в образователни институции.
Осигуряването на квалификация на педагогическите специалисти в сферата на приобщаващото образование и допълнителната подкрепа за личностно развитие, както и провеждането на обучения за „помощник на учителя“, са съществена и нормативно регламентирана дейност за екипа подготвени обучители на РЦПППО – Смолян. Квалификационните обучения са с продължителност от 16 академични часа всяко, като общият брой участници в тях до момента е 354 – директори на детски градини и училища, ресурсни учители, логопеди, психолози, общообразователни учители. Те получават по 1 квалификационен кредит. Проведени са и 7 семинара, в които са взели участие общо 83 педагогически специалисти, директори и заместник-директори на детски градини и училища на територията на областта по заложените в годишния план на институцията теми.
„Интересът към квалификационната ни програма се засили по време на пандемичната ситуация, вероятно поради по-лесния онлайн достъп до участие“, отбелязва още Бошнакова. Проведени са и 5 обучения за помощник на учителя, в които са подготвени за работа с деца със специални потребности в детските градини и училищата 51 души. Директорката на РЦПППО – Смолян, отбелязва тази възможност в последните години, дадена на образователните институции по проекта на МОН „Подкрепа за приобщаващото образование“, да назначат помощници на учителя – длъжност, която е особено полезна за децата със специални образователни потребности.
Краткосрочното модулно обучение за помощник на учителя се провежда в рамките на 5 дни, два пъти през учебната година. Регионалният център в Смолян осъществява и своята консултативна, координираща, диагностична и образователна функция.
„Във всяка образователна институция е създадена подкрепяща среда, която да благоприятства работата с децата и учениците със специални потребности. А в Регионалния център има отлично оборудвани консултативни кабинети, зала за рехабилитация и кинезитерапия, зала за ерготерапия и сензорна интеграция, кабинет за развиване на полезни умения, в който се провеждат „Хлебни къщи“ и занимания, свързани с изработване на сапуни, свещи и други арттерапевтични дейности с практическа насоченост, която да даде и възможност за развиване на силните страни на всяко дете“, разказва директорката на РЦПППО – Смолян.

 

Тази година се навършват 15 години от създаването на регионалните центрове за подкрепа на процеса на приобщаващото образование. Специализираните звена към МОН за изпълнение на държавната политика в сферата на приобщаващото образование дават оценка на специалните потребности, предоставят подкрепа от ресурсен учител, логопед, психолог или друг специалист. Оказват методическа подкрепа на училищните екипи за подкрепа на личностното развитие и на екипите в детските градини на територията на областта.
Във връзка с годишнината на 21 и 22 март във Велико Търново предстои Национална конференция на тема „Приобщаващи образователни политики в училище и в детската градина“. А в навечерието на 24 май в София ще се проведе Столична регионална конференция.

Your Image Description

Свързани статии:

„Спомените са лични, училището – общо“ Награди за млади географи „Катарина, или Дъщерята на разбойника“ Най-красивата абитуриентка за 2024 г. Рая Методиева: Моето поколение е амбициозно

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Сюжети

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Конкурс за заемане на длъжността „директор“

Next article

Моите детски мечти

Next article
Моите детски мечти

Моите детски мечти

Макети на паметници в изложба

Макети на паметници в изложба

Н.Пр. Санджай Рана, извънреден и пълномощен посланик  на Република Индия в България, пред вестник „Аз-буки“: Отношенията с България стават все по-близки и интензивни

Н.Пр. Санджай Рана, извънреден и пълномощен посланик на Република Индия в България, пред вестник „Аз-буки“: Отношенията с България стават все по-близки и интензивни

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Vocational Education, Number 5/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 4/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 3/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 2/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 1/2023, Volume 25
  • Annual contents of Vocational education journal vol. 24/ 2022
  • Vocational Education, Number 6/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 5/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 4/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 3/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 2/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 1/2022, Volume 24
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"