"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 1, 2023

Карстът – дар за поколенията

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
04-01-2023
in Брой 1, 2023
A A
„Пещерите на мистичната Странджа планина“

Петър СТЕФАНОВ
Експериментална лаборатория по карстология – НИГГГ – БАН

Петото издание на международния конкурс „Карст под защита – дар за поколенията“ завърши успешно. Конкурсът е българска инициатива от 2005 г. и се организира от Експерименталната лаборатория по карстология в Националния институт по геофизика, геодезия и география – БАН, в партньорство с фондация „Център по карстология „Владимир Попов“.
Конкурсът е отворен за всички, които проявяват интерес към уникалния природен феномен карст. Участниците се разпределят в 5 категории: А. ученици до 12 г. възраст; Б. ученици над 12 г. възраст; В. учители; Г. студенти; Д. природолюбители (без възрастови ограничения). Чрез обявените 18 тематични рубрики петото издание на Конкурса предлага широко поле за изява на умения и иновации. Със свои оригинални творби се включват 252 автори от 9 държави (България, Германия, Гърция, Индонезия, Литва, Словакия, Черна гора, Чешка република, Япония). Най-много са участниците от Германия (126) и от България (87). От получените общо 145 конкурсни работи 104 са на ученици (45 на ученици до 12 г. възраст и 59 на ученици над 12 г. възраст), 6 – на учители, 19 – на студенти, и 16 – на природолюбители. С най-голям дял са рисунките (43 броя), следвани от мултимедийните презентации (27 броя) и творбите с природни материали (20 броя). В петото издание на Конкурса вече има активно българско участие – 77 творби, разпределени във всички конкурсни категории. Сред техните автори доминират учениците, които се обучават в 27 училища от 21 населени места.
В петото издание конкурсните творби са оценени от престижно 7-членно международно жури (България, Германия, Полша, Чешка република) с председател доц. д-р Диляна Стефанова от НИГГГ – БАН. За негови членове са поканени изтъкнати карстолози, творци на изкуството и преподаватели, обединени от идеята за по-активно включване на карста в образованието. Оценяването се извърши по 6 утвърдени за Конкурса критерия: оригиналност на реализираната идея, познания за карста, художествена стойност, емоционално внушение, технически умения, творческа самостоятелност.
Международното жури присъжда 33 награди: 4 първи, 15 втори и 14 трети. Техни носители са общо 56 участници в Конкурса. Други 18 творби на 22 автори са отличени с поощрение. Българските участници са удостоени с общо 13 награди (1 първа, 7 втори и 5 трети) и 6 поощрения.
Наградените участници получават дипломи и оригинални пластики със скални образци от карстови райони в България, предоставени от Експерименталната лаборатория по карстология. Дипломи получават и участниците, отличени с поощрение. Спомоществовател на наградния фонд на Конкурса за трети пореден път е „Титан – Златна Панега цимент“ АД.
Наградените творби са представени на сайта на Конкурса (http://prokarstterra.bas.bg/competition/bg/awards.html). Освен тях високи оценки от членове на журито получиха и други 49 конкурсни работи, които също са представени на сайта на Конкурса.
В досега проведените 5 издания на Конкурса (2005, 2012, 2015, 2019, 2022 г.) са получени 640 конкурсни творби на над 800 участници от 22 държави. Присъдени са общо 102 награди и 59 поощрения. Това доказва интереса към карста и неговия образователен потенциал. Поради това Конкурсът е включен в оригиналната образователна стратегия ProKARSTerra-Edu, разработена от Експерименталната лаборатория по карстология в международно сътрудничество под егидата на ЮНЕСКО и имаща за цел иновативно обучение и образование за и чрез карста (вж. бр. 48/2021 на „Аз-буки“). Петото издание на Конкурса е включено и в програмата от събития на Международната година на пещерите и карста (http://iyck2021.org/index.php/event-results-august/) – широкомащабна световна акция на Международния съюз по спелеология под мотото „Изследвай, разбери и съхрани“.

 

Наградените

А. Ученици до 12 години
Второ място:
– рисунка: „Деветашката пещера“ – Теодора Георгиева, ОУ „Йордан Йовков“, Варна;
– творба с природни материали – макет: „Деветашката пещера“ – Павла Григорова,
ЧСУ „Мечтатели“, Варна;
– творба с природни материали – макет: „Красив карст – скаличките, Русе“ – Петя
Димитрова, Русе.
Трето място:
– рисунка: „Пещерен пазител“ – Виктория Колева, СУ „Св. Климент Охридски“, Аксаково;
– творба с природни материали – макет: „Пещера Венеца“ – Ралица Чавдарова и Теодора Георгиева, ОУ „Йордан Йовков“, Варна;
– мултимедийна презентация: „Пещерни бисери“ – Елеонора Кирилова, СУ „Николай
Катранов“, Свищов.
Поощрение:
– творба с природни материали – макет: „Тюленовата пещера“ – Недко Янев, ЧСУ „Мечтатели“, Варна ;
– мултимедийна презентация: „Карлуковски карстов район“ – Елеонора Кирилова, СУ „Николай Катранов“, Свищов.

Б. Ученици над 12 години
Първо място:
– брошура: Вестник „Спелеолог“ – Калина Гюлсевер, Александра Георгиева и Анджела
Димитрова, ВТГ „Г. Ст. Раковски“, Варна.
Второ място:
– рисунка: „Пещера Проходна – Очите на Бога“ – Илияна Петкова, СУ „Хр. Смирненски“’, Хисаря;
– рисунка: „Магическият свят на българския карст“ – Божидара Проданова, НГПИ „Св. Лука“, София;
– уебсайт „Карстови води“ – Василена Мазнева, Яница Йотина и Божидар Петров,
ПМГ „Проф. Емануил Иванов“, Кюстендил.
Трето място:
– рисунка: „Самотна пещера“ – Габриел Ангелов, НУИ „Проф. Веселин Стоянов“, Русе.
Поощрение:
– рисунка: „Лъч светлина върху изваяната от водата пещерна фигура“ – Александра Александрова, НУИ „Проф. Веселин Стоянов“, Русе;
– мултимедийна презентация: Дейност на екоклуба – екип на екоклуба към ОУ „Христо Ботев“, с. Румянцево, общ. Луковит;
– видеоклип: „Свят от форми, магнетизъм и мистика“ – Ясен Цветанов, СУ „Иван Вазов“, Мездра;
– модел: „Съева дупка“ – Стоян Тетевенски, НПГГСД „Сава Младенов“, Тетевен.

В. Учители
Трето място:
– моят необикновен урок: „Карстовата система и нейното влияние върху живота – урок „екшън“ в Музея на родопския карст в гр. Чепеларе“ – Калинка Атанасова, ЕГ „Иван Вазов“, Смолян.
Д. Природолюбители
Второ място:
– фотокомпозиция: „Пещерите на мистичната Странджа планина“ – Ангел Белорешки, Бургас.

Your Image Description

Свързани статии:

Загадките на космическата лаборат ория Нов ектопаразит по прилепи Феноменът стъклени жаби Ковид променя и мозъка

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Изоставаме в уме нията в областта на цифровите тех нологии

Next article

Загадките на космическата лаборат ория

Next article
Загадките на космическата лаборат ория

Загадките на космическата лаборат ория

От залата до класната стая

От залата до класната стая

Знанието сбъдва мечтите

Знанието сбъдва мечтите

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Vocational Education, Number 5/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 4/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 3/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 2/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 1/2023, Volume 25
  • Annual contents of Vocational education journal vol. 24/ 2022
  • Vocational Education, Number 6/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 5/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 4/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 3/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 2/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 1/2022, Volume 24
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"