"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 13, 2023

Не те чух

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
29-03-2023
in Брой 13, 2023
A A

Симеон Стефанов*

В ежедневното си общуване често чуваме или използваме изрази като: „Какво каза? Не те чух“ или „Говори по-ясно! Не те чувам“. Употребяваме ги дори когато със събеседника си сме в непосредствена близост и не съществува пречка думите ни да бъдат възприети чрез слуха.
Интересното е, че в подобни употреби не се отразява основното значение на глагола чуя (от свършен вид), чувам (от несвършен вид) в съвременния български език: ‘възприемам със слуха си звуковеʼ. Глаголът се среща и в останалите славянски езици със значения за възприятие чрез слуха, зрението, осезанието (сръбски, хърватски čuti ‘чуя…ʼ, словашки čutʼ ‘почувствам, усетя…ʼ). Има широка употреба в старобългарската книжнина, където означава ‘възприемам със сетивата си’ и ‘разбирам с разума сиʼ. В други индоевропейски езици отново се откриват значения за възприятие чрез някое от сетивата (старовисоконемски scouωon ‘гледам, наблюдавамʼ, гръцки άκούω ‘слушамʼ). Вероятно първоначално глаголът чувам се е използвал като название изобщо за сетивно възприятие. Най-древни са значенията за възприемане чрез осезание, слух, зрение. На основата на тях той разширява по-късно семантиката си и започва да се употребява и за възприятия чрез обонянието и вкуса (горнолужишки čuć, čuvać ‘надушвам; вкусвамʼ). Получената чрез сетивата информация се обработва от разума и по този начин се стига до значението на глагола чувам – ‘разбирам’. Така древният глагол чувам постепенно обединява в себе си всички възможни сетивни възприятия, а осмислянето чрез разума се оформя като надредно по отношение на тях.
Приведените в началото изрази „Какво каза? Не те чух“ или „Говори по-ясно! Не те чувам“ съхраняват именно значението ‘възприемам нещо чрез разума си, разбирамʼ, което се открива и в старобългарските произведения.

*Д-р Симеон Стефанов е главен асистент в Института за български език „Проф. Любомир Андрейчин“ при Българската академия на науките.

Your Image Description

Свързани статии:

За четенето между редовете и морфологията Без лична и не кадърна Съществува ли дума жестонимичен? Слага ли се запетая пред „или“, или не се слага

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Написаното остава

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Шестима лауреати на националната олимпиада по химия

Next article

Софтуер срещу плагиатство сравнява 35 млн. научни източника

Next article
Софтуер срещу плагиатство сравнява  35 млн. научни източника

Софтуер срещу плагиатство сравнява 35 млн. научни източника

Предстоят промени  в учебни програми

Предстоят промени в учебни програми

Празник на четящите

Празник на четящите

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Vocational Education, Number 5/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 4/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 3/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 2/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 1/2023, Volume 25
  • Annual contents of Vocational education journal vol. 24/ 2022
  • Vocational Education, Number 6/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 5/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 4/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 3/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 2/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 1/2022, Volume 24
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"