"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 15, 2023

Учим днес, за да сме успешни утре

Това е мотото на иновацията в ПГ по земеделие „Стефан Цанов“ – Кнежа

Зина Соколова от Zina Sokolova
12-04-2023
in Брой 15, 2023
A A

28 професионални гимназии ще бъдат модернизирани с над 96 милиона лева с цел повишаване на конкурентоспособността и развитие на партньорски взаимоотношения между професионалните гимназии, университетите, местните власти, образователните институции и компаниите. Днес ви срещаме с Професионалната гимназия по земеделие „Стефан Цанов“ – Кнежа, класирана на четвърто място в страната.

Гимназията разполага с 833 дка обработваема земя, благодарение която учениците реално прилагат наученото
и в полето на практиката

Гимназията е със 115-годишна история и добри традиции в обучението по земеделски специалности, като се развиват и други направления.

„Виждам огромен потенциал и заряд в екипа от учители от радостната новина, че сме четвърти сред професионалните училища у нас. Тази висока оценка е резултат от стремежа ни да се развиваме, да отговорим на интересите на младите хора и на желанието за успешна професионална реализация чрез осигуряване на иновативно професионално образование“, заявява пред „Аз-буки“ директорката на гимназията инж. Светлана Калапишева.

В училището активно се работи по много национални и европейски програми. Проведени са учебни практики в Германия, Португалия и Испания по програма „Еразъм+“. На 16 април посрещат гости от Финландия и Естония. След това група ученици и педагози от Кнежа ще върнат визитата. „Така научаваме интересни практики и после ги прилагаме в работата си,“ подчертава директорката. Училището е акредитирано по програма „Еразъм+“ и през следващите пет години възпитаниците му ще имат улеснен достъп да кандидатстват за провеждане на международни практики в чужбина.

От учебната 2021/2022 г. гимназията е част от програмата „Училища за пример“ на фондация „Заедно в час“, с което стартира и друг тип управление – разпределено лидерство. Създаден е лидерски екип, изградени са 10 професионално учещи общности, с помощта на които в училището се създават позитивен климат и атмосфера на доверие. Прилагат се политики за задълбочаване на взаимодействието между участниците в образователния процес (ученици,  учители и родители) с местните власти и общност.

Професионалната гимназия по земеделие в Кнежа е иновативна от 2019 г., като името на проекта е „Учим днес, за да сме успешни утре“. „Тогава работехме по програма на „Еразъм+“ – „Иновации в учебния час“. Заедно с училища от още 4 държави разработихме приложения, които да използваме в работата си. Подходът ни беше иновативен. Успешно постигнахме целта на иновацията и въведохме дигиталните технологии в учебния процес, използването на Google и приложенията му за обучение в електронна среда от разстояние – разказва инж. Калапишева. – След време поради ковид пандемията всички колеги преминаха на онлайн обучение. Но предимството ни беше, че с нашата иновация бяхме абсолютно подготвени за дистанционното обучение. Можехме да я прилагаме лесно, защото имаме добре оборудвани класни стаи и всички учители разполагаха с необходимата техника. Имаме изградена облачна система, която ползваме и по време на присъственото обучение.“

Сега в гимназията се работи по следващата иновация, която на практика е надграждане на първата. Тя ще бъде насочена към изграждането на STEM център и STEAM обучение. Това ще помогне да се повиши мотивацията на учениците и да се предизвиква техният интерес.

Модерната среда в училището е реализирана по програма „Региони в растеж“. Гимназията разполага с площ от 136 дка, на която се намира напълно обновена учебна сграда на три етажа с 25 специализирани кабинета, общежитие, музей, конферентна зала, актова зала, библиотека, ученически стол, физкултурен салон, полигон, реновирано и обновено хале с учебни работилници и кабинети за учебна практика и голямо дворно пространство. Кабинетите по общообразователна и професионална подготовка разполагат с интерактивни дисплеи, LCD екрани, табла, дидактически материали и други ресурси. Добрата материална база покрива най-новите изисквания за провеждане на учебен процес.

Училището е на едносменен режим. В него има 417 ученици в дневна, дуална и задочна форма на обучение, разпределени в 21 паралелки от VIII до XII клас. А с 833 дка обработваема земя, на която се засяват пшеница, ечемик, царевица, слънчоглед, и с оборудвания машинно-тракторен и автопарк учениците реално прилагат наученото и вече са в полето на практиката. Всяка година по време на план-приема успешно запълват и четирите паралелки по обособените специалности.

„През последните години сме провокирани от променящата се образователна среда да търсим целенасочено как да осигурим гъвкаво, адаптивно, модерно, пазарно ориентирано и качествено професионално образование по актуални специалности“, подчертава инж. Калапишева. Изучаваните специалности отговарят на съвременните нужди на икономиката в региона и страната – „Растителна защита и агрохимия“, „Механизация на селското стопанство“, „Селски туризъм“, „Програмиране на изкуствен интелект“ (въведена тази година), „Системно програмиране“, „Автомобилна мехатроника“, „Полевъдство“, „Трайни насаждения“. В дуална форма са „Автомобилна мехатроника“ и „Механизация на селското стопанство“.

„Доста различни са нещата при двете специалности в дуално обучение – обяснява инж. Калапишева. – При автомобилната мехатроника учениците работят в сервизи за ремонт на автомобилна техника. Доста трудно се получиха нещата. Работодателите имаха желание, но бяха донякъде скептично настроени. А сега там има деца, за които вече е ясно, че ще бъдат трайно наети на работа в тези сервизи. За „Механизация на селското стопанство“ е рано да се каже – те от догодина ще бъдат във фирмите. Там откликнахме на искането на бизнеса. Негови представители дойдоха при нас и заявиха, че им трябват механизатори и че искат да се сформира дуално обучение, за да могат да подновят състава. Сега водим учениците на пробно стажуване, обучаваме ръководителите, наставниците. От догодина гимназистите ще бъдат на работните места. Специалностите за програмирането и селския туризъм също въведохме по искане на бизнеса. Сега работим по проекта на МОН „Ученически практики“ – той дава възможност ученици от всички специалности да ходят на практика във фирми, като стажът им се заплаща.“

Директорката признава, че за нея най-голямото предизвикателство е как да се работи по-ефективно с учениците, за да се повишат техните резултати. Другият много важен момент е учениците и учителите да се чувстват добре в училище, да бъдат ангажирани. За постигането на тези цели екипът трябва да бъде сплотен, преподавателите да споделят помежду си, да си помагат.

Голямо предизвикателство е и изграждането на Център за високи постижения. „Много неща сме постигнали дотук – добра материална база, добър екип. Но сега пред нас стои задачата как точно да направим този център, за бъде той наистина за високи постижения и в него да се обучават и нашите учители, и колеги от други училища. И да бъде полезен за всички“, казва инж. Калапишева.
Доказателство за добрата професионална подготовка на учениците, за тяхното желание и ентусиазъм да доказват, че са най-добри в професията, са постигнатите призови места на ежегодните състезания по професии, организирани от МОН. В направленията „Най-добър млад водач на МПС“ и „Млад фермер“ учениците от гимназията неизменно печелят отборни места и редица индивидуални награди.

За четвърта година се изпълняват дейности с родители по модул „Добри практики за взаимодействие с родители на институциите от предучилищното и училищното образование“ от НП „Заедно за всяко дете“. Съвместните прояви допринасят да се подобрят комуникацията и връзката родители – учители – ученици. В резултат на това се сключва Споразумение за сътрудничество с родителите, в което са заложени съвместни дейности.

Повишаването на квалификацията на учителите е постоянен процес. Педагогическите специалисти се включват в срещи, форуми и обучение в сферата на STEM проекти, „Проектно базирано обучение“, „Умения на XXI век“, „Модел 1:1“ и придобиват широк набор от знания и умения, полезни за реализиране на училищните реформи.

„Провеждането на бинарни уроци, STEM проекти, научни конференции с интердисциплинарен характер, използването на игрови модели, прилагане на екипна работа и учене с преживяване в учебния процес провокират изследователския подход и творчеството у учениците – казва инж. Калапишева. – Въведохме по-различен подход към ученето, което е свързано с реални житейски ситуации и с бъдещата реализация на учениците в различни професионални сфери. Избираме такива предизвикателства за нашите ученици, защото вярваме, че ангажирането им в дейности ще допринесе да развиват различни умения, като иновативно мислене, ефективна комуникация, продуктивна работа в екип, генериране на множество идеи, аргументирано вземане на решения и разрешаване на проблеми. Чрез изследване и игра те се учат сами да правят изводи, да си обясняват дадени явления и да си съставят собствено мнение за средата, която ги заобикаля.“

Your Image Description

Свързани статии:

От декорация на плодова салата до работа на полето Традиции и дух на иновации Животът се дава, за да сбъднеш мечтите си Учителят лидер и ментор

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Професия

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Как банкоматът ни дава пари

Next article

140 години текстилно образование на Балканите

Next article
140 години текстилно образование на Балканите

140 години текстилно образование на Балканите

Първата езикова гимназия минава  на една смяна

Първата езикова гимназия минава на една смяна

МОН предлага  21 национални програми

МОН предлага 21 национални програми

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Vocational Education, Number 5/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 4/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 3/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 2/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 1/2023, Volume 25
  • Annual contents of Vocational education journal vol. 24/ 2022
  • Vocational Education, Number 6/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 5/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 4/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 3/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 2/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 1/2022, Volume 24
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"