"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 24, 2023

В час по музика с макет на цигулка

Александър Митев дирижира хора на столичното 32. СУ с изучаване на чужди езици, в който пеят над 100 деца

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
14-06-2023
in Брой 24, 2023
A A

За втора поредна година конкурсът „Добрите практики на фокус“ събира, описва и популяризира добри примери от работата на учителите в България. Организатори са фондацията „Заедно в час“ и образователният сайт prepodavame.bg.
Вестник „Аз-буки“ продължава да представя добри идеи на учители от страната, тъй като вярваме, че споделянето им в педагогическата общност променя образователната ни система.
Днес разказваме за Александър Митев – преподавател по музика от 32. СУ с изучаване на чужди езици „Св. Климент Охридски“ в София. Иновативната практика, която предлага, се казва „Направи макет на музикален инструмент и научи повече за него“. С нея младият учител спечели наградата на публиката.

Любопитството на децата и многобройните им въпроси вдъхновяват младия учител
да въвежда иновации в часовете си

В конкурса „Добрите практики на фокус“ реших да участвам, защото много се интересувам от иновации в образованието“, разказва учителят по музика в столичното 32. СУИЧЕ „Св. Климент Охридски“ Александър Митев. На мнение е, че образователната система се нуждае от нова и по-модерна визия. Нововъведения в училищата се случват, но нещата стават по-бавно, отколкото му се иска. За него значението на Конкурса се корени в това, че със своята иновация ще успее да подпомогне и разнообрази не само собствената си работа, но и тази на своите колеги по музика от цялата страна. „Добрите идеи трябва да се споделят“, казва той.

В часовете си Митев постоянно използва иновации. Кабинетът по музика в училището е оборудван според изискванията на новото време. Освен това интерактивните игри и уроци са верен спътник на обучението по музика в 32. СУИЧЕ. „Много държа урокът ми да бъде интерактивен, защото по този начин е много по-интересен за децата.

А когато нещо е интересно, се учи по-задълбочено“, споделя той.
Иновативната му педагогическа практика „Направи макет на музикален инструмент и научи повече за него“ е подходяща за прилагане в прогимназиален етап на обучение – V и VI клас. С разработката си печели не само наградата на публиката в конкурса „Добрите практики на фокус“, но и любовта на своите ученици и уважението на родителите им. Идеята се заражда спонтанно в час по музика, а причината – любопитството на децата и многобройните им въпроси: от какво е направена цигулката, какъв звук издава гъдулката, колко е голям роялът и как изглежда контрафаготът.

В часовете си Митев се стреми да съчетава теорията с практиката.
Категоричен е, че и двете са еднакво важни и са неразривно свързани. Точно заради това решава да възложи на децата сами да изработят музикален инструмент от подръчни материали. Така те ще могат както да се запознаят подробно с устройството му, така и да разберат какъв звук издава той. „Всеки ученик има възможността да проучи даден музикален инструмент и след това със собствените си ръце да го изработи. Тогава сам ще разбере лесна или сложна е тази задача“, обяснява младият учител. По време на работата няма как да не се запознае с размера, вида и функциите на избрания инструмент. А запознае ли се той, после ще разкаже и представи готовия си продукт пред своите съученици. Хубавото е, че децата имат пълна свобода при използването на материали за изработката на инструментите. Могат да приложат всичко, с което разполагат у дома, като хартия, картон, лепило или естествени материали – листа, камъни, пръчки, дори миди. За направата има само един задължителен елемент – въображение.

На въпроса защо колегите му по музика да опитат тази практика в час, Митев изброява аргументирано многобройните ѝ предимства. Изграждане на умения за самостоятелна работа и търсене на информация от различни източници. Запознаване с устройството и тембъра на музикалните инструменти. Придобиване на увереност при представяне на готовия продукт пред публика. Основните стъпки при реализирането на иновативната педагогическа практика на Александър Митев са пет – въвеждане, консултиране, изработване, представяне и обсъждане. Първо, децата трябва да се запознаят какво им предстои да направят. След това да бъдат консултирани при избора на инструмент и от какви материали се нуждаят за изработката му. Идва ред и на същинската част – изработката. Следва най-приятното – представянето на готовия продукт пред класа. И накрая – обсъждането. Тогава въпроси могат да задават всички ученици.
„Изработвайки собственоръчно макет на музикален инструмент, учениците се запознават детайлно
с историята и еволюцията му.

Освен това тази практика предоставя възможност на децата за свободно себеизразяване и проява на въображение. Тя събужда интереса към различните групи музикални инструменти и използването им в практиката. И най-важното, дава им възможност да се докоснат до дял в музикознанието, който не е включен в програмата по музика – инструментостроенето“, отговаря събеседникът ми на въп-
рос защо колегите му трябва да опитат тази идея в своята работа.
Споделя още, че на церемонията по връчването на наградите се е запознал с учители по преподаване на чужд език. „Попитаха ме дали могат да приспособят моята педагогическа практика за разнообразяването на часовете по английски език“, отбелязва с гордост той.

Александър Митев е на 30 години и е бивш възпитаник на 32. СУИЧЕ. Той има три образования и респективно три професии: оперен певец, хоров диригент и музикален педагог. Всички те са насочени изцяло към музиката и преподаването. Завършва Националното музикално училище „Любомир Пипков“ и Нов български университет със специалност „Музикално-сценични изкуства“. След това е приет в Националната музикална академия „Проф. Панчо Владигеров“ със специалностите „Хорово дирижиране“ и „Музикална педагогика“. Носител е на престижната награда „Кристална лира“ на Съюза на българските музикалните и танцови дейци. Отличен и с наградата на Българската национална телевизия – „Достоен българин“ в категория „Култура“.

„Много съм горд от наградата, която получих от конкурса „Добрите практики на фокус“.
Това е първото ми отличие като учител, иначе имам много други международни и национални призове“, разказва моят събеседник. Работи в 32. СУИЧЕ от 2018 г. като диригент на хора и заместващ учител. От 2020 г. е редови учител там, като преподава музика на учениците от V до X клас. Разказва, че работата в прогимназиален и гимназиален курс е доста различна. Теоретичният материал, включващ история на музиката в гимназиален етап на обучение, е много голям и един час седмично е прекалено малко време, за да бъде преподаден в своята всеобхватност.

„Стремя се в този един час седмично да развия въображението на учениците си и да ги науча как да разбират музиката през различните епохи. Използвам музиката като машина на времето, с която да ги ориентирам за събитията през годините. Това се случва в VIII и IX клас. След това в X клас учебният материал е насочен към историята на радиото, телевизията, медиите“, разказва моят събеседник.
В педагогическата си практика досега Александър Митев има и интердисциплинарен урок по музика и човек и природа. Темата е „Човешкият глас“. Урокът е безкрайно интересен за децата и ги запознава с различните видове човешки гласове и някои малки хитринки как да поддържаме гласа си.
„Стремя се постоянно да се развивам в сферата на учителската професия. Непрекъснато ходя на семинари и обучения. Гледам да не изоставам“, разказва моят събеседник. Александър много обича работата си. Често прекарва цял ден в училището.

Признава, че правейки нещо, което обичаш, времето неусетно лети.
„Обичам работата си, обичам и децата“, споделя той. През 2018 г. младият учител създава с ръководството на училището ученически хор, в който пеят над 100 деца. Той е един от най-големите училищни хорове в страната.

В него се обучават деца и юноши от различни възрасти, обединени от любовта към музиката и пеенето в екип. През годините са печелили много отличия. Съвсем наскоро печелят първа награда в XI национален конкурс „Път към славата“. Хорът открива и Деня на европейските автори в училището тази година пред писателя Георги Бърдаров и еврокомисаря Мария Габриел и други официални гости.
Хорът издава самостоятелен албум Our Songs през 2022 г. 13 от възпитаниците на младия педагог са носители на награди от международния конкурс Dessine-moi un orgue – Exposition-concours в Монреал, Канада, за макети на орган, рисунки и картини на музикална тематика.
Александър Митев е член на Международната организация за музикално образование I.S.M.E. от 2020, а от 2019 г. – на Българския хоров съюз. Журира в Международния конкурс Christmas Confession и международния конкурс Sofia Grand Prix.

И още нещо отбелязва младият учител – изключително благодарен е за позитивната среда, в която работи. Споделя, че още от първия си ден в училището е получил подкрепа от страна на колегите си и директора д-р Нели Костова. Около половината от колегите му са под 35-годишна възраст, което безспорно е предпоставка за въвеждането на много иновативни практики в учебния процес. „Имам щастието да работя това, което обичам. Училището е място, където, ако човек желае, може да постигне много неща. Учителят трябва да бъде преди всичко възпитател. Мен професията ме научи на самоконтрол и организация“, завършва Александър.

Your Image Description

Свързани статии:

Наши учени разработват управляем лазерен термоядрен синтез Два видински отбора – шампиони по роботика Талантите ще променят България Туристически беседи на ученици показват непозната София

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Good practices

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Живей, пътувай, изучавай

Next article

Къде са те сега

Next article
Къде са те сега

Къде са те сега

Два видински отбора – шампиони по роботика

Два видински отбора – шампиони по роботика

Нови знания чрез преживявания

Нови знания чрез преживявания

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Vocational Education, Number 5/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 4/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 3/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 2/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 1/2023, Volume 25
  • Annual contents of Vocational education journal vol. 24/ 2022
  • Vocational Education, Number 6/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 5/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 4/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 3/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 2/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 1/2022, Volume 24
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"