"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 26, 2023

По-висок резултат на НВО по БЕЛ

Двама ученици с по 100 точки на изпитите в VII клас

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
28-06-2023
in Брой 26, 2023
A A

Седмокласници и десетокласници подобряват резултатите си на Националното външно оценяване по български език и литература, съобщават от МОН. Средният резултат за VII клас е 55,04 от 100 точки. През миналата година седмокласниците постигнаха средно 53,60 точки, а през 2021 г. – 53,83 точки. Тази година 13 ученици са постигнали максималния бал, 15 седмокласници – 99,5 точки, а други 34-ма – 99 точки.

По български език и литература седмокласниците се справят успешно със задачите с избираем отговор. Повече от 3000 ученици са получили максимални или много близко до максималния брой точки от работата си върху тези задачи. Умеят да намират и извличат информация от текст. Над 75% от седмокласниците не се затрудняват при определянето на синоними и антоними. Две от задачите с избираем отговор са затруднили учениците: определяне вида на употребено местоимение и на вида на изречение по състав.

При задачите със свободен отговор най-трудна се е оказала 25. задача. Тази година учениците трябваше да разтълкуват внушенията на стихове от одата „Опълченците на Шипка“ и близо 2/3 от тях са се затруднили.

През тази година учениците от VII кл. работиха върху разказа „Ева, която расте и се смалява“. По-голямата част от тях са се справили с преразказа, като средният брой точки на 26. задача е 17,8 от общо 35 точки.

На НВО по български език и литература 181 седмокласници са получили 0 точки – 0,3% от явилите се. Средният резултат, постигнат на изпита за VII кл. по математика през учебната 2022/2023 г., е 35,29 точки. Той е съизмерим с резултата, постигнат миналата година – 35,32 т. През 2021 г. бяха отчетени 37,94 точки.

Максимален резултат от 100 точки имат 262-ма ученици, а 180 – 0 точки. Над половината ученици успешно се справят със задачите, свързани с пресмятане на числов рационален израз и с решаване на неравенство. Около 37% от седмокласниците умеят да разграничават простите числа в дадена редица от числа. В същото време, почти 2/3 от учениците се затрудняват да прилагат свойствата на пропорциите. Почти 40% демонстрират познания за елементите и свойствата на валчестите тела и се справят успешно с намиране обема на конус. Учениците се затрудняват при определянето и записването на координатите на симетрична на дадена точка в координатна система. Проблеми има и при разчитането, използването и интерпретирането на данни, представени с текст или диаграма, както и при съставянето на математически модел на реални житейски ситуации и преобразуването му с математически алгоритми.

По региони традиционно най-добре на изпита по БЕЛ се представят седмокласниците от София-град (66,06 точки), Смолян (60,35) и Варна (59,94). Най-ниски са резултатите в Сливен (39,09), Ямбол (41,62) и Кърджали (42,29). Регионите, в които учениците имат постижения от изпита по математика над средните за страната, са София-град (38,91) и Варна (34,86). С най-ниски резултати са седмокласниците от областите Видин (17,89), Разград (17,81) и Сливен (17,31).

По свое желание седмокласниците можеха да се явят на НВО по английски, италиански, немски, руски и френски език. Най-много (2120) избират английски език, като на него е постигнат среден резултат от 86,5 точки. Най-много десетокласници са избрали английски език, ниво В1 – 1429. Средният резултат е 63,7 точки.

При десетокласниците средният резултат по БЕЛ е 49,44 точки, което е с над 6 точки повече в сравнение с предходната година. 51,28% от десетоклас-
ниците са получили над 50 точки при работата си върху теста. С максимален брой от 100 точки е един ученик в X клас, а 74 ученици са получили 0 т. Учениците се справят по-успешно със задачите с избираем отговор – 4120 ученици са постигнали максимален брой точки на тези задачи. Значително по-трудни са задачите със свободен отговор. Задачата за създаване на резюме е сред онези, които в най-голяма степен са предизвикали затруднения.

По математика десетокласниците са постигнали среден резултат 34,5 точки. Резултатът тази година бележи лек ръст в сравнение с постигнатото през изминалите години. Като цяло, учениците в X клас по-успешно се справят със задачите с избираем отговор, изискващи прилагането на заучени алгоритми, модели, процедури в познати типични ситуации. Те се затрудняват при решаването на задачи с разширен свободен отговор и при извличане на информация от източник – текст, чертеж, графика или диаграма.

По региони най-добре на изпита по БЕЛ в X клас са се справили учениците от София-град (66,08), Смолян (61,2) и Варна (60,47). Най-слаби са резултатите в областите Търговище (49,55), Разград (49,78) и Шумен (50,16). Над средните за страната резултати по математика са постигнали десетокласниците в София-град (42,89), Смолян (42,5), Кърджали (42,41), Варна (40,64), Благоевград (38,73), Ямбол (36,98), Силистра (36,5), Пазарджик (35,53) и Бургас (35,03). С най-ниски постижения са областите Враца (27,43), Видин (26,95) и Перник (26,31).

Десетокласниците имаха възможност да положат и изпит по ИТ за измерване на дигиталните компетентности. На него се явяват 1905 ученици, като 1201 са постигнали резултат, равен и по-голям от 50 точки, съобщават от МОН.

Резултатите от НВО и от матурите през май са притеснителни и затова е необходимо да им бъде направен сериозен анализ, коментира мнистърът на образованието и науката Галин Цоков.

Your Image Description

Свързани статии:

Педагози представят нови предмети Промените изискват приемственост Назначават четвърти зам.-министър в МОН 4 отличия за физиците от Европейската олимпиада

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Промените изискват приемственост

Next article

Назначават четвърти зам.-министър в МОН

Next article
Назначават четвърти  зам.-министър в МОН

Назначават четвърти зам.-министър в МОН

4 отличия за физиците от Европейската олимпиада

4 отличия за физиците от Европейската олимпиада

465 млн. лв. за ръст на учителските заплати

465 млн. лв. за ръст на учителските заплати

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Vocational Education, Number 5/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 4/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 3/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 2/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 1/2023, Volume 25
  • Annual contents of Vocational education journal vol. 24/ 2022
  • Vocational Education, Number 6/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 5/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 4/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 3/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 2/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 1/2022, Volume 24
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"