Актуализираните учебни програми ще влизат в сила стъпка по стъпка, за да се осигури възможност за осъществяване на разместването между класовете. За учебната 2023/2024 г. това ще стане за I, II, III, IV, V и VIII клас. През 2024/2025 г. измененията влизат за VI и IX клас, а за учебната 2025/2026 г. – за VII и X клас. До одобряването на нови учебници ще се използват съществуващите.
Министерството на образованието обяви промени в учебните програми по общообразователните учебни предмети от I до X клас. „Това не са очакваните големи промени в учебните програми. Но това е стъпка, от която може да тръгнем към по-голямата промяна за създаване на рамкови, интегрирани учебни програми, насочени към компетентностния подход“, заяви зам.-министърът на образованието и науката Емилия Лазарова. По думите ѝ до няколко месеца ще е готова концепцията за тях, а за подготовката на самите нови програми ще са нужни 3 – 4 години.
Първата група промени са за отпадане на теми, очаквани резултати и понятия. Това се прави по български език, математика, информатика, философия, география, физика, химия и биология. По география и икономика например отпада понятието „отрасъл“, а по БЕЛ – анотация и делово писмо.
Друга промяна е свързана с преместване на теми, очаквани резултати и понятия в друг клас в рамките на етапа – по БЕЛ, математика, география и химия. Например Вазовите „Левски“ от „Епопея на забравените“ и „Под игото“ се преместват от Х в IX клас, за да се освободи учебно време за десетокласниците да се подготвят за НВО. По математика понятието „Проста лихва“ се премества от V в VII клас, а темата „Еднаквости в равнината“ преминава от общообразователна в разширена подготовка. Нови понятия и очаквани резултати се включват по география и икономика, химия и биология. Например по география се въвежда понятието „кръгова икономика“, а по човек и природа се добавят примерни интегрирани теми за лабораторни работи и проектни дейности в частта „Единство на природата“.
Отпада и изискването за минимален брой оценки за учебен срок по чужди езици в VIII – X клас.
Предложените промени в учебните програми за началния образователен етап са малко и се отнасят до учебните предмети: БЕЛ за I – IV клас, изобразително изкуство за I клас, технологии и предприемачество за I – IV клас, родинознание за II клас, човек и общество за III клас. В прогимназиален и първи гимназиален етап са заложени промени по БЕЛ за V – X клас, математика за V – X клас, информатика за VIII клас, география и икономика за V – X клас, философия за VIII и X клас, човек и природа за V и VI клас, биология за VII – X клас, физика и астрономия за VII – X клас, химия за VIII – X клас. И в трите етапа не са предложени съдържателни промени по история и цивилизации, музика и чужд език.
Предлагат се промени във всички учебни програми по физическо възпитание и спорт от I до XII клас, насочени към прецизиране на учебното съдържание съобразно наличната материалната база, двигателните умения и способности на учениците. Разширява се обхватът на възможните избираеми области по физическо възпитание и спорт – например шахмат и ракетни спортове.
Промените в учебните програми са свързани с оптимизирането им съобразно възрастовите особености на учениците и с обогатяване на междупредметните връзки.
По география и икономика изчисляването на действителни разстояния по карта с помощта на числен мащаб ще се изучава вече не в V клас, а в VII клас. Това е съобразено със знанията, уменията и отношенията, формирани от учебния предмет математика.
С цел прецизиране е направена замяна на понятието „стопанство“ с понятието „икономика“.
За по-голяма яснота основните формули за величини и закономерности в учебните програми по физика и астрономия се изнасят в отделни таблици.
Промените са в резултат на близо двегодишния преглед на учебните програми, в рамките на който бяха събрани коментари и мнения от ученици, учители, родители и експерти. Направени са анкети сред учители върху учебните програми по всички общообразователни учебни предмети от I до X клас. Изготвени са и становища на по две работни групи за всеки учебен предмет, в които участват и учители, предложени от социалните партньори. Проведени са анкетни проучвания за мнението на учениците за обучението по общообразователните учебни предмети, включително и професионално социологическо проучване с мнението на родителите и учениците за учебното съдържание в I – X клас. Част от прегледа е и дискусия с депутати от Комисията по образованието и науката в 48. народно събрание. Важна роля за предлаганите промени имат и срещите и консултациите с методици и психолози относно резултатите от становищата и анкетите.
„При анкетирането се открои сериозен проблем с високия стил на учебниците. Каквито и да са учебните програми, ако не се промени академичният стил, проблемите няма да се решат“, коментира още зам.-министър Лазарова. По думите ѝ, над 80% от родителите в начален етап заявяват, че помагат на децата си, а от V клас започват частните уроци, които се увеличават по отделните предмети в гимназиален етап. Това според нея не е редно и е проблем, пряко свързан с учебните програми, който от МОН обсъждат.
Следващата задача, която си поставя Министерството, е промяна и на учебните програми за профилираната подготовка в XI и XII клас. Проблемът тук е, че нивото в тях е прекалено сложно за повечето учители, които са завършили отдавна и не са в крак с последните нововъведения в дисциплината си. „У учителите има страх да преподават това сложно съдържание, въпреки че постоянно се квалифицират“, признава зам.-министър Лазарова.
Бележки, становища и предложения по проекта могат да бъдат изпращани към дирекция „Съдържание на предучилищното и училищното образование“ – МОН (r.nikolova@mon.bg) до 28 август включително.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg