"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2023 Брой 38, 21-27.09.2023

Умението да привличаш млади учители

В 157. ГИЧЕ „Сесар Вайехо“ говорят на испански и в час по физкултура

Зина Соколова от Zina Sokolova
20-09-2023
in Брой 38, 21-27.09.2023
A A

„Винаги обичам да казвам, че нашето училище е оазис, който осигурява интензивно изучаване на испански език на всички наши ученици – казва директорът Eлена Георгиева. – В съответствие със споразумението, сключено между Министерството на образованието на Република България и Министерството на образованието на Кралство Испания в гимназията преподават испански учители, носещи духа и културата на Испания, които мотивират и стимулират децата да изучават езика.“

 

В час по физическо гостува Анхел Сантамария Барнола – съветник по образованието към посолството на Кралство Испания у нас

Заслугата да бъдат наричани Втора испанска гимназия, е най-вече на колектива и на усилията на предишната директорка, която е трансформирала училището, подчертава Георгиева. В самото начало в гимназията е преподаван френски език. Но днес всичките 630 ученици изучават като първи чужд език испански и втори чужд – английски.

Голяма част от предметите се изучават на испански – в зависимост от наличните кадри. В последните години тук е установена много добра практика. Възпитаници на гимназията, завършили висше образование с различни специалности и с право да преподават испански език, се връщат в училището като учители по предмети на испански. Вече има назначени четирима преподаватели.

„Радвам се, че успяваме да ги привлечем да се върнат в училището, за да преподават – споделя Георгиева. – Гимназията е ангажирана и с дейности по програма, наречена „Еуропроф“. Тя е специализирана в обучаване на учители по предмети на испански. Преди години това е ставало с откъсване от работа за една година и пътуване в Испания. Но след като започва кризата 2018 – 2019 г., програмата е съсредоточена само в България. Преподаватели от Института „Сервантес“ в София обучават нашите учители на езика. Имаме кадри, които са минали програмата и в момента преподават при нас. По този начин също осигуряваме учители по предмети.“

Всяка година ръководството на гимназията подкрепя млади учители, както и такива, които са последен курс студенти. Това им дава възможност да стартират своя професионален път и да се усъвършенстват в учителската професия. Директорката с гордост заявява, че тази година започва със 100% правоспособни учители въпреки проблемите с учителите по природни науки – най-вече математика и физика.

В педагогическия екип доскоро е и дългогодишна преподавателка по физика, която е била и базов учител към Софийския университет. Тя е ментор на студентите, когато идват на стаж в училището. Преподавала е изцяло на испански. Но тази година поради здравословни проблеми няма да може да работи. Сега усилено се търси човек, който достойно да заеме нейното място.

На сайта на училището има качени списания, дело на ученици от Клуба по журналистикапо европейския проект „Подкрепа за успех“. Сега клубът възстановява дейността си и вероятно ще се поднови и издаването на списанията.

„Децата списваха тези списания и с помощта на Проекта успяхме да ги издадем и на хартиен носител – подчертава директорката. – Те не са много, пазим няколко бройки в училищната библиотека.“

Училището е базово на Националната спортна академия. В него карат стажа си не само български студенти от Спортната академия, но и испаноговорящи, които идват по „Еразъм“ от Мароко, Тунис, Египет и др. Те имат възможност да общуват с учениците. Поради малкия брой на испаноговорящите на стаж миналата година в училището идват преподаватели по физкултура и по английски.

„Учителят по физкултура владее испански и часът се води изцяло на този език – казва Георгиева. – Това може да изглежда малко странно отстрани погледнато, но има понятия, които обогатяват децата независимо какъв е предметът. Няма ограничения в това отношение – важното е децата да упражняват езика.“

157. ГИЧЕ „Сесар Вайехо“ е базово на много факултети в СУ „Св. Климент Охридски“ – Геог­рафския, по класически и нови филологии, до м.г. и Физическия. Стажът на студентите по испанска филология и по португалски се води изцяло тук. За тази цел има сключени договори със Софийс­кия университет. Стажовете по български и славянски филологии също се провеждат тук.

Резултатите от НВО в X клас са около средното ниво, БЕЛ е с няколко стотни по-висок. Хубавото, с което може да се похвали екипът в Х клас, е, че през миналата учебна година 74 ученици се явяват по желание на матура по чужд език – испански език за ниво. 32-ма от тях успяват да покрият ниво В1, което се вписва в удостоверението им за завършен първи гимназиален етап. Това е добро постижение, тъй като изпитът е доста труден, коментира директорката.

„Ние сме едно от училищата, в което ученици се явяват на изпит за измерване на дигитални компетентности в Х клас, което също е по желание. Явиха се 54 ученици и над 70% успяха да покрият нивото. Това също е отразено в Удостоверението за завършен първи гимназиален етап като „самостоятелно ниво на владеене“.

При матурите по български език резултатите са малко над средните за страната, около тези за София. При другите държавни зрелостни изпити е различно, тъй като те са по желание. Седем са пълните шестици по английски език на втория задължителен ДЗИ за ученици от 157. ГИЧЕ.

Извънкласните дейности зависят от това какви преподаватели ще бъдат осигурени. Има мажоретен състав, фолклорен състав „Гиче-кокиче“, който основно се изявява по време на училищните тържества. Много са и спортните клубове – два по волейбол и ориентиране. Тази година ще бъде предложен и клуб „Предприемачество“. Възобновени ще бъдат заниманията по литературно писане. Учителка от гимназията е заявила желание да води клуб по екскурзоводство и събота и неделя желаещите да могат да посещават обекти във и около София, за да се обучават за екскурзоводи. Предлаганите дейности са най-разнообрази.

„Основният проблем за сформирането на групи за извънкласни дейности са двусменният режим на работа и недостатъчният брой класни стаи – обяснява Елена Георгиева. – Сложно е разпределението на кабинетите, защото имаме много профили.

Освен по двата езика – испански и английски, имаме профили и по философия, по география и икономика, история и цивилизации, биология и здравно образование, химия и опазване на околната среда. Тази година сме предложили като профил и български език и литература в XI клас. Затова извънкласните занимания са изведени навън. Фолклорният състав и мажоретките репетират в актовата ни зала.“

Перспективата в това отношение е много неясна. Общината няма друга сграда, която да предложи. Известно е, че в столицата няма свободни терени. В същото време, кварталът се разраства. Училището си е създало име и също продължава да се развива. Тази година в 157. ГИЧЕ „Сесар Вайехо“ най-ниският бал, с който се влиза, е 283, а средният бал по паралелки е 320.

„Имаме 5 паралелки с еднакъв профил и това прави училището ни по-различно – уточнява директорката. – В другите училища профилираните паралелки имат по 26 деца, разпределени в една или две групи. При нас една паралелка е от 130 човека, ако мога така да се изразя образно. Всичките имат един и същи профил. И ги класираме по бал от 1-ви до 130-и – балът ни се образува по друг начин. Класираме ги общо и после ги разделяме по паралелки. Така даваме възможност на всички деца да учат в профилирана паралелка с интензивно изучаване на испански език.“

При сформиране на групи от Португалското посолство предлагат учител за факултативно изучаване на езика. М.г. не се сформира група, децата съсредоточават усилията си върху испанския език. Сега може да бъде предложена тази възможност на учениците в IX клас. Като успех педагогическият екип приема факта, че почти всички ученици влизат да учат висше, и се реализират много добре.

Много активно е и ученическото самоуправление. Всяко тържество или друга проява се ръководи от учениците. Има преподавател, който ги подкрепя и съветва, но не той е водещ. Те сами взимат решенията.

„Искаме да възпитаме учениците да бъдат хора – казва Елена Георгиева. – Да стимулираме тяхната креативност и критично мислене. И донякъде успяваме, защото основната гордост, която изпитваме, е, че успехът, с който те влизат при нас, се надгражда. Приемаме ученици с по-нисък бал, но тук те развиват знанията си и успяват да се реализират професионално.“

Your Image Description

Свързани статии:

Да избягаш от рутината чрез игра Мисията да образоваш Снимка ДГ „Слънчице“ – Нова ЗагораДомът на зелените феи и малките родолюбци Кукеровден в Белене

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Образователно портфолио следи за напредъка на учениците

Next article

Да избягаш от рутината чрез игра

Next article
Да избягаш от рутината чрез игра

Да избягаш от рутината чрез игра

Нови състезания в календарите на МОН

Нови състезания в календарите на МОН

Повече средства за Ученическите игри

Повече средства за Ученическите игри

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Vocational Education, Number 5/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 4/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 3/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 2/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 1/2023, Volume 25
  • Annual contents of Vocational education journal vol. 24/ 2022
  • Vocational Education, Number 6/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 5/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 4/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 3/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 2/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 1/2022, Volume 24
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"