„STEM центрове, които в следващите една-две години ще бъдат изградени във всяко училище по Националния план за възстановяване и устойчивост, могат да бъдат контактната точка между образование, бизнес и общество. Да бъдат в основата на създаването на екосистемата на съвременното училище. В тях ще се формират уменията и знанията на бъдещите добри и успешни хора.“ Това заяви министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков по време на Powers Summit – платформа за диалог между изпълнителна и законодателна власт, индустрия, бизнес, наука и граждански сектор.
По думите на просветния министър, STEM центровете ще променят начина на преподаване, педагогическата концепция в училището, като учителите ще работят съвместно и интегрално. Проф. Цоков акцентира, че най-важната визия, която предстои да се изработи от МОН до края на настоящата година, е как да се променят учебните програми така, че и те да са ориентирани към формирането на компетенции и умения. Как да се промени начинът на оценяване в българското училище и той да бъде насочен към оценяването на умения и компетентности. И добави, че в последните пет месеца неговият екип в МОН работи за това родното училищно образование да стане по-компетентностно ориентирано.
„До края на ноември 2023 г. ще представим визия за качеството на образованието и визия за промяна на наредбите за статута и професионалното развитие на педагогическите специалисти, защото учителите са най-важната част в образователната система, която може да задвижи някаква промяна“, съобщи още министър Цоков.
По думите му, важно е и разработването на визия за ранното детско развитие, както и на визия за това как ще протича процесът на дигитализация в училището и в образователната система, като цяло. „От около месец използваме платформата „Дигитална раница“, която ще се доразвива и ще дава още по-големи възможности и на ученици, и на учители да взаимодействат в дигиталната среда чрез определено учебно съдържание и различни форми и методи на работа в училище, включително и така нареченото хибридно обучение“, коментира още проф. Цоков.
Според министъра развитието на изкуствения интелект е още едно от предизвикателствата пред образованието, като поставя въпросите за това какъв смисъл ще дадем на образованието, какво и как да развиваме у децата. „Концепцията за образование 5.0 е, че наред с въвеждането на високите технологии и изкуствения интелект трябва да има много равнопоставен процес на социално и емоционално учене, на развитие на социалната и емоционалната интелигентност, за това хората да бъдат преди всичко личности, които могат да възприемат другия и да взаимодействат с него, да бъдат успешни и добри в онова, което правят“, посочи той.
Просветният министър заяви още, че университетите трябва да бъдат насърчени да са по-активни в партньорството с училища при разкриването на съвместни паралелки с практическа насоченост, от които пазарът на труда има нужда на регионално равнище. И припомни, че и сега Законът на висшето образование дава възможност на университетите да сключат договори с училища за развитието на такива технологични паралелки.
Проф. Цоков отбеляза още, че за развитието на образователната система са необходими приемственост, последователност и най-вече визия за бъдещето, споделена от цялото общество. „Трябва да се разбере, че ако искаме бранд България, трябва да имаме бранд на българското образование. И това е важна национална задача за всички нас – на представители на бизнеса, на законодателната и изпълнителната власт“, заяви той.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg