Антоанета НАЙДЕНОВА
Няколко фрапантни случая от последната седмица насочиха за пореден път вниманието на обществото към поведението на учениците в училище и тяхната дисциплина. Проблемите се трупат от години и ако не се потърси решение, ще се задълбочават все повече.
Истината е, че към момента учителите и директорите нямат много възможности да наказват провинилите се ученици и да въдворяват ред. Те могат да налагат санкции, които са свързани с много бумащина, след което родителите имат право да обжалват наказанието пред съда, и то най-често бива отменяно. Тоест, това не работи. При системни нарушения от страна на даден ученик педагогическият съвет може да го изключи. Но това също не решава проблема, а само го премества на друго място.
Чуват се различни предложения по въпроса. Например да се въведе оценка и за поведението. Или да се въведе глоба за родителите на деца, които редовно нарушават реда и дисциплината. Или пък да се подписва договор между училището и родителя, в който да е пределно ясно какви правила и норми трябва да се спазват в съответната образователна институция.
Всъщност крайно време е за конструктивен диалог между родители, деца, учители, психолози, социални партньори и т.н. Полезно би било да се проучат добрите практики и чуждият опит по въпроса, за да не губим излишно време в откриването на топлата вода и колелото.
Няма закога да отлагаме обаче, защото „проблемните“ ученици стават родители и отглеждат деца, които нито уважават учителите, нито спазват училищните норми, обществените правила и ред. Край на този порочен кръг може да се сложи чрез незабавен диалог, който да продължи, докато се намери наистина работещо решение.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg