"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024 Брой 25, 20-26.06.2024 г.

Как се преписва щастие

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
24-06-2024
in Брой 25, 20-26.06.2024 г.
A A

Михаела МОСКОВА*

Съвременното общуване в социалните мрежи нерядко включва споделяне на различни сентенции и крилати фрази. Една от тях гласи следното:

„Щастието е въображаемо състояние, което преди нерядко се преписва на предците. Сега възрастните обичайно го преписват на децата, а децата – на възрастните“.

Има ли нещо грешно в този цитат?

Някои биха могли да оспорят неговото послание, но тук бихме искали да обърнем внимание на неправилната употреба на глагола преписвам.

От „Речника на българския език“ можем да видим, че глаголът има две значения:

1. Пиша, написвам нещо, като го възпроизвеждам точно от някакъв оригинал или от чернова;

2. Написвам и представям за свое произведение, литературна творба, научен труд, отделна теза, идея и др., което в действителност съм заимствал от друг; плагиатствам.

Вижда се, че нито едно от двете значения не съответства на контекста по-горе, в който откриваме думата. Всъщност

грешката се дължи на близостта в изписването на глаголите преписвам and приписвам,

като само вторият от тях носи желаното значение ‘свързвам нещо с някого или с нещо друго’. Така че щастието според цитираната мъдрост би могло да се приписва на предците или децата.

В българския език съществуват редица глаголи, които могат да се съчетават с двете представки пре- and при-, като формират различно значение с всяка от тях. В писмени текстове замяната на глаголите от двойките преписвам – приписвам, престъпвам – пристъпвам, превеждам – привеждам, пренасям – принасям и др. е често срещана. Препоръчително е при колебание да се прави справка с наличните официални ресурси за българския език – Официалния правописен речник онлайн and Речника на българския език онлайн.

*Dr. Mihaela Moskova е главен асистент в Института за български език „Проф. Л. Андрейчин“ към Българската академия на науките.

Your Image Description

Свързани статии:

Въпроса ще го погледна, но няма да го отговоря сега Авторитетът, който да следваме Невинаги не се пише винаги слято Снимка на броя: „Алиса и децата в Страната на чудесата“

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags д-р Михаела МосковаПиши правилно„Как се пише?“

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Гимназисти в помощ на учителя

Next article

Кюстендилска ученичка с първа самостоятелна изложба

Next article
Кюстендилска ученичка с първа самостоятелна изложба

Кюстендилска ученичка с първа самостоятелна изложба

Спектакъл за чудо и приказ

Спектакъл за чудо и приказ

СУ „Христо Ботев“ – Сунгурларе, отново шампиони по безопасност на движението

СУ „Христо Ботев“ – Сунгурларе, отново шампиони по безопасност на движението

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Vocational Education, Number 5/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 4/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 3/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 2/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 1/2023, Volume 25
  • Annual contents of Vocational education journal vol. 24/ 2022
  • Vocational Education, Number 6/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 5/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 4/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 3/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 2/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 1/2022, Volume 24
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"