"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024 Брой 32, 08 – 14.08.2024 г.

Повече пари за обучение на учители и талантливи студенти

Увеличават издръжката в 47 професионални направления

Стела Маринова от Стела Маринова
07-08-2024
in Брой 32, 08 – 14.08.2024 г.
A A

Бъдещите учители и талантливите студентите в сферата на спорта и на изкуствата ще носят повече средства за университетите, в които се подготвят. Това ще стане чрез нарастване на коефициента, по който се умножава базовият норматив за издръжка на обучението за един студент, предвидено в проект за изменение на Постановление на Министерския съвет за определяне на диференцирани нормативи за издръжка на обучението за един студент по професионални направления.

Повече средствата ще има за 47 от 52 професионални направления, става ясно още от проекта.

Най-голямо е увеличението на коефициентите за професионални направления „Растениевъдство“, „Растителна защита“ и „Животновъдство“ – от 5,30 на 7,00. С по 1,5 се увеличава коефициентът, по който се умножава издръжката на обучаващите се в специалности от направления „Ветеринарна медицина“ ( от 6,50 на 8,00) и „Здравни грижи“ (от 5,00 на 6,50).

С 1,4 нараства и коефициентът за направленията „Математика“, „Информатика и компютърни науки“, „Биологически науки“, „Химически науки“, „Физически науки“, „Науки за земята“, „Електротехника, електроника и автоматика“, „Машинно инженерство“, „Комуникационна и компютърна техника“, „Енергетика“, „Транспорт, корабоплаване и авиация“, „Архитектура, строителство и геодезия“, „Проучване, добив и обработка на полезни изкопаеми“, „Металургия“, „Химични технологии“, „Биотехнологии“, „Хранителни технологии“, „Горско стопанство“, „Общо инженерство“ и „Материали и материалознание“. За тях базовата издръжка за един студент вече ще се умножава по 4,40 вместо по 3,00.

Бъдещите учители също ще носят повече средства за университетите, в които се подготвят.

За професионални направления „Педагогика“, „Педагогика на обучението по…“ и „Теория и управление на образованието“ коефициентът нараства от 1,60 на 2,60. С единица нараства и коефициентът за професионалните направления „Икономика“, „Администрация и управление“ и „Туризъм“ (от 1,60 на 2,60), „Социология, антропология и науки за културата“, „Филология“, „История и археология“, „Философия“, „Религия и теология“, „Психология“, „Социални дейности“, „Право“, „Обществени комуникации и информационни науки“, „Политически науки“ (от 2,00 на 3,00) и „Обществено здраве“ (от 2,50 на 3,50).

Повече средства ще има и за талантливите студентите. Коефициентът за професионално направление „Спорт“ се увеличава с 1,3 (от 6,20 на 7,50), а за професионални направления „Музикално и танцово изкуство“, „Театрално и филмово изкуство“, „Теория на изкуствата“ и „Изобразителни изкуства“ – с 0,8 ( от 7,20 на 8,00).

Без промяна са коефициентите за „Национална сигурност“, „Медицина“, „Стоматология“ и „Фармация“ и „Военно дело“.

Отделно от тези средства университетите получават и  допълнителна издръжка за  обучението по защитените специалности. В момента за всяка една такава специалност се дават по 15 000 лв. Промените предвиждат сумата да нарасне на 20 000 лв.

С промени в ПМС за определяне на средствата от държавния бюджет за издръжка на обучението в държавните висши училища в зависимост от комплексна оценка за качеството на обучението и съответствието му с потребностите на пазара на труда пък е предложена и промяна в Методиката за определяне на коефициента на висше училище по професионални направления. Така се прецизират отделни елементи и се усъвършенства механизмът за диференцирано финансиране, става ясно от доклада към предложените промени.

Предложените промени ще обхванат над 140 615 студенти и докторанти в държавните висши училища. За прилагането на постановленията са необходими средства в индикативен размер на 138,8 млн. лв. и за тази година се осигуряват от допълнително отпуснатите от Министерския съвет 184 млн. лв. За следващите години необходимите средства ще бъдат разчитани в рамките на бюджетната процедура за съответната година.

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailЗа отговорността на университетите Default ThumbnailСменяме изпитните формати Медицинската бележка за ученици става електронна Звънецът бие за 702 000 ученици

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags АКЦЕНТ на брояиздръжка на обучениеталантливи студентиучители

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Безплатно висше и общежития за акушерки и медицински сестри

Next article

Нови програми за неделните училища

Next article
Нови програми за неделните училища

Нови програми за неделните училища

Снимка на броя: Лятна академия в НХА

Снимка на броя: Лятна академия в НХА

Японска школа за кадри българофили

Японска школа за кадри българофили

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Vocational Education, Number 5/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 4/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 3/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 2/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 1/2023, Volume 25
  • Annual contents of Vocational education journal vol. 24/ 2022
  • Vocational Education, Number 6/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 5/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 4/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 3/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 2/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 1/2022, Volume 24
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"