Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Няма резултати
Вижте всички резултати
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2024 Брой 42, 17 – 23.10.2024 г.

Преподаватели от Пловдивския университет ще обучават педагози на STEM технологии

Стела Маринова by Стела Маринова
16/10/2024
in Брой 42, 17 – 23.10.2024 г.
0
Преподаватели от Пловдивския университет ще обучават педагози на STEM технологии

Снимка – МОН

0
Споделяния
0
Прегледи
Share on FacebookShare on Twitter
Снимка – МОН

Национален STEM център на територията на „София Тех парк“ и три регионални STEM центъра ще бъдат изградени със средства по Националния план за възстановяване и устойчивост. За подпомагане дейността на регионалните ще бъдат създадени и три изнесени бази за обучение. Тази към Регионалния STEM център в Хисаря ще бъде разположена на територията на Пловдивския университет „Паисий Хилендарски“.

С какво ще бъде оборудвана тя и повече за дейностите в нея разказва проф. д-р Желязка Райкова – заместник-декан на Физико-технологичния факултет във Пловдивския университет и координатор учебна дейност, подпомагащи координатора на Националния STEM център при организиране на събитията и обученията, провеждани в изнесената база за обучение.

Проф. д-р Желязка Райкова

За изграждането на изнесената база в Пловдивския университет ще бъде предоставена една от сградите към висшето училище.

Целият ѝ втори етаж ще бъде реновиран и там ще бъдат разположени пет големи лаборатории.

Те отговарят на петте STEM направления – „Природни науки“, „Математика и информатика“, „Роботика и киберфизични системи“, „Зелени технологии и устойчиво развитие“ и „3D дизайн и прототипиране“.

„Покриваме изцяло минималните изискванията за оборудване на STEM лабораториите, които ще бъдат изградени в училищата. Това се прави, защото, преди да почнат да функционират училищните STEM центрове, учителите трябва да бъдат подготвени да работят уверено в тях. Фокусът ни са учителите“, казва проф. д-р Райкова.

В лабораторията „Роботика и киберфизични системи“ ще се конструират различни роботи

според възрастовите характеристики на учениците и ще се работи с тях.

В най-голямата зала в сградата ще бъдат изградени лаборатории по химия и опазване на околната среда, физика и астрономия, биология и здравно образование. Те отговарят на направление „Природни науки“ и за тях ще бъде закупено оборудване, което да бъде ползвано от учители, които преподават в различните образователни степени на средното училище.

За лабораторията за направление „3D принтиране и прототипиране“ ще бъде закупен 3D принтер за създаване на модели на различни типове устройства.

Лабораторията, посветена на зелените енергии, ще бъде свързана основно с прилагането и разширяването на компетенции по екология, енергийна ефективност и устойчиво развитие.

В лабораторията „Математика и информатика“ ще бъдат поставени компютри с различни параметри.

Всички зали ще бъдат оборудвани с интерактивни дъски.

В някои ще има и компютри, които да съответстват на направлението, за което ще се използват.

Лабораториите ще бъдат една до друга и обученията на учителите няма да се фокусират само върху конкретно направление. „Междупредметната връзка е задължителна за STEM обучението“, подчертава координаторът на обученията, които ще се провеждат в изнесената база в Пловдив.

„Пловдивският университет е най-големият педагогически университет в България и знаем, че STEM направлението е бъдещето на българското образование и на съвременното обучение в света. Идея на STEM е технологично да издигне нивото на българското училище“, казва още проф. Райкова.

Обученията ще се водят от преподаватели в Университета. Физико-технологичният факултет разполага със специалисти по роботика и по електроника. Те ще поемат както обучението по роботика, така и по 3D принтиране. Преподаватели от Факултета по математика и информатика ще водят курсовете по математика и информатика, така че те да бъдат STEM ориентирани. В лабораторията „Зелени технологии и устойчиво развитие“ ще участват преподаватели от Биологическия факултет.

Лекторите ще подготвят както теоретични въпроси, така и практически дейности. Те ще предоставят примери и готови план сценарии, които да бъдат приложими в учебната практика. Учителите ще имат и часове за самостоятелна работа.

„Идеята за курсовете е учителите да видят готови уроци, идеи, съвети, лабораторни упражнения – всичко, което може да им помогне, за да бъдат по-спокойни и уверени, когато работят по STEM теми“, допълва проф. Райкова.

Your Image Description

Свързани статии:

22 университета подготвят бъдещи учители чрез иновативни образователни технологии Националният STEM център ще обучи над 14 000 учители INSAIT с нов пробив Търсят млади химици за среща с нобелисти в Линдау

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags STEM центърUniversity of Plovdiv “Paisii Hilendarski”Репортер

Последвайте ни в социалните мрежи

Previous article

Търсят млади химици за среща с нобелисти в Линдау

Next article

Снимка на броя: ДГ „Единство, творчество и красота“

Next article
Снимка на броя: ДГ „Единство, творчество и красота“

Снимка на броя: ДГ „Единство, творчество и красота“

Последни публикации

  • Vocational Education, Number 1-2/2025, Volume 27
  • Vocational Education, Number 5-6/2024, Volume 26
  • Vocational Education, Number 4/2024, Volume 26
  • Vocational Education, Number 2-3/2024, Volume 26
  • Vocational Education, Number 1/2024, Volume 26
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Vocational Education, Number 6/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 5/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 4/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 3/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 2/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 1/2023, Volume 25
  • Annual contents of Vocational education journal vol. 24/ 2022
  • Vocational Education, Number 6/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 5/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 4/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 3/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 2/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 1/2022, Volume 24
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Vocational Education, Number 6/2021, Volume 23
  • Vocational Education, Number 5/2021, Volume 23

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.

en_US
bg_BG en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати

© 2025 JNews - Premium WordPress news & magazine theme by Jegtheme.