"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024 Брой 9, 29.02.-06.03.2024 г.

Да разкриеш изобретателя у всяко дете

Костадин Недев, носител на награда „Еврика“ за млад мениджър, е работил като ски инструктор, военен пилот и социален предприемач

Зина Соколова от Zina Sokolova
05-03-2024
in Брой 9, 29.02.-06.03.2024 г.
A A

Капитан инж. Костадин Недев спечели наградата „Еврика“ за млад предприемач за 2023 г. По образование е военен пилот. Има дългогодишен опит в компютърните науки и програмирането. Завършил е ППМГ „Васил Левски“ в Смолян, както и ВВВУ „Георги Бенковски“ в Долна Митрополия. Следва обучение в Полската военновъздушна академия. В периода 2017 – 2019 г. завършва курс по лидерство „Сребърни криле“ на ВВС на САЩ. През 2021 г. се дипломира като магистър по специалност „Хардуерни и софтуерни системи“ на ПУ „Паисий Хилендарски“.

Носител е на множество награди: Студент на годината – 2013 г.; Меча на Хан Кубрат на МО – 2013 г.; Академична награда за отличие от НВУ „В. Левски“ – 2016 г.; Международна награда за обучение на ВВС на САЩ – 2019 г.; Международна награда за лидерство на Фондация „Стробъл“ – 2020 г.; Награда „Джон Атанасов“ на президента на Република България – 2022 г.; награда „30 под 30“ на списание „Форбс“ – 2022 г.; награда „Архитект на бъдещето“ на Фондация „Европа“ – 2023.

В Математическата гимназия

в родния Смолян бъдещият пилот и социален предприемач се занимава предимно с иновации, проекти и програмиране.

И естествено, всички около него очакват да продължи образованието си като програмист или друга специалност, свързана с ИТ сектора. Но когато е в X клас, спонтанно решава да направи завой на 180 градуса и започва да се подготвя за Висшето военновъздушно училище в Долна Митрополия.

След двугодишна подготовка е приет, което не е никак лесно, както отбелязва той. По това време приемат между 5 и 10 курсанти максимум. Костадин споделя, че с добра подготовка и силна мотивация успява да влезе. След няколко години се дипломира с отличие като летец пилот, като част от обучението си прекарва във Военновъздушната академия на Полша.

Не след дълго Костадин печели стипендия към Американското посолство и заминава за почти две години в САЩ на обучение по програмата „Лидерство в авиацията“. Там натрупва доста солиден и лидерски, и летателен опит. След това се връща в България. Все още е активен пилот и продължава да работи като пилот на изтребител в авиобазата „Граф Игнатиево“. Извършва регулярни полети и до днес.

А кога се насочва към социалното предприемачество?

„Още докато бях в Долна Митрополия, с майка ми и баща ми, които са университетски преподаватели, коментирахме надълго и нашироко как образованието в България изостава с подготвянето на децата и студентите за професиите на бъдещето – казва Недев. – За съжаление, резултатите от международното изследването PISA за миналата година потвърждават това. България е на последно място по математика и технологии в ЕС.

Моята първа инициатива в този посока започна с идеята за университетски практически курс със собствено финансиране. Основната цел, която си поставихме, беше да привлечем вниманието на студентите към математиката и инженерните науки, за които е известно, че не са масово харесвани от ученици и студенти.“

Така се създава образователният стартъп и платформа за технологично обучение „Млад изобретател“. Иновативната образователна платформа има за цел да подготви децата за професиите на бъдещето и да разкрие изобретателя у всяко дете.

Костадин и екипът му разработват собствен миникомпютър и софтуер, с който може бързо и лесно да се програмира от абсолютно начинаещ. Но скоро си дават сметка, че е трудно да запалят студенти III или IV курс по тези науки – вече е сравнително късно за подобно преориентиране. Затова не след дълго се насочват към образованието на деца от средния курс между III и VI клас. Те са и целевата група на „Млад изобретател“.

Резултатите досега са обнадеждаващи. За малкото време, откакто се ражда идеята, тя

привлича много съмишленици, и най-важното – успява да привлече вниманието на децата.

„Разбира се, извървяхме дълъг път до платформата „Млад изобретател“ – подчертава Костадин Недев. – Създателят на „Фейсбук“ Марк Зукърбърг казва, че идеите не се появяват напълно завършени, а се развиват в течение на времето и опита, който придобиваме. Така и ние – платформата „Млад изобретател“ не възникна за един ден. Когато тя беше единствено университетско начинание, си поставихме две задачи. На първо място, да представим математиката и инженерните науки по интересен и занимателен начин. Това успяхме да постигнем с нашето авторско миникомпютърче, което всяко дете получава по време на обучението си в „Млад изобретател“. Запалихме интереса им по математиката и инженерните науки, но тези дисциплини все още бяха прекалено трудни и бяха привидно запазена територия за най-умните деца.

След това разработихме собствена софтуерна платформа, в която успяхме драстично да свалим трудността. Освен че беше интересно, както ние казваме, да си създават изобретения, вече беше и достъпно за 10-годишно дете. Така, малко по малко с работата ни в „Млад изобретател“ дойде и идеята за платформата. Заедно с нашите генерални технологични партньори от „Амдарис“, разработваме платформата на „Млад изобретател“ като място, в което децата учат и откриват технологии, развиват меки ключови умения и компетенции и общуват с връстници изобретатели. Платформата има за цел да предостави образователно преживяване на световно ниво за всяко дете независимо от социално-икономическия му статус. Важна част от платформата е дълбокото научният път, по който проследяваме прогреса на всяко едно дете и му предлагаме учебно съдържание адаптирано конкретно за него.“

В тази връзка, в екипа има двама психолози. Те

създават модели, по които може да се проследи как се развиват децата.

Методиката е заимствана от учебна програма за пилоти на изтребители, каквато Недев преминава в САЩ. В „Млад изобретател“ фокусът е върху децата, а не върху учебното съдържание. Екипът успява да променя това съдържание и степента на трудност за всяко дете. Това се постига с помощта на много научни изследвания и затова се събират данни, от една страна, за прогреса на децата в клас като обратна връзка от преподавателите. От друга страна, се следи как се представят в платформата, колко време прекарват в нея, кои са им силните и слабите страни, така че да се предоставя наистина персонализирано образование.

„Всяко дете, когато завърши „Млад изобретател“, стига до заветното ниво, което сме си поставили като цел – подчертава Недев. – Но пътят, по който едно дете стига до там, и времето, за което стига, са различни. Едно от най-големите предизвикателства за нас е как ще продължат в училище след приключване на курса в „Млад изобретател“. Образователната ни програма се състои от пет нива в рамките на три години. Вече имаме деца, стигнали до четвърто ниво, готови да завършат. Родителите ни казват: това, което правите, е страхотно. Но как след това може да се продължи и в училище с тази изобретателска дейност. За съжаление, все още нямаме добър отговор на този въпрос. Работим активно по идея, която се нарича Академия „Млад изобретател“.

Идеята ни е да събираме деца, завършили пълната програма, така че на малки групи от по трима-четирима с помощта на ментор не само да създават различни изобретения, които сме им поставяли като задачи в образователните курсове, а сами да търсят проблеми (може да са лични, на ниво училище или квартала, глобални), на които да намерят технологични решения със знанията и уменията, които са придобили при нас.

Визията ни е, че създавайки много различни проекти, децата могат да достигнат до проект, който да се превърне в продукт или компания, която да е следващият еднорог (компания, достигнала пазарна оценка 1 млрд. долара – б.р.) на България.“

Екипът на „Млад изобретател“ е около 15 човека.

Платформата се развива с помощта на софтуерната компания „Амдарис“, в която са привлечени програмисти от няколко страни – Румъния, Англия, Молдова и България.

През 2023 г. е реализиран 380% ръст на записаните изобретатели в платформата „Млад изобретател“. През уроците на платформата са преминали 556 ученици. Дипломирани са 163 изобретатели. Раздадени са 67 стипендии за обучение и са обучени 28 учители и стажанти.

С многобройните си ангажименти инж. Костадин Недев се справя благодарение на изключително добрата дисциплина, на която го е научила професията му на пилот. Известно изследване на американската компания „Макинзи“ показва, че в бъдеще се очаква всеки човек да сменя минимум по три пъти сферата си на дейност. На 31 години Костадин Недев е успял да изпълни това предсказание. Работил е като ски инструктор, после става пилот, а сега е и социален предприемач. Вероятно в бъдеще го очакват още нови и интересни професионални предизвикателства.

Your Image Description

Свързани статии:

Как изглежда оригиналът на китайския дракон Default ThumbnailКак се развива вниманието Default ThumbnailВодородът – енергията на бъдещето Ново оръжие срещу устойчиви на антибиотици бактерии

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags ЕврикаКапитан инж. Костадин НедевНаукасоциално предприемачество

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Нов път си направи и пак тръгни: Няма непостижими неща за учениците от ПХГ „Дамян Дамянов“ в Сливен

Next article

Децата са близо 3 часа дневно на смартфона си

Next article
Децата са близо 3 часа дневно на смартфона си

Децата са близо 3 часа дневно на смартфона си

Министър Галин Цоков връчи договорите на първите 15 училища, в които ще бъдат изградени нови STEM центрове

Министър Галин Цоков връчи договорите на първите 15 училища, в които ще бъдат изградени нови STEM центрове

На музей от Лом до София с VR очила

На музей от Лом до София с VR очила

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Vocational Education, Number 5/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 4/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 3/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 2/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 1/2023, Volume 25
  • Annual contents of Vocational education journal vol. 24/ 2022
  • Vocational Education, Number 6/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 5/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 4/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 3/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 2/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 1/2022, Volume 24
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"