"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024 Брой 9, 29.02.-06.03.2024 г.

Децата са близо 3 часа дневно на смартфона си

43% от родителите смятат, че медийното съдържание влияе добре на способността на подрастващите да учат

Елена Василева от Елена Василева
05-03-2024
in Брой 9, 29.02.-06.03.2024 г.
A A

Най-често използваното е-устройство от децата от 0 до 18 г. е смартфонът. 92% от децата и учениците използват мобилните устройства за гледане на видеа, 61% – за филми и сериали, а 34% – за чатове и писане с приятели. Най-често използваните социални мрежи са YouTube, Facebook, TikTok и Instagram, като с увеличаване на възрастта на децата родителите стават все по-малко запознати със съдържанието, което потребяват те. Това показва социологическо проучване на Съвета за електронни медии за потреблението на медийното съдържание от деца. То е подготвено от агенция „Сова Харис“ и обхваща 1305 деца между 3 –18 г., 1305 родители на деца на възраст 3 –18 години и 230 родители на деца между 0 и 2 г.

Устройствата във всекидневието на децата

Голямата част от семействата с деца от 0 до 18 години (90%) имат интернет в дома си. Лаптоп и/или настолен компютър имат 79% от семействата с деца до 18-годишна възраст. 77% от домакинствата с деца от 0 до 18 години имат кабелна или сателитна телевизия.

Очаквано, най-малките деца до 5 г. използват най-често телевизор, а тези от 6 г. нагоре – смартфон. При това има разминаване в оценката на децата и родителите – съгласно мнението на децата делът на използване на смартфона е 71%, докато според родителите този дял е 61%.

44% от децата имат телевизор в детската стая, като най-голям е процентът при тийнейджърите от 13 до 18 г. (51%). 39% и от най-малките обаче – от 0 до 2 г., също разполагат с телевизор в стаята.

Проучването показва, че 77% от малчуганите до 2 г. гледат телевизия. 29% от родителите на деца до 2 г. излагат детето си на говор, музика или друг шум, който се излъчва от телевизор, 18% – на бял шум, а 13% – на говор, музика или друг шум, излъчвани от компютър, таблет, смартфон. Най-често това се прави, за да се успокои детето (16%), да спре да плаче (21%) или да заспи (19%). 42% не излагат детето си на говор, музика или друг шум, излъчван от е-устройство.

83% от децата на възраст от 0 до 18 г. използват е-устройства като смартфон, таблет или компютър,

като средната възраст, на която започват да ги използват, е 5 години и 9 месеца, показва още изследването. Докато гледат телевизия, децата най-често избират музикални клипове – 54,9%, игрален филм или сериал – 47,2%, реалити предаване – 27,1%, анимационен филм и научнопопулярни филми – съответно 25,3% и 22,3%. Докато са в интернет пък, голяма част от децата – 98%, използват мрежата за гледане на клипове, филми и образователни видеа. 75% от тях гледат музикални клипове, 69% – клипoве в TikTok, 42% – игрален филм или сериал в онлайн платформа, и 42% – образователни видеа.

Повече от половината – 59% от децата, притежават собствено устройство. По възрастови групи картината изглежда така: 92% от децата между 13 – 18 г. и 60% от тези между 6 – 12 г. притежават собствен смартфон. Собствен мобилен телефон имат и близо четвърт (24%) от 3- до 5-годишните. Собствен компютър притежават 74% от децата. Средната възраст, на която придобиват собствен смартфон, таблет или компютър, е 8 години.

Средна възраст, на която детето е придобило собствено електронно устройство, е 7 години и 9 месеца за таблет, 8 години за смартфон и 8 години и 5 месеца за компютър.

Средно 2 часа и 45 минути е времето, в което децата от 0 до 18 години използват смартфон в рамките на деня. Компютър използват по 2 часа дневно. А ако използват таблет, то прекарват на него 3 часа и 30 минути дневно. Най-често децата използват смартфон, таблет или компютър между 15 и 20 ч. (41%) и между 20 и 24 ч. (33%).

Най-често децата използват мобилните си устройства у дома си (51%). Значителен дял събират и тези деца, които използват мобилните си устройства навсякъде – 43%.

Знаят ли родителите какво гледат децата

Най-често децата от 0 до 18 г. използват смартфон, таблет, компютър или лаптоп за гледане на видеа – 92%. 61% от тях използват често или много често тези устройства за гледане на филми и сериали, а 34% от тях – за чатове и писане с приятели.

Голямата част от родителите смятат, че са напълно или по-скоро запознати със съдържанието, което детето им гледа по телевизията. При останалите екранни устройства също голяма част от родителите (87%) смятат, че знаят какво гледат децата им на смартфона, таблета, компютъра или лаптопа. С напредване на възрастта на децата обаче процентът им намалява. Само 21% от родителите на децата между 13 и 18 г. например заявяват, че са запознати с онлайн съдържанието, което потребяват децата им.

90% от децата от всички възрастови групи използват YouTube,

следват TikTok (70%), V-Box (64%), Facebook (41%), Instagram (37%), YouTube Kids (27%) и др.

Данните за тийнейджърите от 13 до 18 г. показват, че те най-често използват YouTube – 99%, TikTok – 97%, V-Box – 91%, Facebook – 87%, и Instagram – 83%. Те също така използват и платформи като Tinder, OnlyFans и BeReal – мрежи, в които децата могат да бъдат свидетели на неподходящо съдържание.

При това с възрастовите групи процентът на използващи тези платформи нараства, а потребители на платформите има дори в групата от 3 до 5 г. – 2,2% споделят, че използват социалната мрежа Tinder. При 13 – 18-годишните използването е 15% на Tinder, 9,8% за BeReal и 8,7% за OnlyFans.

Родителският контрол

Около 34% от родителите споделят, че използват приложения за родителски контрол за екранните устройства, които детето им използва. Най-често такива приложения използват родителите на деца между 6 – 12 г. (36%), близо половината от тях не ги използват, а 17% от родителите не знаят за тези програми.

47% от родителите смятат, че медийното съдържание много или в голяма степен помага за развитие на социалните умения на детето им. На обратното мнение са 21% от родителите – те смятат, че медийното съдържание вреди на социалните умения на детето им.

На второ място родителите смятат, че медийното съдържание помага за креативността на детето – 42%. На трето място според тях медийното съдържание оказва положително влияние върху способността на детето да учи – 43% от родителите.

Според родителите потребяваното от детето им медийно съдържание не оказва влияние върху поведението на детето и способността му да се концентрира.

Най-ниско оценено е влиянието на медийното съдържание върху физическата активност на детето.

Повече от половината (55%) от родителите смятат, че потребяваното от децата им медийно съдържание много или по-скоро вреди на физическата активност на детето им.

Данните показват, че в свободното си време спортуват 35% от децата. По възрастови групи това са 44% от теза на възраст 13 – 18 години и 42% от възрастова група 6 – 12 години.

Родителите също споделят, че много често или често, тяхното дете вижда съдържание, което не е препоръчително за неговата възраст – например  сексуално съдържание, на продукти за възрастни като цигари, алкохол, хазарт и други, докато гледа телевизия (32%), гледа видеа в онлайн платформи (16%), играе на мобилни устройства или конзола (13%). Високи са дяловете на родителите, които не могат да преценят дали децата им виждат неподходящо съдържание, докато гледат видеа в онлайн платформи (37%) или играят на мобилни устройства или конзоли (42%).

В същото време,

54% от родителите заявяват, че докато детето гледа телевизия, винаги или в повечето случаи с него има възрастен,

който гледа съдържанието, излъчвано по телевизията, което и детето гледа. Немалък дял (38%) от родителите споделят, че никога или рядко има възрастен с децата, докато те гледат телевизия.

22% от родителите споделят, че винаги или в повечето случаи с децата има възрастен, докато детето гледа видеа или предавания в онлайн платформа като YouTube, V-Box от телефона или таблета. В 58% от случаите никога или рядко има възрастен.

При 15% от децата винаги или в повечето случаи присъства възрастен, докато те играят игри на телефона или таблета. В 58% от случаите, когато децата играят на телефона или таблета, никога или рядко има възрастен.

Ограничения

44% от родителите поставят правило за това колко време на ден е позволено да се използват електронни устройства, показва изследването. 40% поставят правила за това каква информация е позволено да споделят в интернет, също толкова – по кое време на деня е разрешено да се използват устройства.

35% ограничават сайтове, които могат да посещават децата им, при 21% от децата има правила с кого е позволено да се общува в интернет, а 16% от родителите на деца от 0 до 18 г. не поставят правила на своите деца относно това какво съдържание да потребяват в интернет.

40% от децата на възраст 0 – 18 години сами избират какво съдържание да гледат в интернет. Най-висок е делът на децата, на които единият от родителите е с основно образование (77%). Най-нисък е делът на децата, живеещи в София (47%). При 39% от децата на възраст 0 – 18 години родителите избират какво съдържание децата им да гледат в интернет.

Анкетата показва още, че 41% от родителите на деца от 0 до 18 години твърдят, че през по-голямата част от деня детето им не използва електронно устройство. 30% от родителите споделят, че детето им прекарва много време пред екрана, но не прекалено дълго. 10% от родителите смятат, че детето им прекарва преобладаващата част от времето си пред екрана.

Детето чете ли книги?

Голямата част от децата четат книги, защото е задължително за учебния материал или родителите са ги задължили. Нисък е делът на децата, които четат книги за удоволствие. Очевидно е, че в днешно време електронните устройства имат превес и формират навиците, интересите и предпочитанията на децата, посочват авторите на проучването.

31% от родителите на деца на възраст 0 – 18 години споделят, че детето им чете само задължителната за училище литература. 49% от родителите на деца от 13 – 18 години и 41% от родителите на деца от 6 – 12 години са на това мнение, като те са с най-високи дялове.

14% от родителите споделят, че децата им четат това, което родителите им кажат. 24% от родителите на децата на възраст 6 – 12 години са на това мнение.

13% от родителите твърдят, че детето им чете за удоволствие. 23% от родителите на деца на възраст 13 – 18 години са на това мнение.

7% от родителите твърдят, че детето им не чете книги.

Приблизително 28% от децата в свободното си време четат книга или списание. Танцуват 23% от децата, като най-висок е делът на децата от 3 до 5 години (30%), които са споделяли, че танцуват в свободното си време. В свободното си време, когато не са на училище или детска градина, децата са посочили още, че рисуват – 20%; посещават частни уроци – 13%; играят си – 13%; слушат радио – 9%.

Your Image Description

Свързани статии:

Интерес към яслите „Мартеници с кауза“ подкрепя младежи в неравностойно положение в Кюстендил Българчета на Острова месят хляб и правят туршия в час Да разкриеш изобретателя у всяко дете

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags мобилни устройстваОриентирсмартфонсоциални мрежи

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Да разкриеш изобретателя у всяко дете

Next article

Министър Галин Цоков връчи договорите на първите 15 училища, в които ще бъдат изградени нови STEM центрове

Next article
Министър Галин Цоков връчи договорите на първите 15 училища, в които ще бъдат изградени нови STEM центрове

Министър Галин Цоков връчи договорите на първите 15 училища, в които ще бъдат изградени нови STEM центрове

На музей от Лом до София с VR очила

На музей от Лом до София с VR очила

Красотата на възрожденските къщи

Красотата на възрожденските къщи

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Vocational Education, Number 5/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 4/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 3/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 2/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 1/2023, Volume 25
  • Annual contents of Vocational education journal vol. 24/ 2022
  • Vocational Education, Number 6/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 5/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 4/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 3/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 2/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 1/2022, Volume 24
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"