"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Home Новини Новини 2024

Родителите поставят оценка „Добър 4,31“ на училищното образование

Необходимо е силно партньорство между учители и родители за емоционалното и социалното развитие на детето, посочва министърът на образованието и науката проф. Галин Цоков

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
15-02-2024
in Новини 2024
A A

Родителите поставят оценка „Добър 4,31“ на училищното образование. Това показва национално представителното изследване „Българското училище – погледът на родителите“, поръчано от Асоциация „Родители“ и извършено от компания „Ноема“ през есента на 2023 г. Данните бяха представени по време на форума „Родители и учители: заедно за детето“. Във него участваха министърът на образованието и науката проф. ГАлин Цоков, директори на училища и детски градини, учители, психолози, родители и др.

Най-ниската е оценката в София – 4,18, а най-висока в селата – 4,40, показва проучването. И докато родителите на децата от начален курс дават най-висока оценка (4,38), то най-критични са тези на децата в прогимназията (4,18). Родителите на гимназистите дават отговор, сходен със средния (4,31).

Най-кратко казано, за родителите доброто образование трябва да предоставя знания и умения, от които да има реална полза в живота, като това включва не само конкретни знания и технологични умения, а и личностно развитие като ценности и морал.

На въпроса „Какво е за Вас доброто образование“ най-висок процент – 22 %, посочват образование с трайни знания и умения.

Голямото мнозинство родители (84%) смятат, че промени в образованието са нужни, като се разделят на три почти равни дяла според това доколко спешни и цялостни следва да са тези промени. Според 28% промяната трябва да е радикална и максимално бърза. Други 28% смятат, че промяната трябва да е цялостна, но да става поетапно. Трети сходен дял – 26%, преценява, че не са нужни цялостни промени, а само в някои области. А това означава, че над половината родители (57%) искат цялостна промяна, а половината от тях – тя да стане, ако не веднага, то поне максимално бързо.

Основен извод от изследването е, че контекстът на отношенията родители – учители (или училище) в общия случай се определя от редки контакти извън официално предвидените и се изчерпва със задължителните родителски срещи, а от време на време и с празници или „покани“ родителите да дойдат в училище при провинение на детето си. Участието на родителите в училищния живот е слабо активно, като основната причина е, че родителите нямат яснота каква би могла да бъде ролята им в него, нито получават особени възможности от страна на учителите.

В тази връзка, проучването показва, че всеки пети родител предпочита индивидуална среща с учителите, вместо традиционната родителска среща, което показва, че много родители имат нужда от индивидуален подход, от информация само за тяхното дете, от възможност да се обсъдят с учителите конкретни теми.

Над 80 % от респондентите одобряват организирането на тематични родителски срещи, на които да се обсъждат определени теми и с експерти, се посочва в проучването.

Според 45% от родителите водещият проблем в образованието е… дисциплината на децата.

В това отношение родителите се държат силно консервативно, като одобряват мерки като връщането на оценката за поведение и овластяването на учителите да налагат повече наказания на децата.

Ключовите проблеми, свързани с учебното съдържание, са в учебния материал – според родителите той е твърде много; зле поднесен и разпределен сред твърде много учебници.

Основната тема, която вълнува най-много всички родители – 40%, е претовареният учебен материал, като 48 на сто от отговорилите са родители на деца в прогимназията. За 35% от участниците в проучването голям проблем е лошо поднесеният в учебниците материал. За почти всеки трети родител на дете I – IV клас голям проблем са многото учебници и лошо поднесеният в тях материал, се допълва в изследването.

Добра новина за отношенията учители – родители са високите оценки, които учителите получават по редица параметри – добра подготовка, преподавателски умения, уважение към деца и родители, внимание към децата.

Респондентите твърдо заявяват, че биха определили 70% от учителите на децата си като „добри учители“.

37% от родителите най-често казват, че не смятат, че в образованието има проблеми, свързани с учителите. Най-малко подкрепа това твърдение събира в София – 23 %, а най-много – 50 %, в селата.

Когато става въпрос за проблеми, свързани с учителите, водещото не е критика към качеството им на професионалисти, а най-вече в липсата на млади учители, като това се вижда като проблем най-силно в София и най-слабо в селата и малките градове.

„Необходимо е силно партньорство между учители и родители за емоционалното и социалното развитие на детето“, коментира по време на конференцията министър Галин Цоков.

Той посочи, че родителите имат важна роля за изграждането на нов облик на образователната система.

„Нашата идея е българското училище от ориентирано към изпитите и оценката да стане ориентирано към формиране на умения за живота и към даване на практически знания. Визията ни е да има баланс между формирането на академични умения и компетентности и благополучието на детето и ученика в рамките на класната стая. Няма как детето да е благополучно в училище, ако то не е благополучно в семейството и семейната среда“, изтъкна проф. Цоков.

Според него важна съвместна задача на образователните институции и родителите е така да се ориентират отношенията в семейството и след това училището, че да бъдат насочени към по-голям позитивизъм и да се работи за социалното и емоционалното развитие на детето.

Министър Цоков съобщи още, че през миналата учебна година над 6000 родители се включват в различни дейности за развитие на позитивна образователна среда и намаляване на агресията училище.

Дейностите се осъществяват в над 30 училища в страната по Националната програма „Стъпки заедно“ и са насочени към изграждане на позитивни отношения както между родители и учители, така и между децата в рамките на самите образователни институции чрез развитие на техните социални и емоционални умения. „Това е може би най-добрата превенция на агресията и насилието не само в рамките на училището, но и на нашето общество“, каза министър Цоков.

Като друг добър пример той посочи проекта „Равен достъп до образование в условия на кризи“. По него над 6100 родители се включиха в занимания в детските градини заедно с учителите и децата – различни игри, тематични арт работилници, кулинарни състезания, беседи и др. Целта бе предотвратяване на отпадане от образователната система и по-активно присъствие на децата в предучилищните групи.

„Има още много неща, които можем да направим заедно“, изтъкна министър Цоков. Едно от тях е свързано с проблема с прекомерната употреба на електронните устройства в класната стая, които децата ползват не за учебни цели, а за забавление. „Това е тема, по която можем да инициираме съвместна кампания между Министерството, синдикатите и родителски асоциации“, заяви министър Цоков. По думите му, това е процес, който трябва да започва още от ранна възраст и да се търси правилен баланс, защото понякога, когато децата тръгнат на училище, това започва да им пречи.

Министърът акцентира, че заедно с това обаче не трябва да се пренебрегват ползите от използването на дигиталните технологии в някои области на образованието и е много важно да се намира правилният баланс.

Your Image Description

Свързани статии:

Готова е промяната за 15 дни отсъствия по семейни причини Доброто партньорство с родителите – ключ към успешно образование Default ThumbnailEDUCATIONAL (TRANS)FORMATIONS AFTER COVID-19 – CHANGES AND OPPORTUNITIES Министър Галин Цоков: Над 1000 преподаватели са обучени да прилагат иновативни образователни технологии и компетентностен подход при подготовката на бъдещи учители

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags анкетаоценкародителиучилищно образованиеучители

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
shareTweet
Previous article

Близо 16 000 ученици се обучават в професионални паралелки в областта на икономиката

Next article

Всички издания на „Аз-буки“ вече и с дигитален абонамент

Next article
Всички издания на „Аз-буки“ вече и с дигитален абонамент

Всички издания на „Аз-буки“ вече и с дигитален абонамент

Вестник "Аз-буки"

Време за промяна

С качествена подготовка към успешна реализация

С качествена подготовка към успешна реализация

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Vocational Education, Number 5/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 4/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 3/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 2/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 1/2023, Volume 25
  • Annual contents of Vocational education journal vol. 24/ 2022
  • Vocational Education, Number 6/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 5/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 4/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 3/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 2/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 1/2022, Volume 24
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Home
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Home
  • About the journal
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"