
Регионалният център за подкрепа на процеса на приобщаващото образование (РЦПППО) в Добрич организира регионална конференция на 24 април 2025 г. По време на събитието екипът на Центъра заедно с педагози и специалисти от другите учебни институции в града ще споделят добри практики и ще обменят работещи идеи в сферата на приобщаващото образование.
„На предстоящата конференция искаме да представим видовете терапии в приобщаващата образователна среда, както и терапиите, които прилагаме в нашия регионален център конкретно. Поканени ще бъдат официални гости, както и представители от всички детски градини, училища и гимназии в региона“, разказва за „Аз-буки“ Валентина Стоянова, директор на РЦПППО – Добрич.
През настоящата учебна 2024/2025 г. децата и учениците, които обхващат, са 324. Работят с всички образователни институции в област Добрич – 31 детски градини, 18 основни училища, 9 средни и 7 професионални гимназии. Екипът на Стоянова се състои от 35 специалисти – ресурсни учители, логопеди, психолози и терапевти.
„Програмата обхваща терапии, които прилагаме при нас – арт терапия, Монтесори терапия и ерготерапия. Ще запознаем педагогическите специалисти и с ритъм терапията, за която наскоро преминахме обучение“, обяснява моята събеседничка.
Ритъм терапията е иновативен метод, адаптиран у нас от Мартин Иванов от Института за изкуство и терапия „Либера“. За първи път е приложена в САЩ, а сега започва да се налага като успешен метод за работа с деца и ученици и у нас. Най-общо, тя се основава върху използването на ритъма като инструмент за подобряване на физическото, емоционалното и психическото здраве на човека.
„Ритъмът е универсален и дълбоко вкоренен в човешката природа – от ритъма на сърцето до ритмите в природата, той е навсякъде около нас и в нас. Така, използвайки естествените ритми, терапевтите могат да помогнат за създаването на хармония и баланс у децата с различни затруднения или дефицити“, посочва Валентина Стоянова.
За целта в Центъра ще работят със специално разработени обучителни материали
– ритъм карти „Дъга“. Те позволяват както индивидуална, така и групова терапия. Различните нива на трудност ги правят подходящи за деца и за възрастни.
Към момента осъществяват ритъм терапия с няколко от децата и наблюдаваните резултати са изключително добри.
Директорката обяснява, че установяват подобряване на концентрацията, слуховата памет, фината моторика, координацията на движенията, комуникацията, умение за работа в екип, повишаване на самочувствието и доверието към другите.

„Децата приемат терапията с голям интерес, тъй като е разтоварваща и неангажираща. Терапията може да се прилага за всички деца, но е особено полезна за тези със специфични нарушения“, обяснява директорката.
Предвиждат да въведат още една нова дейност – терапия за допълваща и алтернативна комуникация.
„Тя е насочена към деца с тежки нарушения в комуникативните способности, при които няма развита реч. Тази терапия използва различни средства за комуникация, които подпомагат или компенсират комуникативните затруднения, и позволява на децата да комуникират, да учат, да усвояват нови умения“, отбелязва Стоянова.
Решават да започнат да я прилагат, след като сами се убеждават колко полезна е тя. Част от екипа на Регионалния център – Добрич, са преминали обучение от фондация „Асист – Помагащи технологии“ с обучители проф. Морис Гринберг и д-р Евгения Христова. Вече е оборудван кабинет със специализирани устройства и софтуерни програми, с които ще започнат работа в най-скоро време.
В Регионалния център от много години прилагат и арт терапия.
Тя е насочена към по-големите деца – от 9 до 18 години. Заниманията се провеждат от дипломиран арт терапевт с голям професионален опит. Обикновено този тип терапия е силно препоръчителна за ученици, които са в риск или пък имат понижена самооценка, поведенчески нарушения или са преживели емоционални травми.
Арт терапията е възможността посредством изкуството да изразиш себе си. Тя помага да покажеш емоциите чрез това, което твориш.
„Много често в практиката си ставаме свидетели как след емоционална травма човек се затваря в себе си – отказва да общува и изгражда собствен свят“, обяснява директорката.
Затова и арт терапията е най-подходящият метод за работа с такъв тип ученици и младежи. Чрез рисуване и творчество те постепенно започват да изразяват чувствата си и да търсят контакти с връстниците си.
И ако арт терапията се прилага предимно при по-големите ученици, то при по-малките изключително успешна е Монтесори терапията.
„Тя е подходяща за деца в предучилищна възраст и следва принципа „Помогни ми да се справя сам“. Кабинетът ни е напълно оборудван с Монтесори дървени играчки и дидактически материали, а колегите са преминали специализирано обучение.
Терапията развива самостоятелност, увереност, двигателни умения и толерантност, като е особено ефективна при деца с агресивно поведение и трудности в самоконтрола“, посочва моята събеседничка.
В последно време много често се говори за насилието в училище
– за вербалната и физическата агресия сред подрастващите. Интересен е отговорът на въпроса какви са превантивните мерки, които могат да бъдат взети както от страна на учителите, така и на родителите.
„В повечето училища и гимназии има екипи за подкрепа, но често се обръщат към нас за методическа помощ. Нашите специалисти се включват активно в разрешаването на такива казуси, като работят с ученици, родители и педагогически екипи. Но разбира се, всеки случай е строго индивидуален и за съжаление, няма универсална формула за успех“, отговаря ми Стоянова.
А относно това как родителите могат да разпознаят първите признаци, че детето им е подложено на стрес или тормоз, специалистът е на мнение, че първите сигнали са затваряне в себе си, отказ от комуникация, нежелание да ходи на училище, и тревожност.
„Ако родителите забележат подобни промени, е важно да потърсят помощ – от училищен психолог, педагогически съветник или класен ръководител. Важно е да не изчакват, защото проблемът може да се задълбочи и да се стигне до нежелани последици“, обяснява тя.
Другата терапия, която прилагат, е сензорната. Разполагат с голяма и много добре оборудвана зала. Там се провеждат ерготерапия и сензорна интеграция. Тази терапия е насочена към деца с аутизъм, хиперактивност, дефицит на вниманието, генетични синдроми, неврологични нарушения, деца с трудности в адаптацията и саморегулацията или други психически или физически нарушения.
Относно това коя терапия е най-подходяща за конкретното дете,
това се предлага от екипа в учебното заведение или от Регионалния център след провеждане на функционална оценка. При запознаване на родителите с резултатите от проведената оценка специалистите ги консултират коя терапия е най-подходяща и би помогнала за подобряване състоянието на детето.
„Родителите имат свободата да решат дали да се включат, или не. Но обикновено с желание приемат възможността детето им да работи със специалисти“, обяснява моята събеседничка.
Разказва, че родителите най-общо се делят на три групи.
Първата е на тези, които си дават много ясна и точна преценка за състоянието на детето си. Втората са свръхпродуктивни и искат детето им да посещава всички терапии и да работи с колкото се може повече специалисти. Но това понякога води до претоварване и обратен ефект в състоянието на детето. Третата група е на родителите, които категорично отричат, че детето им има някакъв проблем, и го отдават на временно състояние, което с възрастта ще отшуми.
„Последната група е най-малка. И при тях винаги идва моментът, когато осъзнават проблема и сами се обръщат за помощ от специалист“, казва Стоянова.
В Центъра се опитват по всякакъв начин да бъдат от полза на обществеността в региона. „Държим на добрата квалификация и организираме обучения както за нашите специалисти, така и за педагогическите екипи в областта“, посочва директорката на РЦПППО – Добрич.
Последните от тях са насочени към запознаване с новата Карта за функционална оценка в училищата и детските градини и прилагането на скрининг тест за ранно оценяване на риска от обучителни затруднения при децата на възраст от 3 години до 3 години и 6 месеца в детските градини.
„В Регионалния център провеждаме периодично и вътрешноинституционални квалификации, където колеги споделят добри практики и опит от своята работа“, допълва директорката.
Екипът на Регионалния център участва и в различни благотворителни инициативи. Миналата година съвместно с Регионалната библиотека „Дора Габе“ в града организират изложба с творби от картини и диамантени гоблени на своя ученичка.
Не на последно място, Валентина Стоянова специално благодари на Димитринка Великова – старши експерт по приобщаващо образование в РУО – Добрич, за подкрепата и ползотворната работа. „Винаги можем да разчитаме на нейната подкрепа и тя – на нашата“, завършва Стоянова.

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg