"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Новини Новини 2025 Брой 35, 4 - 10.09.2025 г.

Тайната на успеха: Учениците от ПГ „Св. Климент Охридски“ в Елхово показват отлични резултати по математика и български език на изпитите в X и XII клас

Диляна Кочева от Диляна Кочева
07-09-2025
in Брой 35, 4 - 10.09.2025 г.
A A
Снимки Профилирана гимназия – Елхово

През последните пет години възпитаниците на Профилираната гимназия „Св. Климент Охридски“ в Елхово показват изключително високи резултати на Националното външно оценяване в X клас и на държавните зрелостни изпити в XII клас по математика.

През учебната 2024/2025 г. на изпита по математика в X клас се явяват 51 ученици и постигат среден резултат 76,93 точки,

като по този начин гимназията се нарежда на 15-о място в страната от 1023 училища. Матура по математика полагат 16 ученици и средният резултат, който достигат, е 76,97 точки („Мн. добър 5,17“). С тези резултати те заемат първо място в област Ямбол и 33-то място в национален мащаб от общо 969 училища.

Подобни са резултатите им и през годините назад. През 2023/2024 г. десетокласниците (47 явили се) имат 60,32 точки, а дванадесетокласниците (22 ученици) – 72.8.

През 2022/2023 г. също демонстрират солидни знания. На НВО се явяват 46 десетокласници и постигат среден резултат 61,97, а на ДЗИ – 9 зрелостници с резултат 92,3, което се равнява на „Отличен 5,87“.

Любопитното е, че възпитаниците им показват и отлична подготовка на двата изпита и по български език и литература. През изминалата учебна 2024/2025 г. на НВО в X клас по български език и литература те се представят много добре, като заемат второ място в област Ямбол с 61.94 точки. А на изпита в XII клас зрелостниците постигат среден успех от 4.97, което им отрежда първо място в областта.

Свързахме се с директорката на гимназията Катя Димитрова, за да разберем на какво се дължи този успех и как успяват да запалят интереса на децата към ученето.

 

„Успехите на нашите ученици се дължат на много фактори. От една страна, най-напред това са качествата на техните преподаватели. Имах честта да работя и да наследя изключително качествен екип, който да развивам“, разказва за „Аз-буки“ директорката на Профилираната гимназия „Св. Климент Охридски“ в Елхово Катя Димитрова.

По думите ѝ зад успехите на възпитаниците им стоят безспорно тяхната силна мотивация и големи възможности.

В училището учат едни от най-подготвените деца в общината и затова съвсем заслужено определят себе си като едно от добрите училища в област Ямбол. А това, само по себе си, води и до уважението и подкрепата на цялата общественост. И когато всичко това е налице, успехите са гарантирани.

„Близо 90% от нашите ученици продължават обучението си след средно образование, така че колкото по-висока е летвата, която университетите поставят пред децата, толкова по-силна става тяхната мотивация да учат, за да успеят и да постигнат своите цели в живота“, посочва Димитрова.

И ако преди години учениците са предпочитали да продължат обучението си в чужбина, то сега повечето от тях избират родните висши училища.

От миналата учебна година използването на телефони в час е напълно забранено. При влизането в класната стая всеки ученик оставя телефона си в специално закупена поставка. Решението среща подкрепата на всички родители. И резултатите са видими – учениците са по-концентрирани, защото нищо не отвлича вниманието им.

Гимназията в Елхово предлага два профила – математически и предприемачески.

Профилираното изучаване на математика при тях е с дългогодишни традиции, на което се дължат и високите резултати по предмета на изпитите в X и XII клас. През последните пет години за подготовката на децата отговарят трима преподаватели – моята събеседничка Катя Димитрова и учителките по математика Стоянка Янева и Галина Кънева.

„Предлагаме математически профил още от 1993 г. През годините втората ни паралелка е била в различни профили, но през последните пет години залагаме на „Предприемачески“. И двете паралелки са с интензивно изучаване на чужд език – английски. Съответно математическата паралелка е с профилиращи предмети математика и информатика, а профил „Предприемачески“ – с предприемачество и информационни технологии“, разказва директорката.

Голяма част от групите в заниманията по интереси също са в областта на общообразователните предмети – математика, български език и литература, история и цивилизация. През изминалата учебна година те са шест, а в тях учениците надграждат всичко научено в час.

Към днешна дата гимназията в Елхово не е в Списъка на иновативните, но преди години е част от него. Тогава са разработвали софтуер за мобилни устройства. Сега планират отново да кандидатстват за статута.

„Трябва да продължим да се развиваме в сферата на иновациите. Ние сме училище със STEM профили и с профилиращи предмети информатика и информационни технологии. А при тях нещата се променят всеки ден, така че и ние трябва да се променяме“, посочва Катя Димитрова. Целият педагогически екип вярва, че бъдещето е точно в тези специалности.

През учебната 2024/2025 г. работят и по Националната програма „Иновации в действие“

заедно с Гимназията с преподаване на чужди езици „Йордан Радичков“ във Видин и Профилираната гимназия „Христо Ботев“ в Попово.

„Включиха се по осем представители на нашето училище. На едното посещение бяха четирима ученици и четирима преподаватели и съответно на другото – петима ученици и трима преподаватели. Нововъведението, което предлага едното училище, е „Дигитални умения в XXI век“, а другото – „Иновации в съвременното образование“. Изключително ползотворна беше работата ни с двете иновативни училища“, споделя директорката на гимназията в Елхово.

Категорична е, че ползата от подобна обмяна на опит е за всички участници – и за учителите, и за учениците. Всички по един или друг начин си сверяват часовника си, запознавайки се с разнообразието, което другите училища предлагат, и давайки си ясна сметка какво биха могли да въведат в учебния процес.

През новата учебна година започват да работят по НП „Заедно в изкуствата и в спорта“.

Искат да сформират група по пиано, защото имат няколко възпитаници с изявен интерес към музиката.

„Приемаме успехите на учениците като лични. Заварих страхотни колеги и доскоро бяхме чудесен екип“, обяснява директорката Катя Димитрова. Сега се налага да обновят педагогическия състав, тъй като част от преподавателите са в пенсионна възраст и трябва да се отдадат на заслужена почивка. Когато Димитрова встъпва в длъжността на директор, една трета от учителите са пенсионирани, а близо половината са над 50 години.

„В момента по-голямо внимание обръщам на подмладяването на екипа и осигуряване на качествени преподаватели, така че постигнатите резултати да могат да бъдат мултиплицирани и в годините напред. Искаме да използваме максимално опита на колегите, които допринесоха много за училището, да използваме техните знания, умения и да продължим тяхното дело. Като училище със 100-годишна история, трябва да успеем да намерим своето място и в бъдещето“, отбелязва директорката.

Категорична е, че за да могат учениците да идват с желание на училище и да искат да усвояват всеки ден нови и нови знания и умения, преподавателите трябва „да горят“ в своята професия. Задължително условие за хората, които работят при тях, е да имат солидни знания в областта, в която преподават, висока мотивация, любов и всеотдайност към учениците и към работата си.

„Когато учителят работи със страст, децата неизбежно го усещат. И рано или късно, по-лесно или по-трудно, той успява да запали и тях. Е, може би не всички, но страстта се предава. Имам щастието през годините да съм работила с такива колеги, и искрено се надявам и новите, с които тепърва ще работим, да имат тази страст и да запалят и задържат интереса на децата“, казва моята събеседничка.

Споделя още, че връщайки се назад във времето преди 24 години, когато постъпва в гимназията в Елхово, си спомня колко трудно е било сама да се изправи срещу системата и да се изгради като учител. За това сега се старае да намери най-подходящия колега с опит и план, на когото да повери младия учител. Така той ще бъде наставляван от човек с опит и няма да се загуби това, което е събирано с десетилетия.

Освен подкрепа на младите си колеги предоставя модерна и съвременна материална база.

Всеки учител разполага с лаптоп и богат набор от интерактивни образователни материали. „Отмина времето, когато беше достатъчно учителят да разкаже урока пред класа и да изисква от учениците да разсъждават върху преподадения материал. Децата в днешно време искат да работят сами, да пипнат и да опитат“, аргументира се директорката. А това безспорно изисква много солидна подготовка от страна на учителите у дома. Защото, ако искат часът им да бъде интересен, извън подготовката на материала за преподаването на новите знания те трябва да подберат и правилните интерактивни занимания за онагледяване на урока и упражненията след това.

Димитрова е на мнение, че настоящите учебни програми се нуждаят от преосмисляне и обогатяване. Трябва да бъдат заложени допълнителни теми, които да провокират децата да мислят и да бъдат по-креативни, защото само така ще се избегне чисто фактологичното наизустяване на факти и събития.

„За да подготвим децата за истинския живот, трябва да се стремим да развием у тях желание за учене през целия живот. Колкото и клиширано да звучи, това е самата истина. Нашата задача е да ги научим на креативност, предприемчивост и нестандартно мислене“, завършва Катя Димитрова.

 

Катя Димитрова, директор:

„Развитието на социално-емоционалните умения на учениците е изключително важно. Навремето ние всекидневно ги упражнявахме. С масовото навлизане на дигиталните технологии и електронните устройства децата се осакатяват емоционално и все по-трудно умеят да разговарят помежду си.

Понякога си мисля, че част от затрудненията в училище идват точно от неумението и непознаването на реалното общуване извън социалните мрежи.“

 

Your Image Description

Свързани статии:

В ОУ „Капитан Петър Пармаков“ – с. Градец, развиват социалните и творческите умения на децата Как се изгражда позитивна среда в училище School of Joy Децата в училището в с. Крепча искат да поемат по стъпките на шахматистката Нургюл Салимова

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Phone: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Address: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Tags Елховоиновацииоценки от матуриПрофилирана гимназия "Св. Климент Охридски"Региони

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

Тинк танк – що е то и има ли място в езика ни

Next article

Училище за… лешояди

Next article
Училище за… лешояди

Училище за… лешояди

Само „различните“ могат да променят света: Диагнозата не е пречка за обектива, казва фотографът и инициатор на кампанията „Да играем ЗАЕДНО“ Анна Йончева   

Само „различните“ могат да променят света: Диагнозата не е пречка за обектива, казва фотографът и инициатор на кампанията „Да играем ЗАЕДНО“ Анна Йончева  

Последни публикации

  • Vocational Education, Number 1-2/2025, Volume 27
  • Vocational Education, Number 5-6/2024, Volume 26
  • Vocational Education, Number 4/2024, Volume 26
  • Vocational Education, Number 2-3/2024, Volume 26
  • Vocational Education, Number 1/2024, Volume 26
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Vocational Education, Number 6/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 5/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 4/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 3/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 2/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 1/2023, Volume 25
  • Annual contents of Vocational education journal vol. 24/ 2022
  • Vocational Education, Number 6/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 5/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 4/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 3/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 2/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 1/2022, Volume 24
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Vocational Education, Number 6/2021, Volume 23
  • Vocational Education, Number 5/2021, Volume 23

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Български език и литература
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"