CONTENTS / СЪДЪРЖАНИЕ
MODERN SCHOOL – REALITY AND CHALLENGES /
СЪВРЕМЕННОТО УЧИЛИЩЕ – РЕАЛНОСТ И ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА
Училището като специфична социална институция
[School as a Specific SocialInstitution] /
Вяра Гюрова / ViaraGyurova – стр. 1183
Участие на общността в управлението на училището – (не)възможното партньорство
[Community Participation in School Management – the (Im)Possible Partnership] /
Йонка Първанова / Yonka Parvanova – стр. 1197
RESEARCHINSIGHTS / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКИ ПРОНИКНОВЕНИЯ
Бъдещите учители и проект „Студентски практики“
[TheFutureTeachers and the “Students’ Practices” Project] /
Теодора Вълова / Teodora Valova – стр. 1213
Аспекти на приложението на играта в ерготерапията
[Aspects of Game Application in Occupational Therapy] /
Петя Минчева / Petya Mincheva – стр. 1231
TEACHINGTHROUGHTHEDEVELOPMENTOFINTERCULTURALCOMPETENCE /
ПРЕПОДАВАНЕ ЧРЕЗ РАЗВИВАНЕ НА МЕЖДУКУЛТУРНИ КОМПЕТЕНЦИИ
Formation régionale à Sofia : Enseigner en développant la compétence interculturelle /
Rennie Yotova – стр. 1236
Enseigner en developpant la compétence interculturelle /
Alex Cormanski – стр. 1238
La publicité et l’interculturel [Advertising and inerculturel] /
Armine Grigoryan– стр. 1250
L’interculturalité dans le système educatif macédonien /
Snezana Petrova – page 1256
Littérature et interculturalité: à l’écoute des échos intertextuels dans la classe de FLE /
Marie-Françoise Chitour – стр. 1265
DOCTORAL RESEARCH / ДОКТОРАНТСКИ ИЗСЛЕДВАНИЯ
Образователната система на Йемен след 1990 г. (Тенденции и перспективи)
[EducationalSystemofYemenafter 1990 (TrendsandProspects)] /
Асма Ахмед Абдулла Кашнун / AsmaAhmedAbdullaKashnoon – стр. 1272
SHAREDEXPERIENCE / СПОДЕЛЕН ОПИТ
Иновативен модел на образователна политика на обединено детско заведение
[Innovative Model of Educational Policies of a Kindergarten] /
КамелияДимитрова / Kamelia Dimitrova – стр. 1297
READ IN THE LATEST ISSUES OF AZ BUKI JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ
УЧИЛИЩЕТО КАТО СПЕЦИФИЧНА СОЦИАЛНА ИНСТИТУЦИЯ
Вяра Гюрова
Sofia University
Absract. Статията представя основания защо училището може да бъде определено като социална институция или социален институт. Представени са социални характеристики и социални функции на училището, както и особеностите му като социална организация и система. Направена е връзка с важни документи, очертаващи насоките за реформа на българското образование.
Keywords: school, social institution, social institute, social organization, social system, educational aim and objectives
SCHOOL AS A SPECIFIC SOCIAL INSTITUTION
Abstract. Article presents grounds why school could be defined as a social institution or a social institute. Some social traits and social functions of the school are presented, as well as its specificics as a social organization and system. A relation is made with important new legislation outlining directions for reform of Bulgarian education.
Prof. Viara Gyurova, DSc.
Faculty of Education
Sofia University
УЧАСТИЕ НА ОБЩНОСТТА В УПРАВЛЕНИЕТО НА УЧИЛИЩЕТО – (НЕ)ВЪЗМОЖНОТО ПАРТНЬОРСТВО
Йонка Първанова
Софийски университет „Св. Климент Охирдски“
Absract. Развитието на системата на средното образование по посока училищна автономия и бъдещите тенденции за увеличаване участието на общността в управлението на училището поставят на преден план въпроса доколко професионалистите в училище и ключовите представители на общността са готови за бъдещо партньорство в тази сфера. Към момента органът, който представлява общността в училище, е училищното настоятелство, като в бъдеще се предвижда създаване на обществени съвети, които да упражняват граждански контрол върху училищния мениджмънт. Проведеното изследване на нагласите на директори, учители и родители ясно показа, че докато родителите все повече очакват училищното настоятелство да има по-сериозни управленски пълномощия, то директорите и учителите го виждат в позицията на подкрепящ и съдействащ на училището субект с ограничени права. Тези възприятия за училищното настоятелство могат да се приемат като индикация за възможни затруднения в ефективното прилагане на очакваните промени в управлението на училището и включването на представители на общността в него.
Keywords: school management, community participation in school management, school board of trustees
COMMUNITY PARTICIPATION IN SCHOOL MANAGEMENT – THE (IM)POSSIBLE PARTNERSHIP
Abstract. The development of high school education system towards school autonomy and future tendencies for increasing the public participation in school management raise the question to what extend school professionals and key community representatives are ready for a future partnership in this area. The public representative body in school today is the School Board of Trustees, the creation of public boards, which to act as a pubic audit to the School Management, is planned. A research among school principals, teachers and parents, described in this paper, clearly shows that while parents see the Board of Trustees with broader management authority, school principals and teachers still see it as a supportive body with limited functions. Such controversial perception indicates possible troubles for the effective implementations of future changes in school management and involving public representatives in it.
Dr. Yonka Parvanova, Assist. Prof.
Faculty of Education
Sofia University
БЪДЕЩИТЕ УЧИТЕЛИ И ПРОЕКТ „СТУДЕНТСКИ ПРАКТИКИ“
Теодора Вълова
Великотърновски университет „Св. св. Кирил и Методий“ – Педагогически колеж – Плевен
Absract. Педагогическата практика е важен етап в подготовката на квалифицирани учителски кадри, които да са конкурентоспособни на пазара на труда.Статията прави преглед на европейски и национални стратегически документи във връзка с тенденциите и приоритетите относно формиране на професионални и специализирани компетенции у бъдещите педагози. Представено е анкетно проучване във връзка с анализиране мненията на студентите – професионални бакалаври от еликотърновския университет „Св. св. Кирил и Методий“, Педагогически колеж – Плевен, за участието им в него.
Keywords: professional bachelors, continuing vocational training, study
THE FUTURE TEACHERS AND THE “STUDENTS’ PRACTICES” PROJECT
Abstract. The pedagogical practice is an important stage in the preparation of qualified teachers, competitive at the labor market. The paper gives an overview of European and national strategic documents concerning trends and priorities in connection towards formation of professional and specialized competencies of future teachers. The paper presents a questionnaire inquiry of students professional bachelors from University of Veliko Tarnovo „St. Cyril and St. Methodius“, Pedagogical College – Pleven. The research is within the Project BG051PO001-3.3.07-0002 „Students’ practices“ in relation to analyzing the opinions for their participation in it.
Dr. Teodora Valova, Assoc. Prof.
University of VelikoTurnovo – Pleven College of Education
АСПЕКТИ НА ПРИЛОЖЕНИЕТО НА ИГРАТА В ЕРГОТЕРАПИЯТА
Петя Минчева
"Angel Kanchev", University of Ruse (Bulgaria)
Absract. В настоящото изложение се описва значението на детската игра и основните аспекти в приложението є в ерготерапията. Процесът на игра е двустранен, защото развива умения, от една страна, и се нуждае от развитие, от друга страна. Има два основни аспекта на приложение в ерготерапията – за изследване и като цел на интервенцията.
Keywords: play, occupational therapy, children with disabilities
ASPECTS OF GAME APPLICATION IN OCCUPATIONAL THERAPY
Abstract. The paper describes the importance of child’s play and fundamental aspects of its application in occupational therapy. The process of the play is twosided: because of the skills development on the one hand and needs development itself of the other. There are two main aspects of application in occupational therapy – evaluation and goal of intervention.
Mrs. Petya Mincheva, Аssist. Prof.
Faculty of Public Health and Healthcare
“Angel Kanchev” University of Ruse
ENSEIGNER EN DEVELOPPANT LA COMPETENCE INTERCULTURELLE
Alex Cormanski
Université de Paris III Sorbonne Nouvelle
Abstract. Tout enseignant est amené à aborder l’inter culturel dans sa classe de langue. Comment procéder n’est pas toujours aisé tant la tâche est complexe.En recommandant de commencer de l’intra culturel, c’est-à-dire en observant sa propre praxis culturelle en interne, en se basant sur le théâtricule frame (Goffman) de tout acte de parole, sorte de mise en scène “naturellement” agencée au cours des occasions sociales, l’apprenant sera amené à prendre conscience de sa propre logique de construction du monde, base d’analyse pour déconstruire la perception première de la culture cible, écarter les préjugés, et mieux la reconstruire par la suite en apprenant à la recontextualiser.Une démarche qui se réclame de l’anthropologie.
Keywords: compétence trans/méta/inter/pluri culturelle – intra culturel – habitus -contexte- deconstruction
LA PUBLICITÉ ET L’INTERCULTUREL
Armine Grigoryan
Ecole ainée N. 1 de Gumri, Arménie
Abstract. Enseigner une langue, c’est enseigner une culture. Apprendre une langue étrangère c’est donc accepter de rencontrer une culture différente de sa culture maternelle. Une des tâches de l’enseignement des langues est d’aider à apprendre à vivre la différence. Voilà pourquoi il faut inclure la communication interculturelle dans l’enseignement des langues. En classe les enseignants peuvent découvrir plusieurs démarches d’analyse de faits culturels qui permettent à l’apprenant de confronter sa propre réalité avec celle de l’autre, de comprendre celui-ci dans sa vie quotidienne et de réfléchir sur son propre système de valeurs culturelles. Le sujet de cet article est centré sur l’étude des documents publicitaires pour enseigner l’interculturel car la publicité constitue un élément important de la culture, la publicité est le miroir de la société. Le principal objectif de travail sur la publicité est d’aider à développer une compétence communicative interculturelle.
Keywords: communication interculturelle, temps, espace, contexte de communication, peuples monochrones, peuples polychrones; culture à contexte riche, culture à contexte pauvre, dénotation, connotation, aptitudes heuristiques
L’INTERCULTURALITE DANS LE SYSTEME EDUCATIF MACEDONIEN
Snezana Petrova
Université «Saints Cyrille et Méthode»
Skopje, R. de Macédoine
Abstract. L’interculturalité est un mot ou facteur nouveau d’emploi et fait donc l’objet de nombreuses études de différentes disciplines des sciences sociales et humaines, de textes critiques, de thèses dans le domaine de l’éducation et de la culture. Ainsi il s’introduit dans les manuels d’enseignement de la langue (des langues étrangères), de la culture et de la civilisation et dernièrement fait son apparition dans les domaines éducatif et culturel macédoniens. Cette volonté de s’identifier, de comprendre l’autre et donc de rendre possible l’intercommunication est bien présente dans nos réflexions. Le but de notre étude est de présenter, notre cas – celui de nos écoles, de notre université «Saints Cyrille et Méthode» de Skopje, de nos départements où est enseigné le français, et de voir de quelle façon l’interculturalité est identifiée et appliquée, comment elle s’intègre dans nos systèmes de valeurs et de finir notre étude sur des expériences personnelles données en tant qu’exemple de différences culturelles.
Keywords: interculturalité, enseignement, primaire, secondaire, université, faculté, identité, culture, altérité, interaction
LITTÉRATURE ET INTERCULTURALITÉ: À L’ÉCOUTE DES ÉCHOS INTERTEXTUELS DANS LA CLASSE DE FLE
Marie-Françoise Chitour
Université d’Angers/ Université Galatasaray, Istanbul
Abstract. La place et le rôle attribués à la littérature ont considérablement évolué dans l’enseignement-apprentissage des langues étrangères. Depuis quelques décennies, on l’associe pleinement à l’interculturel. Nous mettrons l’accent ici sur les littératures francophones qui permettent véritablement d’établir des passerelles entre différentes cultures et nous proposerons quelques pistes pédagogiques, centrées sur les échos intertextuels qui circulent d’une oeuvre à l’autre, d’un continent à l’autre.
Keywords: littérature et FLE, interculturalité, intertextualité, démarches pédagogiques
ОБРАЗОВАТЕЛНАТА СИСТЕМА НА ЙЕМЕН СЛЕД 1990 Г. (ТЕНДЕНЦИИ И ПЕРСПЕКТИВИ)
Асма Ахмед Абдулла Кашнун
South-West University „Neofit Rilski“ Blagoevgrad, Bulgaria
Absract. Представят се резултати и оценки от историко-педагогическо изследване на развитието и тенденциите на образователната система в Йемен след Обединението от 1991 г. Направен е опит за откриване на още перспективи пред модернизирането на учебното дело и особено на девическото образование в републиката.
Keywords: Islam school, college, girls’ education, sharia, donor organizations, The World Bank, UNICEF, EFA: FTI
EDUCATIONAL SYSTEM OF YEMEN AFTER 1990 (TRENDS AND PROSPECTS)
Abstract. The summary presents the findings and assessments of historical and pedagogical trends and the historical evolution of the educational system in the Republic of Yemen after unification in 1991 It aims at opening more prospects for the modernization of educational system, especially girls’ education in Yemen.
Mrs. Asma Ahmed Abdulla Kashnoon, PhD student
South-West University “Neofit Rilski”
ИНОВАТИВЕН МОДЕЛ НА ОБРАЗОВАТЕЛНА ПОЛИТИКА НА ОБЕДИНЕНО ДЕТСКО ЗАВЕДЕНИЕ
Камелия Димитрова
Обединено детско заведение „Мир“ – гр. Мездра
Absract. Статията разглежда успешна работа и постигнати резултати с деца, затрудняващи се при овладяването на книжовен български език, по Националната програма „С грижа за всеки ученик“, модул 2 – „Осигуряване на допълнително обучение за деца от подготвителните групи“, включването на родители в обучения, основани на използването на интерактивни методи за развитие на уменията за общуване, повишаване социалния им статус и овладяване на книжовен български език.
Keywords: kindergarten, children, difficulties, support, interactive methods, Bulgarian literary language
INNOVATIVE MODEL OF EDUCATIONAL POLICIES OF A KINDERGARTEN
Abstract. The article examines successful work and results achieved by limiting children at mastering the literary Bulgarian language, under the National Program “Care for every student”, Module 2 “Providing additional training for children in preparatory groups”; the inclusion of parents in training based on the use of interactive methods for developing communication skills; enhancing their social status and mastery of literary Bulgarian language.
Mrs. Kamelia Dimitrova
Kindergarten “Mir”
Mezdra, Bulgaria