METHODOLOGY & EXPERIENCE / МЕТОДИКА И ОПИТ
Структуриране на учебен курс в електронна среда в зависимост от стиловете на учене
[Structuring the Course in an Electronic Environment Depending on the Learning Styles] /
Нина Герджикова / Nina Gerdzhikova – стр. 327
Технология за развиване на уменията за четене по английски език във втори клас чрез игрови методи
[Technology for Developing Reading Skills in English in the Second Grade Through Game Methods] /
Даниела Димитрова / Daniela Dimitrova – стр. 333
RESEARCH ACTIVITIES / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ
Стратегия за успешно представяне на учениците от IV клас на Национално външно оценяване
[Strategy for Successful Performance of Students from 4th Grade at the National External Evaluation Stage] /
Нели Стойчева / Neli Stoicheva – стр. 345
В подкрепа на деца и младежи в риск
[In Support of Children and Youths at Risk] /
Мануела Радева / Manuela Radeva – стр. 350
Психологически познания за съвременните учещи в професионалните училища на ХХІ век
[Psychological Knowledge about Students in Vocational Schools of the XXI Century] /
Гергана Славчева / Gergana Slavcheva – стр. 395
SCHOOL FOR TEACHERS / УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
ПРЕДСТАВЯМЕ ПРОФЕСИОНАЛНА ГИМНАЗИЯ ПО ЗЕМЕДЕЛИЕ „СТЕФАН ЦАНОВ“ – КНЕЖА / VOCATIONAL SCHOOL OF AGRICULTURE „STEFAN TSANOV“ – KNEJA
Електронният учебник в обучението по математика – мотивиращ фактор за активно участие на учениците в учебния процес
[The E-book in Mathematics – a Motivating Factor for Active Students‘ Participation in Class] /
Валентина Велчева / Valentina Velcheva – стр. 405
Добри практики в обучението по икономика
[Good Practices in Training in Economics] /
Петя Коларова / Petya Kolarova – стр. 412
Здравето на нашите деца – превенция, а не след това…
[Our Children’s Health – Prevention, Instead of Post-Factum Action] /
Снежана Драшанска / Snezhana Drashanska – стр. 416
Интерактивен урок по български език и литература: „Литературен съд“ върху повестта „Гераците“ от Елин Пелин
[Interactive Lesson in Bulgarian Language and Literature: Literature Court on the Story Geratzite from Elin Pelin] /
Цветелина Мутафчиева / Tsvetelina Mutafchieva – стр. 421
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр. 426
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр. 428
СТРУКТУРИРАНЕ НА УЧЕБЕН КУРС В ЕЛЕКТРОННА СРЕДА В ЗАВИСИМОСТ ОТ СТИЛОВЕТЕ НА УЧЕНЕ
Assoc. Prof. Nina Gerdzhikova
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“ – Филиал Смолян
Резюме. В настоящия доклад се описва общ алгоритъм за разработване на учебно съдържание в електронен курс. Основен критерий за структурирането му са стиловете на учене. Доколкото съществуват различни класификации за стиловете на учене, то и начините за изграждане на учебни курсове в електронна среда зависят от подхода на авторите. Предимствата на електронните учебни курсове са безспорни, ако участниците в електронното обучение са добре мотивирани.
Keywords: e-learning, curriculum, learning styles
STRUCTURING THE COURSE IN AN ELECTRONIC ENVIRONMENT DEPENDING ON THE LEARNING STYLES
Abstract. This report describes a general algorithm for content development in e-course. The main criterion for its’ structuring are learning styles. Insofar there are different classifications of learning styles, then how to build up courses in electronic environment depend on the approach of the authors. But the advantages of e-learning courses are indisputable, if the participants in e-learning are well motivated.
Dr. Nina Gerdzhikova, Assoc. Prof.
University of Plovdiv, Smolyan Branch
ТЕХНОЛОГИЯ ЗА РАЗВИВАНЕ НА УМЕНИЯТА ЗА ЧЕТЕНЕ ПО АНГЛИЙСКИ ЕЗИК ВЪВ ВТОРИ КЛАС ЧРЕЗ ИГРОВИ МЕТОДИ
Даниела Димитрова
Основно училище „Неофит Рилски“ – Дупница
Резюме. Липсата на подходяща за възрастовите особености на учениците от втори клас система за овладяване на английския език в учебниците, одобрени от МОН, провокира създаването на иновативна технология за развиване на уменията за четене по английски език чрез игрови методи. Тя се базира на звуково-аналитико-синтетичен метод, с който учениците усвояват българския език в първи клас. Състои се от пет етапа, при които се работи на ниво фонетика, морфология, лексикология и синтаксис. Технологията е изпробвана в периода 15 септември 2014 – 31 май 2015 с ученици от втори клас в Основно училище „Неофит Рилски“ – град Дупница. Педагогическият експеримент показа, че използването на игрови методи води до развиване на уменията за четене по английски език и учениците с желание приемат иновацията в обучението.
Keywords: reading, games, English, skills, technology, innovation, second grade
TECHNOLOGY FOR DEVELOPING READING SKILLS IN ENGLISH IN THE SECOND GRADE THROUGH GAME METHODS
Abstract. Lack of adequate system suitable for students from the second grade to learn English language in textbooks approved by the Ministry of Education provokes the creation of innovative technology to develop reading skills in English through gaming methods. It is based on sound analyst synthetic method by which students acquire Bulgarian language in the first grade. It consists of five stages where we work at the level of phonetics, morphology, syntax and lexicology. The technology is tested in the period September 15, 2014 – May 31, 2015 with students from the second grade in Primary school “Neofit Rilski” – Dupnitsa. The pedagogical experiment shows that the use of gaming techniques lead to the development of reading skills in education and students willingly accept innovation in training.
Ms. Daniela Dimitrova
Primary School “Neofit Rilski”
СТРАТЕГИЯ ЗА УСПЕШНО ПРЕДСТАВЯНЕ НА УЧЕНИЦИТЕ ОТ IV КЛАС НА НАЦИОНАЛНО ВЪНШНО ОЦЕНЯВАНЕ
Нели Стойчева
Основно училище „Добри Чинтулов“ – Варна
Резюме. Настоящата статия е насочена към създаване на стратегия на обучение и възпитание, която цели учениците от четвърти клас да постигнат съзнателно и трайно усвоени знания в системата от основни учебни предмети и да се представят успешно на Националното външно оценяване.
Keywords:strategy; pupils, national evaluate
STRATEGY FOR SUCCESSFUL PERFORMANCE OF STUDENTS FROM 4TH GRADE AT THE NATIONAL EVALUATION STAGE
Abstract. This article focuses on creating a strategy of training and education that helps students from 4th grade to achieve consciously and continuously acquired knowledge into the main subjects system and to perform successfully during the National external evaluation stage
Ms. Neli Stoicheva
Primary School „Dobry Chintulov“
ПСИХОЛОГИЧЕСКИ ПОЗНАНИЯ ЗА СЪВРЕМЕННИТЕ УЧЕЩИ В ПРОФЕСИОНАЛНИТЕ УЧИЛИЩА НА ХХІ ВЕК
Гергана Славчева
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“
Резюме. В статията са представени данни за развитието на съвременното поколение юноши. Информацията е предназначена за учителите от професионалните училища, които желаят да усъвършенстват професионалните си компетентности за ефективно общуване с учениците.
Keywords: adolescents, vocational education
PSYCHOLOGICAL KNOWLEDGE ABOUT STUDENTS IN VOCATIONAL SCHOOLS OF THE XXI CENTURY
Abstract. The article presents data on the development of the modern generation of adolescents. The information is intended for teachers from vocational schools in the twenty-first century who strive to improve their professional competencies for effective communication with students.
Dr. Gergana Slavcheva, Assist. Prof.
University of Plovdiv
ЕЛЕКТРОННИЯТ УЧЕБНИК В ОБУЧЕНИЕТО ПО МАТЕМАТИКА – МОТИВИРАЩ ФАКТОР ЗА АКТИВНО УЧАСТИЕ НА УЧЕНИЦИТЕ В УЧЕБНИЯ ПРОЦЕС
Валентина Велчева
Професионална гимназия по земеделие „Стефан Цанов“ – Кнежа
Резюме. Статията разглежда ползата от използването на електронен учебник за по-добро усвояване на признаците за подобност на триъгълници и произтичащите от тях свойства. Проведена е анкета сред учениците за ползата от иновативното обучение и от наблюдението на работата им в часовете по математика. Резултатите от нея показват, че децата с желание и ентусиазъм приемат всичко ново, поднесено им в обучението. Повишената мотивация за активно участие в учебния процес неминуемо допринася за ефективността на обучението по математика. Новият начин на обучение чрез използване на електронни учебници в обучението по математика – раздел „Подобие“, с успех може да се прилага и в други раздели от учебното съдържание по математика.
Keywords: electronic book, similarity, triangles, innovative training, mathematics
THE E-BOOK IN MATHEMATICS – A MOTIVATING FACTOR FOR ACTIVE STUDENTS‘ PARTICIPATION IN CLASS
Abstract. The article discusses the benefits of using electronic textbook for better understanding of the similarity of triangles and their respective properties. A poll, conducted among students about the benefits of innovative training and monitoring of their work in math show that children willingly and enthusiastically accept novelties during their training. The increased motivation for active participation in the learning process inevitably contributes to the effectiveness of teaching mathematics. The new way of learning through the use of electronic textbooks in mathematics lessons can be successfully applied in other sections of the educational content in mathematics.
Ms. Valentina Velcheva
Vocational School of Agriculture “Stefan Tsanov” – city of Kneja
ДОБРИ ПРАКТИКИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО ИКОНОМИКА
Петя Коларова
Професионална гимназия по земеделие „Стефан Цанов“ – гр. Кнежа
Резюме. Теоретичното обучение и познанията, придобити в реална работна среда, са предпоставка за успешната реализация на бъдещите икономисти. Добрите практики, адаптирани към потребностите от качествено обучение на учениците, им предоставят среда да приложат това, което са усвоили, дават им също възможност да се учат един от друг. За това се изискват интензивни контакти между обучаващи се и училище. Бързата обратна връзка и доброто разпределение на времето са ключови за постигане на високите очаквания от образователния процес.
Keywords: theoretical training, real working environment, economist, trainees, educational process
GOOD PRACTICES IN TRAINING IN ECONOMICS
Abstract. The theoretical training and the knowledge acquired in a real working environment are prerequisite for the successful implementation of future economists. Good practices, tailored to the needs of quality students’ education, provide them with an environment to apply what they have learned and give them also a chance to learn from each other. This requires intensive contacts between trainees and school. Rapid feedback and good timing are of a high importance for achieving the high expectations of the educational process.
Ms. Petya Kolarova
Vocational School of Agriculture “Stefan Tsanov” – city of Kneja
ЗДРАВЕТО НА НАШИТЕ ДЕЦА –ПРЕВЕНЦИЯ, А НЕ СЛЕД ТОВА…
Снежана Драшанска
Професионална гимназия по земеделие „Стефан Цанов“ – гр. Кнежа
Резюме. Статията разказва за съществуващи традиции за популяризиране и утвърждаване на здравословния начин на живот у учениците. Учители и ученици реализират заедно дейности, като сформиране на клуб „Сексуално и репродуктивно здраве“ и клуб „Здраве“ и провеждане на занимания в тях. Целите на работа са свързани с формиране на система от знания и жизненоважни умения за намаляване на рисковото поведение на учениците, както и разпространение на наученото чрез представителни изяви, за да придобият по-широк обществен смисъл.
Keywords: healthy lifestyle, club, system of knowledge, life skills, behavior, public sense
OUR CHILDREN’S HEALTH – PREVENTION, INSTEAD OF POST-FACTUM ACTION
Abstract. The article tells about the existing tradition of establishing and promoting a healthy lifestyle among students. Teachers and students do together activities such as forming a club “Sexual and Reproductive Health” club “Health” and conducting activities in these clubs. The objectives are linked to form a system of knowledge and life skills to reduce risk behavior of students, as well as disseminating knowledge through representative appearances to gain wider public sense.
Ms. Snezhana Drashanska
Vocational School of Agriculture “Stefan Tsanov” – city of Kneja
ИНТЕРАКТИВЕН УРОК ПО БЪЛГАРСКИ ЕЗИК И ЛИТЕРАТУРА: „ЛИТЕРАТУРЕН СЪД“ ВЪРХУ ПОВЕСТТА „ГЕРАЦИТЕ“ ОТ ЕЛИН ПЕЛИН
Цветелина Мутафчиева
Професионална гимназия по земеделие „Стефан Цанов“ – гр. Кнежа
Резюме. Груповата работа и груповото учене са ключовите думи в съвременния образователно-възпитателен процес. Моделът на учене, основан върху груповата работа и интерактивните методи, е често използван в уроците по български език и литература (IX – XII клас). Статията разглежда урок за обобщаване на знанията върху повестта „Гераците“ на Елин Пелин под формата на „литературен съд“ върху основен казус от повестта, а именно: кой открадва спестените пари на дядо Йордан Герака? Самата повест е благоприятна среда за разрешаването на този казус, защото сюжетно-фабулният ход на повествованието не дава категоричен и еднозначен отговор кой е извършителят на кражбата.
Keywords: team work, team learning, educational, model, interactive, Elin Pelin, Geratzite
INTERACTIVE LESSON IN BULGARIAN LANGUAGE AND LITERATURE: LITERATURE COURT ON THE STORY GERATZITE FROM ELIN PELIN
Abstract. Team work and team learning are the key words in the modern educational process. The model of learning based on team work and interactive methods is often used in lessons in Bulgarian language and literature (grades IX – XII). The article discusses lesson for summarizing the knowledge on the Elin Pelin’s novel “Geratzite” as a “literary court” on a major case of the novel, namely: Who have stolen the money of grandfather Yordan the Gerak? Novel itself is an environment conducive to resolving this case because the narrative itself does not provide definite answer of this question.
Ms. Tsvetelina Mutafchieva
Vocational School of Agriculture “Stefan Tsanov” – city of Kneja