"Az-buki" National Publishing House
Ministry of Education and Science
Wikipedia
  • Login
  • Registration
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Vocational Education
Няма резултати
Вижте всички резултати
Main Page Strategies for Policy in Science and Education Contents of Strategies for Policy in Science and Education 2025

Сп. „Стратегии на образователната и научната политика“, книжка 4/2025, година XXXIII

„Аз-буки“ by „Аз-буки“
19-09-2025
in Contents of Strategies for Policy in Science and Education 2025
A A

ТРАНСФОРМАЦИИ НА ПАЗАРА НА ТРУДА И НУЖДАТА ОТ ОБРАЗОВАТЕЛНИ РЕФОРМИ

Проф. д-р Ваня Иванова, доц. д-р Андрей Василев,

доц. д-р Калоян Ганев, доц. д-р Ралица Симеонова-Ганева

Soфийски унивреситет „Св. Климент Охридски“

https://doi.org/10.53656/str2025-4-1-tra

Abstract. Изследването анализира проблемите, свързани със съвременните трансформации на европейските трудови пазари. Конкретно за България то също така идентифицира образователни реформи, които биха спомогнали за преодоляването на несъответствията на пазара на труда. Въз основа на преглед на специализираната литература са изведени три основни канала на трансформация на трудовите пазари – демографската динамика, измененията в социалната среда и технологичното развитие, в т.ч. екологичното развитие и прехода към „зелена“ икономика. Тези канали оказват съществено влияние върху работните места, търсенето и предлагането на специфични умения, появата на нови професии и пр. Трансформациите на пазара на труда, които се явяват вследствие на тези влияния, пораждат нужда от образователни реформи, които да доведат до формиране на необходимия за дългосрочното икономическо развитие човешки капитал.

Keywords: пазар на труда, демографско развитие, трудова миграция, зелена трансформация, несъответствия в уменията, образователни реформи

SEE MORE

 

 

 

НЕОБХОДИМОСТ ОТ ИЗУЧАВАНЕ НА „ЗЕЛЕНО ПРЕДПРИЕМАЧЕСТВО“ В УНИВЕРСИТЕТИТЕ В БЪЛГАРИЯ

Гл. ас. д-р Радостина Юлева-Чучулайна

South-West University “Neofit Rilski”

https://doi.org/10.53656/str2025-4-2-neo

Abstract. Основна роля за подобряване на околната среда и социалните проблеми в страната  има т.нар. „зелено предприемачество“. Засилването на знанията за „зеленото предприемаческо намерение“ сред студентите ще допринесе за устойчиво развитие на икономиката в България. Следователно предприемаческата мотивация, университетското обучение за подобряване на екологичното предприемаческо поведение и способността за използване на зелени иновации и технологии са компетенции, които студентите могат да придобият в университетите и да ги прилагат на практика. Тези компетенции биха дали тласък на съвсем различна икономика, която гарантира по-добро бъдеще за всички в България. Основната задача на настоящата разработка е да се установи необходимостта от изучаване на зелено предприемачество в университетите, както и да се изследва мнението сред студенти за необходимостта от изучаването на зеленото предприемачество. Основните изследователски методи, използвани в статията, са контент анализ, метод на анализ и синтез, интуитивен и систематичен подход, анкетно проучване.

Keywords: зелено предприемачество, устойчивост,  университети, обучение, бизнес, развитие, иновации

SEE MORE

 

 

 

ПРЕОБЛАДАВАЩИ НАСТРОЕНИЯ СРЕД БЪЛГАРСКИТЕ УЧИТЕЛИ И УНИВЕРСИТЕТСКИ ПРЕПОДАВАТЕЛИ ОТНОСНО РОЛЯТА НА ИЗКУСТВЕНИЯ ИНТЕЛЕКТ (ИИ) В ОБРАЗОВАНИЕТО

Гл. ас. д-р Деница А. Куршумова

University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”

https://doi.org/10.53656/str2025-4-3-pre

Abstract. Настоящото изследване има за цел да проучи преобладаващите настроения сред българската образователна общност относно интеграцията на изкуствения интелект (ИИ) в учебния процес. Данните са агрегирани чрез онлайн анкета с 3195 учители и университетски преподаватели от всички 28 области на България. Участниците подчертават неизбежните трансформации, които изкуственият интелект ще въведе в съществуващата образователна парадигма, и формулират балансирани становища относно потенциалните предимства и негативните последствия от внедряването му. Нивото на познаване на ИИ и положителните нагласи към ИИ се очертават като значими предиктори за използването на ИИ от преподавателите, с коефициент  на детерминация R-square = 43.41%. Университетските преподаватели и най-младите участници заявяват най-висока степен на познаване на ИИ и най-често използване за учебни цели. Участниците изразяват загриженост за липсата на фундаментални знания и умения и подчертават необходимостта от обучение за ефективно използване на възможностите на ИИ. Те очертават рисковете, свързани с неетичното използване на AI и необходимостта от технически и методически насоки за оценка на знанията.

Keywords: изкуствен интелект, ползи, предизвикателства, указания, етични норми

SEE MORE

 

 

 

PARADIGMAL FOUNDATIONS OF ACADEMIC INTERACTION BETWEEN SCIENTIFIC INNOVATIONS AND THE PRESERVATION OF CULTURAL IDENTITY

Dr. Steliana Yordanova, Assoc. Prof.,

Stoyan Garov, PhD student

University of Library Studies and Information Technologies

https://doi.org/10.53656/str2025-4-4-par

Abstract. This paper focuses on the possibilities for developing a model of academic interaction that combines the pursuit of scientific innovation with the need to preserve and enhance cultural identity. In the context of global transformations in research and development systems, and in response to the pressing need for sustainability in the cultural sphere, the study proposes a new strategic approach to academic cooperation. Key principles are outlined for sustainable collaboration among academic institutions, cultural organizations, and innovation structures, through the application of qualitative methods and comparative system analysis of international academic practices. The report defines the central focus of the research as the interaction between scientific innovation and cultural identity.

Keywords: academic interaction, interaction, cultural identity, scientific innovations, strategic planning, integrated model, paradigmatic foundations

SEE MORE

 

 

 

COLLABORATION BETWEEN SOCIAL WORKERS (CASE MANAGERS) AND SOCIAL PEDAGOGUES IN THE APPLICATION OF THE FAMILY CASE MANAGEMENT MODEL

Prof. Dr. Ilona Klaniene, Dr. Donatas Lengvinas

Klaipėda University, Lithuania

Vilma Šinkevičienė

Pedagogical Psychological Service of Mažeikiai Region, Lithuania

https://doi.org/10.53656/str2025-4-5-col

 

Abstract.  Parents must ensure that children can grow in safe environments; however, some families face various social risks that interfere with their children’s development processes. In such situations, the family case management model is applied to ensure the child is granted the right conditions for successful socialization. The social worker (case manager) organizes the case management process by mobilizing specialists for coordinated assistance. The purpose of this article is to reveal the possibilities of collaboration between the social pedagogue and the social worker (case manager) in assisting the students in the context of the case management family. It also presents the results of the performed qualitative research (interviews with social pedagogues and group interview with social workers) that revealed that the support of the social worker, mediation between institutions, and positive mutual interaction are important for successful collaboration. Yet, it is often disturbed by mutual distrust of specialists, and different approaches to solving pupils‘ problems. Active cooperation between the social worker and the social pedagogue during the application of case management to the family helps achieve better results in aiding the student.

Keywords: children, social workers (case managers), social pedagogues, cooperation, case management for the family

SEE MORE

 

 

 

ОПИТ И НАГЛАСИ НА БЪЛГАРСКИТЕ БИБЛИОТЕКИ КАТО ПАРТНЬОРИ В ОБЛАСТТА НА ДОСТЪПНИЯ ТУРИЗЪМ

Радослав Христов, докторант

University of Librarianship and Information Technologies (Sofia)

https://doi.org/10.53656/str2025-4-6-opi

Abstract. Настоящата публикация представя целенасочено подбрани резултати от първото по рода си проучване на възможностите на обществените библиотеки за партньорство в областта на достъпния туризъм. Основната цел е да бъдат установени ресурсите, с които те разполагат, за осигуряването на достъпна среда и привличането на туристически интерес и подготвени ли са библиотекарите да посрещнат нуждите на потребителите на достъпния туризъм. Приложен е метод за пряка комуникация посредством онлайн анкета, проведена в периода 21 октомври – 21 декември 2024 г. Респондентите са от обществени библиотеки в България, които като вид най-често попадат в обхвата на потенциалните партньори на туризма. От 150 поканени специалисти ефективно са се включили 66 участници. На базата на анализа на отговорите са направени изводи за актуалното състояние на проблема. Изведени са препоръки за по-ефективното експлоатиране на наличните ресурси и за повишаване на информираността – както на библиотекарите, така и на потребителите на достъпния туризъм, за възможностите, които библиотеките могат да предложат.

Keywords: библиотеки, достъпен туризъм, библиотечен туризъм, хора със специални потребности, България

SEE MORE

 

 

 

ЕКОСИСТЕМНИ ИЗМЕРЕНИЯ НА ИНТЕГРИРАНИТЕ ПОЛИТИКИ И ПРАКТИКИ ЗА ПОДКРЕПА НА ЛИЧНОСТНОТО РАЗВИТИЕ В БЪЛГАРИЯ

Проф. д-р Силвия Николаева,

гл.ас. д-р Симеон Сапунджиев

Sofia University

 Abstract.   Статията представя резултатите от проучването и критичния обзор на интегирани политики и добри практики за подкрепа на личностното развитие в България през принципите на екосистемната парадигма в социалните изследвания. Водещият изследователски въпрос предполага идентифицирането на екосистемните измерения на актуалните политики и практики, оценени чрез критериална скала, която интегрира екосистемни ценности и приоритети, кръговрат и равнища, мрежи и вериги, социален и екологичен отпечатък. Методологията се основава на анализа на стратегически, нормативни и институционални документи и доклади с изследване от типа case study на три добри социални практики за регионална подкрепа на различни целеви групи. Резултатите очертават сфери на значителен екосистемен напредък по отношение на стратегическото концептуализиране и нормативна рамка на интегрирани цели, ценности, приоритети и подходи. Същевременно на равнището на междусекторната (външна) екосистема на интегрираната подкрепа на личностното развитие все още са налице сериозни нормативни и приложни слабости и пречки, които ограничават тяхното въздействие, обхват и устойчивост.

Keywords: екосистема, интегрирани политики, интегрирани практики, подкрепа на личностното развитие, образование, социална работа

SEE MORE

 

 

 

SOCIAL INCLUSION AND EDUCATION WORK WITH INMATES DURING AND AFTER IMPRISONMENT. REVIEW OF THE INTERNATIONAL CONFERENCE ON SCIENTIFIC RESEARCH AND GOOD PRACTICES AND ITS PUBLISHED COLLECTION OF PAPERS

Dr. Daniel Polihronov

Sofia University “St. Kliment Ohridski”

https://doi.org/10.53656/str2025-4-7-soc

Abstract. The present article surveys the International Conference in Scientific Research and Good Practices in the field of Social Inclusions and Education Work with Inmates During and After Imprisonment, held on November 21, 2024 at Sofia University St. Kliment Ohridski. The reports presented at the conference and included in the same interdisciplinary collection of conference papers are reviewed within the framework of a very broad context – historic, legal, social, pedagogical, and philological fields. The conference main goal was to support the Faculty of Pedagogy students training in social inclusion and education work with offenders, being also useful for others such as researchers, specialists and experts interested in this scientific field.

Keywords: social inclusion and education work, imprisonment, international conference in scientific research and good practices, collection of scientific papers

SEE MORE

Your Image Description

Свързани статии:

Default ThumbnailStrategies for Policy in Science and Education, Number 1/2025, Volume 33 Default ThumbnailStrategies for Policy in Science and Education, Number 1s/2025, Volume 33 Default ThumbnailStrategies for Policy in Science and Education, Number 2/2025, Volume 33 Default ThumbnailStrategies for Policy in Science and Education, Number 2s/2025, Volume 33

Последвайте ни в социалните мрежи

shareTweet
Previous article

SOCIAL INCLUSION AND EDUCATION WORK WITH INMATES DURING AND AFTER IMPRISONMENT. REVIEW OF THE INTERNATIONAL CONFERENCE ON SCIENTIFIC RESEARCH AND GOOD PRACTICES AND ITS PUBLISHED COLLECTION OF PAPERS

Next article

НЮФУС ДЕФТЕРИТЕ КАТО ИЗВОР ЗА РЕГИОНАЛНИТЕ ИЗСЛЕДВАНИЯ

Next article

НЮФУС ДЕФТЕРИТЕ КАТО ИЗВОР ЗА РЕГИОНАЛНИТЕ ИЗСЛЕДВАНИЯ

ИЗЧЕЗНАЛИ СОФИЙСКИ СГРАДИ И ПАМЕТТА ЗА СТОЛИЧНИЯ БЛАГОДЕТЕЛ ИВАН ДЕНКОГЛУ

САРДИНСКИЯТ ВОЕННОПЛЕННИК ОТ АТАКАТА НА ЛЕКАТА БРИГАДА: ПРЕМЕЖДИЯТА НА ЛЕЙТЕНАНТ ДЖУЗЕПЕ ЛАНДРИАНИ ПО ВРЕМЕ НА КРИМСКАТА ВОЙНА

Последни публикации

  • Vocational Education, Number 1-2/2025, Volume 27
  • Vocational Education, Number 5-6/2024, Volume 26
  • Vocational Education, Number 4/2024, Volume 26
  • Vocational Education, Number 2-3/2024, Volume 26
  • Vocational Education, Number 1/2024, Volume 26
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Vocational Education, Number 6/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 5/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 4/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 3/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 2/2023, Volume 25
  • Vocational Education, Number 1/2023, Volume 25
  • Annual contents of Vocational education journal vol. 24/ 2022
  • Vocational Education, Number 6/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 5/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 4/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 3/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 2/2022, Volume 24
  • Vocational Education, Number 1/2022, Volume 24
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Vocational Education, Number 6/2021, Volume 23
  • Vocational Education, Number 5/2021, Volume 23

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Main Page
  • Contact
  • Subscribe now
  • Projects
  • Advertising

Az-buki Weekly

  • Вестник “Аз-буки”
  • Subscribe now
  • Archive

Scientific Journals

  • Strategies for Policy in Science and Education
  • Bulgarian Language and Literature
  • Pedagogika-Pedagogy
  • Mathematics and Informatics
  • Natural Science and Advanced Technology Education
  • Vocational Education
  • Istoriya-History journal
  • Chuzhdoezikovo Obuchenie-Foreign Language Teaching
  • Filosofiya-Philosophy

Newsletter

  • Accsess to public information
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
en_US
bg_BG en_US
  • Login
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Main Page
  • About the journal
  • Submit your manuscript
  • Editorial Board Members
  • Contents
  • Guidelines
    • Guide for Authors
    • Reviewer's Guide
  • Publishing Ethics
  • Contact
  • Subscribe now
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"