СТРАТЕГИИ В НАУЧНАТА ПОЛИТИКА / STRATEGIES IN THE SCIENTIFIC POLICY
Европейски образователни изисквания за обучение в дигитална среда
[European Educational Requirements for Learning in a Digital Environment] /
Ст. Георгиева-Лазарова / St. Georgieva-Lazarova – стр. 479
Development of Science in Kazakhstan in the Period of Independence
[Развитие на науката в Казахстан в периода на независимост] /
A. Mynbayeva / А. Минбаева / M. Kabakova / М. Кабакова / A. Massalimova / А. Масалимова – стр. 501
СТРАТЕГИИ В ОБРАЗОВАТЕЛНАТА ПОЛИТИКА / STRATEGIES IN THE EDUCATIONAL POLICY
Вътрешното оценяване – нормативен, съдържателно-технологичен и прогностичен аспект (на примера на обучението по биология)
[Internal Assessment – Normative, Content-technological and Prognostic Aspect (Applied to Biology Education)] /
Н. Цанова / N. Tsanova / Н. Райчева / N. Raycheva – p. 511
Социалната педагогика като практика: дискурсивен анализ на българския опит
[Practical Dimensions of Social Pedagogy: Discourse Analysis of Bulgarian Realities] /
С. Николаева / S. Nikolaeva – стр. 547
ОБРАЗОВАТЕЛНИ ПРАКТИКИ / EDUCATIONAL PRACTICES
ГРАЖДАНСКО ОБРАЗОВАНИЕ / CIVIC EDUCATION
Какво гражданско образование ни е нужно – гледната точка на учителите, участващи в проект „Нация и гражданство“
[Civic Education What We Need – the Point of View of the Teachers Participating the Project „Nation and Citizenship“] /
Д. Петров / D. Petrov – стр. 578
The National Idea and Mentality of Kazakhs in the Context of the Dialogue of Cultures
[Национална идея и манталитет на казаките в контекста на диалога между културите] /
T. Gabitov / Т. Габитов / M. Kabakova / М. Кабакова / S. Shamahay / С. Шамахай – стр. 588
ГОДИШНО СЪДЪРЖАНИЕ / ANNUAL CONTENT – стр. 601
УКАЗАНИЕ ЗА АВТОРИТЕ / GUIDE FOR AUTHORS – стр. 605
ЕВРОПЕЙСКИ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ИЗИСКВАНИЯ ЗА ОБУЧЕНИЕ В ДИГИТАЛНА СРЕДА
Стоянка Георгиева-Лазарова
St. Cyril and St. Methodius University of Veliko Turnovo
Absract. Европеизирането на българското образование с цел адаптирането му към икономика на знанието е основен държавен приоритет, който налага създаването на нормативна рамка, очертаваща посоката на развитие на учили щето в следващите години. В статията се анализират официалните документи на Европейската комисия след 2000 г., като се акцентира върху основните проблеми, които имат отношение към обучението в дигитална среда. Имайки предвид отчетените проблеми, се извеждат препоръки в изпълнение на европейските образователни изисквания за обучение в дигитална среда. За целта първо се определя педагогическа същност на понятието „дигитална образователна среда“.
Keywords: learning in digital environment, European policies
EUROPEAN EDUCATIONAL REQUIREMENTS FOR LEARNING IN A DIGITAL ENVIRONMENT
Abstract. Europeanization of Bulgarian education, the aim of which is its adaptation to the Knowledge Economy, is a fundamental state priority that demands development of a legislative framework outlining strategic direction of school progress in the next years. The article analyses offi cial documents of the European commission since 2000 laying an emphasis on basic problems that are associated with learning in а digital environment. Having in mind these problems, the author offers recommendations for meeting European educational requirements for learning in a digital environment. For this reason, in the fi rst place, the author defi nes pedagogical content of the concept „digital learning environment“.
Senior Lecturer Stoyanka Georgieva-Lazarova, PhD
St. Cyril and st. Methodius University of Veliko Turnovo
Faculty of Education
DEVELOPMENT OF SCIENCE IN KAZAKHSTAN IN THE PERIOD OF INDEPENDENCE
Aigerim Mynbayeva
Maira Kabakova
Aliya Massalimova
Al-Farabi Kazakh National University
Abstract. The twenty-fi rst century is the century of science and innovation. At the turn of the century the functional fi eld of science has expanded in modern society. The article describes the functions of science in economic, social, cultural and political spheres. The development of science in the Republic of Kazakhstan in the period of independence has been analyzed in the logic of global trends, system of periods for scientifi c development in Kazakhstan from 1991 has been suggested. Specifi cally, the development of university research was highlighted which is sharply standing issue due to the transformation of 12 leading universities of Kazakhstan into research and innovative universities.
Keywords: science, research, development, world trends
РАЗВИТИЕ НА НАУКАТА В КАЗАХСТАН В ПЕРИОДА НА НЕЗАВИСИМОСТ
Absract. Двадесет и първи век е векът на науката и иновациите, когато се разширява функционалното поле на науката в съвременното общество. Статията разглежда нейната роля в икономическата, социалната, културната и политическата сфера. Анализира се развитието й в Република Казахстан в периода на независимост в контекста на световните насоки на развитие, като особено внимание е отделено на университетските проучвания.
Prof. Dr. Aigerim Mynbayeva
Al-Farabi Kazakh National University
Assoc. Prof. Dr. Maira Kabakova
Al-Farabi Kazakh National University
Prof. Dr. Aliya Massalimova
Al-Farabi Kazakh National University
ВЪТРЕШНОТО ОЦЕНЯВАНЕ – НОРМАТИВЕН, СЪДЪРЖАТЕЛНО-ТЕХНОЛОГИЧЕН И ПРОГНОСТИЧЕН АСПЕКТ
(НА ПРИМЕРА НА ОБУЧЕНИЕТО ПО БИОЛОГИЯ)
Наташа Цанова
Dr. Nadezhda Raycheva, Assoc. Prof.
Sofia University
Absract. Оценяването е проблем, съпътстващ ежедневието ни, с отражение върху избор на решения и модел на поведение. В условията на институционализирана среда оценяването се отразява не само върху всички страни на водещия тип дейност, но и с отложен ефект – върху бъдещата реализация на субекта. В статията по проблема са изведени три центъра и взаимоотношения между тях: контрол–оценяване–диагностика. Вътрешното оценяване е разгледано в пресечното поле на три дименсии: нормативно детерминиране, съдържателно-технологично осигуряване и прогноза от ъгъла на субект-субектното взаимодействие. Съдържателно-технологичният аспект е структуриран като отговор на три основни въпроса: „Защо се оценява?“; „Какво се оценява?“ и „Как се оценява?“. „Битуването“ на категориятаумение, катоструктуравспоменатотопресечно поле, е основен акцент при разкодиране на вътрешното оценяване.
Keywords: classroom assessment, pedagogical diagnosis, assessing skills
INTERNAL ASSESSMENT – NORMATIVE, CONTENT-TECHNOLOGICAL AND PROGNOSTIC ASPECT (APPLIED TO BIOLOGY EDUCATION)
Abstract. Assessing is a process accompanying everyday life and refl ecting and determining our choices and model of behavior. In institutionalized conditions, assessing also infl uences all parts of main activity that affect the future personal realization. This article is based on three comer-stones: control – assessing – diagnosis. The internal classroom assessment is decoded in the intersection of three dimensions: normative regulation, content-technological realization and prognosis in the context of interactions teacher – student – other people (experts, parents). The content-technological aspect is based on answering three main questions: Why to assess? What to assess? How to assess? The structure of the skill category is the main topic emphasized in answering these questions in the context of the internal classroom assessment.
Assoc. Prof. Natasha Tsanova, PhD
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Faculty of Biology
Department Methodology of Biology Teaching
Asst. Prof. Nadezhda Raycheva, PhD
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Faculty of Biology
Department Methodology of Biology Teaching
СОЦИАЛНАТА ПЕДАГОГИКА КАТО ПРАКТИКА: ДИСКУРСИВЕН АНАЛИЗ НА БЪЛГАРСКИЯ ОПИТ
Силвия Николаева
Sofia University
Absract. Статията представя резултатите от наскоро приключило емпирично изследване на практическите измерения на социалната педагогика у нас. В основата на изследването е дискурсивният анализ на публикации и академични документи, които отразяват относително различни практически измерения на социалнопедагогическото – като социални мерки и събития, но също така и като образователна практика. Получените и анализирани данни и информация дават основание да се приеме, че като обществена практика социалната педагогика е своеобразно наименование – „шапка“ на различни и относително самостоятелни събития и дейности в области като образованието, социалната работа или социалния контрол и корекция. Това потвърждава очакването, че между социална педаго-
гика и социална работа има множество допирни точки, но не и знак на равенство. Същевременно се потвърждава и наблюдението, че в природата на образованието са вградени основополагащи социални норми, което прави връзката помежду им съдбовна и неизбежна.
Keywords: social pedagogy, social education, social work, good practices
PRACTICAL DIMENSIONS OF SOCIAL PEDAGOGY: DISCOURSE ANALYSIS OF BULGARIAN REALITIES
Abstract. This paper presents the results of a recent empirical research on the practical dimensions of social pedagogy in Bulgaria. The research is based on a discourse analysis of publications and academic documents which refl ect relatively different practical aspects of socio-educational activities and events, seen not only as social steps and developments, but also as educational practices. The information and data which were obtained and analysed show that seen as a specifi c type of social practice, social pedagogy is used as a sort of “umbrella concept” comprising of several autonomous activities and practices in areas like education, social work or social control and correction. The results justify the expectation that social pedagogy and social work are interrelated but not identical. The research outcome also confi rms the observation, that basic norms of society form an intrinsic part of the contents of education, which makes the interaction between human educability and sociability crucial and inevitable.
Assoc. Prof. Silvia Nikolaeva, PhD
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
Faculty of Education
Department of Social Work
КАКВО ГРАЖДАНСКО ОБРАЗОВАНИЕ НИ Е НУЖНО – ГЛЕДНАТА ТОЧКА НА УЧИТЕЛИТЕ, УЧАСТВАЩИ В ПРОЕКТ „НАЦИЯ И ГРАЖДАНСТВО“
Деян Петров
Sofia University
Absract. Настоящият текст има за цел да представи и аргументира основни предложения за преструктуриране на гражданското образование в България. Предложенията и препоръките възникваха като резултат от общата екипна работа на учители и университетски преподаватели по време на регулярна работна среща, проведена на 21 и 22 април 2012 г. в София – част от тригодишния проект „Нация и гражданство“. Статията няма претенцията да конструира академични обяснителни модели, извеждайки главни фактори и причини за това, защо българското средно образование функционира по един или друг начин. Достойнствата на текста могат да се изразят ясно в три главни направления. На първо място, той представя гледната точка на пряко ангажирани с учебния процес субекти. В този смисъл неговата насоченост е също гражданска. Второ, предложенията са формулирани така, че да могат да послужат като основа за реализиране на образователни политики, и имат свой адресат всички онези експерти и специалисти, които са директно свързани с оформянето на държавните образователни стандарти по гражданско образование, от една страна. От друга, статията би била от полза и за учители, които имат свободата и желанието да адаптират и въведат образователни практики по гражданско образование, които да са насочени към реалното търсене на ефективност във въвеждането и социализирането на граждански модели в своите класни стаи. Трето, текстът има полемичен характер и се опитва да въведе читателите в отворена дискусия за това, как може да се преподава по-ефективно гражданско образование.
Keywords: education system, civic education, transformations, suggestions, project
CIVIC EDUCATION WHAT WE NEED – THE POINT OF VIEW OF THE TEACHERS PARTICIPATING THE PROJECT „NATION AND CITIZENSHIP“
Abstract. The article aims to present and argue major proposals for restructuring civic education in Bulgaria. Proposals and recommendations have arisen as a result of a discussions and teamwork of teachers and university professors during a regular meeting held on 21 and 22 April 2012 in Sofi a, part of a three-year project „Nation and citizenship“. This article is not intended to construct explanatory academic models or present mostly derived factors and reasons why the Bulgarian secondary education system functions in one way or another. The importance of the article can be expressed clearly in three main areas. First of all – it represents the views and opinions of directly involved in the educational process professionalists – the teachers. In this sense, the focus of the article is also a civil one. Second – the proposals have been formulated so that they can serve as a basis for educational policies. The suggestions could be also helpful for all those experts and professionals who are directly associated with the formation of the state educational standards in civic education. On the other hand, the article would be benefi cial for teachers who are able and intent to adapt and implement new school practices based on teamwork, practical activities and socialization models in the classroom. Third – the text is polemical in nature and attempts to introduce readers to open discussion about the purpose civil education and how to teach civil education in more relative way.
Deyan Petrov, PhD Student
Sofia University „St. Kliment Ohridski“
THE NATIONAL IDEA AND MENTALITY OF KAZAKHS IN THE CONTEXT OF THE DIALOGUE OF CULTURES
Tursun Gabitov
Maira Kabakova
Al-Farabi Kazakh National University
Saira Shamahay
Eurasian National University after L.N. Gumilyov
Abstract. Kazakhstan needs a new national idea and new identifi cation of mentality. Today, therefore, the Kazakh national, not nationalist, idea, having fulfi lled its historic mission, must be transformed into common Kazakh, Eurasian idea that will be universal and dialogic in nature. The basic principle of the national idea of Kazakhstan should be the idea of the dialogue of cultures. Dialogue – the cornerstone of all human relationships. The idea of dialogue is the idea of the meeting of two different minds, two different cultural worlds – each of them has its unique, to him the only „prepared“ place. The national idea is different from similar concepts as mentality, national spirit and character. National mentality as a sacred system of spiritual and philosophical principles does not set on fi xing the cultural and mental characteristics of the nation. The abovementioned concepts can be combined in the term „ecology“ of culture and its archetype. Mental features of the Kazakh culture are described in depth (as researchers have long noted, the mentality better describe than to defi ne, because it is more is virtual) in the works of Kazakh writers who are source materials of this article.
Keywords: dialogue of cultures, mentalities, national idea, multiculturalism, culturological formation, tradition and innovation
НАЦИОНАЛНА ИДЕЯ И МАНТАЛИТЕТ НА КАЗАКИТЕ В КОНТЕКСТА НА ДИАЛОГА МЕЖДУ КУЛТУРИТЕ
Absract. Казахстан се нуждае от нова национална идея и от ново идентифициране на манталитета. Затова днес казахската национална, но не и националистическа идея, изпълнила своята историческа мисия, трябва да се трансформира в общоказахска и евразийска идея, носеща универсален и диалогичен характер. Основният принцип на националната идея на Казахстан трябва да стане диалогът между културите – крайъгълен камък на всички човешки взаимоотношения. Идеята на диалога е именно идея за срещата на две различни съзнания, на два различни културни свята, всеки от които заема своето единствено, пригодено само за него място. Националната идея се отличава от близките й понятия като манталитет, национален дух и характер. Национаният манталитет, в качеството си на сакрална система на духовно-философски виждания, не почива на фиксираните културно-психологически особености на нацията. Гореизброените понятия могат да се обединят под термина „екология“ на културата и нейния архетип. Менталните особености на казахската култура са добре описани от казахските автори, чиито изследвания са основни източници за тази статия.
Prof. Dr. Tursun Gabitov
Al-Farabi Kazakh National University
Acc. Prof. Maira Kabakova, Dr.
Al-Farabi Kazakh National University
Master of Philosophy Saira Shamahay
Eurasian National University after L.N. Gumilyov