Дигиталната математика променя интереса към предмета в СУ „Д-р Петър Берон“ – Червен бряг
Стоян СТОЯНОВ
Дигиталната математика променя методите на преподаване и интереса на децата от начален етап в СУ „Д-р Петър Берон“ в Червен бряг. Това е нововъведението, с което от 2021 г. училището получава статут на иновативно. „Иновацията е на колеги от начален етап, които искаха да променим преподаването на математиката и да превърнем предмета в разбираем и предпочитан от децата. Започнахме с по една паралелка от I до IV клас“, казва пред „Аз-буки“ директорът Антон Шуманов, който е преподавател по информатика и информационни технологии. Специално са закупени и интерактивни дисплеи, които се използват от учителите, за да улеснят тяхната работа и да направят математиката по-интересна за учениците. Съвременните средства, разбира се, се използват и от останалите техни колеги, както и в групите за занимания по интереси.
„Виждаме, че когато колегите използват нетрадиционни методи на преподаване, математиката става по-достъпна и по-желана от децата. Нараства и успеваемостта по предмета, отбелязва събеседникът ми. Добавя, че това проличава от резултатите на децата в състезания, като „Многознайко“ и организираните от Сдружението на българските начални учители. Там вече има не един и двама ученици, които успяват да постигнат максималния брой точки. Затова и доста представители на СУ „Д-р Петър Берон“ – Червен бряг, ще участват на националите кръгове на състезанията. „Имаме идеи да увеличаваме постепенно нововъведенията, но ще се развиваме стъпка по стъпка“, споделя още директорът.
Екипът на училището залага и на осъвременяване на материално-техническата база. Важна стъпка в тази посока е друга реализирана иновация. Както „Аз-буки“ съобщи през миналата година, училището в Червен бряг първо въвежда отопление с водород. Преди две години прилагат напредничавата технология, като сами добиват чрез електролиза водорода, който по-късно се използва като гориво в парната инсталация на едната от двете учебни бази. По думите на събеседника ми това позволява голяма икономия от разходи за отопление, особено предвид силно нарасналите цени на природния газ и на електрическата енергия.
Оказва се, че решението привлича интерес от страна на директори и на други образователни институции и общински админис-
трации в страната, които търсят Шуманов са информация относно необходимите инвестиции и технологии. Дори преди дни чехи, живеещи в страната, се запознават на място с направеното с цел да го реализират в училище в родината си. „С над 40% спада разходът на природен газ при този вариант. А това е важно, тъй като училището ни е архитектурен паметник от местно значение и сградата не може да бъде санирана“, отбелязва Шуманов. Друга предприета мярка също дава ефект. Училищният екип подменя сам старите луминесцентни тела с енергоспестяващо LED осветление, което води до двукратно намаляване разхода на електроенергия.
Спестените от нововъведенията средства влагаме в подобряване
на училищната база – купуваме техника, нови чинове и пособия, за да могат децата да се чувстват комфортно“, продължава директорът. Класните стаи се променят и благодарение участието в редица национални програми. Всичко това прави училището все по-желано от родители и ученици.
„Мисля, че родителите виждат ефекта от нашите усилия. Може би сме единственото училище в Плевенска област, което увеличава учениците си при тези демографски процеси в страната. За последните три години ръстът е от 640 на 755“, отбелязва събеседникът ми. Над 75 са първокласниците. Паралелките след VII клас в профил „Софтуерни и хардуерни науки“ са пълни на максималния брой ученици. Дори е искано разрешение от МОН за увеличение над този брой в XI и XII клас. Другата паралелка след VII клас е с хуманитарна насоченост. В училището се изучават четири езика – английски, немски, френски и руски, като на този етап няма проблеми с осигуряването на преподаватели.
В средищното СУ „Д-р Петър Берон“ – Червен бряг, образование получават деца от 8 – 9 населени места. За пътуващите е осигурен транспорт. Гимназията може да заяви само две паралелки след VII клас, като мнозина от учениците предпочитат да продължат в родното школо. Останалите се насочват към професионалните гимназии в града.
„Резултатите ни са много добри – на последния държавен зрелостен изпит по БЕЛ учениците ни постигнаха среден успех от 5,04, с което училището ни е на 57-о място в страната и на второ в Плевенска област. Резултатите на четвъртокласниците ни на НВО са над средните за страната. В VII клас резултатите по БЕЛ са над средните за страната, а по математика имаше малко по-нисък резултат през миналата година. Но от сегашните випуски очакваме по-добри постижения“, отбелязва още директорът Шуманов. Екипът на училището очаква с времето и прилагането на дигиталната математика да се отрази в положителна посока на резултатите от НВО.
Разказва, че възпитаниците на училището участват и в редица състезания и конкурси, като постигат много добри резултати. Сред тях е Светослав Тодоров, който през септември 2021 г. заема престижното четвърто място на езиково състезание в Гърция по линия на Асоциацията на Кеймбридж училищата. Преди това печели първо място на националното състезание.
Екипът се справя добре и с онлайн обучението според директора.
Осигуряват допълнително 80 лаптопа и при преминаване
към онлайн обучение предоставят техника на ученици, които не разполагат с такава.
„Успяхме да организираме добре комуникацията с родителите относно тестването и още от първите дни в клас се върнаха близо 97% от учениците. Но през януари вирусът връхлетя при колегите и имахме моменти с по 12 учители в болнични. Почивката между двата срока ни помогна много и към днешна дата всички колеги са на линия“, казва Шуманов.
Събеседникът ми споделя, че за децата от уязвими групи са разработени планове за допълнителна обща подкрепа, като с тях се работи и извън часовете. В I и II клас се въвежда смесен блок за работа през деня, като децата имат часове и сутрин, и следобед. А по време на заниманията по интереси нуждаещите се са включени в групи за допълнителна работа по български език.
„И се вижда напредък. При нас, още когато родителите идват да питат за постъпване в I клас, им казвам, че тук се държи на дисциплина, редовно присъствие и на учене. Много разговори водим с тях, за да ги убедим, че е важно децата им да продължат образованието си след VII клас и да развият талантите си.
И много се радваме, когато с наша подкрепа деца от уязвими групи извървяват пътя до края на средното образование“, продължава разказа си Шуманов.
В училището има и 11 деца със специални образователни потребности, с които се работи съвместно с екип на Регионалния център за подкрепа на процеса на приобщаващо образование – Плевен. Създадени са необходимите кабинети, а директорът Шуманов специално отбелязва прекрасната работа и отзивчивост на специалисти от Центъра. През настоящата учебна година в училището има 16 групи за занимания по интереси. Три от тях са по народни танци, работят и групи по пеене и творчество. Останалите основно са насочени към занимания по български език и математика.
Екипът е от 66 педагогически специалисти, като в него протичат процеси на обновление. „Трета година съм директор и на мястото на всеки пенсионирал се колега назначаваме млад педагог. Има наплив за учители при нас и сериозна конкуренция за учителските места. Колегите постоянно преминават през различни квалификации. В края на миналата година още няколко от тях защитиха II ПКС. Наблягаме на квалификацията, за да можем да поддържаме високо равнище на преподаване и на учебния процес“, казва директорът.
По думите му, сред последния випуск има доста ученици, избрали педагогически специалности. И те още отсега питат дали когато завършат, ще има място за тях като педагози в родното школо. „Казах им, ще бъда горд да видя наши възпитаници да се върнат като учители на следващите поколения“, завършва Шуманов.
Антон Шуманов, директор:
Директор не се изгражда за година-две
Мога да споделя от опит, че директор не се изгражда за година-две. През първата година буквално се учех. И чак към края на втората-третата година започваш да се чувстваш в свои води. Ако бъде приет кратък мандат за директорите, това би означавало, че точно когато някой вече е изградил стратегия за развитие и я следва, ще трябва отново колелото да се завърти. Не може да всеки например 4 години да се стартира нова стратегия за развитието на едно училище. Да, привърженик съм на мандатност, но трябва да има мандат от 6 – 7 години, като в края му директорът да бъде атестиран и да се оцени свършеното. И ако се справя, да получи нов мандат.
Относно броя на учебниците – необходима е промяна.
В момента има изключително много учебници по един предмет. На практика, ако двама колеги са избрали различни учебници, това затруднява работата и на методичните единици. А учениците им в различно време усвояват едни и същи знания. За мен по-добрият вариант е да има до два учебника за избор.
Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":
Address: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5
Phone: 0700 18466
Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg