Annual contents
сп. Професионално образование,
том XXIII (2021 г.)
Annual Contents
Vocational Education Journal.
Vol. 23, (Year 2021)
PAGES / СТРАНИЦИ
Number 1 / Книжка 1: 1 – 112
Number 2 / Книжка 2: 113 – 224
Number 3 / Книжка 3: 225 – 328
Number 4 / Книжка 4: 329 – 428
Number 5 / Книжка 5: 429 – 528
Number 6 / Книжка 6: 529 – 636
7 – 8 EDITORIAL / КЪМ ЧИТАТЕЛЯ
METHODOLOGY & EXPERIENCE / METHODOLOGY & EXPERIENCE
9 – 30 Alternative Approaches to Vocational Education and Training / Phil Budgell
30 – 41 Модел на педагогическа технология за формиране на обществени и граждански компетенции [Model of Pedagogical Technology for Formation of Public and Civic Competencies] / Радостина Божкова / Radostina Bojkova
119 – 120 Evaluation of Practice-integrated Dual Study Models in Bulgaria and Romania and Implications for Cross-border European Cooperation between Universities and Business / Evgenia Mahler
129 – 133 Педагогическо умение за достъпно преподаване в професионална гимназия [Pedagogical Skill for Affordable Teaching in Vocational High School] / Снежина Цветанова / Snezhina Tsvetanova
134 – 143 Урок за отраслова професионална подготовка по сградостроителство. Покривни линии [Lesson on Industrial Professional Training on Building Roof Construction] / Елена Бекова / Elena Bekova
144 – 149 Развитие на дигитална грамотност в обучението по технологии и предприемачество в VIII клас [Development of Digital Literacy in Studying Technology and Entrepreneurship in 8th Grade] / Маргарита Таушанова / Margarita Taushanova
231 – 238 Методът Монтесори – „Иновация в действие“ [The Montessori Method – „Innovation in Action“] / Любимка Габрова / Lyubimka Gabrova
239 – 243 Иновационни методи за повишаване мотивацията на учениците [Innovative Methods for Increasing Students’ Motivation] / Янна
Маданска / Yanna Madanska
335 – 343 Развитие на професионалното образование и обучение до 2025 г. в контекста на Eвропейската програма за уменията [Development of Vocational Education and Training to 2025 in the Context of the European Skills Agenda] / Емилияна Димитрова / Emiliyana Dimitrova
344 – 358 Създаване на животоподдържаща система за астронавти на мисия до Марс [Creating a Life-Support System for Astronauts on a Mission to Mars] / Христина Костадинова / Hristina Kostadinova
435 – 443 Интердисциплинарният урок в условията на дистанционно обучение [The Interdisciplinary Lesson in Distance Learning] / Евгения Пайташка, Янушка Узунова / Evgenia Paytashka, Yanushka Uzunova
444 – 449 Заедно – физическа култура и спорт, информационни технологии, български език и литература [Together – Physical Culture and Sports, Information Technologies, Bulgarian Language and Literature] / Нели Минкова, Кузман Данев, Здравка Георгиева / Neli Minkova, Kuzman Danew, Zdravka Georgieva
535 – 544 Европейски съд по правата на човека и българската правораздавателна система [European Court of Human Rights and the Bulgarian Judicial System] / Александър Кирков, Ана Андонова / Aleksandur Kirkov, Ana Andonova
LETTERS TO THE EDITOR / ПИСМА ДО РЕДАКТОРА
182 – 190 Стремим се да ориентираме работата си към бъдещето [We Aim to Orient our Work towards the Future] / Минка Господинова / Minka Gospodinova
282 – 286 Ролята на преподавателите в променящия се свят на образованието и обучението [The Role of Teachers in the Changing World of Education and Training] / Силвия Тонева / Silvia Toneva
RESEARCH ACTIVITIES / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ
42 – 54 Обучение в метакогнитивна перспектива по строителство и архитектура на гимназиален етап в българското професионално образование [Training in Metacognitive Perspective in Construction and Architecture at High School Stage in Bulgarian Vocational Education] / Виолетка Цолова / Violetka Tzolova
150 – 166 Предпочитан начин на управление и комуникационни характеристики на роботите асистенти в зависимост от индивидуалните нужди на потребителите [Preferences for Control and Communication of the Robots-Assistants Depending on the Individual Needs of the Users] /
Маргарита Бакрачева, Найден Шиваров / Margarita Bakracheva, Nayden Chivarov
244 – 253 Съвременни интеркултурни образователни програми за етнографски и исторически музей [Contemporary Intercultural Educational Programs for Ethnographic and Historical Museum] / Елена Витанова /
Elena Vitanova
254 – 265 „Хората сигурно са полудели“ – за липсата на качествено време, прекарано между съвременните родители и техните деца [“The Humans Must Be Crazy” – on the Lack of Quality Time between Modern Parents and their Children] / Светослава Съева /
Svetoslava Saeva
359 – 369 Българска адаптация на Въпросника за измерване на дистрес на идентичността [Bulgarian Adaptation of Identity Distress Scale] / Ева Папазова, Маргарита Бакрачева / Eva Papazova, Margarita Bakracheva
370 – 382 Изследване на магнитните полета на жилищни сгради и влиянието им върху здравето на хората [Study of the Magnetic Fields of Residential Buildings and their Impact on Human Health] / Радка Костадинова / Radka Kostadinova
450 – 461 Учебно съдържание по химия и опазване на околната среда – нови изисквания и възможност за професионална реализация [Learning Content in Chemistry and Environmental Protection – New Requirements and Possibilities for Professional Realization] / Симона Ангелова / Simona Angelova
462 – 474 Институционален подход за анализ на историята на законодателството на земеделските земи в България в периода 1989 – 2020 г. [An Institutional Approach to the Analysis of the History of Agricultural Land Legislation in Bulgaria in the Period 1989 – 2020] / Диана Кирова /
Diana Kirova
545 – 549 Пулсометрични критерии за класификация на тренировъчните натоварвания [Pulsometric Criteria of for the Classifications of Training Overload] / Мая Чипева / Maya Chipeva
STEPS TO SUCCESS / СТЪПКИ КЪМ УСПЕХА
167 – 171 Напред към следващата мисия [Forward to the next mission] / Милена
Маринова-Димитрова / Milena Marinova-Dimitrova
172 – 181 Образователни и културни политики в периода от 2012 до 2020 г. спрямо внедряването на интеркултурни образователни програми за етно-
графски и исторически музей [Educational and Cultural Policies in the Period from 2012 to 2020 Regarding the Implementation of Intercultural Educational Programs for Ethnographic and Historical Museum] / Елена Витанова / Elena Vitanova
266 – 281 Приложение на европейската инициатива за обучение по медийна грамотност в България [Implementation of the European Media Literacy Training Initiative in Bulgaria] / Данаил Данов, Мадлен Данова / Danail Danov, Madlen Danova
383 – 389 Следующий урок – идём в „Театр“! [Next Lesson – Let’s Go to the Theater!] / Розалина Димитрова / Rozalina Dimitrova
390 – 398 Интеграцията в учебния процес [Integration in the Learning Process] /
Нели Борчева / Neli Borcheva
475 – 483 Проучване въздействието на методика на кинезитерапия при лица с наднормено тегло и затлъстяване върху статичната силова издръжливост на коремната мускулатура [Studing the Kinesitherapy Methodology’s Impact on the Static Strength of Abdominal Musculature in Overweight and Obese People] / Гергана Деспотова / Gergana Despotova
484 – 492 Проучване нагласите на учителите от начален етап относно здравното образование на учениците [Investigation of Teachers Competencies from the Initial Stage Regarding the Health Education of Students] / Ивайло Прокопов, Мирена Легурска, Весела Мирчева / Ivaylo Prokopov, Mirena Legurska, Vessela Mircheva
493 – 499 Компетентности и познания в областта на планинските спортове, които трябва да придобият студентите, завършващи специалност „Физическо възпитание и спорт“ [Competencies and Knowledge in the Field of Mountain Sports, which Must be Acquired by Students Graduating in Physical Education and Sports] / Антон Хиджов / Anton Hidzhov
500 – 506 Подобряване функциите на дихателната система на студенти, занимаващи се с плуване по време на своето следване [Improving the Functions of the Respiratory System of Students Engaged in Swimming during their Studies] / Биляна Рангелова / Bilyana Rangelova
550 – 562 Организационни и съдържателни аспекти на интеркултурни образователни програми за етнографски и исторически музей – през погледа на учителите [Contemporary Intercultural Educational Programs for Ethnographic and Historical Museum] / Мира Маркова, Елена Витанова / Mira Markova, Elena Vitanova
SCHOOL FOR TEACHERS / УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
55 – 74 Същност и класификация на електронните образователни ресурси и приложението на презентациите в учебните часове по „География и икономика“ и „Туризъм“ (гимназиален етап) [Essence and Classification of Electronic Educational Resources and the Application of Presentations in the Classes on “Geography and Economics” and “Tourism” (High School Stage)] / Йордан Адолфов / Yordan Adolfov
75 – 84 Винен туризъм в Северен централен регион (Русенски район) [Wine Tourism in the North Central Region (Ruse District)] / Иван Бонев / Ivan Bonev
85 – 93 Пътят на хляба от древни времена до наши дни. Използване на консерванти при производството на хляб и хлебни изделия [The Way of Bread from Ancient Times to the Present Day. Use of Preservatives in the Production of Bread and Bakery Products] / Венцислав Харалампиев / Ventsislav Haralampiev
94 – 105 Био- и екопродукти [Bio and Eco Products] / Християна Янкова / Hristiyana Yankova
191 – 198 Формиране, функциониране и развитие на историческите понятия в учебния процес по история [Formation, Functioning and Development of Historical Concepts in the Teaching Process of History] / Павлина Иванова /
Pavlina Ivanova
199 – 206 „Обърната класна стая“ – урок по география и икономика с иновативни елементи [“Inverted Classroom” – Lesson in Geography and Economics with Innovative Elements] / Ивелина Колева / Ivelina Koleva
207 – 216 Програмираното обучение за активизиране на познавателната активност на учениците при изучаване на електротехническо чертане в X клас [The Programmed Training for Activating the Cognitive Activity of the Students in the Study of Electrotechnical Drawing in 10th Grade] / Дияна Николова / Diyana Nikolova
287 – 296 Използване на проектния метод в часовете по литература [Using the Project-Oriented Method in Literature Class] / Грета Владимирова / Greta Vladimirova
297 – 309 Приложение на информационните и комуникационните технологии в обучението по математика в гимназиален етап [Application of Information and Communication Technologies in the Teaching of Mathematics at the High School Stage] / Ивайло Асенов / Ivaylo Asenov
310 – 319 Здравно образование за пълноценен живот [Health Education for a Fulfilling Life] / Анелия Ангелова / Aneliya Angelowa
399 – 406 Нови методи на преподаване по природни науки – „Разбиране по дизайн – разработване на урока отзад напред“ [New Methods of Teaching Natural Sciences – „Design Understanding – Developing the Lesson Backwards“] / Ирена Кочева / Irena Kocheva
407 – 415 Олимпийските ценности в спортните дейности и обучение по ФВС от разстояние в електронна среда [The Olympic Values in Sports Activities and Distance Learning in Sports at School] / Мария Братова / Maria Bratova
416 – 420 Мотивация чрез създаване на чувство за принадлежност [Motivation by Creating a Sense of Belonging] / Бистра Григорова / Bistra Grigorova
507 – 516 Система за стимулиране и усъвършенстване уменията на учениците за творческо мислене [A System for Stimulating and Developing Students’ Creative Thinking Skills] / Даринка Стоянова / Darinka Stoyanova
517 – 521 Гимназистите – предизвикателство към учителя по български език [The High School Students – a Challenge to the Bulgarian Language Teacher] / Диана Димитрова-Йорданова / Diana Dimitrova-Yordanova
563 – 568 Към нови измерения на екологичното образование в СУ „П. Кр. Яворов“ – първото екоучилище във Варна и региона [Towards new Dimensions of Environmental Education at “P. Kr. Yavorov” Secondary School – the First Eco-school in Varna and the Region] / Маргарита Маринова, Бисера Желязкова / Margarita Marinova, Bisera Zhelyazkova
569 – 574 Свобода и отговорност на учителя и учениците при работа в малки групи [Teacher and Student Freedom and Responsibility when Working in Small Groups] / Розалина Димитрова / Rozalina Dimitrova
575 – 580 Контрол и самоконтрол в часовете по физическо възпитание и спорт [Control and Self-control in Physical Education and Sports Classes] / Снежана Йоргова / Snezhana Yorgova
581 – 597 Мониторинг на туристическите ресурси в Русе и неговите околности [Monitoring of Tourist Resources in Ruse and its Surroundings] /
Йордан Адолфов / Yordan Adolfov
598 – 603 Художествените представи в произведенията на Елин Пелин
[The Artistic Performances in the Works of Elin Pelin] / Биляна Николова / Bilyana Nikolova
604 – 616 Тенденции в туризма през последните години [Trends in Tourism in Recent Years] / Иван Бонев / Ivan Bonev
617 – 620 Иновативни методи на обучение в условията на електронна среда [Innovative Teaching Methods in the Electronic Environment] / Християна Симеонова / Hristiyana Simeonova