Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2024 Брой 39, 26.09. – 02.10.2024 г.

Учители и родители искат промяна в учебните програми

„Аз-буки“ от „Аз-буки“
25-09-2024
в Брой 39, 26.09. – 02.10.2024 г.
A A
Снимка – Архив

Учебните програми трябва да бъдат опростени и от тях да се освободи между 30% и 40% обем и информация, за да се отвори място за практически упражнения и формиране на компетентности. Това е позицията на 78,5% от участниците в национално изследване относно приоритетните промени в образователната система на Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“.

Проучването е осъществено от 16 до 24 септември по метода на електронната анкета и отговори „Лице в лице“.

В анкетата са взели участие общо 3362 учители, родители и заинтересовани от цялата страна.

15,4% от участниците са отговорили, че не учебните програми, а липсата на дисциплина, лошата мотивация и липсата на внимание са причините за слабите резултати в национални и международни оценявания.

На въпроса „Смятате ли, че трябва да се въведе задължителна матура по математика за завършващите XII клас?“ общо 87,6% са отговорили отрицателно. Сред изразените аргументите са: „Не, защото личностните способности на учениците са различни“, „Не, защото това ще дискриминира учениците, ориентирани към изкуства и природни науки“. Едва 11,2% от анкетираните смятат, че задължителната матура по математика ще мотивира учениците по този предмет и трябва да бъде въведена.

Отрицателни са и отговорите на въпроса „Готова ли е образователната система за единен национален стандарт за качество?“. 39,6% смятат, че образователната система категорично не е готова, защото учебните институции са твърде различни, а 38,8% са категорични, че нямаме национален консенсус относно качество на образованието. Само 11,5% смятат, че може да се приеме национален стандарт за качество, ако се ситуират поне 4 нива, съобразени със спецификата на учениците.

Почти единодушно (98,8%) анкетираните смятат, че учителската заплата трябва да бъде увеличена

с поне 20%, като така достигне до 125% от средната брутна работна заплата за страната. Според тях това ще даде шанс на младите учители и на мъжете да изберат учителската професия. И едва 0,8% посочват, че учителската заплата е достатъчно висока и няма нужда от увеличение.

На последния въпрос – „Смятате ли, че неспазването на училищния правилник е основна причина за демотивацията и лошите резултатите на учениците?“, 61,5% от отговорилите са убедени, че това е така. Други 24,8% смятат, че дисциплината не влияе на учебните резултати.

От Синдиката отбелязват, че анализът на приоритетите от анкетата показва категорично, че

учебните програми трябва бързо да бъдат променени и освободени от излишния обем,

както и че е необходима промяна към функционална грамотност на българските ученици. В същото време се подчертава, че по-добри резултати на изпитите няма да се постигнат с каквито и да е промени в учебните програми, учебната среда и иновационните начини на преподаване, ако не се регулират дисциплината и спазването на училищния правилник.

„Неглижирането на дисциплината и правилата в училище ще продължи да генерира не само неграмотност у учениците, но и липса на толерантност и човешки добродетели. Последният национален дебат дали да прилагаме забраната за телефони в час, е толкова вреден, защото скоро ще постави под въпрос всички мерки и правила, записани в училищния закон, образователните наредби и училищните правилници. Българското общество трябва да приеме, че образованието е основно право и се постига чрез упоритост и трудолюбие, чрез воля за мотивация и успех, чрез градене на ценностна система. Никъде по света образованието не е било и няма да бъде социална услуга или място само и единствено за забавление“, посочват от Синдикат „Образование“.

Your Image Description

Свързани статии:

Нови програми за неделните училища И турският език ще се изучава от новата учебна година Дебати за избора на директори Наука, подкрепена от бизнеса

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: проучванеРепортерсиндикат „Образование“учебни програми

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Четири български проекта с награда за иновативно обучение от Европейската комисия

Следваща статия

От пирамидите до дроновете: Пътуващ фестивал „Красива наука“ тръгва за първи път у нас

Следваща статия
От пирамидите до дроновете: Пътуващ фестивал „Красива наука“ тръгва за първи път у нас

От пирамидите до дроновете: Пътуващ фестивал „Красива наука“ тръгва за първи път у нас

Медицинският университет в София започна лекции

Медицинският университет в София започна лекции

Снимка на броя: Европейската седмица на спорта „Бъди активен“

Снимка на броя: Европейската седмица на спорта „Бъди активен“

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2023, година XXV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование, том XXIV (2022 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2022, година XXIV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"