METHODOLOGY & EXPERIENCE / МЕТОДИКА И ОПИТ
Издръжката като компонент от държавния бюджет – фактор за постигане на основните цели на средното образование
[Funding as a Component of Delegated Budgets – a Factor for Achieving the Main Goals of Secondary Education]
/ Самуил Шейнин / Samuil Sheynin – стр./page 363
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
RESEARCH ACTIVITIES / ИЗСЛЕДОВАТЕЛСКА ДЕЙНОСТ
Разрешаване на конфликтни ситуации в училище от ученици медиатори
[Resolving Conflicts at School by Students Mediators]
/ Татяна Дронзина, Бисерка Михалева / Tatyana Dronzina, Biserka Mihaleva – стр./page 370
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Валидирането на професионални компетенции като педагогически проблем
[Validation of Professional Competences as a Pedagogical Problem]
/ Нина Герджикова / Nina Gerdzhikova – стр./page 379
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Приложение на софтуерната програма „Енвижън“ в обучението по математика в първи клас
[Application of Envision Software in the 1st Grade Mathematics Training]
/ Ивалина Костадинова / Ivalina Kostadinova – стр./page 385
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
LETTERS TO THE EDITOR / ПИСМА ДО РЕДАКТОРА
Училище на село – член на Системата на асоциираните към ЮНЕСКО училища
[About a Village School, Мember of the UNESCO Associated Schools Project]
/ Маруся Бочукова / Marussia Bochukova – стр./page 393
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
STEPS TO SUCCESS / ПЪТЯТ КЪМ УСПЕХА
Въвеждане на нови методи на обучението по „Бизнес статистика“
[Introduction of New Methods of Teaching “Business Statistics”]
/ Милена Такиева / Milena Takieva
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Как функционират операционните системи?
[How do the Operating Systems Work?]
/ Себастиян Янев / Sebastian Yanev – стр./page 399
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Пазарна стратегия на куриерски оператор
[Market Strategy of а Courier Operator]
/ Силвия Гочева / Silvia Gocheva – стр./page 412
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
SCHOOL FOR TEACHERS / УЧИЛИЩЕ ЗА УЧИТЕЛИ
Днес представяме: 51. Средно училище „Елисавета Багряна“ – София
Заедно да начертаем пътя, по който да поеме българското образование
[Shaping Together the Road for the Bulgarian Education]
/ Петър Кокарчев / Peter Kokarchev – стр./page 421
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Наставничеството – предизвикателство и цел
[The Mentorship – a Challenge and a Vision]
/ Мима Фратева / Mima Frateva – стр./page 427
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Мултимедийни уроци по история и цивилизация – идеи и практики
[Interactive History Lessons – Useful Ideas and Practices]
/ Красимир Иванов / Krassimir Ivanov – стр./page 431
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Обучение чрез игра и забавление с активното участие на родителите
[Training through Games and Fun with the Active Participation of Parents]
/ Кръстинка Митракиева / Krastinka Mitrakieva – стр./page 435
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Графичен метод за решаване на уравнения
[A Graphic Method for Solving Equations]
/ Красимир Димитров / Krassimir Dimitrov – стр./page 439
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Вируси в атака! Моля, помогнете!
[Viruses in Attack! Please, Help!]
/ Антоанета Донева / Antoaneta Doneva – стр./page 445
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Днес представяме: Математическа гимназия „Академик Кирил Попов“ – Пловдив
Участието в проекти – качествен инструмент за мотивация на ученици и учители
[Project Participation – Quality Instrument for Movement of Students and Teachers]
/ Ивайло Старибратов / Ivaylo Staribratov – стр./page 453
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Физичният експеримент в обучението по физика
[The Essence of the Physics Experiment]
/ Боряна Генева / Boryana Geneva – стр./page 461
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
Компютърни тримерни модели на сечения – нов дидактически метод в преподаването по стереометрия
[3D Computer Models of Multistage Sections – New Didactical Method in Teaching Stereometry]
/ Николинка Бъчварова / Nikolinka Bachvarova – стр./page 467
Влезте в системата, за да прочетете пълната статия
READ IN THE LATEST ISSUES OF „AZ-BUKI“ JOURNALS /
В НОВИТЕ БРОЕВЕ НА СПИСАНИЯТА НА „АЗ-БУКИ“ ЧЕТЕТЕ – стр./page 478
GUIDE FOR AUTHORS / УКАЗАНИЯ ЗА АВТОРИТЕ – стр./page 480
ИЗДРЪЖКАТА КАТО КОМПОНЕНТ ОТ ДЕЛЕГИРАНИТЕ БЮДЖЕТИ – ФАКТОР ЗА ПОСТИГАНЕ НА ОСНОВНИТЕ ЦЕЛИ НА СРЕДНОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Самуил Шейнин
Резюме. Текстът разглежда тенденцията към намаляване на средствата за издръжка на училищата и детските градини през последните 10 години. Според автора поради ограничените възможности за подкрепа от страна на общините проблемът с по-нататъшното намаляване на средствата за издръжка остава основен ангажимент на държавата. Формулирани са и предложения за подпомагане на училища и детски градини при тяхната издръжка и гарантирането на нормален учебен процес.
Keywords: school; kindergarten; budget; fiscal activities; learning process
FUNDING AS A COMPONENT OF DELEGATED BUDGETS – A FACTOR FOR ACHIEVING THE MAIN GOALS OF SECONDARY EDUCATION
Abstract. The text highlights the trend towards a reduction in school and kindergarten budgets over the last 10 years. According to the author, due to the limited possibilities of municipalities, the problem of further reduction of those budgets remains a major commitment of the state. Proposals in support of schools and kindergartens in their fiscal activities and in ensuring a normal learning process are also formulated.
Mr. Samuil Sheynin
Honorary President
Union of Employers in the Public Education System in Bulgaria
Sofia, Bulgaria
РАЗРЕШАВАНЕ НА КОНФЛИКТНИ СИТУАЦИИ В УЧИЛИЩЕ ОТ УЧЕНИЦИ МЕДИАТОРИ
Татяна Дронзина, СУ „Св. Климент Охридски“
Бисерка Михалева, Регионално управление на образованието – Сливен
Резюме. Общо регистрираните случаи на физически, психически, виртуален или вербален тормоз за миналата учебна 2015/2016 година са 6768, което е със 128 по-малко от учебната 2014/2015 г. В един инцидент могат да се съдържат няколко типа агресия. Очевидно е, че не можем да подхождаме при различните конфликтни ситуации в училище по един и същи начин, т.е. прилагайки само дисциплинарни наказания, и да очакваме различен резултат. Необходимо е да използваме актуални работещи инструменти. Медиацията е един такъв мощен инструмент за разрешаване на конфликтните ситуации в училище. От месец декември 2004 г. у нас е в сила Закон за медиацията. Към Министерството на правосъдието съществува Единен регистър на медиаторите, където са вписани организациите и физическите лица, имащи право да обучават медиатори, спазвайки етичните правила и стандарти. В статията са представени различни конфликтни ситуации, реални за българското училище, и начин, по който те могат да бъдат разрешени от учениците медиатори.
Keywords: mediation; aggressive behavior; conflict
RESOLVING CONFLICTS AT SCHOOL BY STUDENTS MEDIATORS
Abstract. Aggression at school becomes frequent and seems hopeless. Obviously, we can not approach different conflict situations at school in the same way, only by applying disciplinary sanctions and expecting a different result. We need to use actual working instruments. Mediation is a powerful tool for resolving conflict situations at school. Since December 2004 a Law on Mediation is valid in our country. The Ministry of Justice is supporting a Unified Register of Mediators where organizations and individuals entitled to train mediators have been registered in accordance with ethical rules and standards. The article presents various real conflict situations from Bulgarian schools and the way in which they can be resolved by student- mediators.
Prof. Tatyana Dronzina
Political Science Department
University of Sofia
Sofia, Bulgaria
Dr. Biserka Mihaleva
Head of Regional Department of Education – Sliven
Sliven, Bulgaria
ВАЛИДИРАНЕТО НА ПРОФЕСИОНАЛНИ КОМПЕТЕНЦИИ КАТО ПЕДАГОГИЧЕСКИ ПРОБЛЕМ
Нина Герджикова
Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“ – Филиал Смолян
Резюме. Валидирането на неформалното и самостоятелното учене е много важна задача за всички европейски страни. Тази статия представя преглед на ситуацията по отношение на валидирането в България. След като описва регламентите за валидиране в България, тя обяснява основните различия между стъпките за валидиране в България и Германия и представя някои избрани статистически данни за структурата на безработицата. Накрая се поставя въпросът за качеството на консултирането от специално обучени специалисти с висше образование.
Keywords: validation; non-formal learning; informal learning
VALIDATION OF PROFESSIONAL COMPETENCES AS A PEDAGOGICAL PROBLEM
Abstract. Validation of non-formal and informal learning is very important task for all European countries. This article presents an overview of the situation regarding validation in Bulgaria. After describing the validation regulations in Bulgaria it explains the main differences between validation steps in Bulgaria and Germany and presents some selected statistics on the structure of unemployment. Finally, the question of the quality of counselling by specially trained specialists with higher education is raised.
Assoc. Prof. Nina Gerdzhikova, DSc.
University of Plovdiv – Branch Smolyan
4700 Smolyan, Bulgaria
ПРИЛОЖЕНИЕ НА СОФТУЕРНАТА ПРОГРАМА „ЕНВИЖЪН“ В ОБУЧЕНИЕТО ПО МАТЕМАТИКА В ПЪРВИ КЛАС
Ивалина Костадинова
СУ „П. Р. Славейков“ – Добрич
Резюме. „Енвижън“ е още един инструмент, който разширява възможностите на учителя за промяна във формите и методите на обучение, без да влияе на съдържанието или целите, защото, със или без него, методическата единица остава независима. Всички ученици в класната стая притежават безжични мишки, свързани с учителския компютър. Учениците изпълняват с помощта на мишките си определени задачи или отговарят на въпроси, зададени по различни начини. „Енвижън“ е дидактическо средство, т.е. основната му функция е да подпомага учителя в преподаването, и най-вече в осъществяването на обратна връзка с учениците. Използването на софтуера прави учениците активни, концентрирани. Те се съревновават, работят едновременно или по групи. С настоящата публикация ще се опитам да докажа, че продуктът има място в българското училище, и най-вече в обучението по математика при малките ученици.
Keywords: Envision; tool; compete; feedback; simultaneous work
APPLICATION OF ENVISION SOFTWARE IN THE 1ST GRADE MATHEMATICS TRAINING
Summary. Envision is another tool that expands the teacher’s ability to change forms and methods of learning without affecting content or goals. All students in the classroom have wireless mice connected to the teacher’s computer. Students perform tasks with the help of their mice or answer questions posed in different ways. Envision is a didactic tool, i.e. its main function is to assist the teacher in teaching and in providing feedback to students. Using the software makes students active, focused. They compete, work simultaneously or in groups. With this publication the author tries to prove that the product has a place in the Bulgarian school, and especially in the mathematics education of the young pupils.
Ms. Ivalina Kostadinova
P. R. Slaveikov Secondary School
Dobrich, Bulgaria
ВЪВЕЖДАНЕ НА НОВИ МЕТОДИ НА ОБУЧЕНИЕТО ПО „БИЗНЕС СТАТИСТИКА“
Милена Такиева
Висше училище по телекомуникации и пощи
Резюме. След проведена анкета е установено задълбочено отношение към ученето при над 60% от студентите вследствие въвеждането на електронните учебници. Часът не трябва да е монотонен и скучен. Трябва да се настроим към предизвикателствата и иновациите в информационните технологии, за да учим по-задълбочено и трайно и лесно.
Keywords: methods; education; occupation; communication; science; information
INTRODUCTION OF NEW METHODS OF TEACHING “BUSINESS STATISTICS”
Abstract. The text presents a conducted inquiry which results show that more than 60% of students show in-depth learning attitude due to the introduction of electronic textbooks. The lesson should not be monotonous and boring. We have to tune into the challenges and innovations of the information technologies.
Ms. Milena Takieva
University of Telecommunications and Post
Sofia, Bulgaria
КАК ФУНКЦИОНИРАТ ОПЕРАЦИОННИТЕ СИСТЕМИ?
Себастиян Янев
Висше училище по телекомуникации и пощи
Резюме. Операционната система управлява хардуера, програмите, файловите системи. В доклада е описан процесът на инсталиране и зареждане на една операционна система. Представени са MBR и GPT файлови таблици за физическите твърди дискове, както и начинът на запис и първоначалното зареждане. Дефинирано е понятието „ядро“, като е представена неговата структура и предлаганите от него услуги. Описани са възникналите процеси и начините за тяхното управление. Направен е анализ на файловите системи. Представени са командният и графичният интерфейс като начин за управление на една операционна система.
Keywords: operating system; kernel; tree structure; BIOS; MBR; GPT
HOW DO THE OPERATING SYSTEMS WORK?
Abstract. The operating system manages hardware, programs, file systems. This paper describes the process of installation and loading an operating system. There are shown MBR and GPT file tables for physical hard disks, how to record and how to boot from them. Defined is the term of kernel, its structure and its services. Described is the process and methods for their management, the graphic and command interface of an operating system.
Mr. Sebastian Yanev
University of Telecommunications and Post
Sofia, Bulgaria
ПАЗАРНА СТРАТЕГИЯ НА КУРИЕРСКИ ОПЕРАТОР
Силвия Гочева
Висше училище по телекомуникации и пощи
Резюме. Динамичното развитие на сектор куриерски услуги през последните няколко десетилетия е предизвикано от промените в пазарните условия, нуждите на потребителите, навлизането на информационните и комуникационните технологии и електронната търговия. Това доведе до промени в обхвата на предлаганите услуги и налага разработването на пазарноориентирани стратегии от всеки оператор. В разработката е направен сравнителен анализ на пазарните стратегии на куриерските оператори с най-голям пазарен дял на вътрешния пазар в страната. Изведени са насоки за оптимизиране на гамата от предлагани услуги в отделните пазарни сегменти.
Keywords: courier services; individual and business users
MARKET STRATEGY OF А COURIER OPERATOR
Abstract. The dynamic development of courier services sector over the past few decades has been caused by changes in market conditions, the needs of users, penetration of ICT and e-commerce. This led to changes in the scope of services and requires the development of market-oriented strategies from each operator. In this paper a comparative analysis of market strategy of the courier operators with the largest market share in the Bulgarian market in the country was made. The guidelines to optimize the range of services offered in the different market segments were outlined.
Ms. Silvia Gocheva
University of Telecommunications and Post
Sofia, Bulgaria
ЗАЕДНО ДА НАЧЕРТАЕМ ПЪТЯ, ПО КОЙТО ДА ПОЕМЕ БЪЛГАРСКОТО ОБРАЗОВАНИЕ
Петър Кокарчев
51. Средно училище „Елисавета Багряна“ – София
Резюме. Всеизвестно е, че днешното българско образование страда от сериозни дефицити, които му пречат да функционира на нивото на изискванията, които съвременният живот поставя. Ето защо има спешна нужда от качествени и ефективни промени, за да предотвратим духовното и интелектуално осакатяване на бъдещите поколения. Има немалко неща в образователната система, които са полезни и благотворни, но и такива, които превръщат децата в слепи и глухи роби на фактите. Учениците си мислят, че разсъждават, но в действителност само пренареждат предразсъдъците си.
Keywords: education; deficits; modern requirements; qualitative and effective changes; educational system; students
SHAPING TOGETHER THE ROAD FOR THE BULGARIAN EDUCATION
Abstract. It is well-known that today’s Bulgarian education suffers from serious deficits that prevent it from functioning at the level of modern requirements. That is why there is an urgent need for qualitative and effective changes to prevent spiritual and intellectual mutilation of future generations. There are not many things in the educational system that are useful and beneficial, but also ones that turn children into blind and deaf slave to the facts. Students think that they are thinking, but in reality only rearranging their prejudices.
Mr. Peter Kokarchev
Mathematics and ICT Teacher
51. Secondary School “Elisaveta Bagriyana”
Sofia, Bulgaria
НАСТАВНИЧЕСТВОТО – ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВО И ЦЕЛ
Мима Фратева
51. Средно училище „Елисавета Багряна“ – София
Резюме. Качеството на учителите е най-важният фактор за постиженията на учениците, показват проучвания. Съществена роля за подготовката на учителите играе изграждането на система за наставничество, като неделима част от адаптацията на младия специалист към професията, неговото цялостно развитие и усъвършенстване. Тя трябва да дава практическа и теоретична подкрепа на работното място, като едновременно с това помага на младия учител да свикне с професията и го мотивира към професионално израстване.
Keywords: mentoring; historical aspect; concept; teaching; experience; mentee
THE MENTORSHIP – A CHALLENGE AND A VISION
Abstract. The article deals with mentoring in historical aspect, the origin of the concept itself, its application in life. We are familiar with mentoring at school, according to the new public education law. A good practice of mentoring has been presented in 51. Secondary School among colleagues: a mentor was a mathematics teacher with 30 years of experience and a mentee was a young colleague in physics without teacher’s experience. As a result of their effective collaboration, the mentee is firmly focused on the teaching profession, remains in the same school, and of course, his mentor is fully satisfied with his development.
Ms. Mima Frateva
Mathematics Teacher
51. Secondary School “Elisaveta Bagriyana”
Sofia, Bulgaria
МУЛТИМЕДИЙНИ УРОЦИ ПО ИСТОРИЯ И ЦИВИЛИЗАЦИЯ – ИДЕИ И ПРАКТИКИ
Красимир Иванов
51. Средно училище „Елисавета Багряна“ – София
Резюме. Учебният предмет история и цивилизация дава изключителни възможности за прилагането на мултимедия, за създаването и за провеждането на прекрасни интерактивни уроци. Използването на съвременни аудиовизуални средства в обучението се превръща в задължително условие за по-интересното и по-атрактивното представяне на учебния материал. В статията са изложени някои лични впечатления, идеи и практики на автора, засягащи съвременните методи на преподаване.
Keywords: multimedia; history; class; digital way; audio-visual; attractive; experience
INTERACTIVE HISTORY LESSONS – USEFUL IDEAS AND PRACTICES
Abstract. There is an immense opportunity for a teacher to use multimedia technologies in History classes. Nowadays it is a must to teach lessons in a more digital way, using audio-visual and multimedia aids. This makes lessons more attractive and facilitates students` learning.
This article deals with sharing some author`s personal experience, ideas and impressions on the most innovative teaching methods in History classes.
Mr. Krassimir Ivanov
Mathematics and ICT Teacher
51. Secondary School “Elisaveta Bagriyana”
Sofia, Bulgaria
ОБУЧЕНИЕ ЧРЕЗ ИГРА И ЗАБАВЛЕНИЕ С АКТИВНОТО УЧАСТИЕ НА РОДИТЕЛИТЕ
Кръстинка Митракиева
51. Средно училище „Елисавета Багряна“ − София
Резюме. Изхождайки от тезата, че чрез играта децата неусетно придобиват знания и умения, а привличането на родителите прави наистина незабравими училищните уроци, статията представя конкретни примери за процеса на подготовката и за реализацията на няколко интердисциплинарни урока с ученици от началния етап. Те са ценни не само заради постигнатите образователни и възпитателни цели, а и заради създадената чрез тях общност между учител, ученици и родители.
Keywords: educational games; fun activities; students; knowledge; skills; parents inclusion; interdisciplinary lesson
TRAINING THROUGH GAMES AND FUN WITH THE ACTIVE PARTICIPATION OF PARENTS
Abstract. Through educational games and fun activities students acquire knowledge and skills subconsciously. Parents’ inclusion into learning process makes lessons even more unforgettable. This article deals with the process of preparation and presentation of some exemplary interdisciplinary lessons, conducted in primary school. Most valuable are not the objectives, achieved by teacher and students, but the teacher-students-parents community they create during the whole process.
Ms. Krastinka Mitrakieva
Senior Тeacher
51. Secondary School “Elisaveta Bagriyana”
Sofia, Bulgaria
ГРАФИЧЕН МЕТОД ЗА РЕШАВАНЕ НА УРАВНЕНИЯ
Красимир Димитров
51. Средно училище „Елисавета Багряна“ – София
Резюме. Статията разглежда възможности за решаване на различни класове уравнения – линейни, квадратни, биквадратни и приведими към тях, с различни методи за решаване по достъпен и усвоим начин, използвайки технологии от учебното съдържание. За целта може да бъде използван и специализиран софтуер.
Показани са примери за решаване на конкретни задачи с помощта на Excel и Geogebra.
Keywords: curriculum of mathematics; classes of equations; specific models; technology; software; Geogebra; Excel
A GRAPHIC METHOD FOR SOLVING EQUATIONS
Abstract.The curriculum of mathematics is based on the study of certain classes of equations – linear, square, birch and editable. By learning the material, students realize that the types listed are an infinitely small part of the kinds of equations we would have to solve when analyzing specific models of practice.
Therefore, it is good to get acquainted with other methods of solving equations in an accessible and digestible way, using technology from the curriculum. We can also use specialized software. A few examples, using Geogebra and Excel are summarized.
Mr. Krassimir Dimitrov
Mathematics and ICT Teacher
51. Secondary School “Elisaveta Bagriyana”
Sofia, Bulgaria
ВИРУСИ В АТАКА! МОЛЯ, ПОМОГНЕТЕ!
Антоанета Донева
51. Средно училище „Елисавета Багряна“ – София
Резюме. Авторът споделя своята гледна точка по отношение на интерактивните методи на преподаване в средното училище в областта на биологията. Представена е разработка на урок „Вируси“ от учебното съдържание на
Х клас, съчетаваща разнообразни прийоми, целящи да превърнат учениците в конструктори на новото знание. В процеса на вземане на правилното решение в зададения казус учениците ще открият съществените разлики между бактериалните и вирусните инфекции, за да успеят да разграничат двата основни подхода на лечение.
Keywords: interactive teaching; biology; secondary school; viruses; curriculum; knowledge; decision
VIRUSES IN ATTACK! PLEASE, HELP!
Abstract. The author shares her point of view with regard to the interactive teaching methods in the field of biology in secondary schools. A tutorial “Viruses” from the 10th grade curriculum is presented. It combines a variety of techniques, aiming at turning students into builders of the new knowledge. In the process of building the right decision in the given case study, students find the significant differences between bacterial and viral infections for being able to distinguish between the two main treatment approaches.
Ms. Antoaneta Doneva
Biology Teacher
51. Secondary School “Elisaveta Bagriyana”
Sofia, Bulgaria
УЧАСТИЕТО В ПРОЕКТИ – КАЧЕСТВЕН ИНСТРУМЕНТ ЗА МОТИВАЦИЯ НА УЧЕНИЦИ И УЧИТЕЛИ
Ивайло Старибратов
Математическа гимназия „Академик Кирил Попов“ – Пловдив
Резюме. Настоящото изложение има за цел да сподели вече десетгодишните добри практики в областта на разработването и реализирането на редица проекти в ОМГ „Акад. Кирил Попов“. Проектите, от една страна, ин/директно повишават степента на мотивираност към учебния процес както сред учителите, така и сред учениците, а от друга страна, увеличават значително професионалните компетентности на самите ученици, осъществили стажове извън България. „Диалогизирането“ на българските учители с организационния процес и образователните специфики на другите европейски страни повишава значително качеството на учебния процес в ОМГ „Акад. Кирил Попов“. Запознаването с европейските образователни стратегии и „поглеждането“ през съвместната проектна дейност ни прави конкурентни образователни лидери в динамичния иновативен свят.
PROJECT PARTICIPATION – QUALITY INSTRUMENT FOR MOVEMENT OF STUDENTS AND TEACHERS
Abstract. The article shares the school experience in developing and participating in various projects over the last ten years. The approach to accomplishing these projects is an essential part of the motivation for better inclusion in the learning process both by students and teachers. Professional competencies are enhanced substantially among students who have completed internship outside of Bulgaria. The acquaintance of the teachers with the organization and curricula of the other European countries increases the quality of the regular educational process in our school.
Dr. Ivaylo Staribratov, Assoc. Prof.
University of Plovdiv “Paisii Hilendarski”
High School of Mathematics – Principal
Plovdiv, Bulgaria
ФИЗИЧНИЯТ ЕКСПЕРИМЕНТ В ОБУЧЕНИЕТО ПО ФИЗИКА
Боряна Николова Генева
Математическа гимназия „Академик Кирил Попов“ – Пловдив
Резюме. Една от най-съществените и значими характеристики на съвременността е бързото навлизане на информацията и информационните технологии в живота. В съответствие с този факт нараства и потребността от по-адекватни и ефективни средства за представяне и възприемане на информацията. В тази връзка, в настоящото време се актуализира проблемът за ролята и мястото на физичния експеримент в обучението по физика. Ето защо в условията на съвременното развитие на комуникациите основни цели на образованието са формиране на знания и умения на физичния експеримент, както и използването им в творческата дейност на учениците. Проблемът за реализацията на физичния експеримент в обучението по физика е актуален, сложен и многопосочен за учебния предмет физика.
Keywords: physics; experiment; dimensions; measurement unit
THE ESSENCE OF THE PHYSICS EXPERIMENT
Abstract. One of the essential and worthwhile characteristics of modern times is the rapid implementation of information and information technologies in life. As a result, there is a soaring need for more adequate and affective means of presenting and absorbing information. In connection with this, the problem concerning the role and the place of the Physics experiment in education in Physics has recently gained popularity. This is why in the conditions of the contemporary development of communication, the fundamental aims of education are: formation of knowledge and skills in the Physics experiments and their use in students’ creative activities.
The problem concerning the implementation of the Physics experiment in Physics is urgent, complex and multifaceted.
Ms. Boryana Geneva
High School of Mathematics
Plovdiv, Bulgaria
КОМПЮТЪРНИ ТРИМЕРНИ МОДЕЛИ НА СЕЧЕНИЯ – НОВ ДИДАКТИЧЕСКИ МЕТОД В ПРЕПОДАВАНЕТО ПО СТЕРЕОМЕТРИЯ
Николинка Т. Бъчварова
Математическа гимназия „Академик Кирил Попов“ – Пловдив
Резюме. Настоящата разработка е посветена на приложението на математиката за професионалното ориентиране на учениците. Разгледани са мястото и ролята на компютърни тримерни модели на сечения с многостени, използвани в обучението по стереометрия. В статията се разглежда развитието на пространственото мислене на учениците от XI клас от професионалните паралелки в МГ „Акад. К. Попов“ – Пловдив, чрез използването на динамични компютърни чертежи. Доказва се целесъобразността от използването на информационните технологии за представяне на анимирани чертежи, които повишават нагледността в сравнение със статично изработените чертежи на дъската. За илюстриране на идеите са използвани авторски примери от реалната учебна практика.
Keywords: IT technologies; 3D; dynamic geometry mean; stereometry; dynamic drawings
3D COMPUTER MODELS OF MULTISTAGE SECTIONS – NEW DIDACTICAL METHOD IN TEACHING STEREOMETRY
Abstract. The current text is dedicated to the use and benefits of mathematics for the professional development of students. Shown are the place and the role of the 3D IT models of multistaged sections, applicable in the stereometry lessons. The article refers to the development of the spatial thinking in the stereometry class in 11th grade students through the use of dynamic computer drawings. There are proven the benefits of using IT technologies for presenting animated drawings, which increase the visibility in comparison with the manual made drawings on the board. To illustrate the ideas are used real teaching examples.
Ms. Nikolinka Bachvarova
High School of Mathematics
Plovdiv, Bulgaria