Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2021 Брой 48, 2021

Европа се нуждае от повече жени в науката

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
01-12-2021
в Брой 48, 2021
A A
Д-р Искра Колева, д-р Радослава Бекова и Любов Маринкова (от ляво надясно) са тазгодишните носители
на националната стипендия „За жените в науката“ за България. Престижното отличие им е присъдено
за техните новаторски научни идеи

Броят на жените, които се обучават във висши училища и завършват бакалавърска, магистърска и докторска степен, трайно нараства през последните години. Жените обаче все още са по-слабо представени в професиите от областта на научните изследвания и иновациите. Това са някои от основните констатации в доклада на Европейската комисия She Figures 2021. В него от 2003 г. насам се представя напредъкът по отношение на равенството между половете в областта на научните изследвания и иновациите в Европейския съюз и извън него.

Данните от She Figures 2021 показват някои положителни тенденции.
„Почти е постигнато равенство между половете на ниво докторантура. Има и леко увеличение на дела на жените, заемащи най-високите академични позиции, в сравнение с последното издание – заявява Мария Габриел, комисар за иновациите, научните изследвания, културата, образованието и младежта по повод тазгодишното издание на изследването. – Въпреки това, когато се разглежда представителството на жените, завършили докторантура в специфични области на обучение, като информационни и комуникационни технологии (ИКТ) и инженерство, производство и строителство, тези цифри остават съответно до 22,4% и 30%.
Липсата на жени в тези области води до предубедени резултати от изследвания и иновации, загуба на таланти и възможности за растеж. Моята визия за разработване на обновена иновационна политика в Европа е да се създаде иновационна екосистема с голяма мощ, за да направи Европа лидер в иновациите, надграждайки върховите постижения на Европейското изследователско пространство и в синергия с Европейското образователно пространство.
Заедно с държавите членки на ЕС трябва да подкрепяме хората, които работят в сферата на образованието и обучението, за да могат да развиват таланти и умения и да насърчават жените иноватори и предприемачите на бъдещето. Данните от доклада сочат, че трябва да работим още за утвърждаването на равенството между половете, по-специално да насърчим момичетата към кариера в науките, технологиите, инженерството и математиката.
Несъмнено Европа се нуждае от творческия и предприемаческия потенциал на жените за своето по-устойчиво, екологично и цифрово бъдеще. Статистиката и данните ни помагат да предприемем действия за системна промяна. Ето защо очаквам институциите, финансиращи изследвания, политици, университетски ръководства, изследователи, иноватори, преподаватели и студенти, да се възползват максимално данните в доклада.“
В публикацията She Figures 2021 се подчертава, че средно на ниво бакалавърска и магистърска степен жените са по-многобройни от мъжете и като студенти (54%), и като завършващи (59%), а на ниво докторска степен почти се наблюдава равенство между половете (48%). Въпреки това различията между областите на обучение се запазват. Така например жените все още са по-малко от една четвърт от получилите докторска степен в областта на ИКТ, а същевременно съставляват над 60% от притежаващите същата степен в областта на здравеопазването, социалните въпроси и образованието (съответно 60% и 67%).
Освен това жените са едва около една трета от изследователите (33%).
На най-високо академично равнище жените продължават да бъдат по-слабо представени и заемат около една четвърт от академичните длъжности „професор“ (26%).
За жените също така е по-малко вероятно да работят като учени и инженери (41%) и те са по-слабо представени сред самостоятелно заетите в областта на науката, инженерството и ИКТ (25%).
Известни подобрения в представителството на жените в областта на STEM науките са очевидни и на национално ниво. В България, Ирландия, Унгария, Полша и Сърбия например жените представляват повече от 40% от завършилите докторантура във физическите науки, което е увеличение с повече от 5 процентни пункта в сравнение с 2015 г.
Европейската мрежа за жени в сферата на рисковия капитал е общност за жени инвеститори с повече от 350 членове. Целта на Мрежата е да се справи с липсата на полово разнообразие в индустрията за рисков капитал, което те виждат като фактор, въздействащ върху достъпа на жените предприемачи до финансиране. Мрежата работи в следните страни – Полша, Чехия, България, Украйна, Естония, Словения и Унгария.
На национално ниво делът на жените изследователи, работещи в условия на несигурна заетост, е по-голям от този на мъжете изследователи в над две трети от разглежданите държави членки на ЕС-27 и асоциирани държави (22 от 31). Най-голямата разлика е в Дания и Исландия (съответно
9,5 процентни пункта и 7,8 п.п.). Най-високият дял на заетост по несигурни договори за жени изследователи е установен в Унгария (16,3%), Испания (15,5%), Швейцария (15,3%) и Дания (15,3%).
Обратният модел се наблюдава в девет държави, между които и България, където делът на мъжете изследователи, работещи на несигурни договори, надхвърля този на жените изследователи, въпреки че разликите са по-малки. Най-големи разлики се наблюдават в Латвия (6,4 п.п.) и Хърватия (2,2 п.п.).
Най-малките разлики между жените и мъжете, независимо от модела, са открити в Белгия (0,1 п.п.) и България (0,3 п.п.).
Данните показват, че въпреки ниските нива на представителство сред персонала на най-високи академични позиции на европейско ниво делът на жените леко се е увеличил между 2015 и 2018 г.
от 24,1% на 26,2% . Във всички държави членки на ЕС-27 и асоциирани държави, освен в две с налични данни (Mалта и Румъния), делът на жените сред този персонал се е увеличил между 2015 и 2018 г. В повечето страни увеличенията са били по-малко от 5 п.п., но някои по-големи увеличения се наблюдават в България (от 34,0% на 39,7%), Ирландия (от 20,6% на 25,6%), Латвия (от 39,1% на 44,6%) и Израел (от 14,3% на 19,5%).

 

Политиките на ЕС

She Figures е тригодишно проучване, което следи равенството между половете в областта на научните изследвания и иновациите. За първи път е публикувано през 2003 г. и проследява професионалния път на жени и мъже научни работници, като започва от следването и дипломирането, разглежда тяхното участие на пазара на труда като научни работници и условията на труд, при които работят, професионалното им израстване и участието им на ръководни длъжности и в научноизследователската и иновационната продукция (включително изобретателство). За събирането на данните допринасят статистическите кореспонденти от държавите членки и асоциираните държави.
Няколко политики и програми на ЕС за финансиране имат за цел да насърчават равенството между половете в областта на научните изследвания и иновациите. В съобщението на Комисията от 2020 г. относно новото европейско научноизследователско пространство е подновен ангажиментът за равенство между половете и интегриране на принципа за равенство между половете в научната работа чрез разширяване на съществуващите приоритети и инициативи.
Освен това „Хоризонт Европа“ засили подкрепата за равенството между половете в областта на научните изследвания и иновациите чрез следните изисквания. Въвеждането на нов критерий за допустимост за финансиране по „Хоризонт Европа“, изискващ от публичните органи, научноизследователските организации и висшите учебни заведения да имат план за равенство между половете. Включване на свързано с пола измерение в съдържанието на научните изследвания и иновациите като изискване по подразбиране в цялата програма. Финансиране за действия в подкрепа на разработването на планове за равенство между половете в държавите и асоциираните държави и изпълнение на програмата на Европейското научноизследователско пространство. Мерки и дейности за насърчаване на равенството между половете в рамките на Европейския съвет по иновациите. Силно насърчаване на балансираното представяне на половете в научноизследователските екипи.

Your Image Description

Свързани статии:

Природна лаборатория, уникални кабинети Ледена риба и антарктически червей в Природонаучния музей В брой 1/2024 на „Български език и литература“: Медийната и дигитална гражданска култура на ученици при работа в онлайн среда Тайните на Солницата в Провадия

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Наука

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Училище за успели*

Следваща статия

Природна лаборатория, уникални кабинети

Следваща статия
Природна лаборатория, уникални кабинети

Природна лаборатория, уникални кабинети

В ход е дигиталното обучение

ВТУ цифровизира преподаването

Плавателен съд с нулеви емисии създадоха наши учени

Плавателен съд с нулеви емисии създадоха наши учени

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2023, година XXV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование, том XXIV (2022 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2022, година XXIV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"