Национално издателство "Аз-буки"
Министерство на образованието и науката
Wikipedia
  • Вход
  • Регистрация
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US
Няма резултати
Вижте всички резултати
Професионално образование
Няма резултати
Вижте всички резултати
Начало Новини Новини 2022 Брой 50, 2022

Кой е драконът, който ни спира

v.genkov@azbuki.bg от v.genkov@azbuki.bg
14-12-2022
в Брой 50, 2022
A A

Да се разшири учебната програма и гражданското образование в България да започне да се изучава в по-ранна възраст, когато децата се формират като личности. Това е идеята на неправителствената организация „Граждани за България“, с която се обръщат към Асоциацията на българските училища в чужбина (АБУЧ) за съдействие и подкрепа. Тя е създадена от група успели българи, академични преподаватели и специалисти, работещи в университети и институции по цял свят. От две години у нас гражданското образование се изучава по един час седмично само в XI и XII клас, когато по-голямата част от младите хора вече са формирали своите основни ценности за живота.
„Приехме радушно да си сътрудничим и да популяризираме образователните им инициативи, които да подпомогнат развитието на страната ни – казва за „Аз-буки“ говорителят на АБУЧ Снежина Мечева. – Те организират семинари, събиращи водещи изследователи и практици в бизнес дисциплини, както и експертни срещи на различни теми, свързани с България. Но това, за което очакват нашата подкрепа и съдействие, е тяхната инициатива по въвеждане на гражданското образование от по-ранна възраст, така както това се прави в напредналите в икономическо отношение страни.“
Защо „Граждани за България“ искат да насърчат създаването на национална стратегия по гражданско образование у нас? Желанието им се базира на това, че просперитетът на група хора се определя не толкова от техния физически капитал, колкото от техния социален капитал, тоест от способността им да си поставят общи цели и да работят заедно за постигането им. Тези способности се придобиват и се предават от човек на човек и от поколение на следващото. Затова образователната система, като една от най-важните институции за формиране на социалния капитал, може да достигне до много хора с еднакво послание, и то във възрастта, в която те се изграждат като личности.
От Организацията дават пример с развитите нации, които имат добре изградена стратегия за гражданско образование. Например Швеция изисква 885 часа за 9 години задължително обучение по гражданско образование; Холандия – 80 до 100 часа годишно; а Япония – 175 часа годишно. Държавите, реализирали най-силен икономически растеж през втората половина на XX век, като Япония, Сингапур и Тайван, също наблягат на гражданското образование, за да изградят личности, мотивирани да работят за просперитета на държавата.
Според „Граждани за България“ учебната програма по гражданско образование трябва да се разшири, както и да се развие доброволческата дейност. Защото съществува силна връзка между нивото на гражданска ангажираност в едно общество и участието в доброволчески организации. Например учениците да могат да избират обществено полезна кауза и да работят – групово или индивидуално, за нейното осъществяване.
Мотивацията на учениците също е от значение. За целта те трябва да бъдат убедени, че човек не може да се развива пълноценно, ако не е част от обществото, в което живее. Както и че качеството на живот на една група хора зависи от тяхната способност да се доверяват един на друг и да работят заедно. Не на последно място, важна е и подготовката на учителите, които трябва да са добре квалифицирани, за да преподават гражданско образование.
„Граждани за България“ организира и конкурс за есе за учениците от гимназиалните класове (VIII – XII клас) на тема „Кой е драконът, който ни спира, и как да го победим?“. Те очакват гимназистите да разсъждават върху това кои аспекти от нашата култура и възприятия за света пречат на развитието ни като нация и като личности. Защото драконът е метафора от общ мит, който съществува в повечето европейски страни и представлява злонамерено създание, което държи в плен група хора и им пречи да увеличат богатството си. Този списък включва митовете за Златната ябълка в България, Беоулф в Англия, Куелебре в Испания, Свети Георги в християнството и т.н. Една по-задълбочена интерпретация на мита за дракона обаче показва, че той не е непременно някакъв външен обект, а по-скоро нашите представи за света и мястото ни в него. А убиването на дракона е символичен акт на трансформация и растеж, при който хората изоставят стар начин на мислене и приветстват нов.
От участниците в Конкурса се очаква да обосноват логично своята теза и да предложат практично решение в рамките на 1500 думи. Те трябва да подадат своите есета до 9 март 2023 г., а победителите ще бъдат обявени на 5 май 2023 г. Класираният на първо място ще получи награда от 8000 лв., вторият – 4000 лв., а третият 3000 лв. Наградният фонд се осигурява от борда на директорите на „Граждани за България“, който се състои от 6 души: Христо Пирински – доцент по финанси, директор на програмата по Финтех в Университета на Централна Флорида, САЩ; Венета Андонова – доцент и декан на Бизнес колежа на Университета в Лос Андес, Богота, Колумбия; Стенли Гьошев – професор и директор на магистърската програма по финанси и мениджмънт на Бизнес колежа на Университета в Екзитър, Великобритания; Любомир Литов – професор по корпоративни финанси в Бизнес колежа и доцент по право в Юридическия колеж на Университета на щата Оклахома, САЩ; Иван Манев – професор по мениджмънт към Университета на щата Мейн, САЩ, и Емилия Занкина – доцент по международни отношения и декан на Университета Темпъл в Рим, Италия.
„Вече споделихме тази инициатива с нашата мрежа от училища, членове на АБУЧ. Понякога младите имат невероятни идеи и мислене, които водят към бъдещето“, убедена е Снежина Мечева.

Your Image Description

Свързани статии:

Деца плъстят вълна във Виена Българчета в Кипър с часове по религия Българският е популярен сред студентите в Университета в Тирана Две държави на една река разстояние

Уважаеми читатели, в. „Аз-буки“ и научните списания на издателството може да закупите от НИОН "Аз-буки":

Адрес: София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

Телефон: 0700 18466

Е-mail: izdatelstvo.mon@azbuki.bg | azbuki@mon.bg

Научните списания се продават и в книжарница „Сиела“ – подлез на Ректората на СУ „Св. Св. Климент Охридски“.

Адрес: София 1000, бул. „Цар Освободител“ №22

Етикети: Ние по света

Последвайте ни в социалните мрежи

Viber
СподелянеTweet
Предишна статия

Годишно съдържание сп. „Стратегии на образователната и научна политика“, 2022 г.

Следваща статия

Деца плъстят вълна във Виена

Следваща статия
В ход е дигиталното обучение

Деца плъстят вълна във Виена

Българчета в Кипър с часове по религия

Българчета в Кипър с часове по религия

Моят празник

Моят празник

Последни публикации

  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5-6/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2-3/2024, година XXVI
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2024, година XXVI
  • Годишно съдържание  сп. Професионално образование,  том XXV (2023 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2023, година XXV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2023, година XXV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование, том XXIV (2022 г.)
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 3/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 2/2022, година XXIV
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 1/2022, година XXIV
  • Годишно съдържание сп. Професионално образование 2021 г.
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 6/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 5/2021, година XXIII
  • Сп. „Професионално образование“, книжка 4/2021, година XXIII

София 1113, бул. “Цариградско шосе” № 125, бл. 5

+0700 18466

izdatelstvo.mon@azbuki.bg
azbuki@mon.bg

Полезни линкове

  • Къде можете да намерите изданията?
  • Вход за абонати
  • Начало
  • Контакт
  • Абонамент
  • Проекти
  • Реклама

Вестник „Аз-буки”

  • Вестник “Аз-буки”
  • Абонамент
  • Архив

Научните списания

  • Стратегии на образователната и научната политика
  • Български език и литература
  • Педагогика
  • Математика и информатика
  • Обучение по природни науки и върхови технологии
  • Професионално образование
  • История
  • Чуждоезиково обучение
  • Философия

Бюлетин

  • Достъп до обществена информация
  • Условия за ползване
  • Профил на купувача

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password? Sign Up

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
bg_BG
en_US bg_BG
  • Вход
  • Sign Up
Няма резултати
Вижте всички резултати
  • Начало
  • За списанието
  • Редакционна колегия
  • Съдържание
  • Указания
    • За авторите
    • За рецензентите
  • Издателска етика
  • Контакт
  • Абонамент
  • en_US

© 2012-2025 Национално издателство "Аз-буки"